Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Tycker inte det är självklart att barn aldrig någonsin ska behöva vänta.

Och det var ju inte heller alls vad jag skrev.

Jag ser inga problem med att ordna barnvakt medan man rider, personligen ser jag heller inget problem med att rida medan barnet är på dagis och sedan jobba hemma några timmar när barnet sover, och jag ser inget problem med att pyssla med hästarna eller gympa tillsammans.

Jag ser problem med att barnet snällt ska sitta i ett hörn eller på läktaren medan jag rider koncentrerat, på regelbunden basis. Samma sak med att barnet ska sitta i bilen och kolla på film medan jag rider. Eller något liknande.

Sen tillkommer ju säkerhetsproblemen just i stallmiljön, men det är en annan fråga, tycker jag.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Nu har inte jag barn men jag kan svara på hur min mor gjorde med mig. :)

När jag var riktigt liten så satte hon helt sonika liggvagnen mitt i paddocken och red på volt runt den.

När jag kunde gå (1 år och uppåt) så lekte jag med stallets minigris medan hon gjorde stallsysslorna, sedan fick jag antingen sitta fastspänd i vagnen medan hon red (blev ju kortare pass) eller sitta framför (egen hjälm såklart) eller så löste hon det med en annan i stallet som hade barn i samm aålder så den ena red medan den andra skötte sina stallsysslor. På så sätt kunde vi ungar mata minigrisen samtidigt.

När jag var lite över 2 fick jag en shettis så då red vi ut tillsammans (longerlina mellan) eller så red vi i paddocken ihop.

Tilläggas bör att min mor hade en äldre, genomsnäll häst. Själv hade jag inte gjort samma sak för min är mer som en nyfiken studsboll..

Detta var på det glada 80-talet och min pappa hade inte så stort intresse av att ta hand om sin dotter på den tiden så hon hade inte ngt val direkt (levde nästan som en ensamstående) om hon skulle behålla hästen.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Jo men barnvakten och barnet har alltså snällt väntat utanför ridbanan medan jag rider, på oregelbunden basis. (eller snällt? sprungit runt i skogen och på gräset och skrittat av hästen sedan iofs :D)
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Varför skulle det inte kunna ge dem något kul när de är små menar du?
Mina barn tycker det är jättekul att vara med, de älskar att rida och att fixa med allt runtomkring. Den lilla stund som jag rider har de oxå roligt.

Vill de inte följa med så tvingar jag dem inte, då åker jag när de somnat eller om min man är hemma på dagen och kan passa dom. Förutom minsta som alltid är med än sålänge.

Om de tycker det är kul så är det ju toppen, men i de fall barnen snällt måste vänta på läktaren flera ggr i veckan o tex spela iPad eller rita för sig själva rycker jag inte känns ok.

Själv tycker jag heller inte det ger så mkt att rida 20 min utan vill hinna lite mer ordentligt.

Alltså tycker jag att det är helt ok att ha barnen med pm de gillar det och har skoj men inte om de vore tvungna för att jag skulle utöva min hobby.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Ok :)
Jag rider aldrig längre pass än Max 30 min ändå, så för mig känns det toppen.
Nu leker mina barn iofs med varandra medan jag rider, men om de någon gång hellre skulle vilja leka med min tel/iPad istället den stunden, så ser jag i ha större problem med det. Det kan väl gå bra på samma sätt som det kan gå bra hemma i soffan en stund? Sålänge barnet tycker att det är kul menar jag.

Jag tycker att det är toppen att kunna involvera barnen i min hobby, det blir ju jätteroligt att ha det tillsammans! Och som sagt, än så länge tycker barnen oxå att det är kul :)

Just nu är jag ju föräldraledig och har mycket mer tid, för precis som sunshine skrev är det ju inte så effektivt att ha med barnen, så när jag börjar jobba igen får de nog nöja sig med att vara med ett par gånger i veckan... ;)
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Kl

Jag har sällan med mig barnen i stallet. Speciellt den här årstiden. Mörkt, kallt, blött och skitigt.

Min häst är min hobby, min frizon, mitt hål att andas och hämta ny energi.

Jag kan inte rida och ha dom lekandes omkring. Då kan jag inte koncentrera mig utan måste hålla full fokus på barnen.

Min dotter är 5 år och älskar hästar. Hon rider på ridskola en dag i veckan. Så småningom kommer hon få en liten ponny, men då får hon gärna bli lite större så jag inte måste passa hela tiden. (Om vi inte ramlar övet en liten pärla som man inte kan säga nej till)
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Vi bor på gård och nu är visserligen min dotter så ung att jag inte provat än, och kan bara hoppas att det fungerar lika bra för oss som för våra grannar med deras barn.
De har med sina barn ÖVERALLT jämt och ständigt, vad för sysslor de än gör och barnen älskar det. Barnen har helt enkelt varit med i stallet redan innan de kunde gå, antingen i sele eller vagn. De har haft lite leksaker i stallet och föräldrarna har kunnat göra sitt samtidigt som barnen lekt på jätte bra.
Nu börjar dottern bli så gammal, hon är 5, att hon och mamman rider ut tillsammans. Det blir ju visserligen bara en lugn tur med skritt och lite trav.

Ungarna har alltid varit suveräna, man får såklart ha koll på dem, stänga dörrar osv och prata om vardagliga grejer hela tiden. Spring inte, skrik inte, gå inte bakom hästen osv. Tack och lov har vi väldigt trygga hästar i stallet.

När det kommer till ridning så har jag ridit ett par gånger på stallplan med dottern sittandes i vagnen. Hon tyckte det gick an i en kvart ungefär sen räckte det ;) Men det var ändå en kvart, haha.
Nu planeras det en ridbana som kommer gränsa till vår tomt, så min plan är att bygga en liten lekplats bredvid så barnen (ett till på g) kan sysselsätta sig där.

Just nu är hon dock i en rätt jobbig ålder. Stoppar ALLT i munnen så släpper man henne lös på stallgolvet får man se till att ha sopat upp allt jätte noga om man inte uppskattar att ungen äter hästbajs ;) Dessutom rör hon sig lite plumpt i sin tjocka overall och så är ju stallgolvet så himla kallt så här års så det är inte direkt optimalt. Vagnen duger heller inte längre stunder om den står still. Men jag är rätt övertygad om att det är en övergångsperiod och att det kommer lösa sig med tiden. Hon är en unge med mycket fart och fläkt i och hon visar redan tydligt att hon kan vara självständig och leka själv så jag är optimistisk :)
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Köp en shettis och knyt fast henne på :D :love:
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Lite olika, jag lärde mig att inte springa vid hästar när jag var fyra, men det tog tills jag var tio innan jag vågade springa i en tom hage:rofl: men jag började sitta på min ponny innan jag kunde gå, och min ponny är väldigt "förstående" med barn och är jättesnäll och håller ett öga på dem så inget händer, och om han tycker tex någon häst ser aggressiv ut mot ett barn så får den hästen lite skäll:rofl: men jag stog också på ett stall med lite mer terräng att jag kopplade ihop stallet med att gå:)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Alltså tycker jag att det är helt ok att ha barnen med pm de gillar det och har skoj men inte om de vore tvungna för att jag skulle utöva min hobby.

Fast, mina maste ibland folja med fast de inte vill. Jag har numera min hast pa s.k. sjalvskotsel (som kollektiv fast man tar bara hand om sin egen hast, inte andras) och nagon gang i veckan maste de folja med nar jag slapper ut i hagen, mockar och fixar mat. Det tar max en halvtimme, plus restid pa 25min ToR, och det ar inte alltid de vill folja med. Men ibland ar det saker vi maste gora fast barnen inte vill och for mig hamnar det i samma kategori som att ga ut med hunden, handla mat osv. och jag ser absolut inget fel eller konstigt i det.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Kl
Alla jag känner har haft barn med när de rider så länge barnen är så små att de sover på dagen. Funkar hur bra som helst. Fixar iordning hästen och sen får den vänta i stallgången medans bäbis får mat och sen styr man runt vagnen över stalltröskeln tills bäbis sover och placerar vagnen utanför ridbanan medan man rider. Visst- ibland hinner man inte rida så länge. Men oftast går det bra.

När barnet blivit större är det kört... Då har jag bara med barn om jag inte ska rida. Pyssla i stallet funkar bra!
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Trodde det skulle bli busenkelt att kombinera småbarn + häst men ack så fel jag hade. Min dotter har aldrig velat ligga i en vagn eller leka ensam vid någon ridbana.. Gav upp efter ett tag eftersom det bara medförde massa stress och ångest hos mig, hästarna fick gå på lågfart och reds bara 1-2 ggr i veckan när både jag och pappan var lediga. NU först kan jag ägna mig ordentligt åt hästarna känns det som. Dottern är 6 år. Just ja, har även testat köpa en genomsnäll shettis så att hon också ska tycka stallet är roligt (haft den sedan hon var 1 år gammal). Tyvärr har hon alltid varit totalt ointresserad av ponnyn och ägnar sig numera hellre åt brottning och hockey, verkar inte bli någon hästtjej av min unge, jag får nog skippa drömmen om mysiga skogsturer tillsammans :meh: :angel:.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

sen styr man runt vagnen över stalltröskeln tills bäbis sover och placerar vagnen utanför ridbanan medan man rider

Låter som rena mönsterbarnen! Vad händer om bebisen inte alls vill somna snällt på fem minuter, utan vill bli buren en halvtimme? Vad händer om bebisen är av den sorten att den bara sover 20 minuter i stöten, och inte alls om den ligger ensam i en stillastående vagn? Eller kanske ammas, är det fram med bröstet i stallgången då? Eller om någon behöver komma in eller ut under den tid man står och söver barn över stalltröskeln?

Det kan säkert fungera så någon gång med en del barn, men jag hade inte kunnat gjort så med något av mina barn. De har aldrig varit sådana att man kan söva dem på kommando, någon av dem. Även om det verkar mycket praktiskt med barn som somnar på kommando, när man vill att de ska sova, och sedan sussar snällt en timme eller så.

Om de sovit lite längre på dagen någon gång, så har jag oftast behövt den timmen för att få sova själv och hämta igen nattens uppvak lite, alternativt duscha, laga lunch, äta, gå på toaletten, och annat jordiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Låter som rena mönsterbarnen! Vad händer om bebisen inte alls vill somna snällt på fem minuter, utan vill bli buren en halvtimme? Vad händer om bebisen är av den sorten att den bara sover 20 minuter i stöten, och inte alls om den ligger ensam i en stillastående vagn? Eller kanske ammas, är det fram med bröstet i stallgången då? Eller om någon behöver komma in eller ut under den tid man står och söver barn över stalltröskeln?

Det kan säkert fungera så någon gång med en del barn, men jag hade inte kunnat gjort så med något av mina barn. De har aldrig varit sådana att man kan söva dem på kommando, någon av dem.

Vet du vilken ångest jag hade när jag inte fick kombinationen häst + bebis att fungera...efter att ha läset alla solskenshistorier på bl a Buke med lyckliga mammalediga som softar och pysslar med stallet. Önskar någon som du hade förvarnat om hur det också kunde vara ;):angel:.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Fast, mina maste ibland folja med fast de inte vill. Jag har numera min hast pa s.k. sjalvskotsel (som kollektiv fast man tar bara hand om sin egen hast, inte andras) och nagon gang i veckan maste de folja med nar jag slapper ut i hagen, mockar och fixar mat. Det tar max en halvtimme, plus restid pa 25min ToR, och det ar inte alltid de vill folja med. Men ibland ar det saker vi maste gora fast barnen inte vill och for mig hamnar det i samma kategori som att ga ut med hunden, handla mat osv. och jag ser absolut inget fel eller konstigt i det.

Händer det i bland är det väl inget att säga om, det finns ju annat vardagligt som barnen behöver hänga med på oxå. Men om man låter sin hobby ta så mycket plats att barnen måste vara med flera timmar åt gången på regelbunden basis om det inte vill så tycker JAG inte att det känns ok.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Jag uppfattar Mabuses variant som den rimliga och realistiska. Om det framstår som outhärdligt, verkar det vara en usel idé att få barn överhuvudtaget, ungefär.

Om det sen - mot all förmodan - skulle komma en bebis som snällt låter sig sövas och sedan sover medan man rider, så löser det ju ändå bara problemet under en mycket kort tid. Barn är inte bebisar särskilt länge, helt enkelt.

Att man löser ridningen under spädbarnstiden, säger egentligen rätt lite om att få ihop föräldraskap med ridning.

Jag tycker att sådana här diskussioner orimligt ofta handlar om barn som är ett år gamla eller yngre.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Tja, somnar inte barnet på tio minuter får hästen snällt vänta i gången. Kommer någon in aktar man sig från tröskeln och går en runda , amma gör man i sadelkammaren... Sover de bara tjugo minuter så hoppas man på bättre lycka nästa dag!
Jag visste att mitt barn sov bäst på förmiddagen och försökte tajma in ridningen till när det. Ibland funkade det att barnet somnade i
Bilen och sen sov i bilstolen om vädret var lagom.
Sen har alla dessa barn varit på samma anläggning och vi har hjälpt varandra om något barn vaknar eller behöver kollas till!

Men visst är ju barn olika och vissa vill ju inte sova i vagn
Och sover kanske korta pass etc .
När mitt barn var lite under året kunde hon sitta på gräsmattan utanför ridbanan och leka om vädret var fint! Ibland... Men då hade jag back up barn vakt om det skulle behövas.
Nu när barnet är äldre och snabbare gör jag inte så! Ser dock ingen skillnad på barn dom leker utanför ridbanan eller barn som roar sig medan pappa pysslar i trädgården. Kan de leka själva så är det ju super! Så länge man dom förälder har koll på barnet tycker jag det gör mindre vad man passar på att göra själv... Diska, laga mat, rida, cykla motions cykel...
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Fast det är ju lite skillnad på hur snabbt man kan se till barnet om man diskar jämfört med om man rider? Diska kan jag absolut göra utan att ha en barnvakt tillhands, knappast rida däremot. Det går ju snabbare att släppa diskborsten än att sitta av från hästen, ställa in den i stallet och ta hand om barnet, normalt. Dessutom är det normalt fler faror i ett stall än i ett hem, om vi nu antar att man diskar och lagar mat inomhus. Lagar jag mat kan jag ju ha barnet bredvid och ha ögonkontakt, det är svårare om man sitter till häst och barnet ligger i vagn utanför ridbanan.

Men du lämnade alltså barnet sovande i bilstolen, ensam i bilen, medan du red på ridbanan? Då är man verkligen en oneurotisk förälder, jag hade nog inte haft nerver till det!
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

kl

Jag kan ju berätta hur jag haft det under de 7 åren vi haft barn. Har hästarna hemma.
Till en början var vår son med i vagnen i stallet. När han blev lite större så satt han och tittade på. Men med tiden har han börjat hata det mer och mer :(
Nu är han 7 år och lillebror är närmre 5 år. Ingen av dom vill vara med mig i stallet och det känns ärlig talat ganska trist. Menar inte att dom ska älska hästar och vilja rida varje dag. Men faktiskt då dör mitt hästintresse lite när jag sällan kan vara där utan att det gnälls och suckas.

Nu börjar dom ju bli så stora så jag kan pyssla i stallet utan att dom måste vara med mig. Så jag ser en liten ljusning i det. Men min dröm är givetvis att vi hade delat samma intresse, iallafall ett litet tag.
 
Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?

Jag håller med. Ska man dra med barnen i sin hobby/livsstil så ska det vara för att man vill göra det till en gemensam grej, något man gör tillsammans som familj. Inte att barnen ska sitta av tiden och vänta varenda vecka. Min dotter och jag jympar tillsammans och jag är med henne i stallet när hon rider och vi gör det till vår grej, för att bonda. Kan man inte bonda kring en hobby, alternativt möjligtvis att det finns något någorlunda meningsfullt på plats för barnen att göra, så är det bättre att lägga upp sin fritid på nåt annat sätt.

Har man en egen gård är det förstås lite en annan sak för då är det en del av hemmavardagen, ungefär som att gå ut med hunden eller köpa mat.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 191
Senast: Destiny_D
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 342
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 975
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp