Hur göra med försäkringen vid foder?

Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Jag betalar allt till min foderhäst. Men jag kommer ju att köpa honom tillslut, så han kommer ju att bo hos mig livet ut.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

PÅ dom foderhästar jag haft har alltid ägaren stått för försäkringen.
Allt annat har jag stått för, även vaccinationer, tandraspningar, avmaskningar och sådant som infaller under den tiden jag har hästen.
Om häst behövt vetrinärvård under min tid så har jag betalt det och medicin också. Nu har jag aldrig haft sådan skada så att kostnaderna har överstigit självrisken, men hade jag behövt utnyttja vet.vårdsföräkringen så hade jag betalt självrisken.

Jag resonerar md försäkringen som att det är upp till ägaren att försäkra sin häst ordentligt, speciellt då h*n lånar ut den.
Jag har två foderhästar nu och har haft två tidigare.
Det ena var ett t-märkt sto som hade utläkt spatt, men som jag tyckte blev lite mer än lovligt knackig efter ett tag. Då pratade jag med ägaren och vi kom överens om att ta hästen till klinink för en riktig utredning. Det visade sej att den hade artros i en höftled som var så pass illa att den fick tas bort. Eftersom det här var något den haft innan den kom till mej (hann bara ha henne ett par månader) så kom vi överens om att dela på vet.kostnaderna.
Jag tror det är viktigt att man är överens om vem som betalar vad och skriver ett kontrakt där båda är nöjda.
Sen tycker nog jag att om man som hästägare vill slippa hela ansvaret och kostnaden så ska man kanske sälja hästen. För så länge det är du som är ägare, så är det ditt ansvar att den sköts.

Därmed menar jag inte att fodervärden inte har ngt ansvar, men man kan inte släppa det bara för att man lånat ut hästen.

Måste bara lägga till också, tänk om hästen råkar ut för ngt så den behöver en riktigt dyr behandlig, sej kolik t.ex med buköppning som enda alternativ, och fodervärden vill inte ta risken/kostnaden. Då är det fortfarande du som hästägare som måste ta beslutet och kostnaden.
Både när man lånar och när man lånar ut, så är det nästan viktigare att personen man skriver kontrakt med är på samma linje som man själv och man har en bra kommunikation.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Ägaren står för vaccinationen för min foderhäst. Bara pga att han behövde grundvaccineras igen...
Men när han är grundad kommer jag att stå för vaccination, likaså tandraspning osv..
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

när jag har lånat ut hästar på foder så har vi alltid bestämt att fodervärden ska hålla hästen vacc. men de är inte alltid de har gått så bra med det :mad: senast var jag tvungen att börja om med all vacc, för de hade inte skött de.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

*kl*

Anser att det är fodervärden som ska stå för försäkringskostnaden både för vet och liv. Just för att dom har fått låna något, som dom bör vara skyldiga att ersätta, om dom inte kan lämna tillbaka det i samma skick som dom fick det.

Men hade som ägare själv velat ha försäkringen kvar på mig själv så man själv har kontroll att det betalas som det ska.

Tycker även att det är en fördel som fodervärd att låta ägaren ha ansvaret för försäkringen, för så länge jag har betalt vad som är uppgjort till dom, så borde dom inte kunna komma några ytterligare krav på mig om det händer något.

/Camilla

Håller fullständigt med dig ,jag har köpt något för en viss summa pengar som jag lånar ut !

Då ska även fodervärden stå för livdelen för att skydda sig själv om den inte kan lämna tillbaka hästen man lämnat ut . Dock ska pengarna betalas direkt till ägaren ch allt detta ska skrivas in i ordentliga kontrakt .

Mia
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Självklart ska fodervärden stå för de löpande vaccinationer som hästen är grundvaccinerad mot .

Mvh Mia
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

när jag har lånat ut hästar på foder så har vi alltid bestämt att fodervärden ska hålla hästen vacc. men de är inte alltid de har gått så bra med det :mad: senast var jag tvungen att börja om med all vacc, för de hade inte skött de.

Jag hoppas du skickade en faktura.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

På de hästar jag haft på foder har ägaren stått för försäkringen.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Som ägare hade jag betalt försäkringen. Detta av två anledningar:
- jag vet att försäkringen blir betald i tid
- om hästen skulle förolyckas eller måste tas bort är det jag som ska ha livförsäkringsbeloppet.

Immer
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

jag lånar en häst och ägaren står för försäkringen men om det händer något så delar vi på självrisken.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Vill bara höra lite mer om hur ni gör om hästen blir skadad.
Låt säga att försäkringen står på ägaren, hästen behöver vetrinärvård. ANtingen så reglerar veterinrä med försäkringsbolag eller så sätts pengar in på försäkringstagarens konto efter att kvitto skickats in.

hur har ni gjort vid skada?
Någon av er delade på självrisken.
Jag skulle hälst vilja avskriva mig allt förutom äganskapet av min häst.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Vi skrev i leasingkontraktet att leasingtagaren fick betala självrisken vid skada och eventuella andra kostnader i samband med skada.
Vi stod för livförsäkringen och de betalade vetvården.
Leasingtagaren betalade oss för vetvården per månad så man var säker på att försäkringen betalades.

Regleringen vid skada från försäkringsbolaget går till den som står för försäkringen och sedan hade vi reglerat det med leasingtagaren, vid eventuell skada. Allt sådant hade vi noga skrivit i kontraktet.

Alternativet är att ta en depositionsavgift på självrisken av fodervärden, blir det inga skador betalas avgiften tillbaka när du tar hem hästen igen eller reglera vid ev försäljning.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

kl

Jag betalar försäkringen. Alltihopa. Vid ev skada eller sjukdom står fodervärden för detta.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Då är det superviktigt att man delar med sig eller alla fall visar papper som man får vid reglering från försäkringsbolag om hästen blir sjuk.
Åker fodervärden in själv med hästen till någon klinik, hur gör man då när dom ska fylla i försäkringspapper??
Eller man får reglera i efterhand?
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

ska låna ut en av mina hästar nu och då kommer jag att stå på försäkringen, em nfodervärden får betala den. Eller ja, den större delen i alla fall. Jag betalar ungefär en 5:e del. Fodervärden betalar mig och jag betalar försäkringsbolaget. Visst det är min häst, men fodervärd är i min värld som att ha egen häst = alla kostnader. Den utnyttjar den som en egen häst, men slipper lägga ut pengar för att köpa den och kan efter bestämd tid lämna tillbaka den och välja en annan häst eller liknande.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Står du på försäkringen och något händer är det du som får reglera skadan med bolaget och sedan reglera med fodervärden.


Depositionen på självrisken är ju bra att ha i det läget ;), om man har otur med att fodervärlden inte kan/förmår/vill betala.

I och för sig blir det svårare om man har en rörlig del i självrisk.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

fodervärd för mig är som att ha egen häst men att man inte står som ägare på den!

Varför skulle ägaren vilja betala vaccinationen? Det är ju du som fodervärd som håller hästen som din egen. Enda anledningen till att ägaren väljer att göra det är att verkligen få det gjort. Jag har erfarenhet av att det aldrig blir av. För varför betala extra på något slit och släng man inte äger?:devil:

Ang försäkringen, som fodervärd borde man vara lika mån om att hästen är försäkrad som ägaren. Det är ju ändå fodervärden som betalar om hästen skadar sig. Så veterinärvårdsdelen bör man bekosta själv anser jag. Även om jag vet att många inte vill det eftersom mentaliteten även här är att det man inte äger struntar man i!

Skriva över försäkringen på fodervärden skulle jag aldrig göra. Då har man ingen koll alls på att det sköts på ett bra sätt. Det kanske till och med blir så att man mister ersättning bara för att fodervärden struntat i att betala.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

vet ni om det finns något fodervärdsavtal med försäkringsbolagen?
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Ska ev. låna ut min lilla polle på foder eller nåt.

HUr brukar man göra med försäkringen? Vem betalar o står för den?

Personligen tycker jag att den som lånar hästen kunde betala den även om den står på mig?

Hur har ni andra gjort?

Ägaren skall absolut stå för försäkringen då det är den som äger försäkringen som äger ersättningen. T.ex. livförsäkringsbeloppet om hästen skulle gå bort.

Däremot kan man ta in en hyra för hästen till samma summa som försäkringens kostnad anser jag. Men se till att fakturan blir betald själv som ägare. Fast i alla fall där hästen jag lånat ut eller lånat häst, så har ägaren varit den som helt bekostat försäkring.

Lånar du häst, se till att maxbelopp står i kontraktet, vad du som fodervärd kan behöva betala i vetvård. Tänk dig scenariot att hästen skadas svårt, hamnar på Strömsholm. Då kan kostnaderna snabbt överstiga försäkringsbeloppet. Som ägare kan man då bestämma för att ta bort hästen, om man inte har råd med belopp på 100 tusen eller så, men det kan man inte besluta som fodervärd. Så maxsumma av vetkostnader som fodervärd ansvarar för bör alltså stå i kontraktet.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 759
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 166
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 033
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp