Hur göra med försäkringen vid foder?

Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

det där lät intressant... hur kan man gå vidare med en sådan sak? Jag hade en fodervärd till så sent som i våras som påstår sig ha vaccinerat hästen men uppvisar inget intyg. hur ska man göra mer än att vaccinera om och se glad ut.. det är inte första gången det händer...
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Vi har gjort som så att ägaren betalar försäkringen och jag allt annat, det vill säga vaccinationer också. Jag tycker om att ha det på det sättet och skulle jag mot all förmodan låna ut en häst på foder i framtiden så vill jag ha det på samma sätt.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

När vi har lånat ut vår har vi betalat försäkring och självrisken (har för mig om det iaf).
Övrig veterinär betalar självklart fodervärden, det är ju den som brukar hästen och eventuella skador är på dennes ansvar.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Ägaren skall absolut stå för försäkringen då det är den som äger försäkringen som äger ersättningen. T.ex. livförsäkringsbeloppet om hästen skulle gå bort.

Däremot kan man ta in en hyra för hästen till samma summa som försäkringens kostnad anser jag. Men se till att fakturan blir betald själv som ägare. Fast i alla fall där hästen jag lånat ut eller lånat häst, så har ägaren varit den som helt bekostat försäkring.

Lånar du häst, se till att maxbelopp står i kontraktet, vad du som fodervärd kan behöva betala i vetvård. Tänk dig scenariot att hästen skadas svårt, hamnar på Strömsholm. Då kan kostnaderna snabbt överstiga försäkringsbeloppet. Som ägare kan man då bestämma för att ta bort hästen, om man inte har råd med belopp på 100 tusen eller så, men det kan man inte besluta som fodervärd. Så maxsumma av vetkostnader som fodervärd ansvarar för bör alltså stå i kontraktet.

Hälsning Maja
Det var ett smart tips med en maxsumma av veterinärvård!!!
Ska höra med fodervärden!!!
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

När jag har haft foderhäst har ägaren stått för försäkringen då hon står på den och nyttjar den. Jag skulle aldrig försäkra en häst jag inte äger plus att det måste vara säkrare för ägaren så h*n vet om att premien betalas och allt sånt.

I övrigt fick hon ju hästen utbildad gratis så hon var nog nöjd ändå.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Ska ev. låna ut min lilla polle på foder eller nåt.

HUr brukar man göra med försäkringen? Vem betalar o står för den?

Personligen tycker jag att den som lånar hästen kunde betala den även om den står på mig?

Hur har ni andra gjort?

Tog en häst på foder förut, och då betalade ägaren försäkringen. Eftersom ägaren fortfarande äger hästen så tycker jag det är självklart att den ska betala det. Så gör de flesta, o tycker det är bra. Man betalar ju ändå mkt i månaden!
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Jag stod kvar och betalade försäkringen, dock förde hon över halva summan till mig.
Veterniärvården skulle de ju utnyttjat om något hänt, men liv-delen har de ju ingen som helst nytta av.

Det var inga som helst problem.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Jag har min kille ute på foder just nu och det är jag som står för försäkringen, dels för att den är så billig och dels för att jag inte orkar krångla med att ändra till fodervärden.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

ja tycker ändå att de flesta här inne har skrivit att fodertagaren står för försäkringen.
Men, hur gjorde du om hästen blev skadad?
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Att låta fodervärden stå för livvärdet är väl lite väl magstarkt, möjligen veterinärvårdsdelen. Det är ju nåt som fodervärden kan utnyttja. Livvärdet tillfaller ägaren.

Jag har haft foderhäst där ägaren stod för hela försäkringen. Nu hade hästen en historia av munskador som jag upptäckte och stod för korrigeringen med hjälp av veterinär och jag fick fullmakt för att få ut den delen som täcktes av försäkringen och jag stod även för självrisken...detta trots att jag inte orsakat problemen. Såg även till att hästen fick ET och IR-behandling på min bekostnad. För mig var det liksom inget att tjafsa om...
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Det skillde inte så mycket på livvärdet o vetvården på min häst. Det är en shettis. Försäkringen ligger på 920kr/år. Vad kan livvärdet legat på? 200?

Men det bästa är kanske ändå att jag står för försäkringen o fodervärden för ev. skador.
Men om fodervärden inte vill betala mer än självrisken då???
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 759
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 166
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 033
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp