Bukefalos 28 år!

Hur gör man sig bäst av med ett lik? (utbruten från Otrogen?)

De får ju in kroppar stadda i olika stadier av förruttnelser lite nu och då. Folk som legat döda i lägenheter, de som hittats ute i skog och mark, vattenlik mm. Alla som hamnar på bårhus är inte färska.
Ja, det skrev jag ju också. Försöker mest klura ut hur det fungerar med lukt i olika stadier och träningen. Mina googlingar ledde inte så långt, kom in på body farms och sen började det blir lite för obehagligt även för mig, haha. Glad att jag inte har en partner som kollar upp mina googlingar :laugh:
 
Om någon sett Supernatural där Sam och Dean jämt gräver upp gravar för att bränna kistan, har jag funderat ibland hur de lyckats gräva så djupt på några timmar med bara en spade. Alla som grävt vet hur lång tid det tar att gräva rakt ner mer än en meter och dessutom en hel kista och som dessutom legat där i hundra år+

Som geolog som gjort moränprovtagning... det är INTE lätt att gräva för hand! Djupen man måste ner på når man inte i en grisblink.
 
Intressant! Han säger ’förruttnelsevätska’ men sen säger han att det är vätska som runnit ut på bårhus och de flesta är ju inte förruttnade då om de inte legat länge. Men jag kan tänka mig att de tränar med olika, allt från färskt blod till gammal förruttnelse.

I tidigt skede kan jag tänka mig att kroppens olika delar luktar olika också med organ och så vidare. Jag har märkt stor skillnad på flådda/icke-flådda djur samt skillnaden på rutten muskelmassa och de där inälvor finns kvar. Lagom morbidt att sitta och skriva om det här mitt i natten men påminner alltså om att det handlat om monterade skelett och liknande prepareringar. Är inte så äckelmagad efter det😅
Kroppar kan börja ruttna snabbt vid gynnsamma förhållanden. När jag var på obduktion så hade en kropp legat hemma 1-2 dygn och sen på bårhuset och när vi obducerade kroppen så var många organ ganska ”flytande”. Höll inte ihop speciellt mycket.
Så det behöver inte ligga så länge för att ruttna.
 
Ska man göra sig av med lik med kemikalier så tror jag det bästa är att använda både lut och syra. Det den ena sorten inte tar tar den andra.
Frågan är ju bara hur man flyttar mellan baden 🤔
Om liket är på ett galler med något under som håller kvar syra/ lut och man sedan kan byta balja? Så slipper man flytta liket?
 
Om liket är på ett galler med något under som håller kvar syra/ lut och man sedan kan byta balja? Så slipper man flytta liket?
Tänkte du att man sänker ner gallret i lösningen då? Att bara spola över lär inte räcka långt då det behövs tid för reaktionerna att ske
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Senast: Twihard
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
978
Senast: mamman
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 699
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp