Bukefalos 28 år!

HUr göder jag en häst!

L

Landman

hejsan!
är ute och letar efter en foder häst men det är tydligen väldigt svårt att få tag i en häst ... men iaf har hittat en mkt fint fullblod som jag är in´tresserad utav som jag kan tänka mig men problemet är hästen är väldigt mager man ser revbenen lite men inget större fel ägaren säger det är efter betet för betet har varit dåligt å så men vad för sorts foder ska jag då ge han så han får upp hullet? han får i dagens läge hö,korn,betfor men mängderna vet jag ej bara nått tips på bra foder som finns för tydligen är det en djungel detta här med häst foder! just nu hemma har jag ståendes Lympos bas musli samt korn och betfor å höensilgae vad tror ni? hjälp!
 
Sv: HUr göder jag en häst!

Höanalys för det första, sedan bygger du foderstat därifrån finns en bra foderstatsberäknare på Hippocampus. men om du inte har analys så är kr**ft groov 125 & lucern ett bra tips.
Vi har själva fodrat upp vår "Nisse" (177cm) från 560 kg till 690kg från januari 2006 då han kom till oss.
Fullblod får man ofta fodra mer än "vanliga" hästar. så 3-4 kg kraftfoder är inte ovanligt. fri tillgång till hö, glöm inte kolla tänder, avmaska (eller ta träckprov) för att utesluta dom orsakerna

Lycka till
 
Sv: HUr göder jag en häst!

tackar så mkt för svaret! ska kolla upp det!
 
Sv: HUr göder jag en häst!

Höanalys och ös på med protein! Har själv ett fullblod och hon får i dagsläget fri tillgång på hö inne (6-7 kg) och hösilage ute (5-7 kg), 3 kg kvarnbys lusern och 1 kg havre (mest för att det är gott).

Som sagt, se till att få tag på analyserat hö med så bra värden som möjligt och räkna ut en foderstat. Är analys en omöjlighet så tycker jag att du ska ge mycket lusern, minst 3 kg.
 
Sv: HUr göder jag en häst!

Man måste ofta räkna på ett lite högre behov än de hippocampus räknar ut om man har en svårfödd häst. Behovet hästen har är ju den mängden foder den får när den är i fint hull, eller som för en mager häst, när den lägger på hull. För att göda en häst kan det krävas groteska mängder mat! Analysera grovfodret och räkna på en högre kvot (där kommer hippocampus säga till...) Ge så mycket grovfoder han äter och komplettera med kraft (min får 5-6kg för att lägga på sig). Och tänk på att stödutfodra ordentligt till nästa betessäsong så han slipper tappa så mycket då.
 
Sv: HUr göder jag en häst!

Korn kross är bra att ha om man vill få upp i hull, ger inte så mkt energi iof...
 
Sv: HUr göder jag en häst!

Mitt fullblod får iprincip fri tillgång på hö.
Sen 0,5 kg krafft protein och 1,6 kg krafft müsli.

fore.jpg

efter.jpg


Är ca 3 månader mellan bilderna. På 1a bilden har hon varit skadad i 2 veckor och haft boxvila + liten rasthage. Innan det gick hon på bete. På sista bilden är hon riden ca 3-5 dagar/veckan i ca 1½ månad.
 
Sv: HUr göder jag en häst!

Själv köper jag hellst ett hö som är slaget innan midsommar....oftast väldigt Proteinrikt.

Höensilage tycker jag är bra för de hästar som tål det och inte får diarre. Diarre i längden leder till viktminskning:crazy:

Havre är nog det vanligaste kraftfodret. det ger mycket energi till hästen. Havren kan man ge på olika sätt: Hel, som ger mest näring åt hästen och som också ger tuggmotstånd. Krossad som är lite mer lättsmält och som kan vara bra för äldre hästar eller hästar med dåliga tänder. Den krossade havren håller i 2 veckor från att den krossas därför kan det vara svårt att förvara den.

Korn är också ett energirikt foder men det ger en mer "lugn" energi än havren. Använder jag på en ponny som lätt bli stressad på hopptävlingar:bow: Men Korn är även bra att ge till magra hästar så dom lägger på hullet lite och till heta hästar som ersättning för en del av havren för att dom inte ska bli så stressade.

Majs innehåller ganska mycket energi men inte så mycket protein.

Vetekli innehåller mycket protein och är bra för hästens päls.

Soja innehåller mycket protein och också selen och b-vitamin. Soja kan vara farligt om hästen får i sig för mycket. Den får högst äta 1hg soja per 100 kg kroppsvikt.

Betfor är en rest produkt som blir när man gör i ordning sockerbetorna.Betfor blöter man upp med 1del betfor och 3 delar vatten (minst). Ger snabb energi som lätt tas upp av kroppen.

Melass är också en restprodukt från sockerbetor och ser ut som en mörk rinnande sirap. Melassen är väldigt söt och hästen tycker det är gott.

Dietfoder:
Linfrö oljar in tarmen om hästen har problem med magen. Själv använder jag denna oljan i kraftfodret, hårremmen blir blank och för att förebygga kolik hos en av hästarna.

Oj, vad jag babbla:D ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 617
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 640
Foder & Strö Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer. Han behöver...
2
Svar
20
· Visningar
4 901
Hästhantering Hej! Vet inte riktigt vart jag ska lägga detta inlägg men provar här. Tänkte kolla om någon har några bra tips på hur man sätter igång...
Svar
2
· Visningar
1 273
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp