Bukefalos 28 år!

Hur fixar man körkort nuförtiden?

Du tror inte respekten för blåljusen har att göra med att man i princip kan hamna i fängelse om man stör dom? Åtminstone i Virginia... helt ok att köra runt lite småfull men om du kör för fort eller inte lämnar en fil i mellan när polisen stannat någon så är det fängelsestraff :up:. För att inte tala om om man lyckas köra om en skolbuss på fel sätt.
I Washington DC var det visserligen inte speciellt svårkört men alla tutade på allt. Spelade ingen roll om folk körde vettigt och blinkade innan dom skulle svänga, stannade man för att det var någonting ivägen där man skulle svänga in så tutade dom bakom nåt otroligt.

Nej, man far inte fangelse, ens i Virginia, om man inte flyttar pa sig for "first responders" ... daremot kan man fa ganska saftiga boter.
Om man kor om en skolbuss med blinkande rodljus kan man daremot fa fangelse. Det ger alltid mycket saftiga boter och kan ge fangelse om man kor pa ett barn som gar over vagen eller smiter.

Nar korde du i Washington DC? Jag bodde precis utanfor for nagra ar sedan och det ar inte alls min upplevelse.
 
Nej, man far inte fangelse, ens i Virginia, om man inte flyttar pa sig for "first responders" ... daremot kan man fa ganska saftiga boter.
Om man kor om en skolbuss med blinkande rodljus kan man daremot fa fangelse. Det ger alltid mycket saftiga boter och kan ge fangelse om man kor pa ett barn som gar over vagen eller smiter.

Nar korde du i Washington DC? Jag bodde precis utanfor for nagra ar sedan och det ar inte alls min upplevelse.
Ett par veckor sedan jag både körde och gick runt mycket i DC och jo, folk tutade mycket och på allt. Det är även intrycket som mina vänner som jobbade där hade. Satt bland annat och åt lunch och tittade på en stackare som försökte fickparkera, de tre bilarna bakom slängde sig på tutan trots att de själva försökte med samma sak några platser senare.

Och i Virginia är det är fängelsestraff på att inte lämna en fil fri (eller köra extremt långsamt om det inte går) om det är minst fyra filer och polisen har stannat någon i vägkanten. Sen om det faktiskt tillämpas vet jag inte. Att det gör det för fortkörning vet jag däremot då det bland annat finns en känd motorjournalist som råkat ut för just det.
 
Senast ändrad:
Körde i Gävle igår, var ju nemas problemas :).
Det är skitlätt att köra i Gävle. Tills en börjar följa skyltarna för Lokal Slinga, dej är så det skiter sig. Därför: kolla på karta eller GPS vart stadsdelarna ligger - lokal slinga get ingen info om detta. Vill en ha skyltat - ut på europaväg och vänd, så blir det både snabbast resa och specifikt skyndar in.

Gävle är inte svårt. Skyltsystemet är svårt. ;)
 
En liten jämförelse: Min man och jag tog körkort i USA. Automatväxlat, givetvis..... Han fick inte ens bege sig ut på vägen, utan körde upp på nån slags lekplats där låtsasvägarna var utmärkta med låtsasskyltar och korsningar. Dvs ingen annan trafik och inga riktiga vägar. Tror han körde max 30 som högst. Själv fick jag (i en annan mindre stad) köra upp genom att köra runt ett kvarter, göra en "emergency braking without locking the wheels" och sen parkera mellan två koner utan att rubba dem. Tror det hela tog typ 5 minuter. Efter det var jag något fundersam kring mina medtrafikanters körvana..... Inte minst med tanke på att många av dem är typ 16 år.

I England får (fick?) man inte övningsköra på motorväg. Obegripligt!

MAO är jag MYCKET nöjd med de svenska hårda kraven för körkort! Man ska inte ut på vägarna om man är osäker eller oförberedd eller inte klarar av diverse situationer som kan upplevas som stressfyllda och "svåra". Det är alla våras liv det handlar om!
De har nu gjort det möjligt, men INTE obligatoriskt, att få köra på motorvägen när man övningskör i Storbritannien. Det är alltså helt frivilligt och något man får be särskilt om. Fram till för två år sedan var det inte möjligt alls, man skippade liksom den biten helt. När man sedan tagit körkort är det däremot helt fritt fram att köra på vilka vägar man vill, oavsett om man kört motorväg förut eller ej. Jag tycker det är så sjukt konstigt och läskigt, men så kör många också rätt livsfarligt här...
 
Det är skitlätt att köra i Gävle. Tills en börjar följa skyltarna för Lokal Slinga, dej är så det skiter sig. Därför: kolla på karta eller GPS vart stadsdelarna ligger - lokal slinga get ingen info om detta. Vill en ha skyltat - ut på europaväg och vänd, så blir det både snabbast resa och specifikt skyndar in.

Gävle är inte svårt. Skyltsystemet är svårt. ;)
Men haha... :rofl:
Snacka om rattat med vänsterhanden - och AUTOCORRECT... :o Jag dör en smula inombords nu. Men ja, go figure... Skit i lokal slinga. Åk mellan Sätra och Andersberg via E4N -> E4S. Typ så.

Nu ska undertecknad gå för att skämmas en stund.
 
Men alltså, varför bli otrevlig? Om man tar körkort men sedan inte kör i stadstrafik, har jag full förståelse för att man kan bli osäker. TS har ju också skrivit i ett flertal inlägg att hen kör i stadstrafik, dock nästan bara kvälls-/nattid.

Jag tog körkort på manuell bil för bara fem år sedan. Sedan dess har jag bara kört automat, då mina bilar helt enkelt varit automat. Med andra ord kan du sätta mig i en manuell bil, men jag kommer vara skapligt ringrostig. Att sätta mig i en manuell bil i stan är fullständigt uteslutet, av hänsyn till medtrafikanterna. :angel:

Och nej, jag kommer givetvis inte att springa till körskolan i tid och otid för att ta lektioner i en manuell bil.

Vadå otrevlig? O_o

Man ska väl då åtminstone klara av att köra i stadstrafik, även om man som du säger är ringrostig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 982
Senast: Yrsel
·
Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 736
Senast: kopparberg
·
Äldre Hej Buke. Just kommit hem från körskolan och är nästan gråtfärdig. Glad i hågen åkte jag dit och förväntade mig att efter lektionen...
2
Svar
33
· Visningar
7 841
Senast: Landsbygds
·
Ekonomi & Juridik Mailade en veterinär klinik i min närhet då min "egna" veterinär inte kunde bestämd vecka för chippning och vaccinering utav årets föl...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 702
Senast: Highcat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp