Svartarbete inom hästnäringen

Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Att ha en praktikant är inte att ha en anställd. En praktikant ska handledas hela tiden och kostar därmed en anställd i alla fall. Det är till exempel oftast inte alls tillåtet att låta en praktikant själv mocka stallet. Då ska handledaren vara med och göra jobbet.

Men i verkligheten ser det inte ut så. Praktikanterna används istället för anställda. Ett exempel (HYN-godkänd): Stallägaren (dvs handledaren) var aldrig i stallet. Jag skämtar inte, hade en häst dött hade det typ tagit två veckor innan h*n hade märkt det.

Vet folk som har blivit lämnade helt själva i stallet upp till en vecka när arbetsgivaren åkt på utlandstävling. Jag kan inte heller förstå hur man vågar lämna en kanske 18-årig tjej själv under en längre tid med ansvar för ett antal (ofta DYRA) hästar.

Kanske någon form av kontroll/utvärdering av praktikplatserna skulle kunna genomföras? För vissa utbildningar krävs ju praktik och det vore ju bra om praktikanten verkligen lärde sig något också!
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Det sistnämnda var verkligen inte riktat till dig. Det var mer en allmän reflektion över att det är så i hög grad accepterat hos alla inblandade i hästbranschen (kunder OCH företag) och ändå gnäller samma personer över problemen. Precis som du skriver förstår man inte att kopplingen är ganska direkt. Så länge alla i ett stall betalar sin stallhyra och foder svart till ett underpris - kommer detta stall inte att satsa på välutbildad och korrekt anställd personal.

Men för att gynna sin egen plånbok skiter man i det. Låta bli att gnälla över vård, skola omsorg och tjejernas arbetsvillkor i branschen eftersom man själv är i centrum av bidragandet till det och är med och skapar de dåliga förutsättningarna - nej, gnälla gör man ändå.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 218
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik tror jag postar tråden rätt, annars är det fritt fram att flytta på den.. :) Jag skrev för ett tag sedan att jag var trött på allt vad...
2
Svar
20
· Visningar
3 142
Senast: ponilover
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 223
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Det ringde en tjej som frågade om praktik via arbetsförmedlingen. Jag blev lite paff, har inte tänkt på det direkt då mitt företag är...
Svar
7
· Visningar
1 825
Senast: simpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp