Hur gör ni ridhuslösa?

Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Har ca 8 km till ridhus från stallet, lite kortare när man kan gena genom skogen dock. Med ponnyn red jag alltid till och från träningar. Vi hade en grym kondition vilket passade kalas vid fälttävlan =)
Vid för dåligt väder lånade vi en transport eller ställde in träningen.
idag har jag unghäst och avståndet blir för långt så då lastar jag hellre.

På ditvägen är det perfekt uppvärmning i alla gångarter ( om man har sånt underlag) och hem blir det perfekt nervarvning och avskrittning.
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Har skrittavstånd på några kilometer till ridhus men andvänder mig sällan av det!

Rider hellre ute i naturen, går lika bra att träns det mesta ute som det gör i ridhus, det finns reflexer, även om det är helt och dant, man får tänka sig för helt enkelt, sen är väl den största anledningen att min pålle blir rätt dö i huvudet av att gå i ridhus då hon tycker det är trist.

Och det funkar ju alldeles utmärkt utan ridhus året runt.
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Jag har tillgång till paddock men inget ridhus. Närmsta ridhus finns ungefär en mil från stallet, men det är alltid fullt där, så chansen att få rida där som "utomstående" är i det närmsta minimal. Så länge man har paddocken gör det inte mig något att det inte finns ridhus.
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Har skrittavstånd på några kilometer till ridhus men andvänder mig sällan av det!

Rider hellre ute i naturen, går lika bra att träns det mesta ute som det gör i ridhus, det finns reflexer, även om det är helt och dant, man får tänka sig för helt enkelt, sen är väl den största anledningen att min pålle blir rätt dö i huvudet av att gå i ridhus då hon tycker det är trist.

Och det funkar ju alldeles utmärkt utan ridhus året runt.

Visst går det att göra det allra mesta utomhus vad gäller träning, men sen beror det ju även på vilken nivå man lägger sin ridning på.

Tävlar och tränar man regelbundet vill man ha tillgång till ridhus=bra underlag framförallt vintertid för att kunna träna ordentligt.
Blir ju knepigt att hoppträna utomhus om det är 1-1,5m snö ute...
Samma sak med dressyren blir inte heller samma sak som om man har ett bra underlag...
Själv rider jag ca 4-5dagar i veckan utomhus och kan träna det mesta ute men 1-2 dagar i veckan vill jag träna ordentligt och på bra underlag som ridbana/ridhus..

Sen kan man faktiskt göra ridhuset väldigt roligt, spännande och inspirerande för både sig själv och sin häst om man vill.
Det beror ju på hur/vad man tränar men visst kan det bli katastrofalt tråkigt med, det fick jag erfara för 2 helger sen när jag skulle vara lite wild and crazy och prova en ny tränare och det var det tråkigaste jag varit med om i hela mitt liv :crazy:
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Visst går det att göra det allra mesta utomhus vad gäller träning, men sen beror det ju även på vilken nivå man lägger sin ridning på.

Tävlar och tränar man regelbundet vill man ha tillgång till ridhus=bra underlag framförallt vintertid för att kunna träna ordentligt.
Blir ju knepigt att hoppträna utomhus om det är 1-1,5m snö ute...
Samma sak med dressyren blir inte heller samma sak som om man har ett bra underlag...
Själv rider jag ca 4-5dagar i veckan utomhus och kan träna det mesta ute men 1-2 dagar i veckan vill jag träna ordentligt och på bra underlag som ridbana/ridhus..

Sen kan man faktiskt göra ridhuset väldigt roligt, spännande och inspirerande för både sig själv och sin häst om man vill.
Det beror ju på hur/vad man tränar men visst kan det bli katastrofalt tråkigt med, det fick jag erfara för 2 helger sen när jag skulle vara lite wild and crazy och prova en ny tränare och det var det tråkigaste jag varit med om i hela mitt liv :crazy:

För min pållas dels så är det vinterhalvåret som använts till träning för att kunna ge sig ut och tävla i vår. Går INTE att ställa av denna häst. Eftersom det inte finns några bra ridvägar där jag bor, så får det bli ridhuset 4-5 ggr/vecka. Hur kul är det att rida på landsvägen fram och tillbaka i kolmörket med bilister som kör som idioter. Dock varieras träningen i ridhuset och så prioriteras uteritt på helgen när man rida i dagsljus.

/Lizzie
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Nu rider inte jag men svarar här ändå. Har ridit sparsamt tidigare men har nu två shettisar som jag kör.

Vintertid har vi 3,5 km till ridhuset. Helt suveränt att värma upp på vägen dit och att varva ner när man går hem. Har belyst hela vägen MEN det är KALLT så det gäller att bylsa på sig själv varma kläder.
Tar oftast med mig båda hästarna så ena killen får gå på släp.
I våras hade vi körkurs då fick lillkillen transportträning eftersom han växte så intensivt. Den äldre fick glatt skritta fram och tillbaka.
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Nu lider inte jag av det problemet eftersom att stallet ligger typ 100 m från stallet. Men hade jag haft 5 km och det gick att rida dit hade jag gjort det.. Min häst och transport är inte sams så hade jag haft ridväg 5 km hade jag ridit den sträckan.
 
Sv: Hur gör ni ridhuslösa?

Jag vet med mig att jag är så lat att för förmodligen skulle inte skulle ta mig dit, men skulle jag verkligen vilja så skulle jag rida, 2 timmars ridning varav (minst?) hälften skritt tycker jag nog inte är sådär rysligt mkt, inte för hästens skull iaf!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 027
Senast: mily
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 251
Senast: skogaliten
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 397
Fordon Jag får inte upp motorhuven på min bil. Den verkar ha gått i baklås. Bilen har varnat för låg oljenivå så jag behöver ju få upp huven...
Svar
9
· Visningar
811
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp