Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Du har en tendens att driva saker till sitt yttersta, och det irriterar många människor.

och just för det, så gillar jag henne! för precis sån är jag med.
tur att vi kan uppskatta olika saker här i livet.... :D

efter vad jag har läst i den här tråden skulle jag mer än gärna ha min häst hos I_U, om hon kan se mellan fingrarna på att jag _kommer_ att tjuvröka när hon inte är hemma. :devil:
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

och just för det, så gillar jag henne! för precis sån är jag med.
tur att vi kan uppskatta olika saker här i livet.... :D

efter vad jag har läst i den här tråden skulle jag mer än gärna ha min häst hos I_U, om hon kan se mellan fingrarna på att jag _kommer_ att tjuvröka när hon inte är hemma. :devil:

:rofl::rofl::bow::bow::bump::bump:
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

.... om hon kan se mellan fingrarna på att jag _kommer_ att tjuvröka när hon inte är hemma. :devil:

Det som jag inte märker lider jag inte av.
Rökningen handlar inte om någon princip.
Utan bara om att jag måste skydda mig själv.
Jag är mycket sjukare än vad jag ser ut att vara (astma och KOL) och mår dåligt länge om jag blir utsatt för rök.

Problemet är att få folk att förstå detta.
Senast i går så kom en passagerare nästan in i bussen, med en tänd cigarett.
Den frågade om den hann röka klart före avgång och jag svarade att "Visst men jättelångt från bussen för att jag är jätteallergisk".
"Visst" sade passageraren och gick en bit bort framför bussen.
Men sedan så kom den svassande tillbaka upprepade gånger för att prata med sin familj vid bakdörren och passerade då mig och framdörren varje gång.
Och slutligen när jag startade upp bussen så kom den och drog de hetsiga sista blossen alldeles utanför framdörren och producerade ett jättemoln som drog in över mig.
När jag kommenterade det olämpliga i detta så var passageraren helt oförstående, inte hade den gjort så heller.

Så jag undrar om det kan vara så att vissa rökare är så vana att vifta med cigaretten att den inte är riktigt medveten om när och hur.
Denna passagerare verkade övertygad om att den hade aktat mig och verkade faktiskt vilja göra det.
Men ändå så fungerade det inte.
Jag har fortfarande i dag ont i lungorna av den händelsen.
Jo jag får ont - det är jobbigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Vad man än tycker om katter så kan jag inte begripa hur någon INTE vill ha katt i ett stall! Det är ju total musinvasion utan katt! :crazy:
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Det måste bero på att man aldrig har upplevt denna musinvation.
Visst ställer katterna till det.
Men det är totalt ohållbart med mössen.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Minns ett litet stall jag förut stod uppstallad i där det saknades stallkatt.
Det kunde vara en tio-tolv möss i havrelådan varje gång man öppnade den! Trots att jag täppte till alla hål jag såg i lådan.

Tog en gång ner några schabrak jag hade ovanpå garderoben jag hade mina hästsaker i. Det regnade grus som med ett rejält rassel landade på golvet. Trodde jag ja, det var inte grus! :crazy:

Jag har senast idag haft ett utbrott i stallet pga mössen, de har börjat gnaga på ett fleecetäcke samt pissat ner och gnagt sönder ett schabrak. Och det trots att det finns katt på gården! Så nu på em har katten blivit instängd i sadelkammaren och stallet, han går i stort sett aldrig dit.
Och han kommer få "tjänstgöra" instängd i stallet regelbundet from nu!

Vi är överens där, uppstallning utan stallkatt, nej tack!
Visst, man kan lägga ut gift, det är jäkligt effektivt, men då har man ruttnande möss på dumma ställen och riskerar att göra andra djur sjuka om de äter de döda mössen med gift i!
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Enligt mig ska hunden lyssna så pass mkt på sin ägare att det är hunden som har koll på o följer dig som husse/Matte. Har man den "kontrollen" så är det inga bekymmer alls att ha hunden lös i stallet o vid ridning! Du ska kunna koncentrera dig på ditt o hunden följer dig ändå!!!

Angående rökning så är jag fruktansvärt dum faktiskt! Vi har ett stall med en takfri höjd på ca 5m! Bred stallgång! Det händer faktiskt ofta att jag röker i stallet men absolut inte i boxarna o jag är väldigt noga när jag fimpar utanför!
Nu blev det säkert liv i luckan! Men så har jag det... glömde skriva ovan att jag självfallet inte röker när hästarna är inne!!!!!!!!
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Men brandfaran?!
Det räcker med ett litet glöd på fel plats så brinner stallet upp och med det allt som är i det. Tar sig elden först under natten så är det inte svårt att inse vad som händer med hästarna.

Att röka i stall är inte bara "fruktansvärt dumt". Det är ointelligent och omdömeslöst. Hoppas verkligen du är undantaget som bekräftar regeln, den att man aldrig röker eller har öppen eld i brandfarlig miljö.

LIA
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Du ska kunna koncentrera dig på ditt o hunden följer dig ändå!!!
Något sådant har jag aldrig sett.
Bara ägare som splittrat hojtar än på hunden än på den steppande hästen.
Eller inte ens har en aning om var hunden är.

"Hej, har du sett en hund här någonstans?"

Det händer faktiskt ofta att jag röker i stallet ...
Vill du inte ha stallet kvar?
Det brinner bra skall du veta.
Och inte får du ut något på försäkringen om det brinner upp p.g.a. rökning heller.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Ja det är ju ett argument emot att alls ha en rökare i sitt stall.
Att den endera dagen skall tjuvröka inne och hela skiten brinner upp.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Uppriktigt sagt, så tror jag inte det finns så många som är så korkade. Eller hoppas det är så.
Vet man inte hur extremt lättantändigt det är i och i närheten av stallar och andra uthus?

Gällande hunddelen i tråden så vill jag framhålla att man visst kan ha hundar som förhåller sig rätt i samband med hästar, som lugnt följer ryttare och häst, som bums lyssnar till kommando och allmänt uppför sig som man ska. Det hänger oftast på ägaren hur det fungerar i dom fallen.

LIA
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

lite off topic ; jag har bekanta som drev behandlingsverksamhet för ungdomar, där det fanns ett litet stall med höskulle full av hö/halm ovanför boxarna.. där hittade personalen ungdomarna sittandes med cigaretter när hästarna stod inne för kvällen- det var nog inte första gången heller. :O
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Rökning i stallet är absolut NO NO för mig. Ska man röka på stall borde det vara i en speciell rökruta, en bra bit bort från stallet. Liksom, den som röker skadar ju inte bara sig själv, den skadar ju hästarna också! Det är inte acceptabelt.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Uppriktigt sagt, så tror jag inte det finns så många som är så korkade. Eller hoppas det är så.
Alltså jag vet inte vad jag skall tro längre.


Gällande hunddelen i tråden så vill jag framhålla att man visst kan ha hundar som förhåller sig rätt i samband med hästar, ....

Jag önskar att jag hade sett flera sådana än vad jag har.
Det som jag har sett är så trist på alla vis.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

jag har bara sett en enda hund som uppfört sig såpass väl att den kan vara med på uteturer.
hon är en äldre tik, modell golden retriver, ägd av Natascha här på buke. hon följer med på turer och sköter sig själv, går och luktar och nosar och kommer det en bil på vägen ropar hennes ägarinna "Natascha, bil!" så stannar hon i dikeskanten och väntar på tillåtelse att gå därifrån. jag har varit med när vi mött andra hundar, Natascha lyssnar på sin människa och kommer på befallning.

sånna hundar kan man ha med sig, men inga andra.
men så har jag bara stött på en enda som funkat på detta viset åxå.... tror dom är hemskt sällsynta.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Det finns många sådana hunder! Men av någon anledning... finns det extremt många hästfolk som bara låter sina hundar göra precis vad dom vill! En hund behöver regler... den är ju ett flockdjur precis som hästar men också ett rovdjur... så det gäller att du som människa har kunskapen och kunna leda din hund för att det ska funka! Enkelt faktisk... men svårt för vissa! Man måste sätta regler!

Å det jag skrev om rökningen! Jag hatar mig själv för det... det är verkligen såå korkat... men ville vara ärlig å visa att det faktriskt finns riktigt dåliga exempel!:(

Ett gott exempel just för å slippa fimpar för er som inte röker o som får besök av rökare: Ha en glasbrk som dom får fimpa i... så slänger ni bara den när den är fylld... så slipper ni ta i fimparna... Bestäm också en särskild rökplats där dom bara får vistas! Som rökare tar iaf jag ansvar och frågar om jag får röka hos folk jag aldrig träffar, jag tycker inte det är pinsamt om någon nekar en så ni som inte vill ha några rökare hemma säg det med en gång!! Det tycker jag är viktigt! Även om man e såå korkad hemma!!!:bow::bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

sånna hundar kan man ha med sig, men inga andra.
men så har jag bara stött på en enda som funkat på detta viset åxå.... tror dom är hemskt sällsynta.
Det här är ju inte hundforumet, men jag svarar ändå. Jag har svårt att tro att dom är det. Sällsynta menar jag.
Eller är det så att hästfolk lägger sin energi och sitt intresse i första hand på hästar? För bland hundfolk, fr a bruksfolk, vet jag att sådana hundar inte är så sällsynta.

Det hänger väl som vanligt på människan antar jag. Man får den hund man förtjänar s a s.

LIA
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Så du rider med koppel under tiden 1 mars till 20 augusti?
Det verkar trassligt.


Men hur kan du ha sådan koll från hästryggen?
Om hästen börjar att trassla eller blir rädd för något hur gör du då?
Jag har aldrig sett någon som både kan rida effektivt och ha ordning på en hund samtidigt.


Några meter ifrån är väl inte full koll.

Klart man kan ha koll på hunden från hästryggen? det kallas lydnad. :)

Varför är det inte full koll från någon meter?
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Varför är det inte full koll från någon meter?

Hunden kan hitta och hitta på saker utan att föraren märker det.
Typ ett fågelbo eller en harunge.
Och det är inte bra under tiden 1 mars till 20 augusti.

Övrig tid så fungerar ju det.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Eller är det så att hästfolk lägger sin energi och sitt intresse i första hand på hästar?

Jag tror att hästfolk med heltidsarbete inte kommer fram till att uppfostra hunden.
Utan den får hänga med på annat hela tiden.
Att ta med den till stallet blir nog en kompensation för den tid som hunden borde ha med sin ägare för umgänge.
"Hunden har ju varit med mig i dag, den var ju med i stallet."
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 902
Senast: Shixle
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 045
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Nordthor
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 297
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Födda 2022
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp