Bukefalos 28 år!

Hur göra med trafik?

Sv: Hur göra med trafik?

Jag får känslan av att du kanske överför en del av din oro på ego häst eftersom du verkar göra en rätt stor grej av det här med trafik?
Jag gör inget när jag rider bland bilar, ofta sitter jag o nynnar lite bara o jag tänker inget speciellt oavsett vilket fordon jag möter. Jag vet många som direkt börjar plocka med tyglar ska börja flytta hästen åt sidan snabbt osv o på så sätt överför en massa negativ energi till hästen utan att ens vara medveten om det.

Helt klart gör jag det, inget snack om saken! Men hästen är lite oberäknelig. Vissa dagar är hon mycket lugnare, och då är jag också mer avslappnad. Sedan har hon sina "hispiga" dagar, och känner man att hästen är på väg ner i diket när det kommer en bil så sitter man inte så lugnt nästa gång det kommer en :crazy:. Då är det SVÅRT att låta bli att plocka med tyglarna, flytta hästen och dylikt. För man är ju rädd om både sig själv och andra... Har man dessutom kommit upp i 40+ åldern så har man kommit på att man inte är odödlig...;)
 
Sv: Hur göra med trafik?

Helt klart gör jag det, inget snack om saken! Men hästen är lite oberäknelig. Vissa dagar är hon mycket lugnare, och då är jag också mer avslappnad. Sedan har hon sina "hispiga" dagar, och känner man att hästen är på väg ner i diket när det kommer en bil så sitter man inte så lugnt nästa gång det kommer en :crazy:. Då är det SVÅRT att låta bli att plocka med tyglarna, flytta hästen och dylikt. För man är ju rädd om både sig själv och andra... Har man dessutom kommit upp i 40+ åldern så har man kommit på att man inte är odödlig...;)

Har du försökt eller lyckats lista ut vilka de hispiga dagarna är? Är det tex om det blåser eller är det om hon vilat dagen innan? Eller finns det något annat, kanske hur länge sedan hon fick mat? Jag har två ston som blir mycket på tårna om det blåser till exempel, alltså rider jag kanske inte ut på vägen blåsiga dagar utan håller mig hemma, ev tömkör eller skogspromenad. Den ena kan ibland ladda ordentligt om hon vilat så då rider jag kanske först hemma och sedan ut eller håller mig bara i skogen.

För jag börjar närma mig det icke-odödliga strecket och vill helst inte få markkontakt förrän jag själv vill ;)
 
Sv: Hur göra med trafik?

Jag känner igen ditt dilemma helt!
Jag har inte mycket tips att komma med egentligen mer än att jag gissar att hon
och du vänjer er mer vid trafiken med tiden. Hon är ju inte så gammal än.
Men om jag inte minns fel så är Belle precis som Tabasco lite otålig, stå stilla är inte
det roligaste när man är ute på ridtur. :D
Därför stannar jag nästan aldrig vid ett möte med en bil på smal väg, då blir han otålig,
börjar backa och flytta runt och det hela blir bara stressigt och obehagligt.

Vad händer om du håller ut i kanten och skrittar förbi mötande bilar i samlat tempo? Är hon "hoppig" då också? :)
 
Sv: Hur göra med trafik?

enda sättet att lära "idioter" att man inte kör som en galning vid möte/omkörning av häst är:
# att pynta ut sig med reflexer så att alla julgranar i hela världen blir avundsjuka. (så dom säker ser dig även om det är ljust ute)
# sen rider man helt enkelt mitt i vägen tills bilisterna antingen saktar ner eller stannar, då flyttar min sig så dom kan köra förbi eller att man kan rida förbi (man ska inte flyttar sig för mkt, bilisterna är trots allt rädda om sina bilar så dom kommer köra försiktigt när dom passeraar dig)
#sen ler man glatt och vinkar så dom förstår att dom har gjort rätt. (positiv förstärknig tror jag det kallas, funkar på alla levande varelser)

för dom bofasta som kommar att möta dig flera gånger kommer snart lära sig att man ska sakta ner när dom ser dig, och turisterna få man hoppas att dom kommer ihåg läxan efter en gång och att dom hädanefter kommer ta det lungt och vissa hänsyn till andra ryttare här i världen :)

detta har jag gjort på flera platser här i världen och det funkar varje gång, det är ett internationelt "språk" så alla förstår ! ;)

kom ihåg - man måste våga ta plats för att få plats !
 
Sv: Hur göra med trafik?

Vad händer om du håller ut i kanten och skrittar förbi mötande bilar i samlat tempo? Är hon "hoppig" då också? :)

Ja. På sina "hispiga" dagar far huvudet upp i luften och hon tvärstannar när hon ser bilen komma körandes på håll. När den kommer närmare börjar hon backa och, antar jag, försöker vända. Ett stort problem är att vissa bilister här omkring inte ens bryr sig (eller förstår) att hästen är rädd när hon börjar göra så. Hade för ett tag sedan en skåpbil som kom fort på den här lilla vägen. Hästen började tramsa, backa och ha sig, och då stannade han. Men innan vi hade hunnit gå förbi honom när han stod stilla så började han köra igen...:crazy: Med resultatet att vi väldigt nära hamnade i taggtråden. Det var just på ett sådant ställe där det är taggtråd på båda sidor, och det var verkligen inte mycket marginal mellan relativt breda skåpbilen och hästen...:crazy:
 
Sv: Hur göra med trafik?

enda sättet att lära "idioter" att man inte kör som en galning vid möte/omkörning av häst är:
# att pynta ut sig med reflexer så att alla julgranar i hela världen blir avundsjuka. (så dom säker ser dig även om det är ljust ute)

Det har jag tänkt göra faktiskt. Tror jag ska börja dra reflexväst utanpå säkerhetsvästen.

#sen ler man glatt och vinkar så dom förstår att dom har gjort rätt. (positiv förstärknig tror jag det kallas, funkar på alla levande varelser)

Det gör jag ALLTID! Har till och med instruerat maken att alltid vinka och tacka när någon visar bra hänsyn om jag skulle vara "upptagen" med att hålla reda på hästen.

kom ihåg - man måste våga ta plats för att få plats !

Precis! Har börjat få den inställningen också. Jag har faktiskt lika mycket rätt att vara på vägen som andra fordon, även om medtrafikanter ibland inte verkar tycka så.

Stod igår kväll och såg när någon ung person i en gammal högljudd 740 tog kurvan runt vårt hus, från stora vägen och in på grusvägen i ett helsikes tempo. När han kommit in på grusvägen gasade han på lite extra så att gruset sprutade. Det är precis sådana jag INTE vill möta på den lilla smala vägen. Runt den kurvan är sikten ungefär lika med noll. Det promenerar folk med och utan hund, barn cyklar där, jag rider där - hur tänker man när man kör så???
 
Sv: Hur göra med trafik?

Du har inte möjlighet att låna hem en trafiksäker häst en tid som din make (eller ngn annan ryttare i din bekantskapskrets) kan rida före med?
 
Sv: Hur göra med trafik?

Jag tror du överför din osäkerhet på hästen, ni måste öva upp er båda två tror jag. Jag bor längst in på en grusväg, det är 50 km/h längs hela vägen. Emellanåt går det inte att mötas två bilar utan att båda måste sakta ner och försiktigt ta sig förbi. Det finns folk som har hästar och stall på tomterna här. Men jag stannar inte när jag möter dom. Möjligen att jag kan minska hastigheten, men jag tar förgivet att ger man sig ut på sådana vägar så är hästen trafiksäker, väljer man att ha hästen uppstallad så man måste ut på sådana vägar då är det inte mitt problem om hästen inte är trafiksäker. Då får man som hästägare lösa det innan man ger sig ut i trafiken. Eller stalla upp annanstans om man inte kan lösa det, inte tänker jag stanna bilen varje gång jag möter ett hästekipage. Och ja, jag har häst själv. Och ja, hon är trafiksäker, det har vi övat mycket från marken redan innan hon reds in. Sätter mig inte på en häst som inte är trafiksäker först. Har med flit stallat upp henne vid tågspår och så för att verkligen utsätta henne till max för saker.
 
Sv: Hur göra med trafik?

Får bara hoppas att jag inte möter "dig" på vägen...:crazy:

Min häst var relativt trafiksäker innan hon blev sjuk. Har inte varit ridbar på ca ett år pga fång med hovbensrotationer och sänkningar. Det är en helt annan häst jag fick tillbaks, på gott och ont.

Om du har läst i tråden så ser du att hon inte har några som helst problem med att stå och gå precis bredvid en större väg där det kommer bilar, lastbilar och bussar. Tåg bor vi väldigt nära och hon är inte speciellt rädd för det heller. Men i "trängda" situationer blir det svårt.

Jag blir minst sagt lite fundersam när jag läser hur lite hänsyn man tycker att man ska visa som bilförare...:crazy: En fundering: Om man sitter i ett fordon som är så kraftfullt som en bil ändå är, kanske man ska var lite mer ödmjuk gentemot medtrafikanter? Tänk om din trafiksäkra häst skyggar för en plastpåse i diket eller en flaxande fågel - är det en omöjlighet:confused:?
 
Sv: Hur göra med trafik?

ska vi sjunka till den nivån? Dig vill jag inte ha på min häst heller isåfall. Eller ska vi skippa den nivån?

Då måste ni ju jobba på den "trängda" situationen, som kan uppstå, Innan ni ger er ut i trafik. Det är inte våran uppgift som bilförare att lösa det problemet åt er. Därför finns det instruktörer och hjälp att tillgå med mer erfarna hästmänniskor, när man inte klarar att lösa situationer själv.
Inte kan man kräva att Alla ska stanna för att du inte jobbat på problemet innan ni gett er ut i trafiken. Är ni på 50 km/h väg så får man ju räkna med att fordonen håller den hastigheten.
 
Sv: Hur göra med trafik?

Sitter jag på en trafiksäker häst så vill jag helst att folk ska hålla hastighetsbegränsningen samt hålla avtånd så gott det går. De som ligger och kryper när de ska förbi (och i värsta fall gasar på för fullt när de är förbi) är jobbigast.

Om hästen varit trafiksäker förut och inte reagerar på bilar mer än när ni är ute och går/rider så tror jag mest ni hetsar upp varandra. Hästen märker att du spänner dig när det kommer en bil och spänners sig, det märker du och blir lite nervös för hur det ska går, hästen spänner sig mer, matt säger ju att det är farligt och så vidare.
 
Sv: Hur göra med trafik?

ska vi sjunka till den nivån?

Vilken nivå då?

Hästar är hästar = oberäkneliga. JAG skulle aldrig vid ett möte med hästekipage. vare sig ryttare eller kusk, på en liten grusväg bara fortsätta att köra i samma tempo. Jag skulle för den delen aldrig fortsätta i samma tempo om jag mötte en cyklist heller på en smal grusväg. Eller någon som är ute och promenerar. Det gör man väl inte? Varför skulle man göra det? Tänk om cyklisten vinglar eller hästen skyggar och någon blir skadad. Vill man ha det på sitt samvete även om det tekniskt sett kanske inte var ens fel? Det tar ju så väldigt lite tid att sakta ner/stanna till en liten stund och släppa fram den andre. Tänker jag så himla konstigt?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur göra med trafik?

du vill inte möta mig i trafiken som håller jämn hastighet hela vägen, minskar vid hinder men skulle aldrig stanna om det inte är något specifikt som kräver det (möte med lastbil, vilt, småbarn o.s.v. med vid småbarn förutsätter jag att föräldrarna faktiskt har koll på sina barn när dom "släpper ut" dom på 50 km/h vägar, precis som jag förutsätter att man har koll på sin häst).
Och jag vill inte ha någon på min häst som för över sin osäkerhet vid trafik. För att jag jobbat på problemet innan jag ens funderade på att sitta på hästen. Skulle aldrig ta ut henne på trafikerade vägar om jag var tvungen att få fordonen att stanna för att våga vara ute och rida.
 
Sv: Hur göra med trafik?

så tror jag mest ni hetsar upp varandra. Hästen märker att du spänner dig när det kommer en bil och spänners sig, det märker du och blir lite nervös för hur det ska går, hästen spänner sig mer, matt säger ju att det är farligt och så vidare.

Absolut. Det blir en ond cirkel.
 
Sv: Hur göra med trafik?

Då är det ju ett problem ni måste jobba på, Innan ni ger er ut. Antingen på egen hand om ni klarar det, eller med hjälp av någon annan med mer kunskap om det, som kan jobba både på din och hästens osäkerhet.
Man kan inte lägga över sitt problem på andra. Ger man sig ut på vägar får man ju räkna med att fordonen håller den lagstadgade hastigheten. Kräva att alla ska stanna och stå stilla tills man är förbi... Det resulterar bara i att folk blir ännu mer irriterade på hästar och hästmänniskor, när man börjar kräva av folk att dom ska stanna och stå stilla...
 
Sv: Hur göra med trafik?

Håller med giganten.

Det är bara träna träna träna. Promenera med hästen 1 timme längs vägen fram och tillbaka fram och tillbaka som om det vore den naturligaste saken i världen.
Alltså inte börja trösta och lugna när det kommer bil utan låtsas som att det inte kommer ngn bil. Bara gå på och kanske småhumma för dig själv.

Träna på ett fritt område med sambons bil. Be han gasa förbi rejält så gruset sprutar medans du oberörd går med hästen. Be ngn med lastbil/cross ,ja allt vidunderligt man kan tänkas möta.

När jag miljötränar så går jag till extrema åtgärder för jag anser det mkt viktigt med en säker häst. En kompis till mig hade ex. bundit ihop tomma konserver och kom springandes bakifrån. Detta höll vi på med till hästen inte blinkade.
Använd fantasin. Finns MASSA saker att öva. I och med att man blir tryggare i olika övningar så stärker ju detta både ditt och hästens självförtroende och då blir även bilproblemet lättare.

Jag tror oxå att du "smittar" av din oro på hästen.

KAn man inte be kommunen kolla på om inte taggtråden kan tas bort? Den får ju ändå inte användas till djur längre.

Att rida ut mitt i gatan för att få bilar att sakta ner förstår jag inte hur vissa av er vågar!!! Det är ju livsfarligt! Tänk så hinner inte ni åt sidan,bilen hinner inte bromsa. DÅ kan vi snacka om farlig situation:crazy:
 
Sv: Hur göra med trafik?

Att rida ut mitt i gatan för att få bilar att sakta ner förstår jag inte hur vissa av er vågar!!! Det är ju livsfarligt! Tänk så hinner inte ni åt sidan,bilen hinner inte bromsa. DÅ kan vi snacka om farlig situation:crazy:

Alla bilförare ska hålla en sådan hastighet att de HINNER BROMSA I TID vid hinder på vägen.

Ska man tycka att alla hästar ska vara trafiksäkra och klara att bilar åker förbi så gruset sprutar (t ex), så ska vi väl ställa samma perfektionskrav på bilförarna?

Sen, jag hoppas givetvis ingen rider mitt i vägen i en skymd kurva t ex, det handlar - som det skrevs med - om sträckor där det finns god sikt.

Personligen begriper jag inte hur vissa bilförare har sån respekt för 400 kg älg, men noll respekt för 600 kilo häst..

Naturligtvis ska man göra vad man kan för att få hästen så säker som möjligt. Men garantier finns ALDRIG med hästar.

Situationen du beskriver är LIKA farlig som bilföraren som inte saktar ner utan håller tillåten hastighet förbi hästen, hästen blir rädd eller snubblar och hamnar framför bilen. Hur törs bilförarna..

Om man både ger och tar, och alla inblandade gör det, blir det sällan problem... Dvs ryttare/kuskar gör vad de kan för att ha så trafiksäkra hästar som möjligt och försöker kommunicera så mkt som möjligt med medtrafikanter. Och bilförarna visar hänsyn och respekt för hästarna och håller ut och dämpar farten lite vid passerande, och om de ser att det inte går riktigt enligt plan, stannar eller kör sakta förbi.

På så vis får man i slutänden dessutom som bonus mer och mer trafiksäkra hästar då de slipper bli skrämda och istället lär sig att det var inte farligt det heller.
 
Sv: Hur göra med trafik?

Fast jag tycker att TS kräver lite för mycket utav bilförarna som kräver att Alla som måste passera henne ska Stanna och Stå stilla tills hon är förbi.
Givetvis anpassar man sig som bilförare efter situationen, men att gång på gång möta samma ekipage mitt i vägen, som kräver att man ska stanna och stå stilla tills dom passerat, istället för att ekipaget själva jobbar på problemet först innan man ger sig ut...
Givetvis kan hästen bli rädd ändå och då får man som bilförare anpassa sig därefter. Men att göra det jämt för samma ekipage för att dom ger sig ut på vägar dom inte är redo att vara på...
Kan man inte hantera hästen från ryggen, då måste man träna mer på backen först. Innan man sätter sig upp igen. Klarar man att hantera situationen från backen så är det lättare att lösa från hästryggen med.
 
Sv: Hur göra med trafik?

Nu var mitt förslag ang rida mitt i vägen med ett tillägg du tappat bort - om det är mycket trångt att mötas där, och det är hyfsat nära till ett lämpligare ställe (t ex en mötesplats, eller att ett stängsel tar slut).

Att alla bilar ska stanna och stå till har jag iofs inte uppfattat att TS kräver, men det tycker inte jag heller man kan kräva. Men om en häst blir rädd och börjar 'jazza omkring' så är det - tycker jag - både hänsynsfullast och säkrast att stanna, och 'lyssna' på ryttaren.

Som jag skrev innan kan en stillastående bil stressa vissa hästar mer, men det är då enkelt som ryttare att 'vinka fram' bilen t ex.

Och tyvärr vet jag att hästar som är 110% trafiksäkra 'vid hand' inte behöver vara det uppsuttet. Likväl som en häst kan vara helt trafiksäker vissa dagar men inte andra. Dessutom, den mest trafiksäkra jag haft, han jag repade mjölkbilen med stigbygeln på, han var INTE 'plastpåsar i diketsäker'. Och den dag de hade målat om kantstrecken...jisses. Jag märkte inte av det förrän det kom en buss och jag skulle flytta ut honom i vägrenen, och han kastade sig ut i vägen i SKRÄCK för de hemska vita krokodilerna... Tack och lov var det en snäll buss, som redan innan han började fara runt hade gått över i 'mötande vägbana' för att ge utrymme vid passagen (det var turligt nog en raksträcka och inget möte).

Så, JAG skulle inte ens vilja passera MIN EGEN helt trafiksäkra häst i 'full fart'. Just för det är och förblir en häst, och ffa trafiksäkra hästar kan utan att blinka kasta sig MOT trafiken om de blir rädd för ngt i diket. Och jag förstår inte folk som tycker 'äh, xxx hundra kilo häst är bara blåsa förbi'. Hur många skulle blåsa förbi om det gick en älg i vägkanten?
 
Sv: Hur göra med trafik?

Här har ju Ts tillochmed skrivit att ibland får hennes karl vinka och tacka bilförarna för att hon har fullt upp med hästen, fast han går med. Känns som dom har en bit kvar innan dom ska ge sig ut på trafikerade vägar...
Och ingen utav mina grannar susar förbi hästekipage i 50 km/h, för det går inte, vägen är för smal och kurvig och backig och har för skymd sikt för det. Men jag tror faktiskt ingen stannar helt, inte jag heller. Dock, skulle jag se att hästen börjar krångla, klart man stannar/kör åt sidan,, inte värre än att väjja för något annat, ett barn trillade med sin cykel framför min bil en gång när jag krypkörde förbi, ställde mig på bromsen och sprang ut ur bilen för att kolla så han inte hamnade framför eftersom han inte reste sig direkt. Men skulle det vara samma ekipage dag ut och dag in som krånglar, då skulle mitt tålamod ta slut och jag skulle be ekipaget sluta blockera vägen varenda dag. Precis som jag skulle prata med föräldrarna om det var samma barn ute och vinglade och trillade mitt på vägen varenda dag, så jag fick krypköra hela vägen hem utifall att det är ett barn liggandes på vägen bakom en kurva.

Och Ts har ju skrivit att hon behöver att bilarna står still tills hon passerat för hon blir upprörd när folk kör iväg innan hon passerat helt. Klarar hon inte av att fordon passerar henne, och inte står helt blickstilla, då är inte hon och hästen redo för dom vägarna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 557
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 762
Senast: Kraxa
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 479
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
857
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp