Hur gick detta till eller är något fel i texten ??

gylle

Trådstartare
Sitter förvirrat och läser artikeln i Ridsport om OCD och om KWPNs försök med att godkänna specialbegåvade hingstar med OCD och mina ögonbryn sköts i höjden en halvmeter när det upptaget som exempel på sådan hingst anges KANNAN, alltså samma Kannan som är godkänd för avel i ASVH som inte accepterar OCD så hur sjutton har detta gått till ? Var tvungen att gå in och kika på Flyinges sida för att se om det stod något om det på hans sida vilket det inte gör med ett ljud. Vad är detta ?
 
Sv: Hur gick detta till eller är något fel i texten ??

Och en sökning gav detta nappet

Then in the KWPN magazine In De Strengen a couple of weeks ago it mentioned that Kannan has recently been Approved by the KWPN but that his x-rays were not all clean and the stallion was found to have OCD.
If you are a member of the KWPN then this information is available through their publications.

Någon som fattar hur han kunnat bli godkänd av ASVH ?
En tanke som slog mig nu någon som vet om KWPN även röntgar kotorna (vilket inte görs i ASVH) ? Kan det vara så att han har ocd i kotorna och därmed har slunkit igenom hos ASVH som enbart kollar has och bakknä ?
Intressant att se hur ställningstagandet från ASVH blir till honom nu när det blivit allmänt känt (om det inte varit det innan)
 
Sv: Hur gick detta till eller är något fel i texten ??

Kollade vilka leder som röntgas i KWPN , hittade följande lista på engelska

Navicular bone right
Navicular bone left
Sesamoids lat right
Sesamoids lat left
Sesamoids med right
Sesamoids med left
Fetlock joint arthrosis right
Fetlock joint arthrosis left
Bone spavin right
Bone spavin left
 
Sv: Hur gick detta till eller är något fel i texten ??

Bingo då röntgar de alltså även kotorna (precis som DV gör) och det är väl då troligt att det är där det sitter på honom iom att han tog sig igenom ASVHs röntgen. Frågan är hur ställer de sig till detta numera kända faktum även om det då sitter i led de inte har röntgenkrav på ?
 
Sv: Hur gick detta till eller är något fel i texten ??

Likadant vore det inte på sin plats med öppen information till stoägarna även på hans svenska sida iom att det nu är öppen information om du använder honom i KWPN, det borde ju vara samma här att en stoägare får kännedom om det och sedan själv får välja. Man tror ju att de verkligen är ocd fria när de är godkända i asvh i vissa fall kan det ju vara väsentligt att verkligen använda ren hingst tex om stoet bär på starka anlag för det.
 
Sv: Hur gick detta till eller är något fel i texten ??

Intressant information. Själv är jag inte rädd för att använda OCD hingst pga att det inte finns några vetenskapliga belägg för att det gör väldigt stor skillnad ( några procent har man signifikant lyckats hitta som mest). Oavsett vilket så om ASVH nu inte godkänner OCD så borde det inte spela någon roll i vilken led det sitter!

Sedan är det ju alltid frågan, har man inte ett röntgat avelssto, vilket de flesta inte har, så blir det lite konstigt att säga att man använder en OCD fri hingst. Om man nu är väldigt noga med att inte använda OCD hingstar så borde man vara lika noga med sina ston. Men det är såklart en annan fråga.
 
Sv: Hur gick detta till eller är något fel i texten ??

Idag har väl de flesta seriösa uppfödare som avlar på kvalitetsston sina ston röntgade. Många är inköpta som dyra tävlingsston först och då oftast röntgade vid köp, så blir nog färre och förre som avlar på oröntgade sto i den kategorin.
Jag är inte heller rädd för att avla på ocd hingst men jag vill kunna göra valet själv.
Vissa linjer är tex mer benägna än andra att lämna ocd har man då ett sådant sto i avel även om hon själv är ren så är det ju inte det mest lyckade att använda just en sådan till en hingst som har ocd.
På samma sätt som att många kan tänka sig att använda ocd hingst så finns det ju även hel del sto i avel idag som också har ocd blir ju samma där att det är ju inte det mest lyckade att ta en sådan till en ocd hingst.
Har man rena sto så vill man ju själv välja antingen så tar man den lilla ökning i risk det innebär eller så är man totalt motståndare till det och vill göra allt för att fortsätta att hålla rent och skall då rimligen ges en egen valmöjlighet när det nu är ett känt faktum.
 
Sv: Hur gick detta till eller är något fel i texten ??

Idag har väl de flesta seriösa uppfödare som avlar på kvalitetsston sina ston röntgade. Många är inköpta som dyra tävlingsston först och då oftast röntgade vid köp, så blir nog färre och förre som avlar på oröntgade sto i den kategorin.
Jag är inte heller rädd för att avla på ocd hingst men jag vill kunna göra valet själv.
Vissa linjer är tex mer benägna än andra att lämna ocd har man då ett sådant sto i avel även om hon själv är ren så är det ju inte det mest lyckade att använda just en sådan till en hingst som har ocd.
På samma sätt som att många kan tänka sig att använda ocd hingst så finns det ju även hel del sto i avel idag som också har ocd blir ju samma där att det är ju inte det mest lyckade att ta en sådan till en ocd hingst.
Har man rena sto så vill man ju själv välja antingen så tar man den lilla ökning i risk det innebär eller så är man totalt motståndare till det och vill göra allt för att fortsätta att hålla rent och skall då rimligen ges en egen valmöjlighet när det nu är ett känt faktum.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Hur gick detta till eller är något fel i texten ??

Jag har för mig att när det tidigare gällde en hingst som stod i Flyinges regi, så stod det som en särskild upplysning att han hade OCD i någon led. Kan inte hitta det just nu, var det Tinka's Boy eller Utah v Erpekorn det handlade om?:confused:

Tycker definitivt att det bör upplysas om detta så stoägarna kan göra sina val med alla fakta på hand.
 
Sv: Hur gick detta till eller är något fel i texten ??

Cesam hade det, men du kanste tänker på någon annan?
 
Sv: Hur gick detta till eller är något fel i texten ??

Tinkas boy hade också har jag för mig.
 
Sv: Hur gick detta till eller är något fel i texten ??

Tinka's Boy var den jag först tänkte på, men efter att ha lusläst Hingstkatalogen (Ridsports) för 2009, så står det inte ett ord om OCD där, och jag blev osäker.

Tycker dock att det är stor skillnad på att försöksvis använda hingstar som trots OCD, under lång tid presterat på högsta nivå, om man jämför med att gdk unghingstar som inte alls presterat än. De senare har fortfarande alla chanser att bevisa att de är så bra att de förtjänar en chans i avel trots sin OCD.

Någon som vet om hingstarna det gäller har bitarna kvar, eller om man gjort som man ofta gör inom travet, tar bort dem och kör vidare.
 
Sv: Hur gick detta till eller är något fel i texten ??

Det är i Flyingekatalogen det står att Tinka's Boy har lindrig OCD i en led. Men pga att han hållt för tävling på högsta nivå i så många år fick han dispens av ASVH.
 
Sv: Hur gick detta till eller är något fel i texten ??

Personligen så vill jag också kunna välja om jag vill använda OCD hingst eller ej, så därför tycker jag liksom du att är det dåligt att inte ASVH går ut med detta.

När det sedan gäller stomaterialet så är tyvärr inte verkligheten som du skriver, de flesta uppfödare i dag är hobbyavlare som tar ett föl per år eller mer sällan. De flesta av stona i avel är ej röntgade. De större uppfödarna, proffsen oc ytterligare en mindre klick seriösa avlare har kanske sina ston i avel röntgade, men det är inte så många jämfört med det totala antalet ston i avel.
 
Sv: Hur gick detta till eller är något fel i texten ??

Någon som vet om hingstarna det gäller har bitarna kvar, eller om man gjort som man ofta gör inom travet, tar bort dem och kör vidare.

Men nog tävlade både Mack Lobell och Varenne med allt skrammel va?
Men är inte helt tvärsäker på Varenne.

kl
Mer regel än undantag att bitarna tas bort. Rådet är ju friröntgen senast i slutet av augusti som ett och ett halvtåringar då det senare kan uppstå slipfåror som kan få en klart sämre prognos.
(vet. Nilsson på Valla)

AM
 
Sv: Hur gick detta till eller är något fel i texten ??

KL

Heimdahl skriver på Campus Flyinges Facebook-sida att dom (innan godkännandet i sverige) fått veterinärintyg där röntgenbilder på Kannan undersökts och att det inte finns några tecken på osteochondros.
I den rapport som nyligen kommit ut framgår att där anser man att han har ocd i båda bakknäna.


Han skriver även att han försöker få klarhet i varför det har gjorts så olika bedömningar och att han lär få återkomma när han fått mer klarhet i det hela.
 
Sv: Hur gick detta till eller är något fel i texten ??

kl


Kannan is afgelopen jaar als 18-jarige, röntgenologisch onderzocht waarbij de knie-osteochondrose rechts en links ingedeeld is in de klasse C en de kogelarthrose linksvoor ingedeeld is in klasse 3. De overige röntgenologisch onderzochte skeletonderdelen voldoen aan de eisen zoals het KWPN die stelt.



Tolkar detta som att han har OCD enligt KWPN. Texten kommer från deras hemsida.

(Tror inte jag får länka, därav utdraget)
 
Sv: Hur gick detta till eller är något fel i texten ??

KWPN har ju tittat på plåtar tagna när han är 18 år. ASVH kan ju ha tittat på plåtar som kan vara 10-15 år gamla.
 
Sv: Hur gick detta till eller är något fel i texten ??

KWPN har ju tittat på plåtar tagna när han är 18 år. ASVH kan ju ha tittat på plåtar som kan vara 10-15 år gamla.

Heimdal skriver så här på Flyinges facebooksida
"Vi har fått ett veterinärintyg daterat 13/2 2010 som säger att man undersökt rtg bilder på Kannan tagna i juli 2009 och där inte finns några tecken på osteochondros."

Lite konstigt låter det har inte hans plåtar alltså varit uppe i sverige för granskning vilket alltid annars är ett krav (dessutom skall plåtarna vara tagna med märkning med hingstens chipnummer synligt på plåtarna, detta infördes efter frågetecknena ang hingst som blev anklagad att inte uppvisa sina egna röntgenplåtar där ägaren vägrade göra om röntgen utan tog hingsten ur avel, som vi nog alla kommer ihåg).
KWPN tar väl alltid egna plåtar (vilket även DV gör) och accepterar väl inte plåtar tagna av ägaren själv vilket vi här i sverige gör. Kan det måne vara så att det inte är rätt plåtar som granskats för ASVH ? Skulle ju vara intressant att veta om plåtarna verkligen har varit här uppe eller om de av någon anledning accepterat bara ett intyg. Vem är det förresten som granskar ASVHs hingstplåtar nu förr var det ju Heimdal men antar att det inte är han nu.
Nu framkommer det ju också att det inte handlar om kotorna utan om att han har OCD i båda knälederna bak, eftersom man ofta ser ett mönster att de nedärver på samma ställe som de själva har så är det ju ganska allvarligt att detta inte framkommit iom att just OCD i bakknä är det man inte vill ha, ju högre upp ju sämre prognos och längre konvalecent.
 
Sv: Hur gick detta till eller är något fel i texten ??

Vet ett par inom min ras som fått plåtarna godkända här i Sverige men när plåtarna skickats för avläsning till Holland så har de haft OCD. :crazy:
 

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 483
Senast: Guld
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
39 522
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp