Bukefalos 28 år!

Hur göra med trafik?

bettysmatte

Trådstartare
Usch, jag har ett problem som jag inte kan lösa...:(

Min häst är inte trafiksäker, och situationen där jag bor gör inte saken bättre. Jag bor längs med en större väg, tungt trafikerad. Hästen kan stå och gå utanför vårt hus, precis bredvid alla bilar och lastbilar, utan att reagera med minsta. Men så fort det blir "trängre" går det mindre bra.

Men så vill jag ju rida, och valmöjligheterna här är fruktansvärt begränsade. Det finns en väldigt fin ridväg, men den är avstängd med vägbom och taggtråd bredvid så där kommer vi inte in i nuläget. Oftast blir det då ridning på en grusväg som jag brukar kalla "Sveriges mest trafikerade grusväg"...:crazy: För att komma någonstans måste jag rida ungefär 0,5 km x 2 på denna grusväg. Igår red jag vid 19-20-tiden och det hann komma fyra bilar på denna lilla stunden. Ett stort problem är att långa sträckor har man taggtråd båda sidor, dvs omöjligt att komma av vägen vid möte med bilar. Men det allra största problemet är hur fort bilarna kör, och hur lite hänsyn och förståelse de visar för att det är en häst på vägen...

Två av bilisterna igår uppträdde exemplariskt :bow:! Körde mot oss sakta, och stannade sedan helt så vi kunde passera säkert och bra. Men de andra två... Den ena bilen hade vi turen att möta där det inte var taggtråd, och vi kunde alltså komma av vägen och stå en liten bit in på ett fält. Den bilen kände jag väl igen - hon kör här varje dag. Den andra bilen som kom i full fart var en tyskreg. mercedes med takbox = turist. Den hade vi oturen att möta där det var taggtråd på båda sidor och hästen höll på att krypa baklänges ner i den... Det är alltså både "känt" och okänt folk som kör som dårar när de möter oss.

Det är så himla otäckt, och även fast jag har maken med som håller i hästen blir det potentiellt farliga situationer. Jag vet inte vad jag ska göra? Hur sjutton får man folk att förstå att hästar är väldigt oberäkneliga djur som kan hitta på lite vad som helst? Jag upplever det som om det blivit värre. Vet inte om det är förstånd eller hänsynstagande som saknas, men jag börjar bli desperat :(!
 
Sv: Hur göra med trafik?

Det är så himla otäckt, och även fast jag har maken med som håller i hästen blir det potentiellt farliga situationer. Jag vet inte vad jag ska göra? Hur sjutton får man folk att förstå att hästar är väldigt oberäkneliga djur som kan hitta på lite vad som helst? Jag upplever det som om det blivit värre. Vet inte om det är förstånd eller hänsynstagande som saknas, men jag börjar bli desperat :(!

Om det är folk som bor i närheten så gå och prata med dom. Det gjorde jag, det har nämligen flyttat in en familj som kör cross på min lilla grusväg (jag bor längs en grusväg som är en återvändsgränd). Jag stoppade dom och förklarade att min häst är ung och inte van vid trafik. Så för allas säkerhets skull bad jag dom stanna och stänga av motorn om vi skulle mötas. Och pratade lite om att hästen har mycket bättre hörsel än vi och om dom blir skrämda så kan dom fly i vild panik och springa över både det ena och andra.

Och de lovade att göra så. Nu har vi inte möts ännu men jag har i alla fall gjort vad jag kunnat. Många icke hästmänniskor har ingen aning om hur hästar reagerar och har kanske vid några enstaka tillfällen mött trafiksäkra hästar och då tror de att alla hästar är trafiksäkra. Icke hästmänniskor (eller kanske icke djurmänniskor) ser inte hästen som en individ de tror alla reagerar likadant.

Det är en grusväg men är det enskild eller allmän väg? För privat är den väl inte? Man kan fråga kommunen om man får sätta upp en varningsskylt. Sitter ju till exempel lekande barn skyltar lite här och var men man får egentligen inte sätta upp vägskyltar utan lov.
 
Sv: Hur göra med trafik?

Om det är folk som bor i närheten så gå och prata med dom.

Bra idé, fast tyvärr är många av de som kommer på vägen inte sådana som bor i närheten. Har aldrig riktigt förstått varför denna grusväg används av så hiskeligt många människor. Det måste råda brist på vägar här i området...

Det är en grusväg men är det enskild eller allmän väg? För privat är den väl inte? Man kan fråga kommunen om man får sätta upp en varningsskylt. Sitter ju till exempel lekande barn skyltar lite här och var men man får egentligen inte sätta upp vägskyltar utan lov.

Det är en vägsamhällighet som sköter vägen. Vad räknas det som då? Enskild?
 
Sv: Hur göra med trafik?

Det är en vägsamhällighet som sköter vägen. Vad räknas det som då? Enskild?

Tror det men ring kommunen och be att få tala med vägansvarig eller hör med någon granne om hur det ligger till. Personligen tror jag det blir bättre effekt med en skylt som visar en sparkande häst och inte den vanliga skylten. Folk är tyvärr ofta mer rädda om sina bilar än sina medtrafikanter. Och hästen räknas ju fortfarande som fordon när den är på vägen
 
Sv: Hur göra med trafik?

Vi som ryttare kan inte börja på att begära att bilisterna ska stanna sina bilar utan vi måste lära våra hästar att fordon är något som inte vanligtvis är farligt. Jag förstår din oro dels pga att bilar gör stor skada och dels taggtråden som är farlig för dig och din häst.

Finns det möjlighet att stå bredvid vägen och titta på bilar som åker förbi? Kanske tom få med någon mer häst som är totalt avslappnad för allt brummande? Om du själv börjar stressa upp dig så märker hästen det snabbt (som du säkert redan vet) - finns det någon "orädd" annan människa i din närhet som kan stå bredvid vägen och titta på bilar med din häst?

Har själv en häst som när hon kom för snart 7 år sedan var rädd för allt men med hjälp av en annan lugn häst och gott om tid har hon nu gått från hispig vid motorljud till att på långa tyglar strosa förbi grävmaskiner som dikar längs grusvägen och timmerbilar som kommer längs smala skogsvägar. Det tog ett halvår från hispig till trafiksäker och nu blir hon bara bättre för varje år (synd bara att soptunnor som står olika fortfarande äter hästar ;) )

Om du hade bott i min närhet så hade jag gärna ställt upp med en eller två säkra hästar som ni kunde ta skydd bakom för de lär sig snabbt av varann. Hoppas det löser sig för er - det ska vara roligt att rida!
 
Sv: Hur göra med trafik?

Det är sant att man bör lära hästen att trafik inte är farligt men genom att be närboende att visa extra hänsyn ett tag pga av ett hästen är ung eller aldrig blivit trafikvan eller blivit skrämd kan man kanske fortare få hästen trafikvan. Någonstans måste man ju börja. Och jag tror (jag vill tro i alla fall) att de flesta människor förstår om man förklarar att just den här hästen är just nu mycket rädd för bilar.

Ser dessutom TS att tex grannens bil kommer och hon har pratat med grannen och grannen saktar ner så kanske TS kan slappna av lite mer och då slappnar hästen av. Win win situation för alla :)
 
Sv: Hur göra med trafik?

Vi som ryttare kan inte börja på att begära att bilisterna ska stanna sina bilar utan vi måste lära våra hästar att fordon är något som inte vanligtvis är farligt. Jag förstår din oro dels pga att bilar gör stor skada och dels taggtråden som är farlig för dig och din häst.

Fast varför inte då egentligen? Jag har tänkt så, men försöker att tänka om faktiskt. Vägen är ju såpass smal att man måste köra väldigt försiktigt förbi även en cykel så självklart måste man vara ännu försiktigare vid möte med häst! På en smal grusväg är det för mig en självklarhet att man stannar vid möte med häst. Inte slår av motorn då, men står stilla med bilen.

Finns det möjlighet att stå bredvid vägen och titta på bilar som åker förbi?

Det är nog ingen större vits eftersom hon ju inte är rädd för bilar eller ens lastbilar/bussar när vi står bredvid den stora vägen vid vårt hus. Det är i mer "trängda" situationer som det inte fungerar.

Kanske tom få med någon mer häst som är totalt avslappnad för allt brummande?

Saknar helt ridsällskap här tyvärr...:(

Om du hade bott i min närhet så hade jag gärna ställt upp med en eller två säkra hästar som ni kunde ta skydd bakom för de lär sig snabbt av varann. Hoppas det löser sig för er - det ska vara roligt att rida!

Tack :)! Synd att det inte fungerar.
 
Sv: Hur göra med trafik?

ett tips är att du tar ut hästen på ngt ställe där det inte åker bilar, och din mamma eller pappa tar sin bil så ni får "träna" lite på den genom att h*n kör fram och tillbaka bredvid er =) om det går att ordna så är ju det ngt man kan pröva.
 
Sv: Hur göra med trafik?

Undrar också om bilister förstår vilket ansvar de har i trafiken vid möte med häst?

Andra förare av fordon, som tex bil- eller motorcykelförare, har att vara särskilt aktsamma när de möter ett ridekipage i trafik.

Och:

Bilister har av hävd ett stort ansvar för sina handlingar i trafiken medan "oaktsamhetströskeln" för en ryttare är högre. Denne anses, troligen, oaktsam först vid allvarligare avsteg från sina åligganden i trafiken.
(Agria)
 
Sv: Hur göra med trafik?

Jo, det har jag faktiskt funderat på. Att låta min man köra förbi hästen med bilen upprepade gånger tills hon inte tycker att det är något att bry sig om. Vi har en grusplan i närheten där man nog skulle kunna öva detta :)!
 
Sv: Hur göra med trafik?

Javisst har bilister ett stort ansvar, men det innebär inte att de ska behöva/måste stanna och låta en ryttare få rida förbi i sitt eget tempo. OM en bilist håller sig till sedvanlig ordning, och kanske saktar ner vid möte eller omkörning så har bilisten tagit hänsyn.
Du i din tur måste ta ditt ansvar och lära din häst att vistas i trafiken, annars är det du som kan bli vållande till att en olycka sker och så långt sträcker sig inte ansvaret för en bilist om ryttaren ger sig ut på vägen med en häst som är rädd för bilar.

Jag har själv en häst som har tyckt att mötande bilar kan vara läbbiga, i 90 % går det bra men i högre hastighet så blir han skraj och kastar sig. Detta får vi öva på, jag kan ju knappast be kommunen/vägverket sänka hastigheten till 30 för att min häst tycker att 50 är en hög fart vid mötande trafik.
 
Sv: Hur göra med trafik?

Fast det där är väl väldigt upp till tolkning? Det finns väl egentligen ingen häst man kan ge sig ut med på väg då? Jag håller inte någonstans med om att det ALLTID är bilistens fel, det har jag alltid tyckt låtit tokigt, men jag tycker att man som bilist ska tänka ungefär likadant som när man kommer körandes och det är barn på vägen. Om jag skulle köra om ett barn på cykel på en liten smal grusväg hade jag varit fruktansvärt försiktig. Jag likställer hästar med barn, dvs lika oberäkneliga! Helt plötsligt vinglar barnet, och helt plötsligt "vinglar" hästen. En häst kan ju för sjutton bli rädd för en sten i vägkanten, eller en fågel som flyger upp, och då bli en trafikfara. Den behöver ju inte vara rädd för bilen som kommer, men ändå orsaka en olycka!
 
Sv: Hur göra med trafik?

Jag tycker inte heller att vi som ryttare kan kräva att bilarna ska stanna. För mig e det en självklarhel att men ska kunna köra förbi en häst. Och kan man inte det får man stanna hemma tills det går.

Så lura ut din smabo att köra brevid hästen tills den inte bryr sig och håll lugnet själv.
 
Sv: Hur göra med trafik?

Du behöver du inte ha ridsällskap, men ta med det hästsällskapet din häst har ner till vägen.

Ett alternativ för de bilarna som kör alldeles för snabbt, är ju också att medvetet rida mitt i vägen så att bilarna måste sakta ner, för att sen genomföra mötet i bra hastighet.
 
Sv: Hur göra med trafik?

Så har jag gjort ibland, men det kan väl ändå inte vara mer accepterat att jag rider mitt i vägen än att en bil stannar till och låter mig passera:confused:? Jag pratar fortfarande INTE om att stänga av motorn, utan bara att bilen står stilla när vi passerar varandra... Bilar stannar ju för att släppa förbi varandra på den här vägen, så varför skulle man inte kunna stanna till för att släppa fram en häst?
 
Sv: Hur göra med trafik?

Nej, men kan du inte göra andra tecken åt bilisten att sakta ned (med ena handen) så är det ju ett alternativ. Det finns många människor som inte kan någonting om hästar och tex tror att det är bättre om mötet m hästen går snabbt än att det tar lång tid.
Vet att SvRF hade broshyrer om hästar i trafiken för en del år sedan (ca 10), om det finns något liknande idag går det kanske att dela ut sådana till boende i närheten.
 
Sv: Hur göra med trafik?

Mina hästar skulle jag kalla trafiksäkra, jag rider på tungt trafikerad väg utan vägren där lastbilar blåser förbi i 90 utan att de rör ett öra. Men om vi möter en bil som stannar o måste gå förbi på en smal väg blir det mycket värre. Båda blir misstänksamma o tycker det är väldigt suspekt o jag är rädd att vid minsta ljud kommer det fara ut ett ben som med den vanliga turen skulle träffa bilen. Passerar de bara förbi som vanligt är det inga problem. Så jag föredrar helt klart att folk inte stannar, vilket jag oxå säger om ngn undrar. Därför är det inte helt lätt för en hästovan bilförare att veta hur den ska bete sig. Sen tycker jag att det är mitt problem att hålla ordning på min häst så den kan vistas i trafiken precis som att det är föräldrars ansvar att hålla koll på sina ungar. Sen ska man självklart ta hänsyn även som bilförare.
Jag får känslan av att du kanske överför en del av din oro på ego häst eftersom du verkar göra en rätt stor grej av det här med trafik?
Jag gör inget när jag rider bland bilar, ofta sitter jag o nynnar lite bara o jag tänker inget speciellt oavsett vilket fordon jag möter. Jag vet många som direkt börjar plocka med tyglar ska börja flytta hästen åt sidan snabbt osv o på så sätt överför en massa negativ energi till hästen utan att ens vara medveten om det.
Sen låter skyltar som en bra idé, gärna lite annorlunda som får folk att titta till lite extra.
 
Sv: Hur göra med trafik?

Det där är ett aber. Jag har turen att bo i ett område där i princip alla 'lokalbor' visar stor hänsyn. Dock går det fort generellt, och ibland hinner de se för sent.

Ngt som fungerar ganska bra om de inte kör som idioter och det är hyfsad sikt och det är en kort sträcka du har tills du kan komma förbi taggtråden t ex är att helt sonika rida mitt i vägen. Då förstår de flesta bilister, speciellt om du kör lite teckenspråkskommunikation med dem, att det inte säkert går köra om där, men att du ska lösa det så fort du kan.

Är ju inget man kan göra i en halv kilometer, men om det är ett par hundra meter till närmsta mötesplats t ex.

Jag gör på landsvägen (70-väg men dte går minst 90) alltid sakta farten-tecken, vilket funkar på de flesta. Idioter kommer man aldrig ifrån dock, men de flesta är hyfsat vettiga och bara obetänksamma.

Ang stanna så när jag kör bil stannar jag om jag ser att ryttaren vill det, eller om jag tycker det börjar se okontrollerat ut. Annars kör jag sakta förbi. Det är så väldigt olika vilket som håller olika individer lugna. Märkt det själv med mina med, att de kan bli mer varse om en bil stannar.

Jag har haft turen att ha trafiksäkra hästar, och har ypperlig träning av byborna och inte att förglömma - lantbrevbäraren. Mången unghäst har han trafiktränat :love: Vi börjar med att stå och titta när han kommer, sen står vi vid brevlådan (brukar kunna komma en godbit från postis då tom *s*), sen står vi bredvid vägen och till sist går vi längs med vägen, och postis passerar i ökande hastighet för var vecka.

Men även en trafiksäker häst kan ju bli rädd av en plastpåse i diket, så jag vill ha så god plats det går när jag möter/blir omkörd av en bil. Det blir så trångt ibland annars att t ex när vi mötte mjölkbilen skrapade min stigbygel i den. Synnerligen olyckligt om det precis innan man är jämsides far upp ngt ur diket och hästen kastar sig utåt.

En trafiksäker häst kastar sig ju nämligen ut i trafiken då. Trafiken är inte farlig, men det i diket är det. Då är eg en trafikberörd häst bättre, den kastar sig ju bort från trafiken - men då måste det finnas plats.

Ett knep förresten jag fick lära mig som jag bara provat en gång men funkade då, är att låta hästen 'jaga' en bil. Ta maken t ex som ställer bilen (på tomgång) på lämplig väg, du kommer ridandes på vägen mot bakändan på bilen, och när ni är si och så nära låter maken bilen rulla iväg. Man kan sen trava efter bilen med. Hästen ska då, påstås det, få illusionen att den kan driva iväg bilen och de ska då bli tryggare. Sant eller ej låter jag vara osagt, men den jag hade med liten känslighet kvar tyckte det var en tvärkul lek, och sista känsligheten försvann.
 
Sv: Hur göra med trafik?

Ngt som fungerar ganska bra om de inte kör som idioter och det är hyfsad sikt och det är en kort sträcka du har tills du kan komma förbi taggtråden t ex är att helt sonika rida mitt i vägen. Då förstår de flesta bilister, speciellt om du kör lite teckenspråkskommunikation med dem, att det inte säkert går köra om där, men att du ska lösa det så fort du kan.

Det prövade jag en gång, jag red snett över vägen för att nå ett grindhål längre fram och slippa bli inklämd mellan bil och staket. Döm om min förvåning när bilen klämmer sig förbi i alla fall. Förvisso i sakta mak men det var inte mycket till godo
 
Sv: Hur göra med trafik?

så jag vill ha så god plats det går när jag möter/blir omkörd av en bil. Det blir så trångt ibland annars att t ex när vi mötte mjölkbilen skrapade min stigbygel i den. Synnerligen olyckligt om det precis innan man är jämsides far upp ngt ur diket och hästen kastar sig utåt.

Det är ju det också, man vill ju verkligen inte skada någons bil. Och på vissa ställen blir det jättetrångt. Smal grusväg och taggtråd på båda sidor - då är det inte många meter till godo precis...:crazy: Då är det, för min del, bättre att låta mig få gå förbi och ha bilen ståendes stilla.

Ett knep förresten jag fick lära mig som jag bara provat en gång men funkade då, är att låta hästen 'jaga' en bil. Ta maken t ex som ställer bilen (på tomgång) på lämplig väg, du kommer ridandes på vägen mot bakändan på bilen, och när ni är si och så nära låter maken bilen rulla iväg. Man kan sen trava efter bilen med. Hästen ska då, påstås det, få illusionen att den kan driva iväg bilen och de ska då bli tryggare. Sant eller ej låter jag vara osagt, men den jag hade med liten känslighet kvar tyckte det var en tvärkul lek, och sista känsligheten försvann.

Skulle man kunna prova på lämplig plats :)!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 546
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 762
Senast: Kraxa
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 479
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
857
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp