Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Jag skulle även ställa ev böjprovsreaktioner mot vad jag skulle använda hästen till.
Jag vet hästar som fått böjprovsreaktion på besiktningen, men ändå har veterinär rekommenderat köp, baserat på vad hästen ska användas till.
Men då behövs det i mina ögon att säljaren har hästen försäkrad så köparen kan fortsätta ha en försäkring som inte har reservationer på alla skador/sjukdomar som kan drabba hästben.

I mitt fall så var fodervärdens krav inte ett veterinärintyg ua. Hennes krav (vilka jag tyckte var helt ok, jag ville också det) var att hon ville veta "vad hon fick".
Allt för att undvika obehagliga överraskningar för vare sig henne eller mig.
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Alexandra_W skrev:
Liten spinoff.. Skulle ni kräva en UA vetbesiktning (tänker mest på böjprov) på en 15+ häst? Veterinärbesiktigas ska det såklart, men hur skulle ni ställa er till låga (1 grad och mindre) böjprovsreaktioner t ex? Det ÄR ju inte mer än man kan förvänta sig egentligen, samtidigt som jag ju vet att det finns de som går igenom UA, frågan är bara hur länge och hur dyrt det blir att hitta en sån (speciellt att hitta en sån som allt annat klickar med..)

Så hur skulle ni ställa er till det, förutsatt att hästen vid provridning känns fräsch etc, veterinären inte bekymras av reaktionerna och det inte finns någon lång skadehistorik?

Om jag skulle köpa en i övrigt fräsch 15- åring utan någon större skadehistorik (MUGG, som jag skrev förut, eller hovböld, känns lagom tycker jag ;) ) men som reagerade 0,5-1 grad på böjprov och vet (som jag känner sen innan; antar att Du åker till dina kompisar på MK o besiktigar, eller använder annan vet du har erfarenhet av) inte tycker det är något att bråka om, hade jag inte brytt mig nämnvärt, SÄRSKILT INTE om det var ung samma reakttion på båda fram/bak eller alla fyra. Är hästen klockren på tre ben och engradigt halt (en halv grads hälta eller markering hade jag nog inte brytt mig om) på ett ben kan man ju dock fundera på varför.

Problemet ka ju vara försäkringen om hästen inte går igenom böjprov u a, men om du tar över säljarens försäkring och inte höjer (knappast troligt att man behöver göra i ett fall som ditt) ska ju inte det heller behöva vara några bekymmer.
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Ja jag skulle då inte tveka att köpa en 15-åring
Jag tittade på en 17 åring med pålagringar förra hösten, som jag var sååå sugen att köpa men jag har ju två st redan ävenom de står 50 mil bort. JAg ville inte riskera att hamna med tre hästar för han var så oförskämt pigg att han hade säkert varit pigg tills han var trettio.
JAg har haft mycket att göra med gamla hästar och man bör ju kanske köpa hästar som varit i farten mkt för då har de varit fräscha. HAr de tävlats sparsamt kanske man ska undra varför?
Det är nog en bra ide att få tag i en äldre häst.
Hoppas dock att Kele får en bättre prognos nästa gång...
håll tummarna imorgon. LAdy ska till vet för ev insemination om inte livmodern är åt h-e efter alla år av sugning av luft trots att hon är så ihopsydd att
det inte går att sy ett stygn till..
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

till en början med.. säker på att någon inte läst en förbannelse över dig?? ingen du är osams med.. Så här mkt otur kan amn bar ainte ha ju :cry: :crazy:

Jag köpte mitt sto när hon var 17 år.. idag 24 och hur pigg som helst och jag rider som vanligt bara de att jag inte hoppar lika ofta och högt längre=)

Min kompis köpte sitt sto som var 20 år och 21 nu och den hästen är oförskämt pigg och fin=)

Så de beror på hur man tänker.. äldre hästar är ofta väldigt erfarna och utbildade bra och kan lära ut en hel del..Så även om jag köpte mig en gammal här har hon lärt mig allt jag kan idag.

jag skulel kunna köpa en häst som var max 25
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Vilken förbaskad otur du verkar ha! Jag hoppas din lilla dam blir bra och du kan ha kvar henne!

Jag köpte min häst som 14-åring från en ridskola. Hon hade då gått som ridskolehäst på två olika ridskolor i 8 år samt tävlats i hoppning under många år. Hon hade även fått tre föl. Jag nöjde mig med vet. besiktning. Ville inte röntga, dels pga kostnaden, men också för att det kändes "onödigt". Köper man en äldre häst finns det stor risk att man hittar röntgenfynd som egentligen inte alls är av betydelse, men man oroar sig för de där fynden och om hästen känns lite stel börjar man fundera och oroa sig. Jag tänkte som så att hästen min gick igenom besiktning ua, hon hade varit aktiv länge och varit skadefri under hela sitt liv. Hade hon haft något fel av betydelse som skulle visat sig på röntgen, ja, då borde hon redan visat en reaktion av något slag.

Jag har haft tur med min häst, hon har än (vid en ålder av 20) inte haft några nämnvärda skador. Jag tänkte pensionera henne från hoppningen då hon var 18, mest för att jag hade högre ambitioner (1,40) än hon kapacitet (1,20-1,30). Jag betäckte henne då och förra året fick hon ett jättefint litet föl. Tyvärr hade jag inte råd att betäcka henne igen, så nu rids hon för fullt. Jag har planer på att återuppta tävlandet igen i sommar. Dock på en lite lägre nivå.

Jag tycker absolut inte att du ska tveka att köpa en lite äldre häst. Dock tycker jag inte att du ska köpa en häst äldre än 18. Men jag skulle nöja mig med vet.besiktning. Skulle hästen reagera lite på böjprov, skulle jag disskutera med vet. men även förhöra ägaren om tidigare sjukdomshistoria och fatta beslut utifrån det.

Lycka till!
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Jag skulle vara väldigt noga att kolla upp hästen ordentligt innan köp om hästen är över 12, eftersom ev. ojämnheter eller spänningar (om än lite) blir värre med åldern. Kolla isåfall gärna med massör t ex eftersom de kan känna spända muskler och ojämnheter, och är den spänd/ojämn kan man gissa att hästen även har andra krämpor t ex blockeringar. Med en äldre häst tar det längre tid att rätta till.

Annars är det inget fel med att köpa en lite äldre häst, men över 15 är väl lite onödigt om man vill tävla. Du får ju ockå ta med i beräkningen att om du köper en gammal häst kanske den efter några år dör av ålder vilket inte är roligt det heller.
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Jag skulle kunna köpa en häst som var upp till 17 år ungefär om jag skulle ha den till lättare träning, tävling och motionsridning. Bara att kika på hur den varit i sitt liv och tidigare skador etc. samt hur hårt den har tränats. En avställd/enbart prom. riden äldre häst skulle jag akta mig för, man vet aldrig vad som händer när den sätts igång.

Min häst är 20 år och helt fräsch och går i bra arbete fortfarande. Ska debutera Hunting med henne om knappt 3 v.
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Vilken sanslös otur du verkar ha! :( Här ligger man ju i lä med de bekymmer man har haft genom åren..

Min erfarenhet är väl från "andra sidan"..
För ett par år sedan hade vi en hbl-valack (jag var inte ägare, men delade i stort sett hästen med ägaren). Han var född -86, (bra stam, e. Strauss-Tammer Fors xx) och ägaren köpte honom -98. Då var han tävlad LA/1,20. Tjejen hade honom sen som dressyrläromästare, vilket han var alldeles utmärkt som, och jag startade honom även i hoppning & fälttävlan. En fantastiskt fin häst, som lärde oss båda mycket och vi hade hur kul som helst med. Ägaren blev äldre (hon var bara 12 när hon fick honom) och duktigare, började träna MSV-rörelser i dressyr. Fram till det var hästen i princip skadefri (lite kolik & nån hovböld), men när vi nu krävde lite mer samling började han kännas/se ojämn ut. Efter en ordentlig veterinärundersökning med röntgen visade det sig att han hade en form av osteochondros (stavas?) i ena bakknäet, så att skelettet var ojämnt och vid en viss vinkel skavde mot själva "knäskålen". M a o, hästen skulle inte hålla för högre samling. Efter MÅNGA tankar hit & dit (vi hade alltid sagt att "denna gör vi oss aldrig av med!") och med ryttarens ambitioner att nå längre inom dressyren, bestämde vi oss till slut för att sälja honom som 16-åring. Vi gjorde det för hästens bästa, eftersom han fortfarande var väldigt fin att rida & inte alls gillade livet som promenadhäst.
Vi var redan från början helt ärliga med vad det var som gällde, ingen promenadhäst men heller ingen tävlingshäst på högre nivå.
Till slut såldes han till en helt underbar liten dam med eget stall, som red honom jättebra och var "lyckligast i hela världen" med honom. Hon tränade bäde dressyr och hoppning varje vecka, på en för dom lagom nivå.
För denna häst betalade hom 30 000, inkl sadel, träns, div täcken och andra saker.
Han besiktigades som en "vanlig" häst, med böjprov & longering mm. Dock ingen röntgen, men köparna fick se alla våra papper från de andra undersökningarna/röntgen.

Jag är helt övertygad (!) om att han hade levt i många år till, om han inte hade drabbats av kolik som upptäcktes för sent... :cry:
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 962
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 227
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
967
Senast: Miingla
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp