Vinterns och vårens bokbingo 2024

Kryssar rutan ”Bok med ett mord” med bok Hotat Rike av Victoria Aveyard nej men det här är en av de sämsta om inte sämsta boken jag har läst i år. En bok på drygt 500 sidor och det händer typ ingenting, de sista 50 sidorna så började det äntligen hända något och då blev det något bättre. Kraktärerna och relationerna känns bara platta. Är imponerad av mig själv att jag ens läste klart boken. 😅 Kanske ger bok två en chans i framtiden.


IMG_9320.jpeg
 
Nytt kryss, Jag ska döda dig din jävla Thaihora av Ingrid-Maria Erlandsson. Som beskriver hur hon levde i en destruktiv relation, tyckte den var bra, men väldigt mörk och tung såklart😕 Kryssar ”en bok där en smittsam sjukdom nämns ” dom nämner hepatit.

9528D9EB-ABF7-4877-B45E-5152C1D5690D.jpeg
 
Morden vid Göta Kanal; Blåklockor som klingar på natten av Linda Rakka. Vilken spännande bok! Men vilka detaljer om hur ena ägaren av pensionatet dödar en del av gästerna och lixom njuter av att få se dödsögonblicket av sitt verk och kroppar som dumpas både här och där. Men som sagt en spännande bok av en författare jag aldrig läst av innan 😊.
 

Bifogade filer

  • 20240328_083820.jpg
    20240328_083820.jpg
    334,7 KB · Visningar: 6
Jag kryssar En bok på över 400 sidor med Kvinnogården av Unni Lindell.

Jag blev faktiskt en smula besviken på den här boken. Idén är bra, och bitvis var den spännande, och men upplösningen var både väntad och långdragen, och personskildringarna var ganska platta. De goda var lite för goda, och de onda lite för onda. Som helhet en rätt medioker bok.

Hyfsad inläsning av Magnus Roosman. Han är lite entonig, och har knepigt uttal på en del ord.
 
Morten Hesseldahl, Mörkret under isen, vitt på omslaget
En historia som involverar underrättelsetjänsten i Köpenhamn och händelser från kalla kriget då ingen helt vet vad USA sysslade med på Grönland. En kvinnlig före detta elitsoldat med grönländskt ursprung i huvudrollen. Prisad som bästa kriminalroman.

Veronica Palm, Med livet som insats, V i författarnamn
Del tre om riksdagspolitikern Emilia Berg. Denna gång bombhotas riksdagen och Almedalsveckan genomförs med förhöjd säkerhet. Men varifrån kommer egentligen hoten, vem är i fara - och vem gynnas av dem? Som väntat en bra fortsättning på tidigare böcker.
 
Jag kryssar Bok du blivit rekommenderad med Äldre dam med onda avsikter av Helene Tursten. En välskriven, smårolig och lätt absurd novellsamling om en äldre dam som absolut inte är så rar som omgivningen gärna tror.

Underbar inläsning av Marie Richardsson.
 
Kryssar bok som någon annan kryssat i inlägget före mitt. Mio min Mio av the one and only Astrid Lindgren. Uppläst av Astrid själv. Hennes röst tog mig tillbaka till barndomen! Underbara Astrid!

Visa bifogad fil 142881
Åh, jag håller på att lyssna på hennes biografi just nu och tänkte häromdagen att jag nog vill lyssna på en av hennes böcker härnäst! Mio min mio har jag dessutom lite dålig koll på (minns bara att jag inte var så förtjust i den som barn, av oklar anledning), så det blir dubbel nytta att lyssna på den :up:
 
Jag kryssar Bok som blivit film med Mannen som gick upp i rök av Maj Sjöwall och Per Wahlöö.

En välskriven historia, som verkligen förflyttar en tillbaka till hur verkligheten var i mitten på 60-talet, utan mobiltelefoner men med telex, järnridån och stämplar i passet.

Riktigt bra inläsning av Torsten Wahlund.
 
Jag har läst Brinn mig en sol av Christoffer Carlsson. Kryssar ”En bok med ett mord”. Trodde det var en fortsättning på en tidigare bok vilket det inte var, så blev lite besviken för det och så handlade den lite om mordet på Palme, vilket jag tycker är så uttjatat och tråkigt så jag vet inte vad. Boken började så att säga i uppförsbacke och den hämtade inte igen sig, tyvärr!

B3604561-2DB9-453D-89F0-FD7186EE09DA.jpeg
 
Jag kryssar Bok med ordet vår i titeln med Slutet blir vår början av Chris Whitaker.

Välskriven, amerikansk misär med riktigt bra personskildringar och en bra historia, som långsamt vindlar sig fram. Emellanåt verkar det som om den ska ta sig förbi gränsen för det realistiska, men den håller sig hela tiden på rätt sida. Trots det är den inte det minsta förutsägbar. En riktigt bra bok!

Fantastisk inläsning av Christoffer Svensson.
 
Ska äntligen uppdatera min bricka med en hel rad böcker.

Kryssa bok med något vitt på omslaget. Läst tredje serien i Kontrahenterna "En tredje man" av Denise Rudberg. Vi får fortsätta följa Elisabeth, Signe och Iris öden och äventyr. Elisabeth ingår ett äktenskap av det mindre traditionella slaget som är mer en överenskommelse och byggt på vänskap än kärlek. Hon hoppas att detta ska ge henne den frihet från föräldrarna som hon strävar efter, men frågan är om det är detta?. Signe satsar mycket på sin möjligheter till utbildning men också att utvecklar relationen med professor Svartström som hon fortfarande hushållar åt med matlagningsdelen och tillbringar sommaren på professor Svartströms lantställe i skärgården. Det är en idyll i skärgården men någonting som dyker upp frekvent gör bilden lite mörkare. Har professorns nya chaufför helt rent mjöl i påsen? För Iris är kopplingen hon har till både judar och nazister en faktor som gör hennes tillvaro. Parallellt med detta får vi också följa deras arbete med på Karlaplan fyra, Sverige påverkas av det kalla kriget och kriget kryper allt närmare Sveriges gränser. Tycker boken var lika bra som de två tidigare i serien, det känns som att Signe utvecklas mycket på det personliga planet i denna boken och det är intressant.

Kryssar nästa bok där klockor eller tid är viktigt tema med boken Strandsittaren av Anna Ihren. Tid är ett viktigt tema i boken då det parallellt med nutid också finns en historisk berättelse som sen knyts ihop i slutet. Detta är första delen i serien morden på Smögen. Hade hoppats hitta en ny kriminalserie att läsa här men njae det är tvecksamt. Kändes som en kriminalroman som var rätt ordinär där den historiska parallellberättelsen inte tillför något. Sammanfattas såhär på Bokus:

"Dennis Wilhelmson tar tjänstledigt från polisen i Göteborg och åker upp till barndomsön Smögen för att bearbeta den livskris han gått igenom under våren. Men sommaren blir inte så lugn och harmonisk som han planerat. En ung man hittas död i Smögens hamnbassäng och en gammal vän till honom försvinner spårlöst.
Ofrivilligt dras Dennis in i Sotenäsets mest uppmärksammade mordutredning någonsin. Han lär känna polisaspiranten Sandra Haraldsson som är ung, ambitiös och rättfram, och på något sätt når hon fram till honom. Sakta men säkert börjar hans inre att läkas. Vad Dennis inte vet är att släktforskaren och svenskamerikanen Anthony har hittat berättelser och människor i Smögens historia som kommer att påverka hans framtid för alltid..."

Kryssar bok du länge tänkt läsa Värma händer av Katarina Widholm detta är andra delen i serien om Betty som kom för några år sen. Jag har länge tänkt att läsa den andra delen och men sen har det inte blivit av så detta passade nu. Gillade den här boken lika mycket som den första. Det tidigare hembiträdet Betty har till ytan iallafall det mesta man kan önska sig, en dotter, en fin villa och gift sig till en bra position i samhället och har ett bra arbete ¨på Småtrycksförlaget. Så hon borde ju vara lycklig med alla de förutstättningarna men trots detta är hon inte det. Äktenskapet är långitfrån bra, hennes make kan inte handskas med pengar och hon oroar sig mycket för vad som hänt med barnets riktiga pappa Martin Fischer som är försvunnen. Att kombinera mammarollen med småbarn på den här tiden är inte enkelt. Det är bra berättardriv i boken, historiern är väl skildrad och jag gillar att författaren är noga med detaljerna, då den utspelar sig under kriget får läsaren stifta bekantskap med kristidsmat som kristidsdolmar m.m. vilket ger boken en extra dimension.

Slutligen kryssar jag rutan en bok med ett mord. Position okänd av Anna Granlund och Jenny Helldahl Då det är flera som läst den här i bingot så skriver jag inte så mycket om handlingen men jag gillade boken och tyckte det var ett bra berättardriv och intressant vinkling att få följa hundförares jobb i polisen i en kriminalroman. Rekommederar också boken.

Så här ser brickan ut.



IMG_20240414_162926869.jpg
 
Äntligen har jag läst en bok som riktigt fångade mig. Har läst boken One Dark window av Rachel Gillig. Kryssar rutan ”Del ett i en serie”. En riktigt bra debut, beställde bok nr två nu idag så längtar till torsdag. Tror det här är en bok som kan passa många även om man vanligtvis inte brukar läsa fantasy. En snabbläst bok som är lätt att komma in i, ingen komplicerad världsuppbyggnad inte heller en massa karakärer att hålla koll på.
”An ancient, mercurial spirit is trapped inside Elspeth Spindle's head - she calls him the Nightmare. He protects her. He keeps her secrets. But nothing comes for free, especially magic.”

Kryssar rutan ”kryssats i inlägget före i ett av dina inlägg” med boken Tranorna flyger söderut av Lisa Ridzen. Det är en fin men sorglig bok som handlar om att bli äldre. Om ensamhet och om att inte att få ha rätten att bestämma helt själv. Känner igen mig mycket i boken från mitt jobb.

IMG_9320.jpeg
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 833
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 622
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp