Hur får man en jämn svans?

Sryoqwe

Trådstartare
Kan man göra något för att påverka det?

Min häst har tjock svans men det blir väldigt tunn längst ner. Klipper den vid behov så att den inte är längre än till kotan, men hade önskat att den var jämn och att det var ett jämnt avslut. Den har varit såhär hela tiden och jag har haft henne i snart tre år. Den är lite lockig också, kan det vara någon brist?

Glömde ta kort idag, kan göra det imorgon, men tills vidare en annan bild på hästen :)
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200523-215936_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200523-215936_Samsung Internet.jpg
    183,4 KB · Visningar: 97
Det enda är väl att försöka minska slitaget om det går. Tex fundera på hur man borstar svansen.
Jag har alltid i pälsglans och borstar nerifrån och upp för att den inte ska slitas i onödan.
Det är nog ingen brist utan den slits nog bara. Testa att klippa den lite högre än kotan.
Kan det hjälpa att klippa den så att den blir jämn och låta den växa ut och hoppas att den blir jämn? Hon har tjock svans längre upp, det är bara längst ner. Har inte träffat någon annan häst som har så ojämnt tjock, och ingen av de andra vi har heller som blir behandlade på samma vis
 
Jag har alltid i pälsglans och borstar nerifrån och upp för att den inte ska slitas i onödan.

Kan det hjälpa att klippa den så att den blir jämn och låta den växa ut och hoppas att den blir jämn? Hon har tjock svans längre upp, det är bara längst ner. Har inte träffat någon annan häst som har så ojämnt tjock, och ingen av de andra vi har heller som blir behandlade på samma vis
Det sliter ju att man borstar överhuvudtaget. Det kan hjälpa att minska ner på antal gånger man borstar svansen, endast göra det vid vissa tillfällen och då kanske först tvätta och sen använda rikligt med pälsglans.

Olika borstar sliter också olika mycket.
 
Jag har alltid i pälsglans och borstar nerifrån och upp för att den inte ska slitas i onödan.

Kan det hjälpa att klippa den så att den blir jämn och låta den växa ut och hoppas att den blir jämn? Hon har tjock svans längre upp, det är bara längst ner. Har inte träffat någon annan häst som har så ojämnt tjock, och ingen av de andra vi har heller som blir behandlade på samma vis
Red ut den med fingrarna strå för strå istället så kanske det blir bättre. Det var det enda vi fick tillåtelse att göra när jag hade sköthäst som liten. Inte en borste fick ens komma i närheten av någon hästsvans i det stallet :) Superfina svansar på alla hästar.
 
Det sliter ju att man borstar överhuvudtaget. Det kan hjälpa att minska ner på antal gånger man borstar svansen, endast göra det vid vissa tillfällen och då kanske först tvätta och sen använda rikligt med pälsglans.

Olika borstar sliter också olika mycket.
Vad rekommenderar du för borste? Nu har jag en rund med piggar på, ganska ny så alla de runda sakerna är kvar, men innan hade jag en likadan fast mycket sliten. Kan den slitna borsten påverkat så mycket och varför bara på en häst då? Alla jag har/ har haft har blivit behandlade på samma sätt, men bara den här har det blivit "problem".

Jag har alltid i så mycket pälsglans att taglet bara är att dra igenom, kan det slita så mycket ändå (inte specifikt till någon)?
 
Vad rekommenderar du för borste? Nu har jag en rund med piggar på, ganska ny så alla de runda sakerna är kvar, men innan hade jag en likadan fast mycket sliten. Kan den slitna borsten påverkat så mycket och varför bara på en häst då? Alla jag har/ har haft har blivit behandlade på samma sätt, men bara den här har det blivit "problem".

Jag har alltid i så mycket pälsglans att taglet bara är att dra igenom, kan det slita så mycket ändå (inte specifikt till någon)?
En sådan borste sliter, antar att du menar liknande vissa borstar vi kan ha till vårt hår där det är en plastpinne med en rund plastkula ytterst?

Det bästa jag använt till att borsta svans är en hederlig rotborste.
 
En sådan borste sliter, antar att du menar liknande vissa borstar vi kan ha till vårt hår där det är en plastpinne med en rund plastkula ytterst?

Det bästa jag använt till att borsta svans är en hederlig rotborste.
Relativt säker på att det är en såndan här
Screenshot_20200524-152340_Samsung Internet.jpg
Hur sliter den så mycket? Undrar bara, förstår inte hur den skulle göra det :)
 
Hur sliter den så mycket? Undrar bara, förstår inte hur den skulle göra det :)

Taglet verkligen hakar fast i piggarna och rycks ut. Jag har rengjort tillräckligt med liknande modeller (och piggborstar, fy vale!) fyllda av svanshår för att aldrig vilja ta i den typen av borste igen. Jag skulle köra med rotborse för genomborstning och reda ut eventuella tovor med fingrarna, och inte så mycket mer. Min erfarenhet är att ju mer man fipplar med svansar desto fulare brukar de bli... :cautious:
 
Hur ofta borstar du svansen? Det är skitsnyggt med nyborstad svans men har inte hästen riktigt bra tagel så får man ta att den blir ojämn om man gör det. Numera plockar jag ur sopor ur svansen med fingrarna och i övrigt får de vara. Reder nog ut dem ordentligt ungefär 2-3 ggr/år
 

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 549
Senast: Smulu
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 414
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 304
Senast: Hedinn
·
Hemmet Nuvarande bäddmadrass är en Tustna från IKEA. Den var jätteskön och bra första året. Nu ser man tydligt vart jag sover någonstans...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp