Hur försvarar man svartjobb när man byter bransch?

Spontant så tänker jag att åtta är för länge sedan och hade således inte använt referens där ifrån.
Känns ju som att hur mycket som helst kan ha hänt sedan dess för att det ska vara relevant för dig som person nu?
Och eftersom vi är flera som resonerar så här i tråden låter det som, så är troligen rekryteraren inne på samma bana.

Håller du fortfarande på med hästar? Tycker i sådana fall att du kan nämna ditt förra jobbet som merit om du pratar om hur du fortfarande utvecklar ditt intresse.
Då tycker jag det är mer värt att du har en tränare som känner dig i dagsläger, en stallägare eller en stallkamrat som kan ställa upp som referens.
 
1. Att jag inte får jobbet pga detta - om det är jag och en till som dom väljer mellan i det 7:de intervjuskedet kanske detta är avgörande
2. Att de faktiskt sätter dit mig och att jag hamnar på skattesmäll
3. Att ordet sedan sprids - världen är liten

Det är mina spontana farhågor
2. Hur ska de göra det? De har inga bevis även om du skulle säga något. Risken är obefintligt för det.
3. Du måste inte säga att det var ett svartjobb, de har inte med det att göra.
 
Framförallt ska man ju inte det. Herregud, jag kan inte söka jobb och ge rekryteraren 15 referenser. Hen skulle ju tänka att jag var tokig. Precis som att man inte listar alla små jobb man haft.

Jag hade inte tänkt ge 15 referenser, men jag vill ändå höra hur man ska försvara att man inte har en referens som de skulle vilja ha.
 
Det är inte rimligt att tänka att man ska kunna lämna referenser från alla arbetsplatser man haft och att de som skulle kunna ge det är kvar på arbetsplatsen.

Min erfarenhet är att man uppger referenser från de två senaste arbetsplatserna man haft. Har man haft sitt senaste jobb länge begär ingen att man ska kunna lämna fler än den.
 
Jag hade inte tänkt ge 15 referenser, men jag vill ändå höra hur man ska försvara att man inte har en referens som de skulle vilja ha.
"Det var åtta år sedan, det är inte samma personal som arbetar där nu och tyvärr har jag ingen kontakt med den tidigare chefen". Eller nåt.

Jag har aldrig någonsin fått en sådan fråga. Överhuvudtaget har de inte bett mig om specifika referenser nånsin - jag SJÄLV väljer tre referenser som jag ger dem. Inte the other way around liksom.

Jag kan inte föreställa mig att de så gärna vill ha referenser från ett jobb som du hade för åtta år sedan och som dessutom är fullkomligt okvalificerat.
 
Ångrar mig... Hade du varit VD för ett större bolag så hade jag velat ha 8 år gamla referenser. Men inte från ett jobb som hästskötare.

Hade jag suttit i styrelsen som ska utse en VD för ett större bolag hade jag gärna dubbelkollat att personen är ren pga eventuella framtida skandaler när det kommer fram att personen har jobbat svart....
 
Hade jag suttit i styrelsen som ska utse en VD för ett större bolag hade jag gärna dubbelkollat att personen är ren pga eventuella framtida skandaler när det kommer fram att personen har jobbat svart....
Men de blir ju då tvungna att utreda dig i ett helt annat land? Förstår jag dig rätt då?
 
Hade jag suttit i styrelsen som ska utse en VD för ett större bolag hade jag gärna dubbelkollat att personen är ren pga eventuella framtida skandaler när det kommer fram att personen har jobbat svart....
Men hur ska man göra det? Ofta finns inga bevis på att man jobbat svart.
Sen vad spelar det för roll vad personen gjort i det förflutna om den inte gör så nu?
 
Men de blir ju då tvungna att utreda dig i ett helt annat land? Förstår jag dig rätt då?

Jag kan avslöja att jag inte är svensk, men jag jobbade i sverige som hästskötare. Jag kommer nu att söka jobb i sverige igen. Osäker på hur strikta svenskar är och hur mkt fact check de gör.
 
Njs
Referens är väl inget man ber om när man säger upp sig, det fixar man ju när man söker ett nytt jobb, så det verkar inte så hållbart att säga
Nja ett betyg/brev kan man få med sig. Det är ju öht inte särskilt realistiskt att använda en ag som referens så då är det ju snarare ett skriftligt betyg man skulle kunna hänvisa till
 
Men hur ska man göra det? Ofta finns inga bevis på att man jobbat svart.
Sen vad spelar det för roll vad personen gjort i det förflutna om den inte gör så nu?

Grejen är ju att det inte finns bevis på att man har jobbat där alls! om man då har listat i sitt CV att man har jobbat nånstans men inte hittar bevis (lönespecar, skattedeklarationer etc) så är det ju uppenbart att man har jobbat svart
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varför görs det inget åt svartarbetet inom hästnäringen? Det är ju inte direkt en hemlighet. Det är ju snarare regel än undantag att...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 417
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp