Hur förbättrar man sin engelska?

Nu ska jag strax iväg - men JA! - det funkar verkligen och släpper mina mentala spärrar, när någon pratar lika dåligt/sämre än mig. Men det är inte ofta jag hittar sådana personer :p

Ett par öl kan hjälpa också. Så blir utbudet av samtalspartner lite större ;) Jag hade en tyskalärare som uppmuntrade oss att ta en shot vodka innan lektionerna, klockan 9 på morgonen :angel:
 
På tal om öl. När jag nåt år efter engelska studier var på en pub och en engelsman frågade var nånstans i England jag kom ifrån :eek: sa jag som det var. Sorsele. Han var säker på att jag hade nån dialekt :rofl::D han kände igen.
 
Jag har för övrigt hållt ridlektioner för barn på tyska utan att kunna gångarterna på språket. Ungarna älskade alla märkliga gester och udda språkbruk. Barn är generellt väldigt förlåtande och överseende vad det gäller sånt märkligt nog.
 
Min man är engelsman och han tycker det är så ledsamt att SÅ många inte vågar prata engelska med honom, av rädsla att säga fel eller låta fåniga. Så är det inte!! Han tycker det är underbart, hur det än låter. Han skulle aldrig komma på tanken att tycka att nån pratar "fel" eller uttalar fel eller vad som helst. Det viktiga är att man pratar! Det handlar ju om kommunikation, inget annat. Så snacka på!! Hur du låter kvittar, allvar!
 
Min man är engelsman och han tycker det är så ledsamt att SÅ många inte vågar prata engelska med honom, av rädsla att säga fel eller låta fåniga. Så är det inte!! Han tycker det är underbart, hur det än låter. Han skulle aldrig komma på tanken att tycka att nån pratar "fel" eller uttalar fel eller vad som helst. Det viktiga är att man pratar! Det handlar ju om kommunikation, inget annat. Så snacka på!! Hur du låter kvittar, allvar!
Inte för att vara sån men - om han bor i Sverige, är det inte bra om han tränar på svenska i sina samtal med svenskar? ;)

Annars håller jag med dig. Det är bara att prata på. Jag använder fel grammatik ibland och mitt uttal är som det är, men strunt samma, jag babblar på. Det enda som frustrerar mig är när jag inte hittar exakt den nyans jag vill, eller rättare sagt, jag kan inte nyanserna så jag kanske omedvetet väljer fel ord.

@Sasse läser du på engelska? Pröva att läsa texten högt för dig själv isåfall, för att känna om du kan hitta flytet.
 
Min man är engelsman och han tycker det är så ledsamt att SÅ många inte vågar prata engelska med honom, av rädsla att säga fel eller låta fåniga. Så är det inte!! Han tycker det är underbart, hur det än låter. Han skulle aldrig komma på tanken att tycka att nån pratar "fel" eller uttalar fel eller vad som helst. Det viktiga är att man pratar! Det handlar ju om kommunikation, inget annat. Så snacka på!! Hur du låter kvittar, allvar!

Ja, det där är intressant. Jag misshandlade min tyska nu i somras och de mer eller mindre hoppade upp och ner av glädje att jag försökte (och jag förstår enormt mycket mer än jag pratar). Personligen tycker jag också att det är roligt om någon försökt lära sig svenska och törs försöka prata.

När det gäller engelska är den inget problem, jag har också fått frågan hur länge jag bott i England (en vecka som turist i London när jag var 18 :D). Jag jobbar uteslutande på engelska så det är ju inte så konstigt att jag fått öva mycket. Det svåra är att byta språk när jag är trött. Särbon har mer än en gång fått säga åt mig att byta och när jag var i Finland började jag prata svenska när det var meningen att jag skulle prata engelska (jag hade just haft ett telefonsamtal på svenska) :o :rofl:
 
Min man är engelsman och han tycker det är så ledsamt att SÅ många inte vågar prata engelska med honom, av rädsla att säga fel eller låta fåniga. Så är det inte!! Han tycker det är underbart, hur det än låter. Han skulle aldrig komma på tanken att tycka att nån pratar "fel" eller uttalar fel eller vad som helst. Det viktiga är att man pratar! Det handlar ju om kommunikation, inget annat. Så snacka på!! Hur du låter kvittar, allvar!

Jag håller med, det är ganska oviktigt för de flesta engelskspråkiga hur en pratar, de är vanligtvis mycket förlåtande till trivialiteter som uttal så länge en kan göra sig förstådd. Liksom, ingen kräver perfekt uttal så länge det går att förstå.

Men jag håller inte med dig (dina man) att så många inte vågar prata engelska - "mina" amerikaner som ska lära sig svenska här har problem åt andra hållet att så många faller in i engelska när de hör att de är från USA. Ibland är det hopplöst säger de, att få svenskar att fortsätta prata svenska med dem även om de faktiskt pratar en mycket bra svenska. Tycker att man ofta hör det från expats att det är svårt att lära sig svenska just för att svenskar är alldeles för duktiga på engelska.
 
Men jag håller inte med dig (dina man) att så många inte vågar prata engelska - "mina" amerikaner som ska lära sig svenska här har problem åt andra hållet att så många faller in i engelska när de hör att de är från USA. Ibland är det hopplöst säger de, att få svenskar att fortsätta prata svenska med dem även om de faktiskt pratar en mycket bra svenska. Tycker att man ofta hör det från expats att det är svårt att lära sig svenska just för att svenskar är alldeles för duktiga på engelska.

Det där råkar man ut för överallt där folk kan ok engelska. Jag har haft många diskussioner med tyskar där jag tragglar på tyska och de svarar på engelska. Det är oftast i bästa välmening och handlar om att folk vill hjälpa till och underlätta.

Sen är det en konst att prata sitt eget modersmål så långsamt och korrekt som många "skollärda" behöver. Jag är själv helt hopplös att lära av då jag pratar på tok för fort och komplicerat.
 
Tycker du sjalv att det ar sa hemskt med nagon som pratar stapplande Svenska? Formodligen gor du vad du kan for att forsta och tycker att personen ar tuff som forsoker?
Sa ar det at andra hallet ocksa.:cool:
For att bli battre pa att prata ett sprak maste man ... prata :angel:
 
Jag är fruktansvärt dålig på att prata. Kan göra mig någorlunda förstådd, men pratar inte på något sätt flytande och har (för mig) stora problem med uttalet. Jag tänkte ett tag att jag kunde förbättra engelskan genom att läsa upp på komvux, men nu när jag läst till Eng C och inte har blivit något bättre känner jag mig bara frustrerad.

Jag skäms skitmycket och undviker helst att prata, även om olika personer har uttryckt att min engelska är ok och att de utefter min beskrivning trott att det skulle vara mycket värre. Men jämför man med hur svenskar i regel pratar är det dåligt. Jag har inget flyt när jag pratar, jag bara stakar mig och fastnar vid orden, trots att det låter bra i huvudet sas.

Jag förstår ju att det knappast hjälper att undvika att prata, men jag känner ingen förbättring när jag gör det heller. Jag har varit utomlands längre stunder emellanåt och bara pratat engelska – men inte har det hjälpt.

Blir det bättre någon gång eller får jag kallt räkna med att ha ångest varje gång jag behöver yppa ett ord på engelska? Finns det något man kan göra mer än prata, prata, prata? Professionell hjälp? Mirakelmedicin? :angel:

Börja spela datorspel online? Har 2 söner som gått från dåliga på engelska till flytande talare genom online communities.

Så prata, prata, prata verkar fungera himla bra.
 
Inte för att vara sån men - om han bor i Sverige, är det inte bra om han tränar på svenska i sina samtal med svenskar? ;)

Haha, DÄR har vi ett ämne som skulle behöva en egen tråd, men jag avstår...

Men även i början, när svenska VAR ett obegripligt språk, var det ofta så, att vissa klart och tydligt begrep allt han sa, men vågade inte prata engelska tillbaka. En del sa också, att de inte ville prata engelska efterson de "var så dåliga" på det. Vilket jag tror grundade sig i att man var generad. Och det är så synd, tycker jag! Han bryr sig inte ett skvatt om ifall folk pratar baklänges eller uttalar ord fel, bara man kommunicerar. När han själv pratar svenska låter det rätt kul, kan tilläggas, men ingen svensk bryr sig om det eller ser ner på honom för det.
 
Nu ska jag strax iväg - men JA! - det funkar verkligen och släpper mina mentala spärrar, när någon pratar lika dåligt/sämre än mig. Men det är inte ofta jag hittar sådana personer :p
När jag var i London för hundra år sedan så kom jag och tre klasskompisar att börja prata med en engelsk tjej på pubens toa.
Efter en stund frågade hon oss var vi kom ifrån. Vi sa Sweden och hon sa glatt; -OK jag trodde ni var från Liverpool, ligger Sweden nära?
Så vår hyfsade gymnasiengelska gick som en engelsk dialekt. Så prata på bara.
 
@Sasse i en del städer finns det språkcaféer som har olika språk ibland på olika tider och dagar för olika språk. Då går man dit och köper fika och pratar med andra som också vill prata det språket. Ibland finns en person som har som roll att hålla igång samtalet också. Regelbunden övning är nog det bästa för att råda bot på det du känner. Om det inte finns något språkcafé så kanske ordna en fika själv där ni pratar engelska och träffas med viss regelbundenhet ? Går ju att annonsera efter folk i samma stad på t.ex. meetup eller liknande.
 
Spel online är faktiskt ett väldigt bra sätt att få igång engelskan genom att man både måste läsa, skriva och prata. Iaf när det gäller MMO. Har fått höra av folk som har lite svårt för engelskan att alla de känner som spelar datorspel online är så duktiga på engelska.
 
Haha, DÄR har vi ett ämne som skulle behöva en egen tråd, men jag avstår...

Men även i början, när svenska VAR ett obegripligt språk, var det ofta så, att vissa klart och tydligt begrep allt han sa, men vågade inte prata engelska tillbaka. En del sa också, att de inte ville prata engelska efterson de "var så dåliga" på det. Vilket jag tror grundade sig i att man var generad. Och det är så synd, tycker jag! Han bryr sig inte ett skvatt om ifall folk pratar baklänges eller uttalar ord fel, bara man kommunicerar. När han själv pratar svenska låter det rätt kul, kan tilläggas, men ingen svensk bryr sig om det eller ser ner på honom för det.
Ja, jag tror att väldigt många svenskar, de flesta egentligen om man tänker 16-65 år, faktiskt kan ta sig fram någorlunda i ett samtal med en välvilligt inställd engelsman, som din man. Det är rädslan snarare än kunskapsbrist som stoppar dem.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 333
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 319
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 108
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 776
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp