Bukefalos 28 år!

Hur gör man egentligen?

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hur gör ni när ni ska svänga höger/vänster med häst? Man använder ju tyglar, vikt och skänkar. Men beskriv mer detaljerat hur ni gör. Jag är ganska oerfaren :d
 
Sv: Hur gör man egentligen?

Alltså egentligen använder man alla hjälper, förutom kanske rösten då, när man svänger. Om vi tar som exempel att jag ska lägga en volt åt höger i högervarv. Först och främst ser jag vart jag är på väg. Sedan förflyttar jag vikten lite inåt, inte för mycket så att jag sitter snett. Föreställ dig när du bär en ryggsäck; minsta förändring av ryggsäcken på din rygg gör att du korrigerar dig själv efter förändringen för att hålla balansen. Hästens rygg är lika känslig, den gör likadant. Därför behöver du inte luta dig överdrivet inåt för att hästen ska känna detta. Man har två sittben i baken, sitter man rakt och djupt ner i sadeln ska dessa kännas. Det yttre (i detta fall vänstra) sittbenet hamnar mitt i sadeln när jag flyttar vikten inåt, jag trampar lite mera ner i inner (höger) stigbygel, och vikten flyttas inåt. Tänk på att man inte viker sig i midjan - då hamnar vikten fel och man sitter inte rätt. Inner skänkel (höger) håller jag nära, på en volt ska hästen böja sig runt denna, tänk dig att din sjänkel är en stolpe, hästen ska vara formad runt den med hela kroppen som en banan. Innerskänkeln gör volten rund och hindrar att volten blir för liten. Ytter skänkel svänger genom att hållas nära och håller hästen framåt, och hindrar hästens bog från att falla utåt. Den motverkar samtidigt inner skänkelns tryck, så att hästen inte går undan innerskänkeln utåt från voltens spår. Ett inre ledande tygeltag, dvs innerhand flyttas lite utåt visar hästens väg och skapar böjningen i halsen, yttertygeln svänger genom att hållas stadig och motverkar att hästen böjer sig för mycket på volten, ger hästen ett stöd, och hindrar även den att bogen faller utåt. Tänk dig att när du ska svänga, ska du svänga med båda händerna och med överkroppen, som om dina ögon, som alltid ser vart du ska, skulle sitta på överlivet istället. Så egentligen svänger du med båda tyglarna, yttertygel svänger, innertygel visar vägen.
Jag svänger alltså med hjälperna i ordningsföljden vikt, skänkel, tygel. Jag vet inte om du förstod min virriga förklaring, men beroende på hur erfaren du är räcker det om du först och främst se vart du ska och får hästen att svänga med tyglarna. Blicken är viktig, bara det att du ser vart du är på väg ger hästen ett tips om vart du vill gå. :) därefter kan vikt och skänklar läggas till, och handens påverkan blir mindre nödvändig, men beroende på hur länge du ridit kan man ta det så småningom. :) Du kan om du vill testa när du rider hästen på långa tyglar t.ex. vid uppvärmning, ser om du får den att svänga utan att använda tyglarna. Trampa lite ner i inre stigbygel, se vart du ska, tryck lite med ytterskänkel och se om hästen svänger inåt. :) att svänga korrekt kan egentligen vara ganska svårt, jag har ridit i ganska många år och nu först börjat fatta hur det på riktigt ska gå till på en volt. :)
 
Sv: Hur gör man egentligen?

Tycker du fick ett fint svar.

Men generellt - titta alltid dit du ska (då kommer vikten rätt) och överanalysera inte. Lätt gung i ytterskänkel, vid behov en svagt ledande innerhand.
 

Liknande trådar

Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 065
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: tessan.g
·
Tjatter Om du skulle beskriva ditt jobb genom att säga precis vad du faktiskt konkret gör och vilket resultatet blir, hur skulle det då låta...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
7 244
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 592
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp