Hur gör jag???

M

Moonlight

Hej jag har två st inhyrda hästar i mitt stall ägaren har bara lämnat dom.Hennes mamma betalar men vi har egentligen inte plats till dom inte tid heller!! :confused: :confused:
 
Du är skyldig att ta hand om hästarna även om ägarna håller sig borta och även om de inte skulle betala.

Jag tog emot tre hästar för bete och fick betalt ett par månader.. sen försvann ägaren och likaså månadsbetalningarna, installningen närmade sig och jag hade bara två lediga boxar.. fick klämma ihop ett par unghästar i en box så alla kunde stallas in!

Ringde en advokat för rådgivning och fick då veta att jag inte kunde göra något förrän ägaren dyker upp, vilket h*n ju gjorde till slut mitt i vintern, betalade allt jag krävde + ränta.. och lastade sen hästarna :p
 
Jag vet detta med "skötselplikt".
Men hur länge? Vad gör man om man får ett par hästar "dumpade" i sitt stall, och vill ha bort dem?!
Man kanske MÅSTE få bort dem tom!

Kan man inte bara säga upp uppstallningskontraktet och ägaren då måste inom viss tid ta bort hästarna?
 
Har inte stallägare rätt att sälja hästen i ett sådant läge?

Eller är det speciella kontrakt som styr sådant. Har för mig att jag hört talas om något sådant fall någon gång... :confused:
 
Retetionsrätten eller nåt sånt heter det.

Har jag i mitt stallkontrakt. Om jag inte betalar får ägaren ta hästen som betalning.
 
Hur funkar det, om du uteblir med betalning kanske bara en månad får stallägaren "ta" hästen på en gång eller måste det komma upp i en viss summa?

Loggan
 
Nu behövde inte jag 'gå så långt' med mitt fall och kommer inte riktigt ihåg allt som advokaten sa mer än att det måste gå lååång tid (?) innan jag kunde göra annat även om man säger upp kontraktet, och ägaren i 'mitt fall' var ju inte anträffbar längre på adressen h*n uppgivit.. ej heller på telefon!

Dessutom skulle jag anlitat en advokat (kostar en del) för att få ett registreringsdatum för 'fallet'.. senare ansöka till Tingsrätten om att överta o/e sälja hästarna.. nåt sånt var det advokaten sa på rådgivningen :smirk:
 
Retentionsrätt ger inte rätt att realisera egendomen, bara att kvarhålla för att utöva tryck på i detta fallet hyrestagaren att betala. Det du beskriver kallas panträtt.
 
Men rätten att sälja har väl bara stallägaren om h*n är näringsidkare. Man ska säga upp kontraktet och om inte ägaren hört av sig innan det slutdatum man satt så kan man sälja hästen efter 3 månader.
Är jag aldeles ute och seglar nu? Detta har en advokat sagt till mig, men jag har inte benat ut hur man ska meddela ägarna.
 
Plats borde ni ha eftersom dom är inhyrda och NÅGON betalar för platsen...tiden är ju upp till vad som avtalats i kontraktet. Spelar ingen roll vem som betalar...ägare som annan. Vad står i kontraktet ?
 
Kan du inte säja upp dem? Ingår fullservice i kontraktet? Om inte - skicka ett brev till ägarna om att servicen kommer att kosta från och med nu och kläm till med ett pris så att de själva säjer upp sig! Den som ex. inte mockat innan insläppet får betala 200:- per gång osv.
 
Kan du inte ringa mamman och fråga varför ingen tar hand om hästarna?
Sen tycker jag "mian1" idé var rätt bra, skicka ett brev nu om att tex from första mars kommer stallhyran höjas med xxxkr och mockning och allt annat ni gör åt dom nu kommer kosta si och så mycket. Händer inget så skicka faktura sen och se vad som händer. Ta i ordentligt i höjningarna!
Då borde de reagera.
Finns det kontrakt? i såfall har du väl en uppsägningstid på henne, du har ju en anledning till att säga upp henne hon missköter ju på sätt och vis sina hästar.
Ring en advokat och fråga vad som gäller, de flesta har gratis telefon rådgivning
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 033
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 265
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 194
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 879
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp