Hur gör proffsen? Kan vi, bör vi, lita på dem? Stödja dem?

Fast skillnaden på elitryttare och hobbyryttare hemma är att dom ska ha mera koll, tycker inte det mer eller mindre ska gå att få sådana ögonblicksbilder på den nivån. Dom borde ha mer koll och kunna hantera en taggad häst på ett bättre sätt än att dra i den såpass, dessutom samtidigt som hon kör in sporrarna i sidan på hästen. Bilden ser rent jävlig ut, inte okej på den nivån. Inte på okej på någon nivå men lite mera upprörande när det är på den höga nivån tycker jag då dom borde veta bättre än så.

Ja, bilden är inte smickrande på något sätt. Och tar man den ur sitt sammanhang och enbart som en ögonblicksbild som visar exempel på hur det bör/inte bör se ut så visar det så klart hur det inte ska vara. Precis som jag också skrev.

Sedan är det en väldig skillnad på att visa upp sin hobbyhäst, laddad eller ej, i lätt klass jämfört med att visa upp en häst av Parzivals kaliber i GP. Därmed inte sagt att det är OK att hästen ligger på i handen. Men att döma ut just denna ryttare helt enbart utifrån P känns rätt märkligt, utan att jämföra med hur hon rider andra hästar. Man får nog då, precis som någon skrev, vara bra säker på att det perfekta i sin egen ridning först.
 
Sedan är det en väldig skillnad på att visa upp sin hobbyhäst, laddad eller ej, i lätt klass jämfört med att visa upp en häst av Parzivals kaliber i GP. Därmed inte sagt att det är OK att hästen ligger på i handen. Men att döma ut just denna ryttare helt enbart utifrån P känns rätt märkligt, utan att jämföra med hur hon rider andra hästar. Man får nog då, precis som någon skrev, vara bra säker på att det perfekta i sin egen ridning först.
Fast grejen med den bilden är ju lite att hon kör in sporrarna i hästen ganska rejält samtidigt som hon drar otroligt hårt i den. Dom två grejerna går liksom inte ihop. Hade det varit en häst som stuckit eller liknande så visst, då hade jag med tagit tag i hästen men inte samtidigt som jag kör in sporrarna.

Visst annars så förstår jag att hästar kan vara taggade, vet jag ju om något med min gamla häst. Men aldrig att det är försvarbart med en sådan ridning oavsett vad det är för typ av häst eller situation. Och aldrig att det hade gått att få min häst lugnare genom att klämma ihop med sporrarna.

Vad som gör en ryttare duktig är just tycker jag hur den hanterar olika situationer. Tex om hästen är extrem taggad och framåt, då löser man inte det genom att dra och slita samtidigt som man driver den framåt med sporrarna. Stadig sits och hålla om hästen absolut, men låt bli användandet av sporrar i en sådan situation. Och tänka till lite att det är otroligt skarpa saker hästen har i munnen vilket gör också att man inte kan ta i den på det sättet.

Jag slår vad om att ryttaren kan rida lugnt och trevlig i en vanlig situation, det kan nog dom flesta. För övrigt så tycker jag hennes ritter brukar se trevliga ut.
 
Att hästen är stark och att det krävs mycket energi är ett otroligt och tråkigt argument för hårdhänt ridning, måste man ta i så, om än korta stunder eller tillfälligt, är man inte mogen för den nivån helt enkelt. Man borde bli bortdömd långt innan man kommit dit. Svåra hästar kräver mer av ryttaren ja, men inte mer muskelkraft, eller tillfogad smärta, det är bara okunskap som leder till att man använder den tekniken, okunskap som borde omöjliggöra att man befinner sig på den nivån alls.

Jag försvarar inte hård ridning. Det gör ingen här.

Men jag undrar om du någonsin suttit på en så otroligt energisk häst, och jag talar alltså om häst med egen inbyggd energi. En häst som kanske blir alldeles överambitiös och vill ladda iväg. Om du klarar att rida en sådan häst utan att någonsin få för mycket i handen, ja, då säger jag bara - Grattis!

Självklart vill man ha en lätt kontakt, det vill denna ryttare också. Och har det förmodligen också på träning. Men det kan bli en helt annan sak på tävling. Tävlar man inte själv och inte har ridit hästar som liknar detta så får man nog vara lite mer ödmjuk i sina uttalanden.
 
Men jag undrar om du någonsin suttit på en så otroligt energisk häst, och jag talar alltså om häst med egen inbyggd energi. En häst som kanske blir alldeles överambitiös och vill ladda iväg. Om du klarar att rida en sådan häst utan att någonsin få för mycket i handen, ja, då säger jag bara - Grattis!
Ärligt talat så kan man faktiskt och jag har även sett det flera gånger hålla en häst utan att dra den i munnen och driva ihop den med sporrarna. Det är det som gör en duktig ryttare, dom ska kunna hantera dom situationerna utan att riskera att tillfoga hästen sådant obehag som knappast gör hästen lugnare.

Du skriver att du inte försvarar sådan hård ridning samtidigt så är det väldigt mycket men om, om hästen är taggad, om hästen är sådan osv. Det är fortfarandet inte försvarbart att behandla en häst så.
 
Fast grejen med den bilden är ju lite att hon kör in sporrarna i hästen ganska rejält samtidigt som hon drar otroligt hårt i den. Dom två grejerna går liksom inte ihop. Hade det varit en häst som stuckit eller liknande så visst, då hade jag med tagit tag i hästen men inte samtidigt som jag kör in sporrarna.

Visst annars så förstår jag att hästar kan vara taggade, vet jag ju om något med min gamla häst. Men aldrig att det är försvarbart med en sådan ridning oavsett vad det är för typ av häst eller situation. Och aldrig att det hade gått att få min häst lugnare genom att klämma ihop med sporrarna.

Vad som gör en ryttare duktig är just tycker jag hur den hanterar olika situationer. Tex om hästen är extrem taggad och framåt, då löser man inte det genom att dra och slita samtidigt som man driver den framåt med sporrarna. Stadig sits och hålla om hästen absolut, men låt bli användandet av sporrar i en sådan situation.

Jag slår vad om att ryttaren kan rida lugnt och trevlig i en vanlig situation, det kan nog dom flesta.

Ja, ögonblicksbilden ser illa ut. Nej, "dra och sparka på" är inget någon vill eller eftersträvar. Det har jag redan skrivit. Vad är det du opponerar dig mot?
 
Ja, ögonblicksbilden ser illa ut. Nej, "dra och sparka på" är inget någon vill eller eftersträvar. Det har jag redan skrivit. Vad är det du opponerar dig mot?
Att du samtidigt försvarar henne, det är en aning motsägelsefullt. Det finns inget som försvarar en sådan behandling av hästen oavsett om den är taggad och svår. På den nivån så bör man klara av hästen på ett bättre sätt. Det spelar liksom ingen roll hur hon rider sålänge hästen gör som hon vill och är lugn och avslappnad. Det som utgör en duktig ryttare är sättet den hanterar hästen på i svåra situationer.
 
Att du samtidigt försvarar henne, det är en aning motsägelsefullt. Det finns inget som försvarar en sådan behandling av hästen oavsett om den är taggad och svår. På den nivån så bör man klara av hästen på ett bättre sätt. Det spelar liksom ingen roll hur hon rider sålänge hästen gör som hon vill och är lugn och avslappnad. Det som utgör en duktig ryttare är sättet den hanterar hästen på i svåra situationer.

Jag ser det som två skilda saker.

1. En ögonblicksbild av random ekipage där man vill belysa "dra och sparka på" som icke önskvärt. Vilket vi troligen alla håller med om. Gas och broms samtidigt går inte, hästen förstår inte och det blir bara disharmoni och pannkaka av allt. Likförbannat så hamnar vi där lite till mans och kvinns allihop då och då, hur väl vi än vill rida och inverka.

2. En ögonblicksbild av detta specifika ekipage. Du har kanske andra insikter än jag. Men jag vet inte i vilken situation bilden är tagen. Kanske framridningen? På väg till banan? På banan? Jag vet inte vad som händer på bilden, försöker hästen dra iväg, hoppar rätt upp, eller vad? Jag vet inte vad som händer i nästa sekund, eller sekunden innan. Osv osv

Återigen, jag försvarar inte hård ridning, det är väldigt trist att du försöker få det till det faktiskt. Men jag tycker inte om när man på nätet totalsågar en ryttare, gärna världselit, utifrån en svårriden häst och utifrån enstaka bilder, bilder som sällan eller aldrig visar hela situationen. Och detta utan att man har en aning om hur ryttaren tränar hemma, hur denne brukar rida eller något. Denna bild säger inte ett förbaskat något om hur just den här ryttaren rider och tränar.
 
Jag ser det som två skilda saker.

1. En ögonblicksbild av random ekipage där man vill belysa "dra och sparka på" som icke önskvärt. Vilket vi troligen alla håller med om. Gas och broms samtidigt går inte, hästen förstår inte och det blir bara disharmoni och pannkaka av allt. Likförbannat så hamnar vi där lite till mans och kvinns allihop då och då, hur väl vi än vill rida och inverka.

2. En ögonblicksbild av detta specifika ekipage. Du har kanske andra insikter än jag. Men jag vet inte i vilken situation bilden är tagen. Kanske framridningen? På väg till banan? På banan? Jag vet inte vad som händer på bilden, försöker hästen dra iväg, hoppar rätt upp, eller vad? Jag vet inte vad som händer i nästa sekund, eller sekunden innan. Osv osv

Återigen, jag försvarar inte hård ridning, det är väldigt trist att du försöker få det till det faktiskt. Men jag tycker inte om när man på nätet totalsågar en ryttare, gärna världselit, utifrån en svårriden häst och utifrån enstaka bilder, bilder som sällan eller aldrig visar hela situationen. Och detta utan att man har en aning om hur ryttaren tränar hemma, hur denne brukar rida eller något. Denna bild säger inte ett förbaskat något om hur just den här ryttaren rider och tränar.
Förstår liksom inte, det är inget att diskutera, hon hanterar situationen fel oavsett vad som händer. Man gör inte så mot hästar, man rider inte på det sättet. Inte ens en ögonblicksbild ska kunna tas så. Det spelar ingen roll om det är framridning eller på banan eller ute i skogen, man rider inte på det sättet. En ryttare ska inte orsaka sådant obehag för hästen, framförallt inte på en sådan nivå med den skarpa utrustningen hon har, hon som elitryttare borde klara situationen bättre. Det finns ingen anledning till att en sådan ögonblicksbild ska kunna tas. Då hanterar ryttaren situationen fel.

Sen har jag sett en hel del bilder på hur hon rider nu när jag googlat runt lite och det verkar vara hyfsat mycket rollkur och allt det där i hennes träning. Så näe, jag kan nog faktiskt tycka att jag gillar inte hennes typ av träningssätt helt enkelt. Sen spelar inte det någon roll om hon däremellan rider bra, det försvarar inte en sådan ögonblicksbild.
 
Jag försvarar inte hård ridning. Det gör ingen här.

Men jag undrar om du någonsin suttit på en så otroligt energisk häst, och jag talar alltså om häst med egen inbyggd energi. En häst som kanske blir alldeles överambitiös och vill ladda iväg. Om du klarar att rida en sådan häst utan att någonsin få för mycket i handen, ja, då säger jag bara - Grattis!

Självklart vill man ha en lätt kontakt, det vill denna ryttare också. Och har det förmodligen också på träning. Men det kan bli en helt annan sak på tävling. Tävlar man inte själv och inte har ridit hästar som liknar detta så får man nog vara lite mer ödmjuk i sina uttalanden.

Jag har inte suttit på den typen av häst och inbillar mig heller inte att jag kan. Men jag har sett filmer på Gal när han rider en minst lika energisk häst och sitter avslappnat med hängande skänklar och håller ihop hästen utan att dra speciellt mycket i tyglarna - och framför allt utan att sporra och dra samtidigt...
 
Jag ser det som två skilda saker.

1. En ögonblicksbild av random ekipage där man vill belysa "dra och sparka på" som icke önskvärt. Vilket vi troligen alla håller med om. Gas och broms samtidigt går inte, hästen förstår inte och det blir bara disharmoni och pannkaka av allt. Likförbannat så hamnar vi där lite till mans och kvinns allihop då och då, hur väl vi än vill rida och inverka.

En skillnad mellan oss som "till mans och kvinns" gör missar, och detta ekipage, är att vi som gör missar till mans inte är proffs i eliten. Och de flesta av oss låtsas heller inte vara det.
Och som jag uppfattar tråden handlar den om att reflektera kring om vi som ligger på mer beskedlig nivå vill att detta ska vara det vi eftersträvar.
Som jag uppfattar inläggen i den här tråden är det egentligen ingen som påstår sig kunna rida hästen i fråga på ett trevligare sätt, utan man konstaterar att detta inte är vad vi vill se av ridning.
 
Vi behöver inte gå utomlands för att hitta exempel på otrevlig ridning/ bristande kunskap på proffsnivå (proffs = få betalt/ha som yrke). De bilder/filmer som jag syftar på finns i andra trådar. Sveriges representant för "blue tongue" har nu uttalat sig i tidningen Ridsport.
  • Han anser att dressyren ger för dålig utdelning för utövaren alt. att hoppsporten ger för bra utdelning.
  • Han beklagar att han inte får använda de hjälptyglar som används inom hoppsporten utan att det kommenteras.
  • Han beklagar att nosens placering framför/bakom lod diskuteras.
  • Han avslutar med ett önskemål om mindre offentlighet "Dressyr är bedömningssport, nu och för evigt, gilla läget. Det betyder att det är dags att lägga ner lynchstämningen på nätet mot domarna. Lite mer intern analys – lite mindre externt förmedlad. Är vi överens?" Investerare skräms bort av alltför mycket offentlighet.
Läs hela artikeln
http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Dressyr/2015/4/Patrik-Kittel-Mindre-drama-mer-samforstand/

Med sådana företrädare/lärare finns det inte så mycket att hoppas på för hästarna. När domarna börjar döma i enlighet med målsättningarna i TR/FEI kommer han (och hans elever) ha större anledning att beklaga sig än i dag.
 
@Brille det står överhuvudtaget inget av det du staplat upp i den artikeln.. Det är ju rena lögner du kommer dragandes med. Kan du ens förstå en skriven text?

Jag tycker det är äckligt med fanatism i den utsträckningen att man inte ens har förmåga att se vad det står utan att vrida och vända så det passar sin egen sanning.. fy fan.
 
Vi behöver inte gå utomlands för att hitta exempel på otrevlig ridning/ bristande kunskap på proffsnivå (proffs = få betalt/ha som yrke). De bilder/filmer som jag syftar på finns i andra trådar. Sveriges representant för "blue tongue" har nu uttalat sig i tidningen Ridsport.
  • Han anser att dressyren ger för dålig utdelning för utövaren alt. att hoppsporten ger för bra utdelning.
  • Han beklagar att han inte får använda de hjälptyglar som används inom hoppsporten utan att det kommenteras.
  • Han beklagar att nosens placering framför/bakom lod diskuteras.
  • Han avslutar med ett önskemål om mindre offentlighet "Dressyr är bedömningssport, nu och för evigt, gilla läget. Det betyder att det är dags att lägga ner lynchstämningen på nätet mot domarna. Lite mer intern analys – lite mindre externt förmedlad. Är vi överens?" Investerare skräms bort av alltför mycket offentlighet.
Läs hela artikeln
http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Dressyr/2015/4/Patrik-Kittel-Mindre-drama-mer-samforstand/

Med sådana företrädare/lärare finns det inte så mycket att hoppas på för hästarna. När domarna börjar döma i enlighet med målsättningarna i TR/FEI kommer han (och hans elever) ha större anledning att beklaga sig än i dag.
Vilka glasögon har du på dig när du läser artikeln?
Nej, jag försvarar inte det ena eller det andra. Jag tycker att vi borde ha likartade regler inom ridsporten. En häst är en häst.

Det var bra att du länkade till artikeln så att alla kan göra sig en egen bedömning av vad han skrivit. :)
 
Vad är det jag skrivit som är så osant/felaktigt i mitt inlägg som gör att moderatorn behöver kommentera på detta ifrågasättande sätt?

Jag hade mina läsglasögon på mig när jag läste artikeln som @Gunnar lagt upp bland nyheter. Där var den bara kommenterad med 1 inlägg vilket är alldeles för lite.

Jag har återgett min tolkning av vad personen i artikeln vill säga. Jag tycker att artikeln skall läsas av så många som möjligt. Den är verkligen elevant i den här tråden som bl.a. handlar om vi kan lita på proffsen.

Jag ser inte alls samma innebörd i texten som du gör.
Jag tycker det var ett bra inlägg av honom rent av!

Det handlar ju inte om att han vill få använda hjälptyglar eller att han tycker domarna ska få göra vad som helst.
Han efterlyser den inställningen fler hoppryttare har; lite mer happy go lucky och sköta sin egen business.
Inte på så sätt att man ska låta folk missköta sig! Men man behöver inte VILJA hitta fel i andra och tokgranska dem med just uppsåtet att hitta fel istället för att vara objektiv eller tom också registrera det bra de gör.

Dressyrryttare är tyvärr ofta rätt skitnödiga individer. Vi är ganska lagda åt att aldrig vara nöjda. Det måste man på sätt och vis vara för att vilja hålla på med det exakta arbetet som det krävs att rida svårare dressyr.
Men en hel del är tyvärr ogina och hanterar sin egen oförmåga i att nöja sig med att också bli missunsam mot andra. Och än värre också lufta den missunnsamheten i skitsnack.
Det är en väldig massa sånt i dressyrvärlden. Jättetrist!
Det är ju inte så roligt att själv ta ansvar för att man inte är bättre.
En del väljer då att lasta mottävlande eller domare på olika vis.

Inom hoppningen upplever jag en nöjdare inställning och en större förmåga att crasha och erkänna misslyckande och bara ta nya tag. Sköta sin egen lycka och framgång på så vis..

Det är vad jag läser ur Patriks artikel.
Och det tycker jag är något som behöver lyftas fram!

Sen är jag en av de mer skitnödiga dressyrkärringarna själv. Så jag tycker kanske att det finns förbättringar att göra och att det är bra att det ifrågasätts lite hur saker görs.
Men jag tycker det kan göras just och gärna av kunnigt folk. Det får inte bli häxjakt eller baserat på okunskap.
Det blir ju tyvärr lite mycket av båda ofta.
 
Jag ser inte alls samma innebörd i texten som du gör.
Jag tycker det var ett bra inlägg av honom rent av!

Det handlar ju inte om att han vill få använda hjälptyglar eller att han tycker domarna ska få göra vad som helst.
Han efterlyser den inställningen fler hoppryttare har; lite mer happy go lucky och sköta sin egen business.
Inte på så sätt att man ska låta folk missköta sig! Men man behöver inte VILJA hitta fel i andra och tokgranska dem med just uppsåtet att hitta fel istället för att vara objektiv eller tom också registrera det bra de gör.

Dressyrryttare är tyvärr ofta rätt skitnödiga individer. Vi är ganska lagda åt att aldrig vara nöjda. Det måste man på sätt och vis vara för att vilja hålla på med det exakta arbetet som det krävs att rida svårare dressyr.
Men en hel del är tyvärr ogina och hanterar sin egen oförmåga i att nöja sig med att också bli missunsam mot andra. Och än värre också lufta den missunnsamheten i skitsnack.
Det är en väldig massa sånt i dressyrvärlden. Jättetrist!
Det är ju inte så roligt att själv ta ansvar för att man inte är bättre.
En del väljer då att lasta mottävlande eller domare på olika vis.

Inom hoppningen upplever jag en nöjdare inställning och en större förmåga att crasha och erkänna misslyckande och bara ta nya tag. Sköta sin egen lycka och framgång på så vis..

Det är vad jag läser ur Patriks artikel.
Och det tycker jag är något som behöver lyftas fram!

Sen är jag en av de mer skitnödiga dressyrkärringarna själv. Så jag tycker kanske att det finns förbättringar att göra och att det är bra att det ifrågasätts lite hur saker görs.
Men jag tycker det kan göras just och gärna av kunnigt folk. Det får inte bli häxjakt eller baserat på okunskap.
Det blir ju tyvärr lite mycket av båda ofta.
Jag som då inte är så insatt i vare sig hopp- eller dressyrvärlden, läser det inte som du. Som jag tolkar det, beklagar han sig över att dressyrenvärlden är så "sträng". Att det blir "jobbigt" för ryttaren med den pressen på tävling. Men det är ju hästarnas situation på tävling det handlar om, inte ryttarnas. Både inom hopp och dressyr i sånt fall. Vi kan inte ha "happy go lucky" tänk om det blir på bekostnad av hästarnas väl och ve. Inte inom någon hästsportsgren. Då är det dags för hårdare tag mot hoppningen i sånt fall, men några såna infallsvinklar läste jag inte in någonstans.

Det blir lätt att tolka det som att han eftersdöker mer tolerans för dålig horsemanship även inom dressyren, eftersom det tolereras inom hoppvärlden.
 
Om man då går tillbaka till grundfrågan så kan vi väl konstatera att det finns proffs som är bra förebilder och proffs som är sämre förebilder. Jättebra att kritiskt granska och sedan är det upp till var och en att välja om och vem man faktiskt vill "sponsra".

Jag tycker t ex att Marcus Ehning (hoppryttare för dom som inte vet) rider fantastisk trevligt men jag har ju ingen jävla aning om hur han tränar sina hästar till vardags. Han kanske barrerar varenda en av dom. Vi vet oftast alldeles för lite om helheten och det vi bedömer är korta sekvenser ur en hästs liv.

Själv skulle jag aldrig lämna iväg min häst till något proffs utan att ha stenkoll på hur hästen rids och hanteras. Har en nära bekant som jobbar hos ett proffs och det jag ser därifrån är inget som jag skulle välja för egen del. Dessutom är det ju sällan proffsen själv som rider hästarna. Det är praktikanter och underbetalda beridare som gör jobbet.
 
Vi behöver inte gå utomlands för att hitta exempel på otrevlig ridning/ bristande kunskap på proffsnivå (proffs = få betalt/ha som yrke). De bilder/filmer som jag syftar på finns i andra trådar. Sveriges representant för "blue tongue" har nu uttalat sig i tidningen Ridsport.
  • Han anser att dressyren ger för dålig utdelning för utövaren alt. att hoppsporten ger för bra utdelning.
  • Han beklagar att han inte får använda de hjälptyglar som används inom hoppsporten utan att det kommenteras.
  • Han beklagar att nosens placering framför/bakom lod diskuteras.
  • Han avslutar med ett önskemål om mindre offentlighet "Dressyr är bedömningssport, nu och för evigt, gilla läget. Det betyder att det är dags att lägga ner lynchstämningen på nätet mot domarna. Lite mer intern analys – lite mindre externt förmedlad. Är vi överens?" Investerare skräms bort av alltför mycket offentlighet.
Läs hela artikeln
http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Dressyr/2015/4/Patrik-Kittel-Mindre-drama-mer-samforstand/

Med sådana företrädare/lärare finns det inte så mycket att hoppas på för hästarna. När domarna börjar döma i enlighet med målsättningarna i TR/FEI kommer han (och hans elever) ha större anledning att beklaga sig än i dag.

Oj, vad man kan tolka olika!

Kort sagt uppfattar jag artikeln så att jämnlikhet efterlyses, både när det kommer till TV-tid, prispengar och regler. Men det är alltid intressant att höra hur andra läser och uppfattar samma text.

*KL*

I övrigt för att kommentera trådens ursprungliga frågeställning;

Mitt egna tycke är att nej, man ska inte köpa allt som eliten gör och säger. Jag tycker allt som ofta att de blir "förlåtna" för hantering av hästarna som inte borde få förekomma och man städar snabbt upp misstag som kan bli pinsamma.
Då jag haft stor kontakt med diverse ryttare i elitsammanhang i både hoppning och dressyr(mestadels hoppning) i Sverige, tyskland, holland och nordamerica så har jag gjort min egen uppfattning, och det är att jag inte vill beblanda mig med ungefär hälten av alla metoder, ridstilar och problemlösningar som används.

Jag efterlyser bättre regler för hur hopphästarna rids till vardags, kanske vore det ide med någon typ av hunting-klasser där det blir lite mer "dressyrprogram" med hinder för barnen för att man ska lära sig från början? I Nordamerika så kan jag inte nämna en enda ryttare som inte gått igenom sin tid som hunter-ryttare innan de går över till vanligt hoppning. Jag tycker överlag att man ser minst lika dålig ridning bland hoppekipagen på elitnivå (gapande munnar, bakom lod m.m dock mer sällan med hög hoptryckt nacke men ofta kraftigt bakom lod) men det är vad jag upplever mindre uppmärksammat hur dessa hästar rids till vardags jämfört med dressyrekipagen.
Jag önskar se en förändring på dressyrtävlingarna där det ger utrymme för hästar som arbetar korrekt med en rätt placerad nos och nacke och med en avslappnad mun, men som kanske inte har de flashigaste gångarterna. Kanske skulle man behöva lägga större vikt i poängen (kanske ska de spela en större roll i totalsumman?) där man bedömer harmonin i ritter, ryttarens inverkan och sits?
 
Om man då går tillbaka till grundfrågan så kan vi väl konstatera att det finns proffs som är bra förebilder och proffs som är sämre förebilder. Jättebra att kritiskt granska och sedan är det upp till var och en att välja om och vem man faktiskt vill "sponsra".

Jag tycker t ex att Marcus Ehning (hoppryttare för dom som inte vet) rider fantastisk trevligt men jag har ju ingen jävla aning om hur han tränar sina hästar till vardags. Han kanske barrerar varenda en av dom. Vi vet oftast alldeles för lite om helheten och det vi bedömer är korta sekvenser ur en hästs liv.

Själv skulle jag aldrig lämna iväg min häst till något proffs utan att ha stenkoll på hur hästen rids och hanteras. Har en nära bekant som jobbar hos ett proffs och det jag ser därifrån är inget som jag skulle välja för egen del. Dessutom är det ju sällan proffsen själv som rider hästarna. Det är praktikanter och underbetalda beridare som gör jobbet.

Det finns ju aldrig några garantier så klart. Men just Ehning skulle jag våga satsa det mesta jag äger och har på att han utbildar och rider sina hästar så väl pga den fenomenala timeing han har.
Han behöver inte göra annat iom att han är så satans noggrann och skicklig.
Fick jag önska mig någon ryttares ridning ligger hans högt på listan, om inte högst kanske tom.

Det finns andra som man får lite samma känsla av.

Sen har vi alla olika åsikt om hur lydiga hästar måste vara. En del ser det som övergrepp att miljöträna, andra ser det som övergrepp att klatcha till en häst om den attackerar en, andra ser det som övergrepp att hästen inte får göra som den vill etc, att man ryggar etc..
Vi som jobbar med hästar har utan tvekan alla någon gång ansetts vara för hård av någon, oavsett om man ens är hårdhänt, kräver mycket lydnad, tröttar ut hästar, ryter i om de väsnas vid fodring etc eller inte.
Och det har garanterats snackats om oss allihop, gott som dåligt.
Det gör det hela lite svårt, våra olika åsikter.
Så länge som folk följer lagstiftning så får man nog acceptera att vi är olika.
Sen kan man försöka jobba för att sprida utbildning. Det bör man och det är viktigt!
Och man behöver inte dölja sina åsikter om man tex, som jag, inte tror på hjälptyglar etc.
Men jag tycker inte om när man svartmålar folk för någon miss de gjort när de över lag sköter sig och sina djur.
Då tycker jag man kan satsa energin på att ta tag i okunskapen hos gemene man eller de proffs som medvetet rider sönder djur, blåser folk etc.
 
Det finns ju aldrig några garantier så klart. Men just Ehning skulle jag våga satsa det mesta jag äger och har på att han utbildar och rider sina hästar så väl pga den fenomenala timeing han har.
Han behöver inte göra annat iom att han är så satans noggrann och skicklig.
Fick jag önska mig någon ryttares ridning ligger hans högt på listan, om inte högst kanske tom.

Det finns andra som man får lite samma känsla av.

Sen har vi alla olika åsikt om hur lydiga hästar måste vara. En del ser det som övergrepp att miljöträna, andra ser det som övergrepp att klatcha till en häst om den attackerar en, andra ser det som övergrepp att hästen inte får göra som den vill etc, att man ryggar etc..
Vi som jobbar med hästar har utan tvekan alla någon gång ansetts vara för hård av någon, oavsett om man ens är hårdhänt, kräver mycket lydnad, tröttar ut hästar, ryter i om de väsnas vid fodring etc eller inte.
Och det har garanterats snackats om oss allihop, gott som dåligt.
Det gör det hela lite svårt, våra olika åsikter.
Så länge som folk följer lagstiftning så får man nog acceptera att vi är olika.
Sen kan man försöka jobba för att sprida utbildning. Det bör man och det är viktigt!
Och man behöver inte dölja sina åsikter om man tex, som jag, inte tror på hjälptyglar etc.
Men jag tycker inte om när man svartmålar folk för någon miss de gjort när de över lag sköter sig och sina djur.
Då tycker jag man kan satsa energin på att ta tag i okunskapen hos gemene man eller de proffs som medvetet rider sönder djur, blåser folk etc.
Det är klart att man måste få göra misstag, men frågan är, är det ett misstag att tex rida med gramman på framridningen? Det är i sånt fall okunskap och dålig ridning, sånt kan vi väl inte höja toleransen för?

Misstag som att rida fel väg, eller att hästen blir spänd om man missar i något moment, eller råkar ta i lite väl mycket just där och då men i övrigt rider man mjukt och följsamt, är just misstag i sånt fall. Men att det döms av domare, borde ju inte protesteras mot då dressyrtävlandet handlar om att just sådant bedöms.

Ridning i stort, med hårda hjälper, skarpa verktyg (bett), hjälptyglar och annat (i dressyrsammanhang som ju ska handla om samspel och harmoni), är väl "misstag" som toleransen ALDRIG ska höjas för?

Jag rider inte perfekt själv, jag tar i för hårt och för otimeat jag med då och då, men jag försöker alltid att lyssna på hästen, se till mig själv för att förändra så att det blir bättre, ber min tränare om råd och vill att h*n ska SE, avslöja, mina misstag, jag vill så klart inte att toleransen mot min dåliga ridning ska höjas heller, bara för att jag ska "vinna" en tävling, hur ska jag då någonsin lära mig att bli bättre, men respekten för att jag försöker förändra är ju något jag hoppas få, men det är något helt annat än vad ett "proffs" menar när han eftersöker mer tolerans och "rättvisa" mellan olika ridsportsgrenar i frågan om tolerans för misstag tänker jag.

"Rättvist" mellan olika ridsportsgrenar lär det ju aldrig bli, iom att det är så olika bedömningsgrunder. Hoppning handlar ju ur bedömningssynpunkt inte alls om hur man rider, bara hur bra hästen hoppar, hur högt och hur snabbt. Enklare att bedöma (vara domare för) och lättare att det smyger sig in mindre trevliga metoder i hantering/träning/framförande av hästen eftersom det inte belyses i själva tävlingssituationen. Något som så klart borde belysas mer och dömas ut hårdare, men svårare att komma åt. Inte något som dressyren borde eftersträva väl?
 
Angående artikeln i ridsport tolkar jag det som att Patrik ger en känga åt dressyrryttare som gnäller på vad de tycker är dåliga domare på sociala medier istället för att acceptera att det är en bedömningssport. Ryttarna borde ta bedömningen mer med en klackspark och inte bli så upprörda.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 490
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 138
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 091
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp