Hur funkar detta? (vat & beställning från utlandet)

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Lemetex har gått med på att sälja en sadel direkt till mig om jag vill. Det går på ca 12 000 + porto och jag får den ungefär en vecka efter de har fått in pengarna. (alltså tar det inte alls 2-3 månader som Börjes sa!) De sa även att de först drar av Vat med 22% och sen betalar jag Vat när jag får sadeln. Men borde inte momsen vara på 25% ? Betalar jag då 998 Euro (vilket det blir 1280 Euro - 22%)+ 25%? Eller + 22%?

Jag har även frågat om jag kan skicka sadeln till dom om det är nåt fel, vilket jag kan. Ska jag kanske avra så jävlig att köpa sadeln från Börjes för typ 10 000 och om det är nåt fel skicka den till Lemetex och få en ny? Dröjer ju ett litet tag, men jag kan nog få dom att snabba på om jag bara gnäller lite....

Vem jag än beställer från kan jag inte räkna med nån service, Mustang kan ju inte hjälpa mig med omstoppning/justering av stoppningen och jag har ju inte heller den där 3-månadersgarantin hos dom (då jag ju inte provar ut en sadel).
Om jag nu skulle välja bort Lemetexen ändå (pga framvalvet) så har jag kollat lite på Passier Pegasus, och har fixat en person som kan ta in den för 12/13/14 000 (på Ingdams kostar den 15500) men då har jag inte heller nån service.

Men är det värt att betala x antal tusenlappar för lite hjälp med tillpassning av sadeln (utan kostnad) ?
Förmodligen blir det Lemetexen ändå (jag vet inte riktigt om jag orkar betala 750 för att Ingdams ska komma hit och prova ut en Passier.... Och sen vänta 6-8 veckor för att få den av den andra tjejen. Jag vet itne om jag orkar se en annan sadel nu när jag har stirrat mig blind på alla märken ett tag ;) ) men jag bara tänker lite....

Oj vad lång tråden blev och tog lite mer ämnen än planerat, men ni kan väl skriva vad ni tycker ändå ;)
 
Sv: Hur funkar detta? (vat & beställning från utlandet)

Jag har aldrig beställt en sadel från utlandet, men beställer man andra prylar så funkar det så här:

För beställlningar från ett EU-land betalar du momsen i ursprungslandet (22% i ditt fall). Inga andra avgifter tillkommer förutom frakt.

Beställer du utanför EU så drar de av VAT (moms) i försäljningslandet. Men här hemma lägger svenska tullen på först tull (6-12%, jag kan inte tullsatsen på sadlar) och sen moms 25%. Men det är inte alltid tullen är så nitisk för en enda pryl, så har man tur...

Inom EU har du alltid rätt att reklamera en felaktig vara, fast det är ju lite svårt och dyrt om man måste ringa och tjata.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur funkar detta? (vat & beställning från utlandet)

Har du någon aning om hur mycket frakten kan bli för en sadel från Tyskland?
 
Sv: Hur funkar detta? (vat & beställning från utlandet)

När jag köpte en sadel från tyskland så kostade frakten 30 euro strax under 300kr vid det tillfället och då kom sadlen på ca 4dgr till preem macken runt hörnet.
Det var från en privat person så om du köper från en tillverkare borde det inte bli dyrare eftersom de nästan alltid har egna frakt avtal.
 
Sv: Hur funkar detta? (vat & beställning från utlandet)

Ramn skrev:
Jag har aldrig beställt en sadel från utlandet, men beställer man andra prylar så funkar det så här:

För beställlningar från ett EU-land betalar du momsen i ursprungslandet (22% i ditt fall). Inga andra avgifter tillkommer förutom frakt.

Beställer du utanför EU så drar de av VAT (moms) i försäljningslandet. Men här hemma lägger svenska tullen på först tull (6-12%, jag kan inte tullsatsen på sadlar) och sen moms 25%. Men det är inte alltid tullen är så nitisk för en enda pryl, så har man tur...

Inom EU har du alltid rätt att reklamera en felaktig vara, fast det är ju lite svårt och dyrt om man måste ringa och tjata.

Läggs det på tull så läggs det på speditionsavgift med (Av någon komplett obegriplig anledning), så slutnotan brukar bli en bra bit högre än den man räknat med.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 627
Senast: SusieQ
·
M
Avel Hej! Skriver som en ny användare för jag vill inte trampa någon offentligt på tårna, men behöver er hjälp att se på den här...
Svar
13
· Visningar
1 427
Senast: clownen
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
646 879
Senast: caballus
·
Utrustning Nu har jag haft Ingdams ute.... Och den enda hoppsadeln han tyckte skulle bli riktigt bra var Passier Comet II... 19000 nästan. :eek...
16 17 18
Svar
346
· Visningar
23 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp