Svartarbete inom hästnäringen

Sv: Svartarbete inom hästnäringen

"Semesteravbytare" är en tjänst som jag tror många skulle kunna tänka sig att betala för.

Jag undrar det, jag.
Jag har i 20 år jobba som avbytare med kor och grisar, och ibland får jag förfrågan om att passa hästar.
När de inser vad jag tar betalt så backar så gott som alla.
Det är väl bättre att ta nån ung tjej som hjälp en vecka, och ge henne nån tusenlapp svart, än att betala mig det tio-dubbla...
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

I vissa fall är det väl att hästar inte drar in tillräckligt med pengar för att kunna betala stalltjejerna ordentligt. Och i många fall är arbetsgivaren okunnig och orkar helt enkelt inte kolla upp vad som gäller när man ska ha vita arbetare utan det blir då lättare för dom att bara betala lite svart i månaden. Och i många fall är det nog även girighet...
Tjejer som precis gått ur gymnasiet är glada över att få flytta hemifrån, kunna ta med sig hästen och få 3000 kr i månaden, så mkt pengar har man ju aldrig haft innan! (Har själv gått ridsportlinje och var också i den sitsen..)
Och är nog svårt för skatteverket att komma på det, hur många gånger hörde man inte att man är "grannens dotter"?
Enda sättet är ju om alla unga tjejer inser att det inte värt pengarna, men är ju inte så troligt kanske...

Tycker det är hemskt att det är så, och kommer själv aldrig anställa någon svart, skulle inte kunna med att inte betala ordentligt för det tunga arbetet dom faktiskt gör.

Vet vad du menar med att hästfolk inte har råd att betala vitt. Men ändå måste jag ifrågasätta det lite. Vet exempel på gårdar där de har anställda för ca 3000:- i månaden. Ingen bostad ingår, ingen stallplats ingår (jo men det kostade 3000:-, så en stllaplats=ingen lön) med motiveringen: Vi har inte råd att betala mer. Men att köpa stövlar för 10 000:-, sadlar för 40 000:-, träns för 5-10 000, bygga jacuzzi, åka på meeting för flera tusentals kronor osv osv har de råd med!!! Hur går det ihop? Jag tror att om hästfolk skulle varit lite mer proffsiga och verkligen gå in för att driva företag så skulle det gå, men det är så mkt enklare att bara anställa ngn tjej för rent ut sagt usla fickpengar.
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

I vissa fall är det väl att hästar inte drar in tillräckligt med pengar för att kunna betala stalltjejerna ordentligt. Och i många fall är arbetsgivaren okunnig och orkar helt enkelt inte kolla upp vad som gäller när man ska ha vita arbetare utan det blir då lättare för dom att bara betala lite svart i månaden. Och i många fall är det nog även girighet....


Och inget av de tre fallen är någon ursäkt till att begår allvarliga ekonomiska brott, eller hur? Jag vet inte ens vem jag tycker begår "störst" fel...

1. Någon som låter unga tjejer slava gratis för att försörja h*ns hobby och kanske andras hästhållning.
2. Någon som låtsas driva företag utan att egentligen vilja vara företagare - utan skiter i det hela och utnyttjar andra.
3. Någon som vill tjäna mer pengar och utnyttjar olagliga metoder för att göra det.

Samma kålsupare enligt mig. Brottslingar - som behöver straffas och utbildas.
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Jag skulle vilja säga OM de varit professionella överhuvudtaget. Att begå allvarliga ekonomiska brott och påstå sig driva seriös verksamhet är inte ens i närheten av att kunna kallas professionellt.
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Jo som sagt, i vissa fall girighet. Dom har råd att betala men varför betala högre lön när alla andra erbjuder så låg :grin:
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Varför utbildas? räcker med att dom straffas och får näringsförbud...
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Något jag har reagerat på är alla unga tjejer om annonserar om att de håller lektioner, tar emot tillridningshästar mm. Oftast bara för en liten summa mindre per månad än de som driver sin verksamhet vitt. Enda meriten de har är att de gått nått år på naturbruksgymnasium och sedan gjort praktik hos någon med ett "namn". Hur kan folk välja att lämna till dem. De driver allt svart och där finns inte någon ansvarsförsäkring mm om något skulle hända. Och hur vågar de unga tjejerna ta emot hästar som om de vore proffessionella hästutbildare. Jag har hållt på med hästar i 35 år, har haft framgång på dressyrbanan och utbildat massor av egna hästar. Men jag anser mig inte proffessionell nog att ta emot andras hästar för utbildning. Jag tycker det är ett alldeles för stort ansvar. Men tjejer som inte ens är myndiga och med några års ridvana på ridskola anser att de är kapabla till det!!! Är det inte bättre att betala någon tusenlapp till och gynna dem som faktiskt driver företag och håller en proffessionell nivå med allt vad det innebär.
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Håller helt med dig. Vem vågar lämna hästen till en sådan? Ofta handlar det om att de vill ha en häst att rida. Men sen handlar det väl om att ju yngre och mindre erfaren man är, desto lättare är det att överskatta sin förmåga.

Problemet med att lämna bort hästen till någon med känt namn är väl att ofta så rids hästen iaf av stalltjejerna och inte av den som ska rida egentligen. Jag skulle personligen hellre ha någon som kom ut och red eller åka varje gång än att lämna bort hästen. Skulle jag lämna bort hästen så skulle jag åka dit minst en gång i veckan och titta när de red. Min erfarenhet är att det brukar läggas mer krut på de hästar där ägaren är aktiv och kommer och kollar ofta.
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Fast är det verkligen så många som lämnar sina hästar dit? Vet en i närheten som tar emot lite hästar ibland, men det är oftast bara bekantas hästar, tror aldrig hon annonserat om det.
Fattar ännu mindre att föräldrarna låter sin "barn" ta emot tillridningshästar. Dom borde ju iaf vara medvetna om det då en 17-åring knappast har eget stall..
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Håller med angående föräldrarna. Ibland finns det ju en anledning att man vill lämna iväg sin häst. :angel:
De annonser jag har sett bygger på lite osanna meriter och falsk marknadsföring men jag hoppas att de sanerar sig själva på sikt. Lite självinsikt och självkritik behövs nog i några fall. :devil:
Sen finns det ju duktiga och seriösa yngre ryttare också så jag vill inte dra alla över en kam. :bow:
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

precis, har lämnat iväg mitt sto till en 17 årig tjej och fått lite kommentarer från bekanta. Hon har inte tävlat nått då hennes förra häst hade problem med ryggen och ska nu tas bort. Hon ska nu ta mitt sto på foder under tiden jag pluggar. jag tänkte det när hon skulle komma och kolla "fasen inga tävlingsmeriter och så ung." Men hon red min häst riktigt bra! Och hon erkände själv att hon inte var någon proffsryttare och så fort det gick lite fel så bad hon om ursäkt till mig :grin:
Så man ska inte dra alla över en kam, det finns duktiga yngre tjejer. men de lär inte ha någon försäkring av något slag när de "driver" verksamhet, och trots att de är duktiga på att rida kan olyckor fortfarande hända och vem ska då stå för dom kostnaderna?
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Kl

Jag har företag och vill verkligen sköta allt på rätt sätt men det känns som att man blir motarbetad hela tiden.
Jag skulle uppskatta om man nån gång fick höra något possitivt från någon myndighet.

Tjejen som hade stallet innan mig hade inget företag och ansökte inte om några tillstånd för verksamheten, hon slapp då undan ett antal inspektioner från kommunen som kostar en hel del.

Jag vill inte att det ska gå runt med hjälp av bidrag men finns det bidrag att söka så vill jag ju göra det. Vi ska nu bygga ut stallet och jag ringde till länsstyrelsen för att kolla hur det låg till med investeringsstöd och blev mer eller mindre idiotförklarad. Visst kunde jag skicka in en ansökan men jag skulle ju inte tro att jag skulle få något stöd, jag var ju tvungen att skicka in en affärsplan och visa på att det skulle gå med vinst.

Varför då ha dessa bidrag?

Detta vara bara två exempel. Kör man svart så slipper man ju mycket extra arbete och risken för att bli påkommen finns ju i princip inte.

Lite uppskattning skulle inte vara fel!

/Orkan (som betalade en tjej i stallet svart för stallhjälp en vecka för att jag inte orkade med mer jobb för bara en vecka.)
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Vi ska nu bygga ut stallet och jag ringde till länsstyrelsen för att kolla hur det låg till med investeringsstöd och blev mer eller mindre idiotförklarad. Visst kunde jag skicka in en ansökan men jag skulle ju inte tro att jag skulle få något stöd, jag var ju tvungen att skicka in en affärsplan och visa på att det skulle gå med vinst.

Bidrag delas ut för att hjälpa lantbruksföretag att komma igång, coh att för att det ska finnas jobb på landsbygden.
Jag är GLAD att de kräver en affärsplan innan de delar ut pengar, så inte bara folk som har hästar som hobby roffar åt sig allt.


Kan man inte göra en affärsplan så är man nog inte så bra som företagare, helt enkelt.
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Bidrag delas ut för att hjälpa lantbruksföretag att komma igång, coh att för att det ska finnas jobb på landsbygden.
Jag är GLAD att de kräver en affärsplan innan de delar ut pengar, så inte bara folk som har hästar som hobby roffar åt sig allt.


Kan man inte göra en affärsplan så är man nog inte så bra som företagare, helt enkelt.

Självklart att man ska ha en affärsplan där man räknar med att gå med vinst men det jag syftade på var personen på länsstyrelsens inställning att det var lönlöst att söka eftersom det var ett hästföretag. Kändes som att hon tog för givet att jag bara försökte sno åt mig så mycket pengar som möjligt ungefär.

Klart att man måste kunna visa upp en rimlig affärsplan men jag vill inte hela tiden bevisa för alla att jag vill driva mitt företag seriöst. Jag tycker att det känns som att man blir motarbetad när man vill göra rätt för sig.

Det jag försöker komma fram till är att jag tror att dom seriösa hästföretagarna behöver få någon slags uppmuntran någongång också.
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Jag tillhör dom som arbetat svart på ett arabstuteri.
3000 kr i månaden + mat, husrum och stallplats.
Skulle jobba 8.30-17:00 måndag-fredag, det slutade med att jag arbetade 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan.
Var där i nio månader, lärde mig mycket om hästar, men var inte riktigt värt det. Kom hem med en fölunge och en unghund.
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Tycker det är förjävligt ingentligen att stall får ta i mot praktikanter, månad efter månad, som inte leder till något.

Att det startas nya häst linjer är oxå helt idiotiskt. Det fins ju INGA jobb, inte vita i alla fall.

Ja blir bara så jävla förbannad på hur det är i hästbranchen..folk, unga tjejer utnytjas till max för en strunt "lön" Kan inte dom tjejer förstå att dom är värda mer OCH vad händer om dom skadar sig och får med för livet?

:devil:
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Så svart är inte världen. Jag lovar och vet.

Det finns mängder av arbeten inom hästnäringen - massor av helt vanliga jobb och många som försörjer sig som egenföretagare. Och skulle acceptansen för ekobrott från alla inblandade vara mindre skulle den kunna växa, rejält och bli en riktig framtidsbransch.

Sedan kan man fråga sig hur många hästlinjer det behövs och vilka inriktningar det egentligen går att livnära sig på.
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Tycker det är förjävligt ingentligen att stall får ta i mot praktikanter, månad efter månad, som inte leder till något.

Att det startas nya häst linjer är oxå helt idiotiskt. Det fins ju INGA jobb, inte vita i alla fall.

Ja blir bara så jävla förbannad på hur det är i hästbranchen..folk, unga tjejer utnytjas till max för en strunt "lön" Kan inte dom tjejer förstå att dom är värda mer OCH vad händer om dom skadar sig och får med för livet?

:devil:


ansvaret måste väl i första hand vara staten som startar utbildningar och finansierar med skatt och studiebidrag och hela kittet till dessa tjejer, som sen anser att de har en utbildning de behöver livnära sig på. Jag tycker det är sån himla dubbelmoral att det är sjukt, att det ö.h.t finns en debatt från statens sida om svartjobben, samtidigt som staten startar mer och mer hästgymnasium, hästutbildningar osv osv - för dyra skattepengar från samhällets sida dessutom.
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Nu tycker jag att ni har ganska fel. Att ha välutbildad personal GYNNAR hästnäringen - eftersom välutbildad personal som vet vad som gäller inte tar svartjobb och slavkontrakt, utan begär vettiga villkor och löner. Mängden platser och det myckna praktiserandet kan dock vara ett problem - men det är i så fall ett problem för att man kräver för dålig kvalitet i praktiken.

Att ha en praktikant är inte att ha en anställd. En praktikant ska handledas hela tiden och kostar därmed en anställd i alla fall. Det är till exempel oftast inte alls tillåtet att låta en praktikant själv mocka stallet. Då ska handledaren vara med och göra jobbet.

Sedan är jag återigen konfunderad över slutledningsförmågan (allmänt ej till dig!). Många tycker att det är helt OK att betala sin stallplats svart och köpa foder svart - samtidigt gnäller man över dålig kvalitet i vård, skola och omsorg och om dåliga villkor för unga tjejer från hästutbildningarna. Det är liksom en enkel logiktråd dessa människor inte klarar att koppla ihop.
 
Sv: Svartarbete inom hästnäringen

Nu tycker jag att ni har ganska fel. Att ha välutbildad personal GYNNAR hästnäringen - eftersom välutbildad personal som vet vad som gäller inte tar svartjobb och slavkontrakt, utan begär vettiga villkor och löner. Mängden platser och det myckna praktiserandet kan dock vara ett problem - men det är i så fall ett problem för att man kräver för dålig kvalitet i praktiken.

Att ha en praktikant är inte att ha en anställd. En praktikant ska handledas hela tiden och kostar därmed en anställd i alla fall. Det är till exempel oftast inte alls tillåtet att låta en praktikant själv mocka stallet. Då ska handledaren vara med och göra jobbet.

Sedan är jag återigen konfunderad över slutledningsförmågan (allmänt ej till dig!). Många tycker att det är helt OK att betala sin stallplats svart och köpa foder svart - samtidigt gnäller man över dålig kvalitet i vård, skola och omsorg och om dåliga villkor för unga tjejer från hästutbildningarna. Det är liksom en enkel logiktråd dessa människor inte klarar att koppla ihop.

jamen det är ju det jag säger. Mängden platser är absurd när staten samtidigt inte gör ett skit för att verkligen städa upp och ställa krav på hästnäringen. Hur kan man då samtidigt uppfinna fler och fler utbildningar inom en bransch som ligger i topp när det gäller svartjobb, och det inte ens är hemligt? at säga att för att man är utbildad så fungerar det så i dagsläget att man kan som yrkesutbildad inom hästnäringen komma in och direkt välja och vraka på att hitta lagliga jobb - det stämmer ju inte eller är ens nära sanningen. snarare är det ju tvärtom, att trots utbildning erbjuds bara svartjobb, och som yrkesutbildad känner sig folk då utlämnade att måsta acceptera dessa villkor, för att ö.h.t hitta ett jobb.

vart får du slutledningsförmågan att det är ok att betala stallplats och annat svart? det är helt oacceptabelt i mina ögon, då det ju är precis samma sak som att bidra till det som argumenteras emot.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 218
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik tror jag postar tråden rätt, annars är det fritt fram att flytta på den.. :) Jag skrev för ett tag sedan att jag var trött på allt vad...
2
Svar
20
· Visningar
3 142
Senast: ponilover
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 223
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Det ringde en tjej som frågade om praktik via arbetsförmedlingen. Jag blev lite paff, har inte tänkt på det direkt då mitt företag är...
Svar
7
· Visningar
1 825
Senast: simpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp