Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Fibusen

Trådstartare
Nu kommer jag jobba lite längre pass,vilket innebär att jag inte jobbar riktigt lika många dagar som "normalt",kommer jobba ca 6 dagar av 14. Funderar på när möjligheten kommer att kunna vara på ridbanan vissa dagar dagtid? Än så länge är sonen inte så gammal,så det dröjer ju några år till innan han börjar skolan,och så länge han "bara" går på dagis så är han ju bara där när jag jobbar såklart,mina lediga dagar är han ju självklart hemma med mig. Hade varit toppen att kunna utnyttja dom ljusa timmarna iaf en dag i veckan,och inte behöva vänta enda tills gubben kommer hem vareviga dag. :p

Nu är det inte enbart ridning,utan tömkörning,longering m.m är intressant att veta. Vad "gör ni av" barnet,sitter h*n i vagnen,eller leker den vid sidan av? (Hade planen att hinna ev rida under lunchvilan,men barnet sover ju MAX en timme,så det innebär ju endå lite vakentid vid hästen...) Hur gammalt är barnet? Vid vilken ålder kan man börja lära barn hästvett,dsv inte springa i närheten av hästen,eller gå för nära bakom,eller andra hastiga rörelser? Sen vet jag att barn är barn,och att dom kanske inte alltid tänker först alla gånger,men man vill ju endå iaf försöka nöta in det i huvudet att dom ska ta det lugnt runt hästarna.

Är samtidigt jättenervös över att något ska hända så barnet blir skadat,skulle aldrig förlåta mig själv! :( Kan ni släppa det? Eller är ni lika livrädda som jag att ha med er barnet till stallet ensamma? :crazy: Det kanske är en jättedum idé,barnens säkerhet går ju före allt... men hur gör ni?

Har hittills varit väldigt noga med tex vart jag ställt vagnen,OM nån häst spränger tråden och kommer springades över gårdsplanen,genom stallet osv,jag målar upp det värsta tänkbara,tänk om det blir si och så. Hemska tanke!!! Nu börjar sonen att gå så vagnen är väll inte så poppis så mycket längre kan jag tänka mig... Känner bara för att bygga upp en stooor oförstörbar stålbur brevid ridbanan och fylla med leksaker och stuva in han i! :p
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Jag har aldrig ridit om jag varit själv hemma med barnen. (de är nu mellan 12-4½)
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Varför inte ha knodden på dagis ett par timmar? Rutiner är ju bra för barnen också. Kortare tid de dagarna bara om de inte ska på utflykt eller så.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Kanske för att man faktiskt inte får ha barnet på dagis den tiden som man inte jobbar/studerar om det inte finns särskilda skäl till det. Att man vill rida på dagtid är inte skäl nog till att barnet ska gå extra timmar på dagis.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Mina barn har vanligtvis ridit själva när jag har ridit och de har varit med och det började vi med när min yngsta var runt 8-9 år. Då har det funnits andra människor på gården som kunde hjälpt till om något skulle hänt mig. Helt själva var dottern 13 år innan vi gav oss iväg själva och red ihop utan att det var någon annan hemma. Annars har jag haft någon med mig som har haft koll på barnen fram tills de har varit så stora att de har kunnat klara sig själva en stund. Jag har sett många som har ställt vagnen med bebisen i vid ridbanan och många som låter sina 3-4 åringar springa runt i stallet och självklart gör alla som de vill men jag hade inte gjort det.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Det beror på var man bor. Här är det inget problem men vi bor i en liten håla.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Vad är det som inte är något problem? Att låta barnen springa i stallet eller ha barnen på dagis så att man kan rida?

TS:
Jag tycker inte att man ska förutsätta att barnen ens är intresserade av att lära sig hästvett.
Här finns en TV med DVD, leksaker, tidningar och böcker i ett rum på anläggningen. Det kräver ju tillräckligt stora och förnuftiga barn som i samråd med förälder kan vara där.

Jag tycker inte att det är särskilt trevligt när andras barn "härjar" i stallet när mamma/pappa är upptagen med hästen. Det är inte särskilt trevligt att "passa andras barn", det känns heller inte riktigt säkert.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

På förskolan även när ena föräldern slutar tidigt, som det blir för oss. Om vårt barn kommer likna sina syskon och föräldrar det minsta så kommer den må bäst av kontinuitet. Vilket innebär förskola ca 9-15 mån-fre från sisådär två-treårs ålder.

Jag jobbar normalt 03.30-11/12, vilket gör trots restid att jag är hemma ngn timme före kl 15.

Förskolan tycker samma tider är bättre om möjligt, de planerar ju sin verksamhet även för de små barnen.

Jag vet att det ser väldigt olika ut från ställe till ställe och den här diskussionen har dragits i långbänk förut.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Men det är ju långt ifrån samma sak som att låta barnen vara där när man utövar sin hobby. :)
Jag tror DOCK att de allra flesta, någon gång - har och kommer att - flexa ut en timme tidigare för att ta en joggingtur innan hämtning :angel: men det är ju inte samma sak som att förlänga barnens dag för att få häst-tid.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Jag hade med min när jag pluggade, borde kunnat ha henne på dagis men skämdes så om jag passade på att åka upp och mocka åt hästen på dagtid medan dotra var på dagis. Dagis ligger ju så jag cyklade förbi det.
Men att ha med henne var stört omöjligt, hon försvann hela tiden, hade hästen på en bondgård och de fick ha henne i traktorn för de var rädda att köra över henne.
aldrig vågat rida med dotra med till stallet.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Mina barn (tvillingar) har regelbundet varit med i stallet sedan de var 3 ar, men da for att pyssla och rida sin ponny - jag gjorde aldrig nagonting med min egen eftersom jag kande att jag behovde koncentrera mig pa barnen.

Nu star ponnyn och hasten pa olika stall, och nagon gang i veckan foljer barnen (numera 6 ar gamla) med mig till min hast. De har alltid hjalm pa sig och far hjalpa till att mocka, sopa och blanda mat och sedan far de sitta vid picknickbordet intill ridbanan och titta pa nar jag longerar, om jag gor det. De ar VALDIGT snalla, lugna, och bade kan och foljer alla regler i stallet. Nar jag tar in/ut ur hagen sa far de leka hast pa longeringsvolten som ar inhagnad. Det funkar bra for oss men jag skulle inte vilja ha med dem varje dag, av sakerhetsskal.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Känner bara för att bygga upp en stooor oförstörbar stålbur brevid ridbanan och fylla med leksaker och stuva in han i! :p

Barn är små en väldigt kort tid, rätt som det är är de vuxna och man vet inte riktigt hur det gick till! Jag förstår att du inte menar att du bokstavligen vill bura in ditt barn ;)

Det jag menar är att det är bättre att ta en paus med hästen än att "ta paus" med barnen, tiden när de är små springer på fortare än man tror! När barnen är tillräckligt stora kommer du att ha massor med tid för hästar!
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Jag tycker inte att man ska förutsätta att barnen ens är intresserade av att lära sig hästvett.
Här finns en TV med DVD, leksaker, tidningar och böcker i ett rum på anläggningen. Det kräver ju tillräckligt stora och förnuftiga barn som i samråd med förälder kan vara där.

Jag tycker inte att det är särskilt trevligt när andras barn "härjar" i stallet när mamma/pappa är upptagen med hästen. Det är inte särskilt trevligt att "passa andras barn", det känns heller inte riktigt säkert.

Och jag tycker inte att det är speciellt snällt mot barnen att lämna dem "vind för våg" heller. Barn är värda mer än så, tycker jag.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Det håller jag absolut med dig om. :)
Dock tror jag inte att de föräldrar som låter barnen "vara med" i stallet när de ta hand om sin häst, riktigt anser att det handlar om "vind för våg". Det tycker jag inte heller att det är när man i samråd emd barnen kommer
överens om att de får mysa i lekrummet en stund medan mamma/pappa rider.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

För mig skulle det kännas ytterst tveksamt att låta barnen gå 6h på förskola, 5 dagar per vecka för att jag valde att rida framför att hämta hem dem (jobbar man har man ju liksom inget annat val). Så mkt är inte kontinuiteten värd. Men var och en gör ju som man vill.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Jag har inte haft med barnen till stallet speciellt ofta, jag har helt enkelt ansett det för riskfyllt. Vad skulle hända med barnet om du red och blev avkastad och medvetslös? Det är egentligen sedan de äldsta började skolan och själva började i ridgrupp som det känns mer ok att ta med dem.
3-åringen vill jag inte ta med, han är inte "häst-säker" än....
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Den extra timmen två/tre dgr/v gör nog varken från eller till.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Aldrig barn på ridbanan känner jag spontant...
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Jag förstår din frustration, man vill ha mer av allt i sitt liv och vissa saker är inte så barn kompatibla tyvärr.

Jag hade nog försökt hitta någon att "byta barn" med, du är säkert inte ensam om att vilja ha ett par timmar barnfritt, dagtid, nån dag i veckan. En förfrågan via facebook kanske kan hjälpa dig att hitta någon i närheten som du kan byta barnpassning med, eller en lapp på Ica.

Annars finns möjligheten att betala barnvakt, finns tex pensionärer som är lediga dagtid och gärna tjänar en extra slant. Självklart är det viktigt att hitta rätt person!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 191
Senast: Destiny_D
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 417
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 334
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 971
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp