Hur få bort styngfluge ägg....

axel

Trådstartare
Eller förhindra att de sätter dem?
Det fanns en tråd nyligen om ett bra sätt. Hittar dock inte tråden.

Visst kan man skrapa o plocka, men det var ngt om att blöta först. Med vad?
 
Bikarbonat löst i vatten. Jag vet inte om jag tyckte att det gjorde någon skillnad? Kör med rytksten och det funkar skapligt.
 
Jag beställde en "bot knife" från en dansk hästaffär. Bästa köpet i sommar! Riktigt riktigt bra. Bara ett par drag och äggen är borta.
Rekommenderar den starkt. Kostar lite, 150 kr tror jag jag gav för min, men lätt värt det!
 
Ryktsten och så tar jag de sista med naglarna.
Tycker att om jag preppat pålle med UltraShield så är mamma fluga inte lika sugen att spruta ägg på pålle heller...
 
Jag beställde en "bot knife" från en dansk hästaffär. Bästa köpet i sommar! Riktigt riktigt bra. Bara ett par drag och äggen är borta.
Rekommenderar den starkt. Kostar lite, 150 kr tror jag jag gav för min, men lätt värt det!
Jag beställde min via ebay för 75r inkl frakt! :)
 
jag har en styngfluge kam köpt från england :love: är bara att enkelt kamma bort äggen, de faller av direkt. ^_^
 
En slö rakhyvel duger kanon! Sen brukar jag blöta med lite varmt vatten och en massa ultrashield för att ta död på de ägg jag ev missat, och därefter sprejar jag pälsglans på benen. Funkar fint, äggmängden minskar rejält.
 
@axel tråden du letar efter tipsade om att hälla varmt vatten på benen, det skulle vara närmare 40 grader varmt vatten som då orsakar att äggen kläcks och då faller sönder så att de är lätta att skrapa bort.
 
Hett vatten MED insektsmedel. Då ska äggen kläckas och larverna nås av medlet och dör. Har dock ej testat själv.
 
Och när vi ändå har en styngflugetråd på gång.. Min häst har bara haft en mycket liten mängd ägg (som dök upp i veckan), nere vid kotorna, i år. De sitter som berget, men går att skrapa bort och i helgen ska jag prova tipset som @Madick skriver om. Men.. Häromdagen såg jag dock att hans hagkompis har pälsen full - såg tydligt ägg även kring bröstkorgen, där min häst lätt skulle kunna få i sig äggen om han kliar kompisen med tänderna. Bör jag då avmaska min (när första frosten kommer, satsar jag på) ? Och vilket medel tar styngflugan?
 
Är det bara att du misstänker och en dag skulle jag inte avmaska. Är det massor i många dar så är det ett ivermektin-preparat som tar styngflugelarverna, slutet av oktober brukar vara lagom.
 
Och när vi ändå har en styngflugetråd på gång.. Min häst har bara haft en mycket liten mängd ägg (som dök upp i veckan), nere vid kotorna, i år. De sitter som berget, men går att skrapa bort och i helgen ska jag prova tipset som @Madick skriver om. Men.. Häromdagen såg jag dock att hans hagkompis har pälsen full - såg tydligt ägg även kring bröstkorgen, där min häst lätt skulle kunna få i sig äggen om han kliar kompisen med tänderna. Bör jag då avmaska min (när första frosten kommer, satsar jag på) ? Och vilket medel tar styngflugan?

det vettigaste för alla är ju att hagkompisen tar ansvar för äggen på sin häst och tar bort dom så snabbt som möjligt i morgon eller max dagen efter, efter bästa förmåga.
 
@Madick Jag vet med säkerhet att hagkompisen hade en massa ägg (idag lyckades jag inte se, tyvärr - ska titta noga imorn.) i pälsen, men jag vet inte om min häst kliar honom något = vet inte om min får i sig ägg från hagkompisen.. Jag har inte sett dem stå och klia varandra, men jag är ju bara där någon timme om dagen och då befinner sig ju min dessutom utanför hagen.

@mackan Absolut, och jag tror/hoppas att det görs också. (Har inte haft möjlighet att prata med hästens ägare om saken.)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
475
· Visningar
12 243
Senast: Lingon
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 200
Senast: manda
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp