Bukefalos 28 år!

Hur går det för -08orna?

Sv: Hur går det för -08orna?

Det är så skönt att höra. När är risken för infektion över? Jag kommer absolut att åka in till klinik när det är dags, har bestämt mig för att vänta till hösten.

Risken för infektion beror ju helt på hur operationen görs. Normalt snittar man nere på 'kulpåsen' har jag förstått det som. Men på Strömsholm gjorde de inte det för att minska risken för smuts i såren. De skar högre upp och sydde med tråd som försvinner själv. Jag fick order att tempa en vecka och därefter ska det antagligen inte vara någon fara.

Kastrerar man hemmavid eller att de syr längre ner finns det större risk för komplikationer.

Risken för komplikationer vid kastration i stall är 24%. Det är väldigt mycket. Man ska dessutom tänka på att försäkringen oftast inte täcker kostnader för veterinärvård vid komplikation efter kastration.

Kostnaden för kastration, liggande på klinik blev 4600 kr för våran grabb.
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Hur var det för din hingst? Hade "kulorna" kommit ned helt?

Ungefär hur mycket betalade du? Många frågor:p

Jag kände inga direkta kulor men en veterinär klämde och sa att de var små men de var 'nåbara'. De sade även på kliniken att om de drar upp dem så ligger de ju i kanalerna och då når man dem ändå, det är skillnad om de inte kommit ner alls för då är de ju i buken nånstans.
Det bästa är ju att be en veterinär känna.

4600 kr gick kalaset på.
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Tack för ditt svar!
Jag har redan kontaktat vet och han tyckte att jag ska avvakta ett par månader till eller ev till hösten. Han kunde palpera kulorna men tyckte att de fortfarande satt högt upp.. jag klämmer och känner efter ibland för att hålla koll och jag kan oftast känna dem tydligast på mornarna eller om vi varit ute på promenad. Ska ta och ringa kliniken och höra med dem också vad de tycker. :rofl:
 
Sv: Hur går det för -08orna?

*kl*

Idag har vi haft bilträning med Figaro igen :) Mamma kör runt med bilen på stallplan samtidigt som jag leder runt honom. Bra med stor stallplan :D Har börjat använda en Duallygrimma för att få lite mer att säga till om när det blir brall och bus, andra hästar i närheten, stå på bakbenen... :grin: Det är så svårt att få hans uppmärksamhet ordentligt... Det finns ju mycket roligare saker än matte runt omkring. Som snödrivor, grus, gräs, andra hästar mm... :p Hur går det för er andra? Hur ofta gör ni saker med era ungar?
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Hej!
Jag försöker att aktivera min 08 ett par gånger i veckan, dock korta, korta stunder. På kvällana vid insläpp så passar jag på att ta in min buse först så att han får öva att gå ifrån de andra hästarna och komma in själv. Det går jättebra:) Vi övar oss också att gå lite runt ute på stallplan och där händer en massa skoj det är bil och häst trafik mest hela tiden och det är nyttigt!
Vi brukar även ta oss en promenad med sällskap av vår ponny, då brukar vi gå en liten lagom sväng och kika på omgivningen, det är mycket uppskattat av min lille.
Idag släppte jag min plutt på ridbanan tillsammans med sitt ponny sällskap och det gick lite för vilt till:crazy: bus, brall och full fart...
 
Sv: Hur går det för -08orna?

För tillfället går Tabbe mest i hagen, tar in och borstar honom nån gång varannan vecka kanske, så han får mest gå och leka av sig nu, :P ska börja lite smått med bett&träns vänjning innan sommaren, :P
 
Sv: Hur går det för -08orna?

*kl*

Bråkiga lilla Russin... Min inlånade lekkamrat har ställt till med mer på 4 månader än nån annan häst jag varit med om under mina typ 12-13 hästår :grin:

Natten mellan sön och mån var han ute ensam. Han VÄGRADE låta sig fångas. Han kom inte på bättre tankar ens efter att ha varit ensam några timmar. Morgonen efter rymde han ur hagen två ggr för den som hade utsläppet. Hade väl tröttnat då... :grin: Så han fick bli inlåst i stallet ett par timmar tills jag kunde komma och ta ut honom, då tyckte han väldigt synd om sig själv medan Figaro var ensam i hagen för första gången och lugn som en filbunke :D

Jag hade insläppet tre dagar i rad sen och det var ingan problem att ta in. Men igår kväll när det var några andra fick dom inte tag i honom. När jag gick ut ensam efter att dom åkt så tog det typ tre minuter att fånga honom...

Vad gör men med såna små bråkingar?? Är det bara jag som duger nu eller vad är det frågan om... :crazy:
 
Sv: Hur går det för -08orna?

*kl*



Vad gör men med såna små bråkingar?? Är det bara jag som duger nu eller vad är det frågan om... :crazy:

Det är ju väl du som är "matmamma".....

Får de kraftfoder direkt de kommer in? Ett bra tips annars för att få hästar att tycka att det är positivt att komma in.
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Ja, det får dom, av alla möjliga sorter. Dom bor ju ihop inne också, och har ju växt en del. Kan han tänka så långsiktigt att han inte vill in för att det är trångt? Boxen är ju väl över minimimått men ändå i minsta laget när Figaro rumlar runt vid matdags och nästan springer över den lille. Annars går dom bra ihop inne med.

Det är ju jag som hanterat honom mest och när han kom så var han väldigt reserverad mot människor. Men det har ju gått bra med alla andra också fram till nu. Antingen har han blivit skrämd eller så är det skönare ute...
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Jag går på promenad med Armani ungefär varannan dag, ibland själva och ibland med andra ekipage. Vi tränar på röst- och kroppskommandon, halt, skritt och trav, öka och minska. Han har haft bröstsele med svanskappa och tömkörningsgjord på sig ett par gånger nu och det går hur bra som helst.
Vi utsätter oss för trafik, traktorer, (o)ljud och grannens getter i lagom doser.
Nu gör jag alltid ett betesstopp också, så jag har börjat vänja honom på gräs.

Planen för veckan som kommer är rolig:laugh:, då ska jag åka till ridhuset och lös"hoppa", vidare kommer jag framöver att testa bett och träns.

Sen blir det sommarvila...

Vet inte varför det inte går att se vems inlägg jag svarat på? Fina undrade ju med vad och hur ofta ungarna aktiveras...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur går det för -08orna?

*kl*

Jag hoppar in i tråden med min -08 :)

Hon är ännu inte helt avvand, hon går med mamma på dagarna. Ska avvänjas helt om ca 3 veckor. Det har varit enda möjligeten att gå med mamma fram till betessäsongen eftersom vi endast har 3 hästar.

Hon leds på promenad i skritt ca 10 min några gånger i veckan. Får även följa med mamma som handhäst då och då. Funkar för det mesta fint, ibland busar hon till det lite :angel:
Får mycket beröm av hovslagare och veterinär för att hon är så lätthanterlig och trevlig att ha att göra med *stolt i mammahjärtat*

Ska vänjas så smått vid tömkörningsgjord nu också, får se om vi hinner med någon tömkörning innan betet, annars får det bli i höst.



2dhbs6f.jpg


29uvmvs.jpg
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Det låter ungefär som det jag tänkt hinna med före betet också. I alla fall vänja vid att man går bakom med tömmar och någon annan leder. Men vi går inte varannan dag... Nu har jag bestämt mig för att Figaro ska kastreras snart. Hade tänkt vänta till i höst men han har blivit så hingstig så det känns bara dumt att hålla på o bråka när han ändå ska kastreras sen. Plus att mattes operation blir i höst så då kan det ju vara bra om hans är klar... :p

Vi gick senast i söndags och då hade det kommit två nya ston till stallet bredvid. I alla fall det ena var högbrunstigt... Figaro var helknäpp. Min lilla ängel förvandlas till ett monster... Så fort vi kommit förbi alla hagar så var han en ängel igen. Blev lite rädd för en bil, men mycket mindre läskigt än förut, för vi har ju övat på det. Mopeder var värre än bilar tyckte han nu.

Idag har hovis varit och det gillades inte. Figaro är rädd för honom. Han är stor och bullrig... Önskar han kunde försöka vara lite fin i kanten med dom små. Men det fungerade med att klia på nya favvostället, i manen! :love:
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Det är så roligt att läsa om allas 08:or:) Jag övar vidare med min lilla prins som också börjar bli hingstig och dryg ibland... Avvaktar ändå ett tag till med kastreringen då "kulorna" fortfarande vandrar upp och ner:p
Vi promenerar lite och har börjat lastträna! Det går fint in i finkan, ut tycker han det är lite läskigt fortfarande.
Hade precis som ni tänkt börja vänja honom vid tömkörnings gjorden+tömmar innan betet sen blir det lite lugnare under sommaren för att sedan sätta igång med lite tömkörning till hösten & förhoppningsvis kastrering.:bump:
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Figaro är numera valack. Veterinären var ute idag. Gick så bra det kan gå men det kändes jobbigt ändå... Är så larvig med min lilla häst. Tycker så synd om honom. Men försöker tänka på att det är bättre för honom sen när det är läkt och färdigt, både hans och mitt liv blir enklare.

Mattes lilla gull :love: :p
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Nästa vecka är det dags för min hingst att bli valack med:o
Jag har bokat tid på en klinik som ligger ca 15 minuters bilväg ifrån oss, jag är så nervös för att köra honom till kliniken som tur är följer en av mina kompisar med och hon är lugn och sansad till skillnad från mig:angel:
Jag vill bara att allt ska vara över och att inga komplikationer uppstår.
Skönt att läsa att det finns fler än jag som väljer att kastrera tidigt.
Hoppas på en trevlig valack sedan istället för en skrikande hingst som "viftar" med snorren i tid och otid:eek:
 
Sv: Hur går det för -08orna?

*kl*

Hejsan, snubblade precis över den här tråden.. och tyckte att jag och min ettåring platsade ganska bra här ;) Hon är en liten quarterdam med skinn på näsan och ett väldigt inre lugn, inga problem att klänga å kela, inte ens när hon ligger och solbadar. Hon går på lösdrift tillsammans med två andra ettåriga ston och två uppfostrare/avelsmärrar, oftast kallas hon Drömmen, men då och då blir det "råttan" när temperamentet glimmar till, för hon vet minsann sitt värde..

Vi gör inte jättemycket mer än ryktar och gosar, hon står redan fint vid uppbindning, är ett Ljus när hon får pedikyr.. och så har hon precis blivit introducerad till det där med lastning - iiiiinga problem! 10 minuter och lastad två gånger, hon behövde bara veta att matte var Säker på att det var in i transporten vi skulle *fniss*
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Nästa vecka är det dags för min hingst att bli valack med:o
Jag har bokat tid på en klinik som ligger ca 15 minuters bilväg ifrån oss, jag är så nervös för att köra honom till kliniken som tur är följer en av mina kompisar med och hon är lugn och sansad till skillnad från mig:angel:
Jag vill bara att allt ska vara över och att inga komplikationer uppstår.
Skönt att läsa att det finns fler än jag som väljer att kastrera tidigt.
Hoppas på en trevlig valack sedan istället för en skrikande hingst som "viftar" med snorren i tid och otid:eek:


Ja, jag kände att det var lika bra att ta det nu, för han började bli krånglig, även om han inte vet varför han är det själv än :p

Vi gjorde det hemma i stallet, har över en timmes resa till klinik så det kändes lite för tufft. Hade min mor och en kompis med så jag behövde inte göra något. Gömde mig bakom kompisen som höll hans huvud.

Än så länge är allt lugnt. Promenerar två ggr/dag efter order av veterinären. Och har koll på temp och svullnad, annars är allt som vanligt :)
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Idag blev min lille hingst valack med..
Imorse körde jag och en kompis honom till kliniken, allt gick perfekt.
Han gick bra att lasta och skötte sig fint i transporten. Väl framme på kliniken gick vet igenom honom, lyssnade på hjärtat mm sedan fick han lugnande och jag kunde åka hem en stund.
De ringde när han var pigg och redo att åka hem igen.
Nu ska han få stå i sjukhage ca två veckor och motioneras ett par gånger/dag(skrittpromenader) Jag hoppas att det kommer att läka fint och att inga komplikationer uppstår!
Jag är så stolt över min plutt som var så duktig idag:love:
Han fick beröm av vet som tyckte att han var en mycket trevlig häst:banana:
 
Sv: Hur går det för -08orna?

*KL*

Lanzo
2008
Stokdals Livanos - Quite Easy


Min 08:a har blivit valack nu, för 1 ½ vecka sen ungefär... och allt gått super efter de...

Är ju ingen egen uppfödning så fick hem honom den 6 jan - men vi började jobba nästan direkt där...

Går promenader själva och med andra hästar - försöker komma ut varannan dag eller mer... Har last tränat 2 ggr och nu går han in med en gång och står backar ut lugnt oxå...
Står i stallgången osv
Började även vänja honom vid träns för ca 3 veckor sen... gick jätte bra :)
Har även satt på tömkörningsgjord och spännt lite... Gått även detta bra...

Är en JÄTTE snäll åring och litar till 100 % på mig och andra... Sen är han även Himla stor för att vara åring så känner att lika bra att vänja honom vid mkt när han fortfarande är "liten" Är ca 155 i manken nu ...


27341714.jpg
[/url][/IMG]



27341687.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Hur går det för -08orna?

*kl*

Idag tog vi vägen över transportluckan in från hagen. Jobelle stod och sparkade på den en stund och nosade på mattan inne i släpet. Sen gick vi in i stallet. Hon har ju åkt ett par gånger förut men tänkte bara att hon skulle få kolla lite kravlöst när den ändå stod öppen (hade varit o hämtat hö).
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 476
Senast: a1agnlju
·
L
Övr. Hund Min hanhund (okastrerad 2,5år) kan umgås med i princip alla andra hundar, han har alltid kommit bra överens med allt mellan tikar till...
Svar
2
· Visningar
1 337
Senast: LinnLaakso
·
Hästvård Nu vill jag gärna ha lite tips på hur jag kommer tillrätta med följande beteende: 1,5 års hbl-hingst (nyss kastrerad dock) som när...
Svar
9
· Visningar
994
Senast: Pula
·
Avel Jaha ena damen står skadad och är det så allvarligt/långdraget som jag tror så blir det nog en ny betäckning iår. Sitter här och...
2
Svar
33
· Visningar
3 023
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp