Hur funkar det?

B

Bisquit

Jag ska ta en häst på foder och undrar lite vad man ska tänka på när man skriver avtal med ägaren.

Har ingen tidigare erfarenhet av sånthär så känner mig rätt lost.
Tex. vem brukar stå för försäkringen?

Ja, lite tips om vad ska man tänka på vore bra!

Sv: Hur funkar det?

du står för alla kostnader utam försäkringen..
Vid olycksfall betalar du allt först, sedan skickas ersättning till ägaren som skickar den vidare till dig, dvs i slutändan betelar du bara självrisken.. om om livbeloppet (hela eller halva) betalas ut går detta till ägaren..

du belara vaccinationer, chipmärkning, tävlingslicenser, betäckningsavgifter, uppstallning, foder, och du betalar (reparation) för utrustning som blivit mer sliten än normalt slitage.. dvs får du med ett nytt vintertäcke som blir rivet i strimlor av hästens nya hagkompisar så kan du gott laga täcke sålänge du har hästen, men köpa ett nytt när hästen åker hem igen, för ett bra vintertäcke håller lätt i flera år om hästen bara springer runt och rullar normalt utan hagkompisar som strimlar täcke efter täcke efter täcke..

låna inte med en massa småpryttlar till hästen, låna sadel vintertäcke och regntäcke, resten kan du hålla med själv bara får att slippa få klagomål på att det är repor på ägarens benskydd och en massa annat småtjaffs.. ;)

lycka till!

Oftas är det ägaren som står för försäkringen. Köp ett färdigt fodervärdsavtal, i det står faktiskt det mesta man behöver tänka på.

Lycka Till

MVH

Russin8

du står för alla kostnader utam försäkringen..
Vid olycksfall betalar du allt först, sedan skickas ersättning till ägaren som skickar den vidare till dig, dvs i slutändan betelar du bara självrisken.. om om livbeloppet (hela eller halva) betalas ut går detta till ägaren..

du belara vaccinationer, chipmärkning, tävlingslicenser, betäckningsavgifter, uppstallning, foder, och du betalar (reparation) för utrustning som blivit mer sliten än normalt slitage.. dvs får du med ett nytt vintertäcke som blir rivet i strimlor av hästens nya hagkompisar så kan du gott laga täcke sålänge du har hästen, men köpa ett nytt när hästen åker hem igen, för ett bra vintertäcke håller lätt i flera år om hästen bara springer runt och rullar normalt utan hagkompisar som strimlar täcke efter täcke efter täcke..

låna inte med en massa småpryttlar till hästen, låna sadel vintertäcke och regntäcke, resten kan du hålla med själv bara får att slippa få klagomål på att det är repor på ägarens benskydd och en massa annat småtjaffs.. ;)

lycka till!

Kunde inte förklarat det bättre själv...:):bow: :bow:

Glöm inte att tala o det läskiga, hur ska ni göra om något händer hästen. För dig som fodervärd är det bra att vet om veterinären eller din tränare kan ta beslut om nödslakt elelr iknande om ägaren inte går att få tag i vid en olycka, skriv i sådana fall in det i kontraktet! Kan verka konstigt men skulle du stå där så tror jag att det känns bra att veta! Då har du ett problem mindre.

det är inte alltid man får med sadel! Nästan vanligare att man inte får det, utan bara får träns o på sin höjd något täcke! Det är iallafall vad jag fått med när jag haft häst på foder, som blivit 4 st totalt... den 1:a, ponnyn, köpte jag, och den sista stora har jag också köpt :)
Köp färdigt kontrakt! Var noga med besiktning och vilket skick hästen är i när du får den!

Jag har min ponny ute på foder och fodervärden betalar allt inklusive försäkringen. Dock står den kvar i vårt namn och betalas till oss. Detta står med i kontraktet. Jag har även med att om det finns misstanke om vanvård kan jag hämta honom direkt annars gäller tre månaders uppsägningstid. Jag bifogade en lista i kontraktet också med vad som medföljde. Jag skickade med allt ryktsaker, två sadlar träns benskydd eksemtäcke mm. Allt var nytt i princip, men varför ha det liggandes hemma, jag litar på att min fodervärd tar hand om den annars får hon ju betala mig för det. Dock ej vid normalt slitage.

Allt var nytt i princip, men varför ha det liggandes hemma, jag litar på att min fodervärd tar hand om den annars får hon ju betala mig för det. Dock ej vid normalt slitage.
Vad anses vara normalt slitage? Det kan bli svårt att avgöra i efterhand... En liten repa på sadeln, ett par avgränsare på tyglarna borta, en fläck på ett täcke som inte går bort? Som låntagare skulle jag vara mest orolig för sadeln, den är oftast dyrast. En borste hit eller dit gör sak samma, men flera tusen? :o

hur man gör med försäkringen på hästen är olika. dock skulle jag aldrig lita på fodervärden så att jag lät denne betala direkt till försäkringsbolaget. utan fodervärden betalar via mig isåfall.

jag har 4 hästar ute på foder. det som ingick var något täcke till sällskapsponnyerna och sele till de inkörda. Ena fodervärden fick med kärran också. Dock skulle jag inte lämnat ut den om jag inte litade på fodervärden. Hellre att jag vet att hästarna har redan utprovade saker sedan innan än att fodervärden använder sitt eget som kanske inte ens passar på hästen.

Viktigt att alltid skriva ordentliga kontrakt. besikta gärna hästen innan också så att du inte får skulden för eventuell skada som redan fanns innan.

Vad anses vara normalt slitage? Det kan bli svårt att avgöra i efterhand... En liten repa på sadeln, ett par avgränsare på tyglarna borta, en fläck på ett täcke som inte går bort? Som låntagare skulle jag vara mest orolig för sadeln, den är oftast dyrast. En borste hit eller dit gör sak samma, men flera tusen? :o

Normalt slitage för mig är att täcken kan gå sönder ( det gjorde det härförleden och utan att blinka köpte fodervärden ett nytt ) Man får helt enkelt räkna med att en del går sönder att dert blir lite repor på sadel mm. Fläckar och sånt tja det är defenitivt normalt slitage. TYglar går sönder, det hade det gjort för mig också...

sen fungerar ju folk så också att man är räddare om saker man själv äger och har betalat för. skit samma om det är någon annans, då ska vi ha sönder och förstöra!:devil:

själv är jag nästan tvärtom. jag är mer försiktig om andras saker än vad jag är om mina egna! hade jag häst på foder så skulle jag föredragit att ha mina egna saker. på så sätt undviker man strul med ägaren om vad som är normalt slitage och vad som bör ersättas. är det en sadel kan det handla om väldigt mycket pengar!

är det en sadel kan det handla om väldigt mycket pengar!
Men hur gör du då? Tar du med hästen till sadelprovare och köper en egen sadel just till den hästen för kanske 10 000 bara för att sälja den ½-1 år senare? :confused: Det är ändå ett bra alternativ att låna viss utrutstning...

har inte varit i den sitsen eftersom jag aldrig haft foderhäst. men ja, jag skulle hellre skaffat egen sadel om ägaren inte ville att hästen skulle haft sin egen men då ska det skrivas ner i kontraktet. sen behöver man ju inte köpa en sprillans sadel för 10 000kr! det finns bättre begagnat också!!

jag har själv erfarenhet från att lämna ut hästar på foder och till 99% har det hittills bara varit strul!

sen fungerar ju folk så också att man är räddare om saker man själv äger och har betalat för. skit samma om det är någon annans, då ska vi ha sönder och förstöra!:devil:

själv är jag nästan tvärtom. jag är mer försiktig om andras saker än vad jag är om mina egna! hade jag häst på foder så skulle jag föredragit att ha mina egna saker. på så sätt undviker man strul med ägaren om vad som är normalt slitage och vad som bör ersättas. är det en sadel kan det handla om väldigt mycket pengar!

Mina sadlar till min pålle har inte varit särskilt dyra... Har köpt båda begagnat... Dock var den ena som ny, men jag gav bara 2000 kr för den... Skulle jag sälja hästen kan jag få iallafall 7-8000 och jag gav 2500 för honom så det känns som om vad jag än gör så gör jag det bästa. Dessutom vet jag att sakerna passar hoom och pengarna är inte det viktiga för mig. Jag älskar den hästen, därför lämnade jag iväg honom, då jag var med om en ridolycka och inte vågar rida för tillfället fast det gått snart tre år... Pengar är itne allt huvudsaken är att min kille har det bra. Pengar är bara pengar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 804
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 080
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 905
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 737
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 31