Hur försvarar man svartjobb när man byter bransch?

"Det var åtta år sedan, det är inte samma personal som arbetar där nu och tyvärr har jag ingen kontakt med den tidigare chefen". Eller nåt.

Jag har aldrig någonsin fått en sådan fråga. Överhuvudtaget har de inte bett mig om specifika referenser nånsin - jag SJÄLV väljer tre referenser som jag ger dem. Inte the other way around liksom.

Jag kan inte föreställa mig att de så gärna vill ha referenser från ett jobb som du hade för åtta år sedan och som dessutom är fullkomligt okvalificerat.

Sen är ju ett annat dilemma att jag nu jobbar på ett jobb som inte vet om mina planer att söka detta jobb, men jag skulle ändå vilja ge referenser från mitt nuvarande jobb. Därför skulle jag vilja skriva att jag ger referenser på begäran så att jag, om jag går vidare i processen, kan berätta detta på mitt nuvarande jobb och då också fixa referens därifrån. Complicated much? ;)
 
Ja, jag har utbildat mig inom branschen i fem år och jobbat ca 4 av dessa år vid sidan av studierna, också inom branschen. Före det jobbade jag ca två år i en tredje bransch (vitt), så visst finns det mycket färskare referenser. Är ändå nojig över detta och skulle gärna vilja höra hur det har varit för någon verkligt framgångsrik corporate person som har bakgrund som hästskötare..

Utifrån detta är dina farhågor en ickefråga .

Det som blir konstigt tvärtemot, är om om du ville ange en 8 år gammal referens/ett 8 år gammalt okvalificerat jobb som huvudpunkt i din nuvarande rekryteringsprocess.
Som arbetsgivare vill man ha de färskaste 2-3 referenserna och om ngn inte vill /kan uppge dem men istället en väldigt mycket äldre så brukar det bli en relevant variabel som väger tungt (läs avgörande).

Utöver det så återigen - ingen rekryterare lägger sig i detaljer ang dina anställningsförhållanden utöver det. Som sagt dock är det vanligt att utdrag ur brottsregistret efterfrågas som slutfas i rekryteringsprocessen.
 
Nej gud nej. Men kollegor hade gjort det och nej, ingen brydde sig.

Jag fattar inte varför du startar en tråd om du inte ska tro på vad nån säger. Gör som du vill - för mig är hela tråden jättemärklig.

Det var inte menat som en attack - jag ville bara veta om du var i samma situation som jag?
 
Sen är ju ett annat dilemma att jag nu jobbar på ett jobb som inte vet om mina planer att söka detta jobb, men jag skulle ändå vilja ge referenser från mitt nuvarande jobb. Därför skulle jag vilja skriva att jag ger referenser på begäran så att jag, om jag går vidare i processen, kan berätta detta på mitt nuvarande jobb och då också fixa referens därifrån. Complicated much? ;)
Referenser från nuvarande jobb måste inte vara chefer, skulle lika gärna kunna vara en betrodd kollega.
 
Ska nog vara en väldigt hög / känslig post om de ska bry sig om ett hästskötarjobb för 8 år sen... Visst kan svartjobb etc slå tillbaka om det handlar om t ex ministerposter, men tror knappast att ett "vanligt" bolag ens bryr sig om att kolla upp ett jobb i en helt annan bransch, såvida du inte haft en högt uppsatt roll i ett större företag inom denna bransch.
 
Ska nog vara en väldigt hög / känslig post om de ska bry sig om ett hästskötarjobb för 8 år sen...
Ja, och är det SÅ känsligt så är mitt enda råd: nämn det då inte för guds skull. Är det så himla farligt om de får reda på det så bör man ju ABSOLUT inte skriva med det i CV:t liksom.

Däremot är det ju en HELT annan sak om man var i landet illegalt. Då hade jag absolut inte nämnt det. Svartjobb är ju ingenting emot att ha vistats illegalt i ett land.
 
Tradigt svar tycker jag.

Man kan ju inte ställa en fråga och bli tjurig om man får fel svar.

Jag blir inte sur och jag tycker inte jag har fått fel svar, tack för allas svar, dock är jag såklart nyfiken på om det finns nån här som är/har varit i exakt samma situation som jag är - det måste jag väl få fråga?
 
Kan lova dig att INGEN kommer att bry sig det minsta om det där jobbet och ännu mindre vilja ha referenser därifrån. Förstår inte problemet alls.
 
Ja, och är det SÅ känsligt så är mitt enda råd: nämn det då inte för guds skull. Är det så himla farligt om de får reda på det så bör man ju ABSOLUT inte skriva med det i CV:t liksom.

Däremot är det ju en HELT annan sak om man var i landet illegalt. Då hade jag absolut inte nämnt det. Svartjobb är ju ingenting emot att ha vistats illegalt i ett land.

Är det illegalt att vistas i Sverige om man kommer från ett annat europeiskt land? (är inte arg, vill bara fråga!)
 
Absolut!
Men det kändes mest som att du försökte knäppa oss på näsan efter som ingen verkade hålla med dig.

Jag ville inte knäppa er på näsan, jag ville bara också veta om det är skillnad mellan små och stora bolag när de anställer vilket jag tror att det är eftersom jag har blivit anställd på x antal små bolag utan att någon knappt har brytt sig att kolla på CV:t, min oro ligger som sagt i rekryteringsprocessen hos stora bolag.
 
Jag blir inte sur och jag tycker inte jag har fått fel svar, tack för allas svar, dock är jag såklart nyfiken på om det finns nån här som är/har varit i exakt samma situation som jag är - det måste jag väl få fråga?

Vi är flera stycken som svarat samma sak och som jobbar åt större internationella företag. Vi har alla jobbat svart som hästskötare....

Svaret är fortfarande det samma.
 
Är det illegalt att vistas i Sverige om man kommer från ett annat europeiskt land? (är inte arg, vill bara fråga!)
Från Migrationsverkets hemsida: "Om du arbetar, studerar eller har egna medel för din försörjning har du automatisk uppehållsrätt i Sverige och behöver därför inte ansöka om uppehållstillstånd eller kontakta Migrationsverket."

För EU-medborgare alltså.
 
Från Migrationsverkets hemsida: "Om du arbetar, studerar eller har egna medel för din försörjning har du automatisk uppehållsrätt i Sverige och behöver därför inte ansöka om uppehållstillstånd eller kontakta Migrationsverket."

För EU-medborgare alltså.

Ok då är det lungan
 
Sen är ju ett annat dilemma att jag nu jobbar på ett jobb som inte vet om mina planer att söka detta jobb, men jag skulle ändå vilja ge referenser från mitt nuvarande jobb. Därför skulle jag vilja skriva att jag ger referenser på begäran så att jag, om jag går vidare i processen, kan berätta detta på mitt nuvarande jobb och då också fixa referens därifrån. Complicated much? ;)

Nej det är inte ett dugg komplicerat eller ovanligt och de flesta arbetsgivare ser det som standard dvs tar stor hänsyn till det ang referenstagning i det att de endast vill ta kontakt med den referensen i absolut slutskede av en rekrytering . Detta diskuteras med den arbetssökande och det är precis som du frågat om tidigare, standard att man i ansökan skriver att referenser ges på begäran.
Dvs ingen professionell arbetsgivare börjar ringa /efterfråga referenser helt random utan dialog med den sökande .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varför görs det inget åt svartarbetet inom hästnäringen? Det är ju inte direkt en hemlighet. Det är ju snarare regel än undantag att...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 413
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp