Hur hade ni lagt upp ledighet om ni måste ta ut föräldradagar och semesterdagar under ett år?

Bukefalos 30 år!

Johanna1988

Trådstartare
Fick föräldradagar av min man, som måste tas ut under ett år nu, samt att jag måste ta minst 20 semesterdagar. Tanken nu först är att ta fyra veckor föräldraledigt i sommar och en dag i veckan semester under hösten, samt några semesterdagar i jul?

Hur hade ni lagt upp det?

Jag jobbar oregelbundna tider, och även röda dagar. Så jag lägger 5 veckor f-ledigt och 5 veckor semester i sträck på sommaren. Tar sedan 2 veckor f-ledigt vid jul/nyår. Räknade på att jag kommer kunna göra så fram tills minsta barnet är 11 år.

Har massa timmar i timbank, över 50 semesterdagar och nästan 300 f-dagar. Jag räknar med att jag inte är särskilt populär på jobbet de närmsta åren😂.

Jag jobbar oregelbundna tider, och även röda dagar. Så jag lägger 5 veckor f-ledigt och 5 veckor semester i sträck på sommaren. Tar sedan 2 veckor f-ledigt vid jul/nyår. Räknade på att jag kommer kunna göra så fram tills minsta barnet är 11 år.

Har massa timmar i timbank, över 50 semesterdagar och nästan 300 f-dagar. Jag räknar med att jag inte är särskilt populär på jobbet de närmsta åren😂.
Så mycket ledighet på sommaren får jag tyvärr inte.. Men kan ju absolut ta mer vid jul.

Ska du vara ledig 143+20 dagar i år eller totalt 143 dagar?

I vilket fall är det mycket. Jag hade tagit ledigt varje fredag och resten hade jag lagt på en lång sommarsemester + lång julledighet. ( Jag räknar med att man tar fem FL-dagar per vecka. )

Ska du vara ledig 143+20 dagar i år eller totalt 143 dagar?

I vilket fall är det mycket. Jag hade tagit ledigt varje fredag och resten hade jag lagt på en lång sommarsemester + lång julledighet. ( Jag räknar med att man tar fem FL-dagar per vecka. )
Nä, 90 föräldradagar får man väl spara, så 73 dagar totalt detta året (plus januari) ska jag ta ut..

Nä, 90 föräldradagar får man väl spara, så 73 dagar totalt detta året (plus januari) ska jag ta ut..

96 dagar får du spara om du vill :). Så 67 dagar att ta då.

Kanske 4 v ledig i sommar (fl) = 20 dagar
2 dagar/v fl under hösten (sep okt nov halva dec) = 28 dagar
Sen fl halva dec och halva jan = 20 dagar
(Ca alltså, har räknat enkelt nu på hela veckor, om jag räknar rätt).
Sen semesterdagarna kan du trycka in när du vill antingen uppdelat eller i ett svep.

Ett förslag:)

Nä, men det känns inte så roligt att göra så mot mina kollegor, som skulle bli satta lite på pottkanten (jag vet att det är arbetsgivarens uppgift att lösa det men jag tycker ändå det känns taskigt)...
Om du är ledig tillräckligt länge och flaggar redan nu kanske det finns möjlighet att ta in en vikarie för dig?

Jag hade gjort tvärt om, tagit sommarsemester och sen strödagar fl, ger mindre ekonomisk påverkan.
Så hade jag också gjort. Och tagit fl en fredag eller måndag (om du jobbar mån-fre) och du vill ta ut så många dagar som möjligt utan att egentligen vara mer ledig för att kunna ta ut fl-dagar på helgen.

Personligen hade jag tagit ut följande:

2veckor semester + 4v fl på sommaren (20dagar)
2v semester över jul och nyår
Från 1 maj (dvs om du ansöker nu så kan de inte neka dig) fl ledigt 2 dagar i veckan resten av året. Ca 25 veckor om man räknar bort semester +flveckorna på sommaren (ca 50 dagar) går ju att justera lite om du vill ha kvar 96 dagar.

Ja det är sant, det är kanske bättre att ändå ta ut lite semesterdagar på sommaren.

Jo det går nog att få in vikarie, men jag tänker att det är lättare då att jag är ledig kring midsommar, jobbar, sen ledig 5 veckor, sen jobbar kanske två, sen ledig en vecka igen. så att det sammanhängade blir fem veckor men att jag totalt sett kanske ändå är ledig 8...

Men bra tänkt där sen med strödagar, får kolla upp vad som kan bli görbart där :)

Hade gått ner 25 % i tid och skyddat sgi. Upplägg del av dag eller heldagar beroende på vad som passar dig, barnet och jobbet. Tar du en heldag fre eller mån kan du även ta ut lör-sön heldag och få ett lite mindre hål i plånboken.

Glöm inte bort att du bara har rätt/kan ej nekas till tre perioder per år.

Tror det är försent att ansöka om att jag vill gå ner i tid för denna terminen, men till hösten kanske. Hur tänker du att det är bättre än att ta ut strödagar?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka