Bukefalos 28 år!

Hur göra med trafik?

Sv: Hur göra med trafik?

Usch, jag har ett problem som jag inte kan lösa...:(

Min häst är inte trafiksäker, och situationen där jag bor gör inte saken bättre. Jag bor längs med en större väg, tungt trafikerad. Hästen kan stå och gå utanför vårt hus, precis bredvid alla bilar och lastbilar, utan att reagera med minsta. Men så fort det blir "trängre" går det mindre bra.

Men så vill jag ju rida, och valmöjligheterna här är fruktansvärt begränsade. Det finns en väldigt fin ridväg, men den är avstängd med vägbom och taggtråd bredvid så där kommer vi inte in i nuläget. Oftast blir det då ridning på en grusväg som jag brukar kalla "Sveriges mest trafikerade grusväg"...:crazy: För att komma någonstans måste jag rida ungefär 0,5 km x 2 på denna grusväg. Igår red jag vid 19-20-tiden och det hann komma fyra bilar på denna lilla stunden. Ett stort problem är att långa sträckor har man taggtråd båda sidor, dvs omöjligt att komma av vägen vid möte med bilar. Men det allra största problemet är hur fort bilarna kör, och hur lite hänsyn och förståelse de visar för att det är en häst på vägen...

Två av bilisterna igår uppträdde exemplariskt :bow:! Körde mot oss sakta, och stannade sedan helt så vi kunde passera säkert och bra. Men de andra två... Den ena bilen hade vi turen att möta där det inte var taggtråd, och vi kunde alltså komma av vägen och stå en liten bit in på ett fält. Den bilen kände jag väl igen - hon kör här varje dag. Den andra bilen som kom i full fart var en tyskreg. mercedes med takbox = turist. Den hade vi oturen att möta där det var taggtråd på båda sidor och hästen höll på att krypa baklänges ner i den... Det är alltså både "känt" och okänt folk som kör som dårar när de möter oss.

Det är så himla otäckt, och även fast jag har maken med som håller i hästen blir det potentiellt farliga situationer. Jag vet inte vad jag ska göra? Hur sjutton får man folk att förstå att hästar är väldigt oberäkneliga djur som kan hitta på lite vad som helst? Jag upplever det som om det blivit värre. Vet inte om det är förstånd eller hänsynstagande som saknas, men jag börjar bli desperat :(!

Jag skulle göra som några andra nämt att träna att möta bilar, men göra det med någon som du känner som sitter i bilen. Första gången kan bilen stå stilla när du rider förbi, och sen efter ett par gånger köra sakta förbi o.s.v. Det finns ingen genväg utan träna är det bästa. Du kommer känna dig lugn för att du vet att allt sker under kontroll och en vettig person sitter bakom ratten. Bara man tar det lungt och gör det i sin egen takt! Då kommer även hästen slappna av och inse att det inte är något farligt. Det är bara bilar och inga hästätande monster ;)

...Eller så kan man göra som jag och min syster när jag var liten och red shettis och min syster gick brevid. Vi var så trötta på alla bilar som körde i 180 km/h förbi oss på vägen. Detta var under sommaren och det vara extra mycket trafik och vissa verkade inte förstå. Så vi gjorde en skylt och satte på min rygg där det stod. KÖR SAKTA!
Hahah jag tror aldrig jag har sett så många glada människor förut, nästan alla vinkade och skrattade när de körde förbi, plus att de körde väldigt sakta förbi :idea::D
 
Sv: Hur göra med trafik?

...Eller så kan man göra som jag och min syster när jag var liten och red shettis och min syster gick brevid. Vi var så trötta på alla bilar som körde i 180 km/h förbi oss på vägen. Detta var under sommaren och det vara extra mycket trafik och vissa verkade inte förstå. Så vi gjorde en skylt och satte på min rygg där det stod. KÖR SAKTA!
Hahah jag tror aldrig jag har sett så många glada människor förut, nästan alla vinkade och skrattade när de körde förbi, plus att de körde väldigt sakta förbi :idea::D

:bow::bow::bow:
 
Sv: Hur göra med trafik?

Det är jobbigt med mycket trafik. Vi står vid en stor väg med bussar och bilar som går precis längs med två av hagarna. Man måste inte följa bilvägen för att komma till skogen, men däremot för att komma till paddock och till en större klubb med träningsmöjligheter. Dessutom finns det ett motorcrossgäng som kör både längs ridvägar och bilvägar som gärna gasar på när de kommer nära för att se om de kan skrämmas. En väninna gick omkull i ett dike ganska nyss när hästen (vanligen helt trafiksäker) blev skrämd av en av dessa motorcrosser.

Men för att komma till saken... :D Har du provat att vinka till bilisterna? Alltså, hålla ut handen och be dem sakta ned med en gest? Det finns många människor som inte har koll på hästar - varken att hästar kan flippa, eller att de faktiskt kan kasta sig rakt ut framför bilen där bilisten sitter själv. Bilisten tänker förmodligen inte att det går en häst där, h*n vill bara köra på som vanligt för att inte missa "Biggest Loser" eller något liknande.

Det finns ju fler sätt att lösa situationen. Du pröva att rida på mitten av vägen (som någon annan också skrev), och helt enkelt hindra bilarna från att dundra förbi. Detta funkar om hästen egentligen inte är så rädd utan mest irriterad, och om bilisterna är någorlunda försiktiga och har god sikt. Börjar de tuta bakom er så är ju inte det valet helt smart... Eller så kan du ju temporärt leda hästen dessa 500 meter, det är inte så långt, och då får hon en chans att uppleva bilarna utan att vara "ensam" med matte på ryggen.

Nog för att hästar ska vara trafiksäkra, men även den coolaste häst kan sprätta till om en bil/motorcykel gasar förbi riktigt nääära och fort.
 
Sv: Hur göra med trafik?

KL

Kan ju uppdatera lite. Har inte orkat ut på grusvägen nu på ett par dagar. Det är inte kul att sitta på helspänn hela tiden... Däremot tar vi oss andra hållet, ner mot "byn" till. Där rider vi på asfaltvägar som väl är ungefär dubbelt så breda som grusvägen. Det finns även chans att komma bort från vägen nästan överallt. Där kan vi möta bilar helt utan problem oftast. Som idag. Det kom en bil i uppskattningsvis 40-50 km/h (det är 50 där). Hästen skrittar på halvlång tygel, bilen kör förbi utan att hästen rör mer än ett öra. På tillbakavägen, när vi kom från en grusväg, kom en bil med STORT skramligt täckt släp på asfaltvägen. Jag är helt säker på att jag INTE reagerade alls själv, för vi var inte ens på asfaltvägen ännu. Tyglarna rörde jag inte, etc. Men då reagerade hon lite på detta med att spänna sig och titta ordentligt, och hade vi varit vägen hade hon antagligen hittat på något (backat eller försökt slänga sig kanske). Är era hästar såpass trafiksäkra att en bil med ett stort skramligt släp inte rör dem i ryggen???

Jag rider med reflexväst nu. Har sytt om en reflexväst så att den passar perfekt utanpå säkerhetsvästen. Den sitter fast med små kardborrbitar och tas av och på med säkerhetsvästen, så det betyder att jag inte ens behöver fundera på att ta på den. Jättepraktiskt - kanske ska ta patent på "uppfinningen"...;)?
 
Sv: Hur göra med trafik?

Ang trafiksäkerhetsdelen, så¨jag har haft hästar som är såpass trafiksäkra. Nuvarande 'bestånd' så E vet jag inte riktigt, enligt utsago från fd ägare så 'tycker han inte om stora lastbilar/bussar, men gör inget'. Har inte velat köra honom i trafik än dock. Tror inte han skulle reagera på ett skramlande släp, han är inte rädd för mycket. Å andra sidan trodde jag inte han skulle få stora skälva och kasta sig runt för ett fårkadaver 3 m från vägen heller - så..

Lillen är av begripliga skäl inte riden alls i trafik, och han är bil/fyrhjulings/traktorsäker här på hemmaplan men mer vet jag inte. Får jag gissa så skulle hans nerver fullkomligen krulla ihop sig av en bil med skramlande släp.

Men jag vet inte.

Men övriga, dvs araberna, fullbloden och kallblodsstoet skulle inte rört ett öra.
 
Sv: Hur göra med trafik?

Japp, min 4 åring är såpass trafiksäker och tränad oändligt mycket i trafiken innan jag ens satt upp. Bryr inte jag mig så bryr inte hon sig.
 
Sv: Hur göra med trafik?

Jag har en 80 väg att rida på när jag skall rida ut. Bilisterna kör som om det var fri fart på vägen. Det finns ganska breda vägrenar och min häst är helt trafiksäker men ändå tycker jag det blir läskigt. Hon kan ju reagera för något i diket eller nåt annat och hoppa ut. Fick då tipset att rida längre in mot vägbanans mitt för att få bilarna att sakta ner. Fungerar utmärkt. Nu kör de förbi betydligt långsammare än när jag red i dikeskanten. Gäller dock att bilisterna har bra sikt så de ser dig i tid.
När jag rider i skogen på en liten grusväg har jag ofta med mig min lilla hund som springer fritt. Han tror att vägen är hans och går alltså mitt i vägen. Alla bilister saktar ner och stannar så att vi kan passera. Han är den bästa bilbromsaren jag vet. Ingen bilist vill köra på en hund. Nu är kanske din väg något för stor att ha med en hund på?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 071
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 816
Senast: Kraxa
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 488
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
866
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp