Hur fick man veta före Internet (och Google t.ex.)??

Bibliotek, både hemma och lokalt. Skrev in och frågade till tidningar, tidskrifter, och experter. Radio- och TV-frågeprogram. Jag använder många av dessa fortfarande. Alla svar finns inte på internet än idag :)
En viktig sak att minnas när det gäller internet är att den information som ligger där, har någon valt att lägga ut. Ofta handlar det även på internet att lita på att människor som lägger ut saker är de de utger sig för att vara, har den kunskap de påstår sig ha och att den är uppdaterad och att de låter bli att ljuga...

Radio, TV och tidningar/tidskrifter var viktigare förr än nu
 
Tanken slår mig då och då (eftersom jag Googlar eller söker på typ ALLT, alla funderingar som dyker upp): HUR bar man sig åt innan Internet fanns? Innan Google (och dess föregångare)??? Hur fick man svar på sina frågor? Hur sökte man information?? Gick man till biblioteket och började slå i böcker - som ju aldrig var up to date. HUR BAR MAN SIG ÅT? Levde man i ständig ovisshet?? Jag borde ju verkligen minnas, för jag var ju med då ... men jag minns inte! Hur bar man sig åt? O_o
Man hade ett uppslagsverk från 1939 hemma :D faktiskt mer användbart än man skulle kunna tro.

Men faktum är att i skolan fick man använda uppslagsverken mycket. Och så fick man ju i vanlig konversation helt enkelt leva i ovisshet eller diskutera saken och fundera ut det mest sannolika.

Justja och föräldrarna hade ju även böcker som "barnets sjukdomar" och sådant hemma. Om man ägde akvariefiskar hade man ju akvariebok osv osv.
 
Jag älskade våra uppslagsverk där hemma! Men såna ger ju inte direkt nån aktuell information, alltså kring vad som händer här och nu. Dagstidningar (vettiga sådana) är ju ett alternativ.
Dagstidningar saknar jag verkligen och tiden att läsa dem. Internetprenumerationer är inte alls samma sak.

Att läsa dagstidningen, varje sida, gav mycket mer än att titta på framsidan av DN eller Svd en dag. Men det tog ju ett par timmar nästan och det blir för stora högar.
 
Det är ju inte så konstigt att många i den äldre generationen har kvar både läkarböcker och uppslagsverk hemma i bokhyllan, det var ju dem man använde. Jag vet inte hur många olika slags faktaböcker vi hade i bokhyllorna när jag växte upp, mina föräldrar var med i några bokklubbar där de prenumererade på såna. (Mina föräldrar var födda mitten 40-tal, jag början -70-talet)
Likaså receptböcker hade vi hur många som helst hemma, det och kartotek med receptkort. Undrar var de tog vägen någonstans :D

Jag har för mig att jag sålde vårt på en auktion. Det är inte kvar hemma iaf :D Men jag har inte ätit så mycket ur den samlingen, min mamma hatade att laga mat och vara huslig (förmodligen pga hennes uppfostran till att yrkesarbeta, inte hemmaarbeta som mormor). Vi hade en MYCKET begränsad repertoar vad gällde mat :rofl:

Jag tror jag fått mina matlagningsgener från pappa och farmor för de kommer inte från mamma :laugh:

Edit: Jag är född -73 och mamma var född -45
 
Minns så väl när jag i lågstadiet skulle skriva en uppsats om en planet. Valde saturnus pga coolt med ringar... Läste i ett uppslagsverk att saturnus hade typ 27 månar. Fortsatte skriva hemma, i mammas uppslagsverk stod det 34 månar eller något sådant. Ett tredje uppslagsverk gav en helt annan siffra. Så det var inte helt lätt att få fakta rätt förr (heller) :rofl:
 
Jag prenumererade på såna receptkort på 80-talet, lådan står därhemma fortfarande :o Kanske skulle damma av den?:d Grillad grapefrukt med salt och peppar och en persiljekvist, till förrätt, minns jag :laugh:
Jag har fortfarande kvar ett receptkort på fasan. Fågeln fylls med kalvfärs och tryffel (ung 50/50, kalv var dyrare och tryffel billigare på 1970-talet) och lindas in i bacon.
 
Den bruna maten. :laugh: Har man läst om och sett anrättningen "skinkägg i gelé", så är man glad för att inte vara beroende av det kartoteket för sin helgmiddag.

Visa bifogad fil 64238
Hade aldrig hört talas om den bloggen men har nu tillbringat en halvtimme med att illamående och fascinerat läsa igenom den. Fy €£¥^[]||>! Den röda soppan...! 🤮 Om jag någonsin hittar en tidsmaskin vet jag med säkerhet att jag inte kommer besöka 70-talet.
 
Man hade ett uppslagsverk från 1939 hemma :D faktiskt mer användbart än man skulle kunna tro.

Men faktum är att i skolan fick man använda uppslagsverken mycket. Och så fick man ju i vanlig konversation helt enkelt leva i ovisshet eller diskutera saken och fundera ut det mest sannolika.

Justja och föräldrarna hade ju även böcker som "barnets sjukdomar" och sådant hemma. Om man ägde akvariefiskar hade man ju akvariebok osv osv.
Japp. Nordisk Familjebok Uggleuppplagan :love:
 
Jag har lite blandade känslor för Google. Google är superbra och lär mig mycket varje dag om både viktigt och oviktigt. Men det var en speciell känsla att leva i ovisshet på ett sätt också, man litade helt enkelt på det som sades. Idag är jag extremt skeptiskt till allt egentligen och även om någon jag litar på säger något så googlar jag ändå och tar det svaret för det rätta.

Det kanske inte har med saken ovan att göra men jag kan ibland också sakna känslan av att inte alltid vara uppkopplad och tillgänglig hela tiden. Det blir liksom en stress i min kropp och själ med sociala medier, mobil och att knappt något funkar manuellt längre. Nu är jag kanske lite extrem men jag kan erkänna att jag ibland det första jag gör när jag vaknar och ligger och drar mig i sängen så kan jag kolla Instagram och på kvällen när jag ligger i sängen och ska sova så kan jag kolla det igen. Jag menar hur mycket viktigt hinner hända på den perioden egentligen.

Åter on topic: Jag försöker att göra något åt mobilberoendet genom att läsa faktaböcker på kvällen ist för att surfa dock kommer jag ibland på mig själv med att faktiskt dubbelkolla om det jag läste kvällen innan i faktaböckerna faktiskt stämmer 😂
 

Liknande trådar

Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 544
Senast: qitis
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 636
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 179
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 133
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp