Bukefalos 28 år!

Hur få ihop vardagen med sambo?

Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag säger varken din sambos eller mitt förhållningssätt är det optimala men jag kan tänka mig in i hans situation utifrån min egen.

Jag försöker sätta mig in i hans situation. Han är tidsoptimist, det kommer han nog alltid vara. Men vi försöker hitta nån slags kompromiss (jag kanske är tidsfascist i jämförelse), så båda blir nöjda och han inte behöver känna sig pressad.
Att det ibland inte blir som man planerat, är del av livet. Jag försöker sätta mig in i när han är sen och inte hör av sig. Ibland har han inte tillgång till mobilen på arbetstid, han måste avsluta nånting innan han går hem, man vet inte hur lång tid det tar, det kanske blir komplikationer (så han säger inte att han blir sen om han inte vet hur sen han blir). När han väl är på väg hem, hör han inte av sig för han är ju snart hemma... Logiken är förståelig kanske. Ibland hör han inte av sig, för han vet att han inte hållt det han lovat, och vill inte ta konflikten i telefon, när han redan är besviken på sig själv och trött efter en lång dag.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Än så länge har vi inga barn och det funkar bra.

Vi har en 2:a med rejält tilltaget kök, vardagsrum och sovrum. Hans dator står i vardagsrummet vilket ibland är till nackdel om han vill spela datorspel och jag vill titta på tv. Oftast löser man det med att han har bra headset och att jag ber honom att inte skrika så högt till sina kompisar han pratar med (headsetet isolerar ljudet riktigt bra så han hör inte hur högt han själv pratar). Hans egentid är datorn, det är hans största intresse. Jag får min egentid i stallet. Vill man vara ifred hemma kan man ta med sig en dator (finns tillgång till laptopar, padda osv här) in i sovrummet och kolla en film eller något.

Jag har talat om för honom att jag gärna blir meddelad om han åker på after work med jobbet, behöver jobba över osv. Det respekterar han och följer. Jag själv brukar aldrig råka ut för övertid. Någon gång har jag åkt hem till min faster efter jobbet men det är sällan pga långa arbetspass. Jag har även sagt att jag gärna vill ha ett meddelande när han är på g hem efter att det blivit övertid. Detta ifall att det skulle hända något så kan man liksom spåra tiden han försvunnit eller så. Inte för att jag tror att det kommer ske men man vet ju aldrig ;)

Behöver jag närhet säger jag det till honom helt enkelt. Ofta sammanfaller det med att man går i säng samtidigt vilket inte händer varje dag om jag inte ber honom. Ibland går han upp och fortsätter med sitt när jag har slocknat men då har jag fått den närheten jag önskade i alla fall.

Kommunikationen har vi löst så att vi äter middag tillsammans. Det räcker för oss. Vill man prata mer kan man ju "fula" lite och laga mat som tar tid att äta eller flera rätter ;) Så som det var innan satt båda i varsin del av lägenheten och åt, detta var innan vi flyttade till nuvarande.

Våra behov av närhet, egentid osv är helt olika de med. Han har perioder när han inte alls vill ha någon direkt närhet och då har jag sagt att han måste informera om detta för att jag annars börjar leta fel hos mig och då blir jag på dåligt humör/ledsen. Det är inga problem, det gör han nu efter att jag tagit upp det ett par ggr. Att vi har olika sovtider löstes ju automatiskt när vi bytte upp oss till en 2:a med separat sovrum. Trots att han sitter och spelar på andra sidan dörren mitt i natten dämpas det tillräckligt bra för att jag ska kunna somna. Hade det inte varit nog med en dörr hade man kunnat sätta upp ett tjockare tygstycke utöver dörren, då hade det ju varit löst.

Det som ibland är bökigt är städningen. Oftast är jag ledig flera dagar i veckan så jag kan dra ett tyngre lass med städningen. Dessutom strävar nog vi båda efter att det ska vara rent och fräscht i den här lägenheten. Han är lite dålig på att torka av bänkarna och spisen efter sig när han lagat mat men jag tror att det är något jag får lära mig att leva med. Jag försöker att påminna honom men som det är nu så har vi kommit till steget att man plockar i och ur diskmaskinen när man ser att det behöver göras. Jag kommer nog så småningom försöka lösa så vi har "ansvarsområden". Jag kanske sköter kök och badrum i huvudsak och han tar sovrummet och så hjälps vi åt med resten, eller något.

Innan hade vi trubbel med gemensamma aktiviteter/saker som rör vårt gemensamma, kommande barn. Det är löst med delad googlekalender i mobilen. Dessutom har vi använt oss av wunderlist för att dela shoppinglistor och att göra-listor. Himla praktiskt när man väl är inne i systemet.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Just det, laga mat är bra att göra tillsammans ibland. Jag brukar försöka ha maten klar när han kommer hem om jag är ledig och han jobbar men det är också en grej som öppnar för samtal.

Tänk även på hur du lägger fram saker. Anklaga honom inte för att han inte har samma behov som dig utan tänk på hur du säger det.

/DS som varit ledig hela dagen och nu ska ordna kvällsmat och nybakt bröd till sambon kommer hem :o
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

När man läser dina svar genom tråden så är det en sak som det går att ana. Han verkar ha ett väldigt stort behov av att kontrollera sin egen tid.
Frågan är hur väl han är medveten om det och hur duktig han är på att kommunicera det. Du tycks tycka att det är självklart att han ska berätta när han blir sen. Varför det, egentligen? Det verkar som att du känner dig mindre betydelsefull annars.
Du vill också att han ska ta hand om dig när du har ont. Jag förstår hur det känns, jag lever också med kronisk smärta, men mitt ett och ett halvt år som ensamboende har fått mig att förstå att det är min smärta, ingen annans. Oavsett om jag är singel eller tillsammans med någon måste jag lära mig leva med smärtan.

Det jag tänker är att man är tillsammans med någon för att det ger något. Beroende på den andra personens behov ger det olika mycket.

Vad skulle hända om du och din sambo bestämde när ni ska ses och ha tid tillsammans? Kanske två dagar i veckan? Resten av tiden kommer ni och går som ni vill. Kanske skulle du må bra av att bli mer självständig, mindre beroende av din sambo? Kanske skulle han få känna att han styr över sitt eget liv? På så sätt kan han välja att umgås med dig. Kommer han då tre timmar för sent har han faktiskt valt bort dig.

Det här skulle också innebära att han kanske inte kan förvänta sig mat på bordet (eller vad det nu är), när han kommer hem. Eller att du ska vara hemma och "tillgänglig"?

Jag har varit precis som du med en sambo som har gjort precis som din och jag har känt mig sviken, oönskad och sur. Nu, tillsammans med en pojkvän som inte vill flytta ihop och som väljer andra saker framför mig ibland, har jag fått gå den långa vägen att lära mig att ta hand om mig själv. Det är rätt härligt. Och jag vet att varje gång vi ses har han valt mig och ju mindre pressande och missnöjd jag är, desto mer väljer han mig. Och jag kan också välja bort honom. I perioder vill jag fokusera på arbete, något projekt eller vad det kan vara. Jag kan välja att sova hemma och lägga mig tidigt på fredagen för att åka till hästarna på lördagmorgonen.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag tycker du ska flytta tillbaka till den stad du pluggar och har "ditt liv". Du kan ju istället träffa killen när ni båda har lust. Kanske blir det desto roligare för er då. Som det är nu tar han dig för givet och kanske hjälper han dig inte ut i sällskapslivet så mycket som du behövt.

Läser mellan raderna hur trist du har det och därför blir han så viktig för dig, för du har inget annat där på platsen. Naturligtvis, inget konstigt med det. Du behöver ju någon att prata med och göra saker med. Och det är inte alltid lätt att hitta nya kompisar.

Seså, upp med humöret och packa nu. Stannar du i den miljön tappar du ännu mer självförtroende och jag anar att du blir deppad av det här.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Kom ihåg att det går inte att ändra på andra människor, du kan bara ändra dig själv.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Oj om min kommer hem före 20 blir jag mest förvånad. Orolig blir jag om han uteblir ett dygn utan att höra av sig.
Min sambos tidsuppfattning är inte som andra människors.
"Heeej, jag är på väg nu, vi ses till middag"
Jodå, det är bara det att du är i Skåne och jag är i Stockholm, klockan är 17 och du kör bil.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Alltså jag tror att dessa löften är en börda för er.
Du vill att han ska lova en massa saker och håller han inte löftena så känner du att förtroende och respekt går förlorat. Men varför alla dessa löften ? Vad är det som är så viktigt som måste lovas om och sen är så svårt att hålla för honom ?
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag hade aldrig orkat med en vardag med en massa tjafs. Man tycker inte samma jämt såklart, men där finns ju en gräns. Är det värt det?

Då lever jag hellre själv. Vilket jag också gör och det är så skönt att bara ha sig själv att rätta sig efter.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Vi har inga direkta regler där vi kommit överens om att "såhär ska det vara". Men ingen ska känna sig bortprioriterad och ingen ska känna att den ena "sliter" mer än den andra med t.ex. matlagning, städning osv. Det får inte bli så att den ena sitter på sofflocket medan den andre gör allt. Det har funkat väldigt bra.

Det enda som jag upplevt som problematiskt har varit att jag helst vill att vi båda meddelar om vi inte kommer hem på utsatt tid. Är man någon halvtimme sen eller så spelar det ingen roll, men det har varit en hel del tillfällen då min sambo "försvunnit" efter jobbet, när jag sedan ringt vid 00-01 på natten då han fortfarande inte kommit hem har det visat sig att han farit till en bar med jobbarkompisar, utan att säga något. Det är för mig inte acceptabelt att man bara försvinner sådär. Har fått tjata en hel del då det gått in genom ena örat och ut genom det andra. Men nu äntligen verkar det som att han fattat vinken och förstått att jag faktiskt menar allvar, det är så enkelt att slänga iväg ett snabbt sms "jag ska till X, jag kommer hem ungefär runt kl Y".
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Kl

Tråkigt att läsa :(. Men tkr du fått en del bra svar här redan. Vet inte riktigt vad ja ska skriva men det kommer nog att lösa sig på ett lr annat sätt tror jag. Och nått kontrollfreak är du absolut inte! Tråkigt att han inte heller det han säger att han ska göra. Förstår inte riktigt problemet faktiskt? Alltså det är ju inte direkt svårt? Tror det är bra att ni flyttar hit så du inte blir så insnöad i petitesser :)! Och tar upp träningen igen så kan vi härja med skruttarna tillsammans igen :banana:!
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

. Vi pratar och lyssnar, men tyvärr blir mitt förtroende för honom lägre och lägre när han inte kan stå för enkla löften som han själv gett. Småproblem från början som växer sig större...

Just rörande det här kan jag, av egen erfarenhet, säga kan bero på att han inte har gett löften om hur han ska bete sig frivilligt. Det kan mycket väl vara löften han ger för att han vet att det är vad du vill och isf finns väldigt dåliga förutsättningar att hålla dem.

Nu ska jag läsa resten...
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Tanken på regler för att ordna livet hemma känns väldigt... främmande, känner jag. Jag har svårt att förstå den tankegången. Vi försöker underlätta varandras liv i den mån det går. Vi lever varsitt liv tillsammans, och det är ganska så enkelt och okomplicerat.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag är ledsen att säga det men efter att ha läst alla dina inlägg ända till hit så måste jag säga att om jag hade varit din sambo så skulle jag mer och mer dra mig för att åka hem. :(

Du låter på tok för osäker och kvävande för att jag skulle orka leva i ett sådant förhållande, än mindre vara sambo. Som Ramona m fl redan sagt så måste du skaffa ett eget liv, sluta kräva och kväva honom, du håller på ta död på det du har. Låna en hund att vara ute och gå med, börja rid igen som medryttare, kvällskurs, vad som helst så du kommer ut ur den onda cirkeln och träffar lite andra människor istället för att tvinga honom vara centrum i ditt universum.

Ta tag i ditt eget liv istället för att bara sitta hemma och vänta på honom. Om du pluggar i din gamla hemstad och det är dyrt att pendla så varför inte sova hos dina föräldrar ett par dar/vecka, träffa vännerna och låt honom sakna dig istället?
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag hade tänkte prata med honom om löften, vardagsrutiner och att höra av sig. Men det känns som att vi behöver prata om det vi alltid skjuter upp, att det inte är hållbart att bo kvar här i flera år till, vi måste lösa det. Jag ska inte nerprioritera mina intressen för hans skull. Tack Ramona.
Men skit i att hela tiden prata om saker och ting mellan er. Skaffa dig egna kompisar där du bor istället.

Även om man inte har råd att ha egen häst så kan man ju vara medryttare på någon annans så att man får tid i stallet och kan träffa andra människor.

Nu får du tänka om och se möjligheterna istället för alla hinder. Vart bor du? Kan du inte ordna en Buke-träff om ingenting annat och träffa lite bukefalister i alla fall??
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Hon är redan medryttare... På sin egen häst. Sen när avtalet går ut får vi se hur det blir med allt. Om de flyttar närmare får hästen stå hos mig sen (om nu ts fortfarande vill då alltså ;)).
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Min sambo och jag har en bra vardag tycker jag.
Just nu är jag arbetslös så oftast gör jag maten men disk och tvätt hjälps vi åt med.
Min sambo är lastbilschaufför så man vet aldrig när han slutar, dock brukar han höra av sig nån gång under dagen hur hans dag ser ut så jag har ett humm.
Han går och lägger sig i tid på kvällarna och då får jag min egentid ett par timmar på kvällen, han får sin egentid då jag är iväg med mina vänner samt att han sitter vid sin dator ibland med.
Middag äter vi nästan alltid tillsammans samt att vi ser på tv tillsammans på kvällarna. Är det inget jag intresserad av öppnar jag dock min dator ibland men är ändå närvarande.

Djuren är mina och dom tar jag själv hand om och tar aldrig honom förgivet på dom då han inte har valt dom. Dock hjälper han mig om jag ber om hjälp.

Städar gör vi när vi har ork och vill och då blir det den som känner för det och ibland bägge.

Sen blir det tjat och gnat ibland men det hör lite till för att utvecklas tillsammans!
Min sambo och jag flyttade ihop knappt 1 månad efter vi träffade varandra för första gången och blev ihop. Så vi har fått lära känna varandra genom att bo med varandra. :)
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Vad gäller besök så vill jag gärna bli lite förvarnad så jag kan dra på mig en tröjja eller nåt iaf. Om dom inte ska vara i garaget, då bryr jag mig inte.
Egentid skaffar jag mig om jag vill ha den, likaså för honom. Uppgifterna i hushållet fördelar man mellan parterna (Jag kan tex städa om han lagar bilen osv). Om han har ett 7-16 jobb och blir 3 timmar sen skulle jag ju såklart vilja veta det. Eller om han helt enkelt vill hitta på nåt annat på vägen hem. Mest för att maten inte ska stå på bordet utan att han dyker upp. Och för att oroliga jag inte sa tro att någonting hänt han.

Alla dom här egenskaperna (förutom städningsbiten) har mina killar alltid haft, så det har aldrig varit några problem av dom anledningarna :)
Dock har jag ett extremt agg emot för mkt spelande (dator och tv) så nuvarande kille är helt spelfri :devil:
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Nu har jag tänkt. Och tror såhär va:

Ni älskar båda varandra. Ni vill varandra väl. Ändå blir det regelbundna konflikter. Jag tror att du kanske överdriver och han tar inte dig på allvar. Han är inte perfekt. Du är inte perfekt. Jag är inte heller perfekt (bara nästan :p).

Min pappa och jag har ju ett märkligt förflytet. Nu är det inte alls samma sak som med en livspartner, men ändå. Han lovar oxå men håller sällan. Varför? Ja det vete gudarna. Men tror han lovar för att göra mig glad och sen inte inser att det sårar mer att lova nått å inte hålla det än att inte lova alls. Som homer som lovar å lovar men håller sällan sina löften (iaf vääääldigt ofrivilligt gör han det).

Bart säger " Dad, you promised to take us to the lake today.
Homer: I promise you kids LOTS of things. That's what makes me such a good father.
Lisa: Actually Dad, KEEPING your promises would make you a good father.
Homer: No, that would make me a GREAT father"

Nu menar jag inte att du bor tillsammans med Homer :rofl:. Men som exempel bara. För vissa är det omöjligt att inte se sin familjs behov. Tvingar du honom så är risken att det bara blir värre -större bråk. Prata med honom UTAN att lägga skulden på honom. Säg att du uppskattar när han gör rätt dvs förvarnar när ska komma. Som att belöna önskat beteende och ignorera det oönskade. Och hitta på roliga saker även utan honom :)! Kram!
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Även om jag också anser att det är viktigt att båda parter har ett ungefär lika stort liv utanför hemmet för att skapa balans, tycker jag inte att det är helt orealistiska förväntningar du har. För mig är det helt normalt att man pratar om vardagen och då bör det komma fram vilka planer man har och hur man ligger till i livet så att den andre är införstådd med både vad som är planerat och vad som kan tänkas dyka upp. Inte detaljinformtion utan mer ett allmänt prat. Personligen skulle jag fundera över om detta är ett genomgående drag hos personen ifråga och sedan ta mig en tankeställare om huruvida det är värt att fortsätta förhållandet eller ej. Vissa personer är omedvetet egoistiska och förstår inte hur det påverkar andra och det tar hopplöst mycket energi att samarbeta med sådana personer. När man får barn blir det ännu värre. Byt bostadsort iallafall, så ser du vad han har för förmåga att anpassa sig.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 077
Senast: Whoever
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 079
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 640
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp