Svartarbete inom hästnäringen

Domenico

Trådstartare
Varför görs det inget åt svartarbetet inom hästnäringen?

Det är ju inte direkt en hemlighet. Det är ju snarare regel än undantag att de flesta jobb är svarta (ridsporten, travsporten är väl bättre). Det annonseras öppet om "jobb" för fickpengar, både på internet och i fackpress. Även de mest kända tävlingsryttarna anställer folk svart för knappt någon lön och usla arbetsförhållanden. Behöver man bygga om eller något annat arbete som inte unga hästtjejer klarar av hämtar man polacker eller andra som jobbar svart för en billig peng.

Kan det verkligen ha gått skatteverket helt förbi? Läste för ett tag sedan någonstans att skatteverket hade kommit fram till att svartjobb kunde förekomma i hästbranchen :eek:. Det är väl bara i princip att åka ut till första bästa större hästgård och voila, de har hittat sin första svartjobbare!

Varför är det så allmänt accepterat, inte bara av dem som jobbar i stallen? Diskuterade detta med en bekant för ett tag sedan som annars är en mycket laglydig person som tycker att man ska följa precis alla regler och lagar som finns. Det handlade om ett litet stall med ca 15 hästar. Vissa till tävling, några i avel. Detta stall drivs i princip av praktikanter från arbetsförmedlingen som byts ut var tredje månad. Vederbörande tyckte då att det skulle vara svårt att anställa någon på riktigt för en privatperson som den som äger detta stall. Jag tyckte att det är så enkelt att antingen anställer man någon på riktigt (för skälig lön) eller så får man mocka själv. Kan man inte det så kanske man inte ska ha 15 hästar? Då får man sälja ett par. Varför ska mina skattepengar gå till mockning för dessa 15 hästar? Min får jag mocka åt själv :grin:

En sak är om dessa praktikanter hade fått sådana kunskaper att de kunde anställas till riktig lön (om det nu funnits sådana jobb) men i stallet ovan var det snarast lär av dina egna misstag som gällde. Ingen handledning överhuvudtaget. (HYN-godkänd praktikplats). Dessutom hade praktikanterna i många fall delvis bättre kunskaper än ägaren.

Följer inte arbetsförmedlingen upp sina praktikanter ? Borde de inte inse att det är väldigt få av dem som får riktiga jobb inom branschen efter avslutad praktik? Eller är det bara skönt att de försvinner ut arbetslöshetsstatistiken en stund?

I viss mån tycker jag att alla hästgymnasium som dyker upp är ett problem. Ut kommer förväntansfulla studenter som vill jobba med hästar men finns de jobben verkligen? Kvaliteten på utbildningen verkar också vara minst sagt varierande.

Sen är ju naturligtvis problemet att unga tjejer tar dessa jobben, men jag tror att det är svårt att komma från. Vet en som jobbade (heltid) för, tro det eller ej, BENSINPENGAR (till och från stallet) :eek:. Tror snarare att det krävs åtgärder mot de som anställer dessa, som tex böter. Då skulle det inte längre vara lönsamt.

Vad är er syn på det hela? Behöver hela hästbranschen saneras?
(Jag vet att det naturligtvis finns de som sköter allt enligt reglerna, men det vore bra om ni blev fler!)
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Ja, det kan man fråga sig.

Har ivrigt debatterat det här på Buke förut - men acceptansen för att utnyttja unga tjejer som slavar, undanhålla pengar från vårt samhälle och begå allvarliga ekobrott verkar ofantligt hög inom hästbranschen. Både hos företag och deras kunder.

Tragiskt.

Jag tror ändå på framtiden - och hoppas att de som fuskar får rejäla straff, och att utbudet av arbetskraft och kunder minskar för dessa. Självklart ska man betala en skälig lagenlig lön för utfört arbete, till vettiga arbetsvillkor - annars får man göra det själv.
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

En mycket bra fråga.

En förklaring om än ingen ursäkt är att hästmänniskor helt enkelt inte vill betala det som en vara/tjänst kostar. Det är en ond cirkel som är svår att ta sig ur. Ansvaret ligger ju främst på dem som säljer svart. Om ingen vill betala vitt så är det bästa i att strunta i att alls erbjuda den tjänsten.

En liten sak i ditt inlägg vill jag kommentera och det är polska byggarbetare. Vi har anlitat ett företag som har polacker anställda och allt var vitt men ändå klart billigare. Så det behöver inte vara svart bara för att det inte är svensk arbetskraft.
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Jag tror ändå på framtiden - och hoppas att de som fuskar får rejäla straff, och att utbudet av arbetskraft och kunder minskar för dessa. Självklart ska man betala en skälig lagenlig lön för utfört arbete, till vettiga arbetsvillkor - annars får man göra det själv.

Jag är lite mer pessimistisk än dig. jag vet inte ens om det går åt rätt håll. Jag ser inte att det finns så stora möjligheter att ha folk anställda till avtalsenliga löner om man tex har inackorderingar. Så vi väljer att ha en liten verksamhet som vi klarar att sköta själva istället.
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Håller med om att det prisnivån på det mesta som rör direkt arbete med hästar (inackorderingar, ridträning mm) inte står i relation till rimliga löner för de som utövar det. Skattemyndigheten har nog rätt i sitt antagande att en stor del av verksamheten av denna typ är hobbybetonad. Det leder tyvärr till att de företagare som ändå vill satsa får hård konkurrens av hobbyfolket. Däremot tror jag att många försöker att driva verksamheten vitt, jag har hört flera som valt att gå från svart verksamhet till vit efter att de börjat fundera på saker som sjukpenning och pension.

Vi har valt att inte stalla in andras hästar (med undantag för enstaka sommarbeteshästar) av den enkla anledningen att vi inte har råd att subventionera andras hästintresse. Det är dyrt att äga hästar, många som har en billig stallplats hos någon kompis inser tyvärr inte det!
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Håller med om att det prisnivån på det mesta som rör direkt arbete med hästar (inackorderingar, ridträning mm) inte står i relation till rimliga löner för de som utövar det. Skattemyndigheten har nog rätt i sitt antagande att en stor del av verksamheten av denna typ är hobbybetonad. Det leder tyvärr till att de företagare som ändå vill satsa får hård konkurrens av hobbyfolket. Däremot tror jag att många försöker att driva verksamheten vitt, jag har hört flera som valt att gå från svart verksamhet till vit efter att de börjat fundera på saker som sjukpenning och pension.

Vi har valt att inte stalla in andras hästar (med undantag för enstaka sommarbeteshästar) av den enkla anledningen att vi inte har råd att subventionera andras hästintresse. Det är dyrt att äga hästar, många som har en billig stallplats hos någon kompis inser tyvärr inte det!

Detta är sant!

Det är fasen inte lätt att driva en seriös hästverksamhet idag.
Jag jämför bara med sambon.
Han tar tex ca 15-20 000 kr + moms för en föreläsning på ett par timmar och då tillkommer resor (även betalt för tiden han reser-500:-/tim + moms)
Jag är väl iof ganska "billig" inom mitt gebit eftersom jag inte tycker jag har tillräckligt meriter, inte färdig anläggning osv, men jag tar 5000:- INKL moms tex för en månads träning (och då är det ju kanske 2 tim arbete/dag för den hästen och det kostar eftersom foder och skötsel ingår). 250:-/timme för ridlektion och 25:-/milen i reseersättning (och ingen timpenning för restid). Det går inte att jämföra på samma dag våra kostnader respektive vinst osv. Men jag skulle aldrig kunna ta samma priser som han, vilken hästägare skulle betala det?!?
När vår anläggning är klar osv kan jag ju höja mitt pris men max kanske skulle vara det dubbla, och då är vi ändå inte uppe i hans enda föreläsning! Man är ju inte i den här branchen för att bli rik, det är ju en sak som är säker.

Visst skulle jag vara ha stor nytta av en anställd, eller deltidsanställd, men det kommer jag aldrig ha råd med! Tyvärr... Jag ahr hitills valt att inte ha praktikanter eller liknande just pga jag själv blivit mer än lovligt utnyttjad som praktikant och "svartjobbare" i stall och vill inte utsätta vare sig mig själv eller någon annan för den sitsen.....
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Svartjobben håller nere priserna - de låga priserna leder till svartjobb... för att det ska bli bättre måste man börja i nån ända och då man inte från myndighetshåll kan bestämma priserna så får man helt enkelt ge sig i kast med de svarta pengarna.

Så det behövs mer kontroller av hästnäringen och då inte bara avseende svarta pengar utan även fler kontroller från jordbruksverket och kommunen m.fl. - fler kontroller gynnar de som är skötsamma !

Sen har ju intresseorganisationer som tex ridsportsförbundet en viss del med det hela att göra, man skulle kunna gå ut hårdare och utesluta folk som inte följer lagar och regler och man skulle kunna jobba mera aktivt med att höja statusen för stallpersonal/hästskötare - utan dessa blir det ju inget av med några toppryttare så det är ju dags att avskaffa divalaterna hos snobbiga ryttare.

Sen är det ju säkert också en bidragande faktor att det många gånger saknas ett affärsmässigt tänkande... många verkar ju inte vilja tjäna några pengar på tex inackorderingar vilket också leder till dumpade priser och ett avstannande i utvecklingen av hästnäringen - finns det inga pengar att tjäna så är det ju ytterst få som vill pumpa in nya pengar på investeringar.

(som också har tomma boxar hemma istället för att subventionera andras hästägande)
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

I vissa fall är det väl att hästar inte drar in tillräckligt med pengar för att kunna betala stalltjejerna ordentligt. Och i många fall är arbetsgivaren okunnig och orkar helt enkelt inte kolla upp vad som gäller när man ska ha vita arbetare utan det blir då lättare för dom att bara betala lite svart i månaden. Och i många fall är det nog även girighet...
Tjejer som precis gått ur gymnasiet är glada över att få flytta hemifrån, kunna ta med sig hästen och få 3000 kr i månaden, så mkt pengar har man ju aldrig haft innan! (Har själv gått ridsportlinje och var också i den sitsen..)
Och är nog svårt för skatteverket att komma på det, hur många gånger hörde man inte att man är "grannens dotter"?
Enda sättet är ju om alla unga tjejer inser att det inte värt pengarna, men är ju inte så troligt kanske...

Tycker det är hemskt att det är så, och kommer själv aldrig anställa någon svart, skulle inte kunna med att inte betala ordentligt för det tunga arbetet dom faktiskt gör.
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Om lönerna tvingades upp skulle det vara lönsamt att bygga stallar mer modernt så man bland annat slapp mocka alla boxar för hand. Just nu lönar det sig inte eftersom traktorn går på diesel och stallflickorna på hallonsaft. Mockning är dessutom bara tråkigt och slitsamt och knappast det alla hästtjejer drömmer om att få göra. Mycket arbete skulle kunna rationaliseras bort med lite tekniska lösningar. Dessa skulle löna sig fort om man plötsligt skulle behöva betala arbetarna full lön.

Sedan är det inte många som tänker på försäkringar. Att jobba med hästar är inte helt riskfritt. En liten historia ur verkligheten. Detta hände visserligen inte i Sverige, men hade lika gärna kunnat hända här som där. En man från ett då ännu inte EU-land jobbade i ett stall med mockning och övriga gårdssysslor. I samband med att han skulle fixa något på taket ramlade han ner och krossade ena foten. Han hade varken uppehålls- eller arbetstillstånd och ingen försäkring som täckte vård. Veterinären röntgade foten och konstaterade att den var helt krossad (veterinärer är bra till mycket :grin:). Han fick några värktabletter och fick sätta sig på bussen för en tio timmars färd till sitt hemland. Det lär inte ha varit den trevligaste bussfärden i hans liv :eek:. Bara en lite tankeställare. Nu är ju visserligen de flesta svartarbetarna där ute i stallarna svenskar så de kan åka till sjukhuset, men man kan ju faktiskt få men för livet och då är det ju bra att ha en försökring som täcker.
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Visst är en stor del av hästverksamheten hobbybetonad, iaf vad gäller inackorderingar i mindre stall. Men stora tävlings- och försäljningsstall som drivs av våra elitryttare kan väl knappast klassas som hobbyverksamhet?
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Vad tycker ni om alla dessa arbetsförmedlingens praktikanter?

Hej!

Jag jobbar i stall- vitt och de enda praktikanter från arb.förmedlingen vi haft har arbetstränat för att komma ut i arbetslivet igen. Dom har varit mer eller mindre helt hästokunniga och har krävt mycket handledning.

Vi hade också en HYN-praktikant i vintras, men hon hade inget med arb. förmedlingen att göra- de vägrade betala henne några pengar, hon arbetade gratis i 6 månader.. Att få praktik genom erb.förmedlingen är inte så lätt som det låter i dag.

Däremot kan jag tycka att myndigheterna borde ta tag i hästnäringen på allvar. Dom kan ju inte allvarligt tro på att efter kl 12.30 får hästarna ingen mat förrän 7 morgonen efter?? Och att ridlärarna bara jobbar enstaka timmar (resten kvittas mot den skyhöga stalllhyran). Om dom kan sätta dit taxi, restaurang och frisörnäringen, borde det inte vara omöjligt att ge sej på de stora stallen som utnyttjar stalltjej efter stalltjej...

/ Lavinia, som letar nytt jobb för att kunna överleva på lönen
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

En "vit" arbetare kostar ca 3 kr per minut - en svartjobbare kostar åtminstone bortåt 1 kr per minut, hallonsaft är ju de facto inte gratis det heller.

Faktum är att det förmodligen skulle löna sig att rationalisera även om man har svartjobbare, svartjobbaren kostar ju ofta i vart fall 60 000 per år (3000/mån+mat+värme i bostadsrummet) och med 5 års avskrivning ger ju det att man kan köpa en maskin för 250 000 och det fortfarande blir billigare än svartjobbaren. M.a.o. så är det billigare att tex köpa balrivare än att ha nån som står och "river" för hand och stoppar i IK**-påsar, även om det sker med svart arbetskraft.

Eller som att väga hö med hänvisning till att svinnet blir så dyrt... arbetstiden som går åt till vägningen är lika dyr eller dyrare än kostnaden för svinnet :rofl:

Nä, jag tror att mycket hänger ihop med brist på affärsmässigt "tänk" och man låter sig styras för mycket av traditioner, lägg därtill att svartjobb är på tok för accepterat inom hästeriet så blir det som idag.
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Om jag utgår från vår egen verksamhet, så är den inte att anse som hobby. Inte ens Skattemyndigheten tycket det. Men den går långt ifrån med så stor vinst att jag skulle kunna ha råd med någon anställd som skulle ha vitlön. Tvärt om inkomsternarna är väldigt ojämna och vi i familjen behöver har arbeten vid sidan om för att vara säkra på att kunna ha gården kvar. Så med andra ord eftersom vi inte kan antälla vitt har vi ingen anställd alls utan sköter det helt själv. Vilket är jobbigt när man har så pass stor verksamhet och jobb vid sidan om.

Visst vi skulle också kunna ha praktikanter. Men vår åsikt är att en praktikant är någon som inte är fullt utbildad/kompetent och inte får ersätta någon som är det, En prakitkant ska alltid ha tillgång till handledning och aldrig vara oersättning. Om en praktikant får börja ta eget ansvar t ex sköta stallet själv under en helg. Då är det inte längre tal om praktik utan arbete och då ska verderbörande ha betalt. Vi har varken tid eller råd att ha någon praktikant som läget är idag. Men skulle det ändra sig så att någon av oss börjar bara jobba med hästarna så är det klart att det komma hit praktikanter.

Nu är det ju långt ifrån alla med hästverksamhet som resonerar så utan många vill ha kakan och äta den på samma gång. Ha sin hästverksamhet hemma, jobba borta och kunna resa på semester som alla andra. Då är det ju väldigt bra att ha "hästtjerna" i stallet som sköter det hela.
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

*KL*

En variant är ju att man som hästjobbare kunde ha egen firma och "frilansa" alltså hyra ut sina tjänster till stall/anläggningar. Det borde väl förenkla för alla parter och har man tex flera deltidsjobb i olika stall borde man kunna gå runt på det? Och det blir "billigare" för arbetsgivaren samtidigt som statuset på yrket blir bättre.

Eller tänker jag fel?

*bara en tanke som slog mig*
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Fungerar ju för avbytare i andra djurstall och lantbruk. Men det ställer stora krav på den som ska utföra arbetet. Långt ifrån alla som jobbar med hästar idag har rätt kompetens för att klara av det.
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Fungerar ju för avbytare i andra djurstall och lantbruk. Men det ställer stora krav på den som ska utföra arbetet. Långt ifrån alla som jobbar med hästar idag har rätt kompetens för att klara av det.

Nej men så är det ju inom många yrken, och det måste ju vara upp till den som köper tjänsten att vilja ha någon som är kvalificerad. Jag hade då inte riskerat mina hästar/verksamhet för att anlita någon som inte klarar av det.... det skulle säkert vara konkurrens om de jobben vilket gör att de oseriösa eller som ej har tillräcklig kompetens faller bort iallafall till stor del.
Kompetenskraven på den som ska utföra yrket är ju inte olika beroende på om det är en frilansande egen företagare eller en vanligt anställd.
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Bra tråd!

svar: JA hästbranschen behöver saneras.

Det värsta tycker jag är, med läget som det ser ut med majoriteten svartjobb, alla hästutbildningar som poppar upp över allt - som skattebetalare och staten betalar för, studielån och hela kittet, och sen leder det i 90% av fallen till svartjobb. vad fan är det för ekonomiskt tänkande av staten undrar jag, tycker det är skandal.
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

*KL*

En variant är ju att man som hästjobbare kunde ha egen firma och "frilansa" alltså hyra ut sina tjänster till stall/anläggningar. Det borde väl förenkla för alla parter och har man tex flera deltidsjobb i olika stall borde man kunna gå runt på det? Och det blir "billigare" för arbetsgivaren samtidigt som statuset på yrket blir bättre.

Eller tänker jag fel?

*bara en tanke som slog mig*

"Semesteravbytare" är en tjänst som jag tror många skulle kunna tänka sig att betala för. Men lämnar man ett stall helt i händerna på en annan företagare så måste en del saker vara klart: ansvarsförsäkringar, vad händer om avbytaren blir sjuk, arbetstider (ofta mycket spridda över dygnet). Ett team av seriösa människor i ett gemensamt företag som täcker en större region som med husvagn/husbil kan täcka upp vid semester eller sjukdom (typiskt 2-7 dagar)?
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Jag håller med dig helt och hållet. Det finns snart ett hästgymnasium i varje kommun. Hur många av dessa som går dessa utbildningar får vita jobb med lön enligt kollektivavtal när de är färdiga? Dessa utbildningar är knappast billiga.

Hur många riktiga jobb finns det för dem som går hippologen stallchef (inom Sverige)? Måste de alla starta eget?
För ridlärarna finns det väl iaf en god chans att få ett jobb, om än inte så välbetalt med tanke på konstiga arbetstider osv.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 219
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik tror jag postar tråden rätt, annars är det fritt fram att flytta på den.. :) Jag skrev för ett tag sedan att jag var trött på allt vad...
2
Svar
20
· Visningar
3 142
Senast: ponilover
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 224
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Det ringde en tjej som frågade om praktik via arbetsförmedlingen. Jag blev lite paff, har inte tänkt på det direkt då mitt företag är...
Svar
7
· Visningar
1 825
Senast: simpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp