Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

En kompis har en gigantisk ridbana (typ Falsterbo-mått) och där satt barnet med hink och spade i ett hörn i sällskap av vaktig hund som alltid höll koll på henne under tiden han red en och/eller två hästar men det är ju lite sällsynt att man har så stor ridbana plus en hund som faktiskt vaktar och är med barnet.

Jag skulle dock ändå inte göra så om ngt händer och hästen kommer lös eller jag ramlar av och slår mig.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Jag fattar faktiskt inte varför eller hur det skulle fungera att ensam ha med sig barn i någon ålder överhuvudtaget när man ska rida, om man vill rida "ordentligt". (Inte tex skritta med barnet på en shettis som man har som handhäst.)

Med små barn verkar det helt ogenomförbart av en massa skäl, och med barn som är stora nog att klara sig själva, kan de ju lika gärna vara ensamma hemma under tiden.

Att hoppas på att tex åttaåringar behagar leka snällt och glatt just när jag rider, skulle jag inte göra.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Jag hade med mig min lilla kille från han va en månad tills kanske 8 månader i stallet nästan varje dag. Då va han så pass liten att han satt still i vagnen och sov mestadels när jag red/longerade/tömkörde. Stod i ett väldigt litet stall utan spring och stök och jag kunde enkelt ställa barnvagnen precis utanför paddocken om det skulle vara något.
Sen flyttade vi till ett större stall och lilla killen blev mer rastlös av att sitta i sin vagn så efter flytten har han bara varit med nån gång då och då. Oftast när inga andra är i stallet eller så har jag stängt igen dörrarna för att det inte ska finnas risk att det kommer en lös häst inflygandes på gången när han sitter i sin vagn där. Men skulle inte våga ha honom gåendes eller lekandes för sig själv i stallet.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Det jag tycker man oxå ska ta tänka på när man har barn med sig när man är i stallet, finns det andra människor där när du håller på med hästen o barnet är med?

Det kan ju hända dig något? Vilket gör att barnet blir helt ensam.

En jag känner ringer alltid sin sambo innan hon ska hålla på med hästen, o sen bestämmer dom att om hon inte hört av sig på 2 tim (olika tider beroende på vad hon ska göra), så ska han försöka få tag på henne lyckades han inte får han åka till stallet. :)
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

jag red på ridbanan med dottern sovandes middag i vagnen som jag parkerade precis utanför. då hade jag bra uppsikt samtidigt som jag red.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Kan man inte koncentrera sig på ridningen utan måste hålla ett öga på barnen så är det liksom ingen vits tycker jag, så förutsättningen för att kunna rida måste enligt min tolkning vara att barnen går att lita på och att man kan släppa dem. Jag rider sällan numera men jag hade litat på att min 7-åring (8 i år) skulle följa instruktioner (tex hålla sig på läktaren), dels att hon inte skulle få för sig att springa in på ridbanan och dels att hon inte skulle få för sig att trava i väg och göra något hyss med nån maskin eller nåt. Båda barnen (lilla fyller 6 i år) hade nog accepterat att sitta i bilen och kollat på film under tiden jag red, det hade känts ganska säkert. Dock hade jag absolut inte velat att de skulle anpassa sig efter mig på det sättet mer än enstaka tillfällen. Fram till barnen är kanske 10 eller nåt sånt och kan klara sig några timmar ensamma så hade jag i normalfall velat ha nån annan barnvakt under stalltiden.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Precis så har det varit i vårt fall. När de äldsta barnen var små var de med och pysslade då och då eftersom vi hade stall hemma (mocka var roligast och ge "mojot"). Nu har sedan många år hästen inackorderad och det har hänt att de varit med genom åren, men då har det handlat om att göra det absolut nödvändigaste dvs mocka, fylla höpåsar, borsta av hästen och det var alltid lite svettigt att se till att de inte hittade på något mindre lämpligt... Idag 8 och 10 år, väljer de att stanna hemma.
Ibland vill jag att de ska följa med för att inte glömma sin hästvana, men de är, likt många barn, inte så tålmodiga så det blir korta pysselstunder.
Den äldsta har vid något enstaka tillfälle varit med när jag åkt på träning.
Jag har en nybliven fyraåring också, hon tycker det är kul och vill följa med till stallet minst en gång i veckan. Det blir mer för hennes skull mer än för min. Vi gör saker på hennes nivå.
Så till ts: Räkna inte med att det kommer att fungera alls. Jag har hört om små barn som suttit på läktaren när mamma tränat men aldrig upplevt det själv...;)
Ta ridningen när du inte behöver ta med barnet eller om du kan ha med dig en barnvakt. Kanske blir ni fler föräldrar i stallet så att ni kan turas om att passa barnen en stund...
Jag har varit i samma sits och känt samma stress men nu har jag insett att hästen klarar sig fast den inte går varje dag och jag väljer att ha ridningen som ett andningshål när jag kan.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Mina barn är ett och tre, och hittills har det aldrig varit något läge då jag varit bekväm med att ta med dem till stallet när jag ska rida. Jag har bekanta som har tagit med småbarn när de ska rida, men då har det antingen varit så att de får sitta/ligga i vagnen själva, och om de skriker alltför högt sitter man av och tar hand om dem, alternativt att man har med sig en barnvakt. Eller möjligen lämnar dem till nån som råkar vara där just då, eller med lite äldre barn lämnar dem och hoppas på att nån annan ser till dem så de inte skadas.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Jag har hört om små barn som suttit på läktaren när mamma tränat men aldrig upplevt det själv...;)

Jag har också hört talas om det, men aldrig sett det. Däremot har jag varit med om att någon annans barn har väsnats på läktaren hela tiden medan jag och föräldern har ridit.

Personligen ser jag det inte som ett ok föräldraskap att mitt barn skulle behöva vänta medan jag rider, utom i rena undantagsfall, ungefär som Mino är inne på. Att barnet ska tillbringa sin fritid med att vänta ut mina fritidsaktiviteter, är lite uppochnedvända världen för mig. Jag ser det nog snarare som en del i förälderns lott att vänta ut innebandymatcher och simskolepass, inte omvänt.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Att barnet ska tillbringa sin fritid med att vänta ut mina fritidsaktiviteter, är lite uppochnedvända världen för mig. Jag ser det nog snarare som en del i förälderns lott att vänta ut innebandymatcher och simskolepass, inte omvänt.

Håller verkligen med! Den tiden kommer då barnen är utflugna och man kan göra precis vad man vill precis när man vill, varför inte ta vara på tiden medan de är små och ägna sig åt dem då?
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Till dig och alla andra. :)

Som sagt så var det bara en fundering,och handlade då om att rida under tiden han sover i vagnen brevid ridbanan. Nån seriös ridning/jobb hade jag inte kunnat räkna med,men iaf ta ut pållen så han får lite motion. Nu efter att ha läst era svar så fick jag ännu mer vatten på min kvarn att det är alldeles för riskabelt,för TÄNK OM. Som nån sa,jag kan ju lika gärna bli avkastad,och medvetslös och han ligger där i vagnen. Och så nojjig som jag är i dag när jag har han med i vagnen när jag inte ens pysslar med pållen,utan bara fixar hö och sånt,så inser jag ännu mer att jag inte har nerver till detta.

Jag vart bara så sugen när en bekant verkar lösa det så plättlätt med att parkera barnen utanför med en hink och spade,eller den yngre sovandes i vagnen.

Som sagt,om det skulle hända något skulle jag aldrig förlåta mig själv,grabben är ju mitt allt verkligen.

Jag får fortsätta rida i mörker under den årstiden,och njuta av våren/sommaren istället. :) Tack för era synpunkter.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Du är klok du!

En gång i forntiden fick jag en förfrågan om att ta hand om en häst och få betalt för det. Det råkade slumpa sig så att jag just då var gravid och ensamstående, men jag tänkte i min enfald att jag skulle kunna rida när barnet sov. Tack och lov så blev jag avrådd från detta dumdristiga företag! Jag fick ett kolikbarn och hade fullt upp med att bara ta hand om mig själv, barnet och hunden...
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Klokt. Bättre färre men kvalitativa motionsdagar för hästen, där du kan tanka energi, än ständigt avbrutna longeringspass med hjärtat i halsgropen för vad lilla älsklingen kan tänkas hitta på. Jag lovar, ditt psykiska välbefinnande kommer att tacka dig ;) kram
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Jag har ofta med mina barn i stallet, minst fyra dagar i veckan. Dom älskar det!
Jag har tre barn, snart 5 år, 3,5 år och minstingen på 4 månader.

Jag har min häst i ett privatstall med sju islandshästar. Barnen är med och fixar allt i stallet (yngsta i bärselen när hon är vaken och i bilstolen utanför när hon sover); väger hö, mockar, borstar hästen osv. De får rida om de vill (vinet de oftast vill), både på min och på en shettis vi lånar ibland. För två veckor sen red jag ut med min äldsta dotter för första gången (hon red shettisen), hur häftig känsla som helst!

Jag brukar lyckas rida eller markarbeta hästen innan eller efter de ridit, ca 20 min, medan de sitter på läktaren eller leker med hink och spade vid utgången till paddocken (som är jääääätte stor). Det har fungerat bra i ett år ung, innan dess fick de vara hemma när jag skulle rida. Förutom när de var små bebisar, då var de med på samma sätt som minstingen är nu ungefär.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Jag har också hört talas om det, men aldrig sett det. Däremot har jag varit med om att någon annans barn har väsnats på läktaren hela tiden medan jag och föräldern har ridit.

Personligen ser jag det inte som ett ok föräldraskap att mitt barn skulle behöva vänta medan jag rider, utom i rena undantagsfall, ungefär som Mino är inne på. Att barnet ska tillbringa sin fritid med att vänta ut mina fritidsaktiviteter, är lite uppochnedvända världen för mig. Jag ser det nog snarare som en del i förälderns lott att vänta ut innebandymatcher och simskolepass, inte omvänt.

För en gångs skull, Petruska, håller jag med dig fullkomligt ;-)!!!!
Det är hemskt tycker jag både om barn måste följa med på föräldrarnas intressen o ha tråkigt (ja visst nån gång av särskild anledning är väl ok tycker jag men inte regelbundet) och när föräldrar försöker pracka på sina barn sitt eget intresse trots att barnet inte är speciellt intresserad.

Själv är jag lyckligt lottad att min o sambons liv och jobb är de de är så att jag faktiskt kan ha häst och rida 3-4 dgr per vecka (har även medryttare) och ändå få gott om tid med barnen. Någon gång ibland (kanske 2 ggr i månaden) händer det att de är med o h mockar o"lagar mat", men rider gör jag inte. Om de blir hästintresserade ( ljumt intresse från den stora-han gillar hästen som vilket av de andra djuren i familjen som helst, dottern är så liten än att det inte går att säga något om intresse än) som äldre är det ju en annan sak att ha med dem i stallet, då ger det ju barnet något kul oxå.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Varför skulle det inte kunna ge dem något kul när de är små menar du?
Mina barn tycker det är jättekul att vara med, de älskar att rida och att fixa med allt runtomkring. Den lilla stund som jag rider har de oxå roligt.

Vill de inte följa med så tvingar jag dem inte, då åker jag när de somnat eller om min man är hemma på dagen och kan passa dom. Förutom minsta som alltid är med än sålänge.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Fast självklart så skulle jag aldrig ha tvingat med honom i sånt fall,utan det skulle så klart vara så att han älskade det och tyckte det var jättekul att vara med. Att tvinga barnen att sitta och vänta medans jag är i stallet och motionerar hästen skulle jag aldrig ens fundera på! Utan det skulle så klart vara något han skulle tycka var kul att hänga med på,var enbart säkerhetsaspekten jag undrade över,hur man skulle lösa den. :)
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Varför skulle det inte kunna ge dem något kul när de är små menar du?
Mina barn tycker det är jättekul att vara med, de älskar att rida och att fixa med allt runtomkring. Den lilla stund som jag rider har de oxå roligt.

Vill de inte följa med så tvingar jag dem inte, då åker jag när de somnat eller om min man är hemma på dagen och kan passa dom. Förutom minsta som alltid är med än sålänge.

Mina tycker ocksa att det ar jattekul att pyssla i stallet! Jag har en uppsattning redskap och borstar i barnstorlek och de hjalper till med allt mojligt; tvatta hinkar, blanda mat, mocka, sopa, lagga in nytt stro (favoriten). Till och med gora rent sadel och trans ar roligt aven om det blir valdigt slabbigt for det anvands obscena mangder sadeltval :D

Men det tar ju en valdig tid nar barnen ar med ooch man maste ju vara involverad hela tiden som foralder sa det ar ju inte precis effektivt och darmed inte nagot man kan gora varje dag (iaf inte jag). Mina barn sitter garna och ritar eller ater picknick lunch medans jag ar inne pa ridbanan (vi har ett bord med stolar precis intill), men om jag rider vill jag ha koncentrationen pa hasten och det kan jag inte om barnen ar med. Longera daremot gar bra, av typen med lagre krav dvs som motion inte traning.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Personligen ser jag det inte som ett ok föräldraskap att mitt barn skulle behöva vänta medan jag rider, utom i rena undantagsfall, ungefär som Mino är inne på. Att barnet ska tillbringa sin fritid med att vänta ut mina fritidsaktiviteter, är lite uppochnedvända världen för mig. Jag ser det nog snarare som en del i förälderns lott att vänta ut innebandymatcher och simskolepass, inte omvänt.

Mitt barn har tillbringat en hel del timmar väntande medan jag rider, med barnvakt, jag ser inget som helst moraliskt problem med det (barnvakten har jag lite dåligt samvete över däremot). Livet handlar om lite reciprocitet, ibland vänta ibland bli väntad på. (En hel del timmar över några års tid. Inte en gång i veckan.)

Tycker inte det är självklart att barn aldrig någonsin ska behöva vänta. Det är lite upp och nedvända världen för mig :D gamla generationen när jag var liten fick vänta och ta mat sist vid middag, inte först, till exempel. Det är väl såklart inte heller bra men livet måste inte vara inordnat så att en typ av person är överordnad en annan. När jag tränar på friskis ser jag många barn som väntar -eller jumpar med, på föräldrarnas aktivitet. Det tycker jag ser trevligt ut snarare än hemskt.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

En bekant brukade rida medan hennes son 1,5 sov eftermiddag i vagnen i någon timma, det verkade fungera väldigt bra. Hon bodde iofs några meter från stallet och killarna i stallet såg väldigt gärna till honom medan han sov och de pysslade med hästarna.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 191
Senast: Destiny_D
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 344
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 978
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp