Hur göda tonåring?

lingonben

Trådstartare
Min trettonåring har börjat gymma fem gånger i veckan nu på sommarlovet. Hen har väldigt roligt, är ute och rör sig men... hen tappar i vikt. Eller snarare tappar i fett, eftersom hen sätter muskler. Eftersom hen är fullt normalviktig från början blir både hen och jag lite bekymrade. Jag av hälsoskäl, och hen för att "det ser ju inte snyggt ut när mina revben syns!" Så, hur gör vi för att göda hen lite? Trasslet är nämligen att hen avskyr att äta frukost, generellt äter små portioner mat och inte gillar att dricka mjölk/äta yoghurt. Eller gillar mackor. Hen är alltså inte sådär väldigt matglad helt enkelt. Det är mycket lättare med hens syskon som visserligen är en tunn modell, tränar mycket men är rejält matglad. Där är det liksom bara att ösa på med vanlig mat i stora portioner så äter syskonet glatt och håller uppe vikten.

Hittills har vi kommit fram till att fler mellanmål och enkla saker att fixa ihop själv lockar mest. Smoothies med banan eller hallon i är populärt, har också börjat stoppa i ett ägg eller fryst avokado i dem. Nötter som snacks har jag också skaffat hem. Hen kan också till nöds tänka sig toast med jordnötssmör och sylt. Men mer? Jag behöver verkligen kreativa tips. Själv är jag lättfödd som en labrador och har dessutom kommit upp i åldern där ämnesomsättningen bromsat in, så jag har liksom aldrig behövt tänka i de här banorna förut! :confused:
 
Min trettonåring har börjat gymma fem gånger i veckan nu på sommarlovet. Hen har väldigt roligt, är ute och rör sig men... hen tappar i vikt. Eller snarare tappar i fett, eftersom hen sätter muskler. Eftersom hen är fullt normalviktig från början blir både hen och jag lite bekymrade. Jag av hälsoskäl, och hen för att "det ser ju inte snyggt ut när mina revben syns!" Så, hur gör vi för att göda hen lite? Trasslet är nämligen att hen avskyr att äta frukost, generellt äter små portioner mat och inte gillar att dricka mjölk/äta yoghurt. Eller gillar mackor. Hen är alltså inte sådär väldigt matglad helt enkelt. Det är mycket lättare med hens syskon som visserligen är en tunn modell, tränar mycket men är rejält matglad. Där är det liksom bara att ösa på med vanlig mat i stora portioner så äter syskonet glatt och håller uppe vikten.

Hittills har vi kommit fram till att fler mellanmål och enkla saker att fixa ihop själv lockar mest. Smoothies med banan eller hallon i är populärt, har också börjat stoppa i ett ägg eller fryst avokado i dem. Nötter som snacks har jag också skaffat hem. Hen kan också till nöds tänka sig toast med jordnötssmör och sylt. Men mer? Jag behöver verkligen kreativa tips. Själv är jag lättfödd som en labrador och har dessutom kommit upp i åldern där ämnesomsättningen bromsat in, så jag har liksom aldrig behövt tänka i de här banorna förut! :confused:
Man tar tag i problemet som gör att maten undviks, tanken att "göda upp" är i mina ögon fel då det inte är maten förmodligen som är problemet i sej självt. Mår man bra i sej själv så är man också noga med att äta ordentligt om det är det som behövs.

Om det är så att maten inte övht är ett problem så får man skaffa hjälp och lära sig att tycka om sig själv helt enkelt oavsett utseende. Träna på ett visst sätt leder till att man ser ut på ett visst sätt och vill man inte det så får man antingen accepterar utseendet eller sluta träna på det sättet.
 
Senast ändrad:
Man tar tag i problemet som gör att maten undviks, tanken att "göda upp" är i mina ögon fel då det inte är maten förmodligen som är problemet i sej självt. Att "tycka det är snyggt när revbenen syns" är ett problem, kanske inte ser det själv just nu men definitivt början på ett, fokusera på att lära sig att tycka om sig själv är nummer ett, inte maten i sej självt.

Du kommer aldrig att få någon att äta som är inställd på att gå ner vikt pga utseendeskäl.
Hen vill ju inte att revbenen syns :)
 
Man tar tag i problemet som gör att maten undviks, tanken att "göda upp" är i mina ögon fel då det inte är maten förmodligen som är problemet i sej självt. Att "tycka det är snyggt när revbenen syns" är ett problem, kanske inte ser det själv just nu men definitivt början på ett, fokusera på att lära sig att tycka om sig själv är nummer ett, inte maten i sej självt.

Du kommer aldrig att få någon att äta som är inställd på att gå ner vikt pga utseendeskäl.

Fast hen tyckte ju inte att det var snyggt att revbenen syntes.
 
Min trettonåring har börjat gymma fem gånger i veckan nu på sommarlovet. Hen har väldigt roligt, är ute och rör sig men... hen tappar i vikt. Eller snarare tappar i fett, eftersom hen sätter muskler. Eftersom hen är fullt normalviktig från början blir både hen och jag lite bekymrade. Jag av hälsoskäl, och hen för att "det ser ju inte snyggt ut när mina revben syns!" Så, hur gör vi för att göda hen lite? Trasslet är nämligen att hen avskyr att äta frukost, generellt äter små portioner mat och inte gillar att dricka mjölk/äta yoghurt. Eller gillar mackor. Hen är alltså inte sådär väldigt matglad helt enkelt. Det är mycket lättare med hens syskon som visserligen är en tunn modell, tränar mycket men är rejält matglad. Där är det liksom bara att ösa på med vanlig mat i stora portioner så äter syskonet glatt och håller uppe vikten.

Hittills har vi kommit fram till att fler mellanmål och enkla saker att fixa ihop själv lockar mest. Smoothies med banan eller hallon i är populärt, har också börjat stoppa i ett ägg eller fryst avokado i dem. Nötter som snacks har jag också skaffat hem. Hen kan också till nöds tänka sig toast med jordnötssmör och sylt. Men mer? Jag behöver verkligen kreativa tips. Själv är jag lättfödd som en labrador och har dessutom kommit upp i åldern där ämnesomsättningen bromsat in, så jag har liksom aldrig behövt tänka i de här banorna förut! :confused:
Kolla säröbomb!

Och begränsa träningen om hen inte får i sig tre huvudmål och tre mellanmål.

En grej som funkat här hemma är middag till frukost. En portion vanlig mat alltså.
 
Jag har under tider av mitt liv haft svårt att hålla vikten.
Min metod var glass av bra kvalitet, majonäs (typ i räksallad, potatissallad o dyl) samt jordnötter.

Sonen som var litet mager under en period fick äta havrebollar. Havre och margarin med bra fettsyror är bra mat. Pannkakor till frukost är gott.

Lycka till.
 
Extra fett är ett effektivt sätt att öka på kalorier. Mer smör/olja/feta mjölkprodukter. Servera sås till maten, köp yoghurt/mjölk/grädde med högre fetthalt, etc.

Jag är starkt emot att forcera barn att äta, antingen direkt eller indirekt genom att hota med att begränsa något barnet tycker om. Speciellt ett barn som verkar ha ätit tillräckligt innan träningsmängden ökade och som dessutom uttrycker sunda tankar kring det hela.

(Pratar vi istället ätstörningar/farlig undervikt så hamnar vi i ett tredje läge men det fick jag inte alls känslan av i trådstarten)
 
Olivolja, nötsmör, fet fisk, mkt protein som linser, bönor, ägg. Varm frukost kan vara en idé, omelett med lite riven ost å skinka?

Kanske boka en timme med en dietist som kan komma med bra råd och idéer? Alla är inte av naturen lika matglada, så länge en har koll på att inget annat ligger bak, så äter vissa bara mindre och tycker inte mat är så väldigt spännande.

Kanske hen inte hittat sina smakpreferanser än, som familj kanske ni kan experimentera lite med nya rätter och smaker, kanske hitta några nya favoriter på köpet :)
 
Jag skulle lägga till mer proteinrik mat. När jag var i den åldern åt jag typ skinka, kalkon/kycklingbitar och ägg utan macka. Då var det lättare att få i sig mer kalorier av bra sort.
 
Kolhydrater av alla de slag, inte fett och protein utan tänk motsatsen till LCHF, mer High Carb Low Fat. Näringsdryck mellan måltiderna om han/hon inte orkar/vill äta är ett annat tips.
 
Kan man prata med en dietist eller PT med stort kostintresse om hur mycket mat man behöver äta för den träningsintensiteten tonåringen nu är uppe i? Och vad som händer med kroppen (förutom utsidan) om man tränar hårt utan att förse kroppen med rätt sorts näring?

Eller kan barnet själv börja laga mat eller vara mer delaktig vissa dagar för att på så sätt öka matintresset?
 
Vad händer om du presenterar ett glas juice ca 20-30min innan du erbjuder frukost?

När jag var tonåring mådde jag illa på mornarna, antagligen för att mitt blodsocker var lite för lågt. Med ett glas juice INNAN frukost fick jag upp energin till att vara hungrig och vilja äta.
 
Kolhydrater av alla de slag, inte fett och protein utan tänk motsatsen till LCHF, mer High Carb Low Fat. Näringsdryck mellan måltiderna om han/hon inte orkar/vill äta är ett annat tips.
Kompisen var som ett spjälstaket som tonåring. Hon och hennes kompis hade russinpaket - de där små - med sig i väskan och knaprade i sig under dagarna. Som extratillskott.

Ett av barnen fick samma bekymmer och var dessutom precis som TS barn inte så matglad.- Russinen var till hjälp även där.
De ger kolhydrater, dvs "bensin". De hjälpte till att hålla aptiten också.

Fast då ska man gilla russin....
 
Finns näringspulver som är helt neutralt i smaken som man kan blanda i mat eller dryck. Dagsdosen är 100 g och ger 457 extra kalorier. Fortimel tex är ett märke.men finns säkert fler. Används mycket inom vården.
 
Jag är inte speciellt hungrig på morgonen, jag får igång min hunger genom att äta en frukt innan frukost. Då blir jag hungrig, kanske värt att prova?
Annars mer protein och bra fett, vad gillar barnet att äta? :)
 
PT med stort kost intresse tyckte jag lät som en briljant ide. Då kan dom prata om det stora intresset på ett annan sätt än vad en dietist gör och 13-åringen får en annan inblick av vad som behövs näringsmässigt för att kroppen ska klara av träningen som utförs.

FD arbetskollega till mig man, tränade stenhårt för i tiden. Skulle dom åka någonstans så planerade han hela vägen som skulle åkas med stop för matintag för att han åt så pass ofta.
 
Min trettonåring har börjat gymma fem gånger i veckan nu på sommarlovet. Hen har väldigt roligt, är ute och rör sig men... hen tappar i vikt. Eller snarare tappar i fett, eftersom hen sätter muskler. Eftersom hen är fullt normalviktig från början blir både hen och jag lite bekymrade. Jag av hälsoskäl, och hen för att "det ser ju inte snyggt ut när mina revben syns!" Så, hur gör vi för att göda hen lite? Trasslet är nämligen att hen avskyr att äta frukost, generellt äter små portioner mat och inte gillar att dricka mjölk/äta yoghurt. Eller gillar mackor. Hen är alltså inte sådär väldigt matglad helt enkelt. Det är mycket lättare med hens syskon som visserligen är en tunn modell, tränar mycket men är rejält matglad. Där är det liksom bara att ösa på med vanlig mat i stora portioner så äter syskonet glatt och håller uppe vikten.

Hittills har vi kommit fram till att fler mellanmål och enkla saker att fixa ihop själv lockar mest. Smoothies med banan eller hallon i är populärt, har också börjat stoppa i ett ägg eller fryst avokado i dem. Nötter som snacks har jag också skaffat hem. Hen kan också till nöds tänka sig toast med jordnötssmör och sylt. Men mer? Jag behöver verkligen kreativa tips. Själv är jag lättfödd som en labrador och har dessutom kommit upp i åldern där ämnesomsättningen bromsat in, så jag har liksom aldrig behövt tänka i de här banorna förut! :confused:
Att revbenen syns på en trettonåring är väl det normala? Så snarare att han har lite konstigt kroppsideal om han tycker det inte är snyggt. Så länge han orkar göra det han vill så skulle jag bara låta det vara. Inte gör det något om han blir lite smal? Tids nog blir han äldre och lägger på sig, han med.
 
PT med kostintresse är jag tveksam till, en dietist utgår från kroppen och dess näringsbehov, medicinsk vetenskap etc. En pt utgår från träning, risken är att dom är fokuserade på utseende och resultat, kanske dom blandar in sin egna tro och övertygelser ,mindre faktabaserad, relaterat kost tex tron på dieter etc. Näringsbehov kanske missas. Nu säger jag inte att det är så med alla PTs, men man måste ha i åtanke att kunskapen kommer skilja sig åt. Kan tillägga att jag själv har dålig erfarenhet med PT som kostrådgivare.
 

Liknande trådar

Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 963
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 647
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 706
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp