Hur försvarar man svartjobb när man byter bransch?

Jag kan dock tänka mig att de gör ganska gedigen bakgrundscheck, detta är ett internationellt bolag. Om jag inte längre har kontakt med arbetsgivaren borde jag ju åtminstone kunna lämna ett intyg, hur formulerar jag mig när jag nämner detta då? Är det försvarbart? Säger jag "jag har inget" så listar dom ut att jag har jobbat svart, säger jag "jag har tappat bort det" så tänker dom att jag inte har någon ordning med mig som inte har fixat fram ett nytt, eller som ens tappade bort det från första början.
Ta några djupa andetag och andas, det kommer inte hända någonting.
 
Varför skulle en ARB givare anta att du jobbat svart bara för att du inte har ett skriftligt intyg från ett okvalificerat jobb för massa år sen ???

Jag har inte på mitt Cv att jag jobbade på ICA under tonåren (vitt) och hade jag lagt till det på CVn mot all förmodan ändå hade ingen arbetsgivare varit ett dugg intresserad om jag har nyare färskare jobb/aktiviteter på CVn och kan erbjuda referenser på det .

Om ngn potentiell ARB givare är väldigt noga utöver det så är det utdrag ut brottsregistret som brukar vara ganska standard dvs väldigt vanligt att det krävs .

Eftersom det i annonsen specifikt står typ "har du varit fotbollsledare när du var yngre? varit aktiv i någon förening? vi vill veta detta! vi tar gärna referens från din fotbollstränare". Då likställer jag detta som en extra merit de är intresserade av och rätt troligt att de också vill ha referens från denna tid för att höra hur jag har fungerat att jobba med i olika situationer?
 
Eh, jag har intyg och betyg från alla jobb jag har haft (förutom hästskötarjobbet då) och alla skolor jag har gått i eftersom det krävs när man söker jobb/skola? Problemen visar sig när man söker jobb med stenhård konkurrens där man verkligen behöver ha allt på det torra gällande vad man listar upp i CV:t..

Nej jag har inget intyg från min vita anställning på ICA i många år under övre tonåren .inte heller på när jag innan dess plockade flyghavre - svart somrarna innan .

Åter till min tidigare fråga : har du haft andra relevanta jobb efter detta , trots studier ?
För isåfall kommer ingen Arbgivare som sagt förvänta sig /vara intresserad av intyg från ditt hästjobb tidigare , och ffa inte pumpa dig ang anställningsdetaljerna som sagt . Det har de ingen rätt till återigen och skulle oavsett inte tänka tanken vågar jag påstå .

Men visst - är det ett jobb på SÄPO så är det troligen mer aktuellt ? O_o:cool:
 
Söker du jobb som hästskötare? Om inte - varför skulle de vara intresserade av ett åtta år gammalt irrelevant jobb?

Nej, men i dagens läge lägger arbetsgivare vikt vid extra curricular aktiviteter eller saker som gör att man sticker ut från mängden, visst att jag har referenser från jobb inom samma bransch - men vem har inte det? De söker efter det lilla extra, inte efter någon som är lik alla andra!
 
De söker efter det lilla extra, inte efter någon som är lik alla andra!
Så nån som jobbat som hästskötare för åtta år sen? Du har inget lite nyare och fräschare att ta fram i såna fall?

Om du nu så gärna vill ha en referens ifrån det jobbet så får du väl kontakta dem helt enkelt? Anställningsformen är ju då inte problemet utan det faktum att du inte har tillräcklig kontakt med den för att få dem att ställa upp som referens eller skriva ett intyg.

Att man ska sticka ut är jag väl medveten om :). Men vi har uppenbart olika syn på hur man ska göra det.
 
Nej, men i dagens läge lägger arbetsgivare vikt vid extra curricular aktiviteter eller saker som gör att man sticker ut från mängden, visst att jag har referenser från jobb inom samma bransch - men vem har inte det? De söker efter det lilla extra, inte efter någon som är lik alla andra!
Har du någon bekant/vän kvar därifrån, som du jobbade med? Isf duger den lika bra som referens.
 
Nej jag har inget intyg från min vita anställning på ICA i många år under övre tonåren .inte heller på när jag innan dess plockade flyghavre - svart somrarna innan .

Åter till min tidigare fråga : har du haft andra relevanta jobb efter detta , trots studier ?
För isåfall kommer ingen Arbgivare som sagt förvänta sig /vara intresserad av intyg från ditt hästjobb tidigare , och ffa inte pumpa dig ang anställningsdetaljerna som sagt . Det har de ingen rätt till återigen och skulle oavsett inte tänka tanken vågar jag påstå .

Men visst - är det ett jobb på SÄPO så är det troligen mer aktuellt ? O_o:cool:

Ja, jag har utbildat mig inom branschen i fem år och jobbat ca 4 av dessa år vid sidan av studierna, också inom branschen. Före det jobbade jag ca två år i en tredje bransch (vitt), så visst finns det mycket färskare referenser. Är ändå nojig över detta och skulle gärna vilja höra hur det har varit för någon verkligt framgångsrik corporate person som har bakgrund som hästskötare..
 
Så nån som jobbat som hästskötare för åtta år sen? Du har inget lite nyare och fräschare att ta fram i såna fall?

Om du nu så gärna vill ha en referens ifrån det jobbet så får du väl kontakta dem helt enkelt? Anställningsformen är ju då inte problemet utan det faktum att du inte har tillräcklig kontakt med den för att få dem att ställa upp som referens eller skriva ett intyg.

Att man ska sticka ut är jag väl medveten om :). Men vi har uppenbart olika syn på hur man ska göra det.

Nu har du ju inte någon aning om hur jag skulle motivera att denna erfarenhet gör mig till en tillgång i det nya jobbet, som du heller inte har någon aning om vilken bransch det tillhör. Du fokuserar nu på fel sak i mitt dilemma här.
Tack för dina svar ändå dock.
 
Men vad tror du ska hända? :confused:

1. Att jag inte får jobbet pga detta - om det är jag och en till som dom väljer mellan i det 7:de intervjuskedet kanske detta är avgörande
2. Att de faktiskt sätter dit mig och att jag hamnar på skattesmäll
3. Att ordet sedan sprids - världen är liten

Det är mina spontana farhågor
 
Har du någon bekant/vän kvar därifrån, som du jobbade med? Isf duger den lika bra som referens.

Ja, nu när du säger det så kanske jag skulle kunna kontakta en person från denna tid som hjälpte oss i stallet ibland. Men jag kan inte få referens från den som företrädde företaget.
 
Rekommenderat från många håll är att lämna 2 till 3 referenser, vill bolaget du söker till ha fler?

Hör alltid av mig innan jag lämnar ut någon som min referens och hör att det är ok innan.
 
Du fokuserar nu på fel sak i mitt dilemma här.
Nej, vad jag säger är: att ha en referens från ett företag och att röja det faktum att man jobbat svart är två olika saker. Är du rädd för att uppge ett svartjobb på CV:et: nämn det inte. Handlar det bara om att du är orolig för avsaknad av referens: Ring fd chefen och fråga om hen kan vara referens. Om du inte vill tala med chefen: hör med en fd kollega.

Det är ju liksom de alternativen du har. Jag tror inte att någon bryr sig om huruvida man har en referens från ett så gammalt och dessutom okvalificerat jobb men det spelar ju ingen roll - DU är ju uppenbarligen orolig. Och då har du de två alternativen.
 
Eftersom det i annonsen specifikt står typ "har du varit fotbollsledare när du var yngre? varit aktiv i någon förening? vi vill veta detta! vi tar gärna referens från din fotbollstränare". Då likställer jag detta som en extra merit de är intresserade av och rätt troligt att de också vill ha referens från denna tid för att höra hur jag har fungerat att jobba med i olika situationer?

Aha dom är intresserade av någon som har erfarenheter av föreningslivet.

Det har inte med ditt svart jobb att göra.

Rider du fortfarande? Nämn det i ditt personliga brev.

Har du erfarenhet av föreningsliv antingen genom styrelse eller som tränare så skriver du det med.

Dom är intresserade av att se om du även är framgångsrik på din fritid.

Ditt svartjobb bryr dom sig inte ett skvatt om det var vitt eller svart.
 
Jag tror ingen arbetsgivare är särskilt trolig att fokusera på dina anställningsförhållanden hos en annan arbetsgivare . Sånt är konfidentiellt och jag som jobbat mycket med rekrytering har aldrig någonsin ställt sådana frågor till en sökande . Man har öht ingen rätt att göra det, och du har heller ingen rätt och än mindre skyldighet att redovisa anställningsförhållanden/villkor till en annan arbetsgivare.
Referenser däremot är a och o .

I övrigt räcker det med att du kan styrka att du jobbat där och anställningsform - tex praktik/deltid/heltid/tillsvidare etc.

Edit : läste resten nu det du lade till :
Om du inte kan få arbetsgivaren att styrka , menar du då att du inte heller får referenser ?
Du behöver sällan styrka tidigare jobb på papper om det gäller okvalificerade jobb ...

Är detta hästjobb öht relevant för jobbet du söker nu ? Enligt vad jag läser är svaret nej .

Jag skulle kunna kontakta två personer från denna tid som inte har direkt koppling till företaget, men som har hjälpt till i stallet/haft sina hästar där. Kanske detta åtminstone skulle hjälpa till att bevisa att jag faktiskt har varit där i två år. Nästa fråga är ju då - vad ska jag kalla det? Jag kan ju inte säga att det är ett jobb eftersom jag inte hade något avtal? Ska jag säga att jag jobbade ideellt i två års tid? Att jag var någonslags lärling?

Sedan undrar jag också var gränsen går mellan ett kvalificerat och okvalificerat jobb?

Tack!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varför görs det inget åt svartarbetet inom hästnäringen? Det är ju inte direkt en hemlighet. Det är ju snarare regel än undantag att...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 417
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp