Hur göra med försäkringen vid foder?

tinafinis

Trådstartare
Ska ev. låna ut min lilla polle på foder eller nåt.

HUr brukar man göra med försäkringen? Vem betalar o står för den?

Personligen tycker jag att den som lånar hästen kunde betala den även om den står på mig?

Hur har ni andra gjort?
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

De flesta ägarna låter nog fodervärden betala försäkringen, jag personligen vet inte riktigt vad jag tycker om det :P
Egentligen tycker jag väl att ägaren ska betala den, den är ju ändå dennes häst ;)
Men att fodervärden står för ev. veterinärkostnader istället.
Men är som sagt många som låter fodervärden betala försäkringen.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Jag kan ju bara svara för hur jag gör med min gubbe som är ute på foder. Fodervärden står för allt,utan just försäkringen, den betalar jag. Vill vara på den säkra sidan att försäkringen betalas o det kan jag bara ha koll på om jag själv sköter det.

Vet att flera hästägare som lånar ut sina hästar låter foervärden betala in för försäkringen till ägaren o sen sköter denna själva betalningen
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

När jag haft häst på foder så har jag betalat veterinärvårds delen och ägaren har betalat livdelen.

Det är ju ändå ägaren ev. livvärde tillfaller så det tycker jag är rätt.

Jag har betalat till ägaren som i sin tur har betalat till försäkringsbolaget.

Jag skulle som ägare aldrig låta fodervärden stå på försäkringen just för om den inte betalar så står du utan försäkring.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Skulle aldrig våga låta fodervärden betala fösäkringen.

Den kanske inte sköter det hela och vips så har man en skadad häst utan varken veterinär vård eller livdel.
Har hänt allt för många gågner tyvärr.
Men man kan ju låta fodervärden betala försäkringsbeloppet till ägaren som kan betala försäkringen och då veta att det betalas.(som någon sa)
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Jag som fodervärd betalar försäkring. Det krävs nog en fall-till-fall bedömning om vem som ska betala, gissar att det ser väldigt olika ut.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Skulle just skriva detsama!
Då har ägaren full kontroll på att den betalas, är också väldigt vanligt att man gör så, både på häst och hund.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

När jag lånade ut min häst på foder så gjorde vi så att jag stod för försäkringen, onödigt att skriva över den.
Foder värden betalade en summa till mig varje månad, motsvarade veterinärvårdsdelen. Jag stod för kostnaden för livdelen.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Jag som ägare har betalat försäkringen, fodervärden betalar veterinärvårdsdelen till mig innan den sista varje månad och gör fodervärden inte det har inte heller fodervärden rätt till någon ersättning ifrån försäkringsbolaget.

Det går tydligen också att ringa bolaget så fodervärden står på veterinärvårdsdelen.


Jag tycker det är helt idiotiskt att fodervärden ska betala livförsäkringen, som ger pengar till ägaren om hästen dör.

Jag skrev också i mitt kontrakt att fodervärden kan under inga omständigheter göra anspråk på ersättning av livförsäkringsbelopp vid dödsfall.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Jag har såhär : fodervärden står för vet. vården (betalar själv) & jag har livförsäkringen.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

När jag hade foderhäst betalade ägaren försäkringen. Tyckte det var bra då det ligger i ägarens intresser att hästen är försäkrad.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

amen det låter ju klokt. Att ägaren står för liv o o fodertagaren betalar vet.vård. samt betalar in till ägaren ett bestämt datum varje månad.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Ägaren till min foderhäst står för försäkringen och vi delar på ev större kostsamma vet.besök.

Förra foderhästen jag hade betalade ägaren försäkring och all vet.vård.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Stå för försäkringen på pappret, och så kan du ju ta betalt för försäkringen (helt eller delvis) av fodervärden. Så är du säker på att hästen verkligen är försäkrad (det finns mysko folk..).
Självrisken brukar fodervärden stå för oavsett..
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

När jag lånade ut min häst gjorde vi så här.
Hon som lånade hästen stod för alla kostnader utom försäkringen, den stod kvar på mig. Detta är mkt enklare än att hålla på och skriva över försäkringen hit o dit.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

*kl*

Anser att det är fodervärden som ska stå för försäkringskostnaden både för vet och liv. Just för att dom har fått låna något, som dom bör vara skyldiga att ersätta, om dom inte kan lämna tillbaka det i samma skick som dom fick det.

Men hade som ägare själv velat ha försäkringen kvar på mig själv så man själv har kontroll att det betalas som det ska.

Tycker även att det är en fördel som fodervärd att låta ägaren ha ansvaret för försäkringen, för så länge jag har betalt vad som är uppgjort till dom, så borde dom inte kunna komma några ytterligare krav på mig om det händer något.

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Oj, jag visste inte ens att det var olika på veterinär-vård o livförsäkringen, tänker jämt på hästen som "försäkrad" bara :P
O att man inte får ut liv på alla t.ex. gamla hästar...

Livet tycker jag i varje fall att ägaren ska betala, för det är dom som får ut något av det om hästen dör.
skador som uppstår under fodervärdstiden bör väl fodervärden stå för, och då kanske även betala denna delen av försäkringen.
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

Jag har aldrig hört talas om att ngn betalar försäkringen för en häst de inte äger. Vi har alltid betalat för våra egna men aldrig för ngn annans häst. Om ngt händer vill du väl trots allt bestämma vad som ska hända med hästen?

Så ja, jag tycker att ägaren står för försäkringen och fodervärden för alla andra kostnader. Just nu har vi en häst utlånad och den betalar vi försäkringen på.

Mvh Jate Volim
 
Sv: Hur göra med försäkringen vid foder?

En anna fråga till er som har hästar ute på foder eller tvärtom. Hur gör ni med vaccination? Vem betalar den? Kanske är ägarens uppgift?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 165
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 033
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 804
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp