Bukefalos 28 år!

Hur få ihop vardagen med sambo?

Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag har bara ett tips..
Sluta sitta hemma och vänta på honom.. Skaffa något att göra på kvällen..

Du är ju alltid där.. Du väntar på att han ska komma hem.. Du vill att ni ska vara tillsammans då..

Han kommer hem.. Jobbat mycket.. Vill ha lite tid för sig själv..

Han har dåligt om tid utöver jobbet och du har mera tid, därmed så skapar ni olika behov..


Jag om min man har varit tillsammans i 10 år (bott ihop i 8).. Om jag krasst sätt tittar på vardagarna så har vi nog max en timme "tillsammans-tid".
Vi jobbar, jag åker till hästen kommer hem vid 19,00, vi äter, gör sådant som vi behöver göra i vår "egen" sfär (typ leta efter något på datorn, tvättar, städar, och fixar, övriga hobbies, tränar). Vid 20.30 dör vi i soffan och hoppas att jag inte somnar under en filt och vid 21:30 är det dags att göra sig iordning för sängen. Klockan 22 är det godnatt och nästa dag är det omstart..
Sex, om jag ska vara ärlig, sker på helgen, och inte alltid varje helg heller även om vi båda skulle önska mer..
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Som jag tolkar dig uppmanar du TS att göra exakt motsatsen till Ramonas handfasta råd. Ramona skriver

Men skit i att hela tiden prata om saker och ting mellan er.

medan du skriver

För vissa är det omöjligt att inte se sin familjs behov. Tvingar du honom så är risken att det bara blir värre -större bråk. Prata med honom UTAN att lägga skulden på honom. Säg att du uppskattar när han gör rätt dvs förvarnar när ska komma. Som att belöna önskat beteende och ignorera det oönskade.

Det där är ju en manual för hur (du tror att) TS ska hantera sin sambo för minsta möjliga konflikter, samt med varlig hand leda in sambon i det beteende hon vill ha av honom. Typ som en handbok i Good husband keeping.

Ett fullständigt gräsligt sätt att leva i sina relationer, om du frågar mig, som inte har något gemensamt med närhet mellan två individer utan är något helt annat - som förhoppningsvis inte är alltför vanligt i verkligheten, för så där vill man ju inte att andra har det om de kan slippa.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Håller fullständigt med Petruska här! Att uppmana till att manipulera typ uppfostra mannen är vidrigt. Han gör ju sina egna val. Han VET ju säkert väldigt väl vad ts önskar och han gör ändå något annat. Han gör det på sitt sätt hoppas jag. Vad är det värt att han blir som du vill om han inte vill det själv?

Ramonas råd är klockrena och de enda som behövs. Naturligtvis ska var och en ha sitt eget liv och att skylla på att staden är fel funkar inte. Vänner och egna saker finns att göra överallt.

Sedan lärde jag mig på familjeterapeututbildningen att max tre gånger ska man ta upp sina önskemål. Fortsätter partnern trots detta att göra på sitt eget vis är det tjat och det dödar relationen. Istället ska man konstatera att det ser olika ut och fatta sina beslut utifrån det. Rätt eller fel det vet jag inte men för mig funkar relationerna bäst om de är enkla och saker blir rätt av sig självt. Jag vill varken ändra mig själv eller nån annan.

Sedan så har jag levt med en kirurg som sa att han skulle komma en tid och kom ibland dagen efter. Eller fyra timmar. Antingen så hade jag blivit galen eller så struntade jag i när han kom hem. Det var ju inte av elakhet han inte kunde planera. Och ibland vill man slösurfa hellre än att ha sex. Det tror jag är mänskligt. Att han ska behöva känna skam för att han är trött, arbetande och vill ha vänner är inte snällt.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

KL

Jag och min sambo är väldigt olika. Man kan välja att se det som ett problem, eller att det är positivt. Om man inte respekterar varandra för den man är, så bör man inte heller vara kvar i relationen. Jag lär mig massor av min sambo genom våra olikheter, framför allt om mig själv :D

Som tidigare sagt så kan man bara ändra sig själv, och inte på andra. Däremot så får man kompromissa om vissa saker när man lever ihop - och det är inte lätt alla dar i veckan, men finns viljan och respekt för varandra så går det mesta att lösa.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Kl
Uppdatering. Vi pratade hela kvällen igår, vet inte hur mycket som är löst (inget egentligen) men det känns bättre. Jag har fått ur mig all frustration som jag burit på ett tag och det blev nog lite överdos, för han blev sur och gick och la sig. Jag kan inte klandra honom, jag hade nog för mkt fokus på hans brister.. :crazy: Sen kunde vi iaf prata lugnare efter ett tag, och somna på bättre humör. Vi pratade lite imorse också, så det känns bättre. Jag måste börja ta ansvar för mitt eget liv. Jag ska ta upp ridningen lite mer och jobba extra kvällar/lediga dagar. Vi avvaktar med flyttprat, för nu är det en omöjlig ekvation att jag vill leva (bo) med honom och flytta, eftersom han vill vänta. Han blir mer osäker ju mer jag tar upp det. För som han själv sa; det jag vinner på att flytta - det förlorar han. Han måste byta jobb mitt i en lågkonjunktur, sälja lägenheten, lämna sina vänner och flytta längre från sin familj. Men samtidigt vill han inte se mig fara illa. Bläh det är lite en röra fortfarande känner jag nu.

Ok nu ska jag svara lite inlägg.
När man läser dina svar genom tråden så är det en sak som det går att ana. Han verkar ha ett väldigt stort behov av att kontrollera sin egen tid.
Där har du nog alldeles rätt. Och jag har nog ett stort behov av att kontrollera våran gemensamma tid.. Jag tror han är medveten om det till stor del och jag måste nog lära mig att respektera när han vill ha egen tid och inte försöka styra honom så mkt.
Du tycks tycka att det är självklart att han ska berätta när han blir sen. Varför det, egentligen? Det verkar som att du känner dig mindre betydelsefull annars.
Jag vet inte. Kontrollbehov? Överdrivet behov av att kolla att han håller det han lovar? Nån oro sitter nog oxå där. Egentligen är det jättedumt och onödigt att varje kväll ska bli en slags kontroll av att han passar tiden, det blir bara jobbigt för alla. Han är tidsoptimist och det får jag ta. Men blir han väldigt sen tycker jag det är ren hövlighet att höra av sig (om det nu finns möjlighet).
Du vill också att han ska ta hand om dig när du har ont. /.../Oavsett om jag är singel eller tillsammans med någon måste jag lära mig leva med smärtan.
Jag har tillfälligt ont, men det händer ju ibland att man känner sig nere och behöver stöd. Jag vet nånstans därinne att det bara är jag som har ansvar för mina känslor och mitt mående. Men ändå är känslan av att få ömhet då väldigt stor. Jag ska inte säga att han alltid skiter i det som han gjorde härromdan, för det mesta stöttar han mig.
Vad skulle hända om du och din sambo bestämde när ni ska ses och ha tid tillsammans?
Det skulle kännas jättekrystat och jag tror han skulle känna mer press. Jag tror mer på att man är mer ifrån varann och mer självständiga, för att då längta efter varann och att båda faktiskt vill umgås.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag tycker du ska flytta tillbaka till den stad du pluggar och har "ditt liv". Du kan ju istället träffa killen när ni båda har lust. Kanske blir det desto roligare för er då. Som det är nu tar han dig för givet och kanske hjälper han dig inte ut i sällskapslivet så mycket som du behövt.

Jag kommer stanna. Jag tror jag mår sämre i ett distansförhållande ändå. Jag måste göra nåt vettigt åt min situation här, så jag mår bättre.
Han föreslog igår att jag skulle börja träna med honom, eller skaffa en medryttarhäst här, eller om det är nån av hans vänner som jag vill hänga med. Men jag vet inte. Men han bryr sig om mig iaf.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Oj om min kommer hem före 20 blir jag mest förvånad. Orolig blir jag om han uteblir ett dygn utan att höra av sig.
Min sambos tidsuppfattning är inte som andra människors.
"Heeej, jag är på väg nu, vi ses till middag"
Jodå, det är bara det att du är i Skåne och jag är i Stockholm, klockan är 17 och du kör bil.

Skönt att höra att det inte bara är min sambos tidsuppfattning som är störd. Jag har lärt mig att säger han en tid, så tänker han "i allra bästa fall hinner jag tills dess", då lägger jag på en timme eller två, så börjar vi närma oss sanningen. Jag får vänja mig men det är ibland sjukt frustrerande, det får du hålla med om!

När det gäller löften är det ofta jag som ber honom säga en ungefärlig tid, jag måste ju kunna planera mitt liv oxå (det dumma är när det blir efter honom...). Han säger då en optimistisk tid, som sällan stämmer. Jag borde lära mig att det blir så, men jag vill ju kunna lita på det han säger. Det är lite dubbelt det här. Jag borde kanske inte se det som löften, utan mer som han ser det; en optimistisk uppskattning. :idea:
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag är ledsen att säga det men efter att ha läst alla dina inlägg ända till hit så måste jag säga att om jag hade varit din sambo så skulle jag mer och mer dra mig för att åka hem. :(

Du låter på tok för osäker och kvävande för att jag skulle orka leva i ett sådant förhållande, än mindre vara sambo. Som Ramona m fl redan sagt så måste du skaffa ett eget liv, sluta kräva och kväva honom, du håller på ta död på det du har. Låna en hund att vara ute och gå med, börja rid igen som medryttare, kvällskurs, vad som helst så du kommer ut ur den onda cirkeln och träffar lite andra människor istället för att tvinga honom vara centrum i ditt universum.

Ta tag i ditt eget liv istället för att bara sitta hemma och vänta på honom. Om du pluggar i din gamla hemstad och det är dyrt att pendla så varför inte sova hos dina föräldrar ett par dar/vecka, träffa vännerna och låt honom sakna dig istället?

Hårt att höra men kanske välbehövligt. Jag ska itu med mitt liv. Vårt förhållande är ju summan av hur vi båda mår, inget jag egentligen borde gå och gnabbas med, när det i praktiken bara innebär att jag försöker ändra honom... Det är faktiskt skönt att vara ifrån varann ett tag som du föreslår så båda börjar känna längtan.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Även om jag också anser att det är viktigt att båda parter har ett ungefär lika stort liv utanför hemmet för att skapa balans, tycker jag inte att det är helt orealistiska förväntningar du har. /.../ Personligen skulle jag fundera över om detta är ett genomgående drag hos personen ifråga och sedan ta mig en tankeställare om huruvida det är värt att fortsätta förhållandet eller ej. Vissa personer är omedvetet egoistiska och förstår inte hur det påverkar andra och det tar hopplöst mycket energi att samarbeta med sådana personer. När man får barn blir det ännu värre. Byt bostadsort iallafall, så ser du vad han har för förmåga att anpassa sig.

Jag hoppas verkligen inte det blir värre när vi får barn, men jag tror samtidigt inte det egentligen löser så många problem.
Jag sa en gång: "jag flyttar nästa höst oavsett om du gör det eller inte", men det blir som ett ultimatum och jag tror inte det är lösningen. Det blir en massa press på honom, och jag kan nog inte stå för det, för jag vill leva med honom. Samtidigt som jag vill må bra här. Igårkväll sa han iaf att vi kan (löst) planera för att flytta nästa höst. Men jag vet inte egentligen vad han vill och jag tror inte han vet det heller. Det känns frustrerande för jag vill kunna planera för framtiden. Nånting i mig säger att han inte är beredd att göra samma uppoffringar som jag, men det kanske inte går att jämföra. Han har fast jobb, bostadsrätt. Jag är student och går ut om 2 år.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

/.../
Det där är ju en manual för hur (du tror att) TS ska hantera sin sambo för minsta möjliga konflikter, samt med varlig hand leda in sambon i det beteende hon vill ha av honom. Typ som en handbok i Good husband keeping.

Jag förstår karamelldrottningen som mest menade att det är bra att prata, men man behöver inte alltid göra det på ett negativt sätt. Igår blev det skitkastning och det är inte sjyst, jag vet, jag var bara så jäkla förbannad och ledsen.
Sen kanske inte pratet i sig löser några problem, det är upp till mig att lösa praktiskt och jag funderar så det knakar kan jag säga.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

När det gäller löften är det ofta jag som ber honom säga en ungefärlig tid, jag måste ju kunna planera mitt liv oxå (det dumma är när det blir efter honom...). Han säger då en optimistisk tid, som sällan stämmer. Jag borde lära mig att det blir så, men jag vill ju kunna lita på det han säger. Det är lite dubbelt det här. Jag borde kanske inte se det som löften, utan mer som han ser det; en optimistisk uppskattning. :idea:

Men be inte om någon tid då, så slipper du att bli besviken! Lägg upp din dag som DU vill ha den och så träffas ni när det liksom faller sig så. Om ni ska göra något särskilt, tex gå på bio eller något annat som mer kräver en fast tid så ska ni naturligtvis kunna förvänta er att den andra passar tiden, men varför inte lämna "tidslöftena" till sådana tillfällen?
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

KL

Jag och min sambo är väldigt olika. Man kan välja att se det som ett problem, eller att det är positivt. Om man inte respekterar varandra för den man är, så bör man inte heller vara kvar i relationen. Jag lär mig massor av min sambo genom våra olikheter, framför allt om mig själv :D

Som tidigare sagt så kan man bara ändra sig själv, och inte på andra. Däremot så får man kompromissa om vissa saker när man lever ihop - och det är inte lätt alla dar i veckan, men finns viljan och respekt för varandra så går det mesta att lösa.

Skönt att höra att det inte alltid är lätt för alla. Jag har lärt mig väldigt mycket av mig själv i det här förhållandet, och sett negativa sidor av mig själv som jag inte tänkt på tidigare. Jag försöker utvecklas och gör nog det omedvetet bara genom att reflektera över mitt eget beteende. Jag borde dock sätta mig och fundera på om han inte ändrar sig alls, vad vill jag då.:(
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Planera inte nästa höst, nästa år, vad som händer när du går ut skolan, barn mm utan ta tag i ditt liv och börja leva här och nu. Planera vad du ska göra i morgon, nästa dag och till helgen. Du kommer att må så väldigt mycket bättre själv och ert förhållande med när du tar över tyglarna i ditt eget liv, vill han följa med gör han det, men han slipper ta ansvaret för ditt mående. :)
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Men be inte om någon tid då, så slipper du att bli besviken! Lägg upp din dag som DU vill ha den och så träffas ni när det liksom faller sig så. Om ni ska göra något särskilt, tex gå på bio eller något annat som mer kräver en fast tid så ska ni naturligtvis kunna förvänta er att den andra passar tiden, men varför inte lämna "tidslöftena" till sådana tillfällen?

Det har du nog rätt i... *funderar* Jag vet ju egentligen "ungefär" när han kommer hem, det är mellan halv sex och halv nio. Har det hänt nåt, skulle han ringa. SKa han träna, säger han till. SKa vi iväg på nåt, kommer han (typ) i tid eller hör av sig iaf.
Om det är jag som lagar maten, kommer jag i fortsättningen ha maten klar till typ sju, halv åtta. Då vet han det, och kommer han hem äter vi ihop -gör han det inte äter jag själv.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

det låter som jag :o
"åker till stallet en sväng"
"du menar att du kommer hem om 5-6 timmar om inte nåt kul händer på vägen?" :angel:

Min sambo och jag är optimala på så sätt, han älskar sin egentid när han får sitta pch pyssla med sitt hemma, jag älskar att ingen tjatar om när jag kommer hem, jag kommer när jag kommer..

Jag hade en kompis som i sitt förhållande hade bestämt att man fick roa sig på egen hand max 2 kvällar i veckan, ett fängelse kändes mer lockande fatt ör mig :eek:

Det handlar inte om att jag inte vill umgås med min sambo, det gör jag gärna. men jag vill göra mycket annat också och att sitta hemma i soffan är inte min grej! Mitt jobb kräver mycket tid och även hästen, saker min sambo inte vill följa med på. Däremot gör vi mycket annat och verkligen umgås, många verkar bara befinna sig i samma hem men inte umgås..

men alla är olika. Och oron för den andra tycker jag används som en ursäkt ofta, det händer väldigt sällan att nån råkar ut för nåt så allvarligt att det inte kan meddelas.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

kl
Jag och maken levde tidigare i en liknande situation där jag "satt fast" hemma och räknade timmarna tills han kom hem emedan han jobbade och inte hörde av sig om han jobbade över eller blev sen. Att vi sedan faktiskt bodde i en stadsdel där det inte var helt säkert att vara ute på kvällen gjorde inte direkt mig lugnare när han inte hörde av sig. Vi bodde dessutom väldigt väldigt trångt och hade ont om pengar.

Situationen blev inte bättre innan jag tog ansvar för mitt mående och gjorde några ganska drastiska förändringar, där en av förändringarna mycket väl hade kunnat leda till att jag och maken (då sambo) hade brutit. Jag hade idag gjort precis samma förändringar i samma situation och det enda jag ångrar är att jag inte tog mig i kragen tidigare. Vi bor fortfarande smått och har det fortfarande ganska snålt men vi mår betydligt bättre.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Planera inte nästa höst, nästa år, vad som händer när du går ut skolan, barn mm utan ta tag i ditt liv och börja leva här och nu. Planera vad du ska göra i morgon, nästa dag och till helgen. Du kommer att må så väldigt mycket bättre själv och ert förhållande med när du tar över tyglarna i ditt eget liv, vill han följa med gör han det, men han slipper ta ansvaret för ditt mående. :)

Det var det där med att leva i nuet ...:angel: Jag har liksom i mig att planera planera planera, för nån slags trygghet, men jag försöker tänka här och nu; det är svårt. Jag ska nämna att det inte bara är jag som planerar, han gör det med och vill skaffa hus och barn om några år. Förmodligen jag med, men jag vill "leva" innan dess! Det blir så konstigt när han kommer med såna idéer och sen vet han inte vart han vill bo nästa höst, han vet inte vad han vill, för det är för "nära" att flytta i vår, för det är så jobbigt att ta ett stort beslut.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

jag brukar skicka ett mess, "maten är klar vid 20 om du är hungrig!". då är det valfritt, inte krävande och upp till sambon att dyka upp eller inte.
vill han inte ha får jag matlåda :)
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Barn, hus och flytt är ju ändå inget som ni ska genomföra nu iaf, så varför inte vänta med de besluten och koncentrera dig på den närmaste tiden, dvs den här veckan till att börja med, vad ska du göra i morgon?

Använd tråden till att planera i morgon, uppdatera hur det gick med planerna och vad du ska göra till helgen? Ett steg i taget? :laugh:
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

kl
Jag och maken levde tidigare i en liknande situation där jag "satt fast" hemma och räknade timmarna tills han kom hem emedan han jobbade och inte hörde av sig om han jobbade över eller blev sen. /.../
Situationen blev inte bättre innan jag tog ansvar för mitt mående och gjorde några ganska drastiska förändringar, där en av förändringarna mycket väl hade kunnat leda till att jag och maken (då sambo) hade brutit.

Hur mycket tror du krävs från min sida för en förändring? Berätta gärna, om du vill, vad du gjorde. Hade du kunnat flytta ifrån honom, för din egen skull, och sen sett om han följt efter?
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 059
Senast: Whoever
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 079
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 640
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 362

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp