Hur hantera "gnällig" stallägare?

Nomina

Trådstartare
Jag antar att jag egentligen mest skapar den här tråden för att skriva av mig lite, men om någon har några råd så tar jag tacksamt emot! :)

Jag har min häst i ett stall som ligger precis utanför min dörr i stort sett, stallet är jättefint och inga problem alls där. Stallägaren dock håller på att bryta ner mig totalt, det är en äldre gubbe med vääldigt mycket åsikter om allting. Hade det varit saker som rörde stallet eller honom/hans hästar så hade jag haft överseende, men så är inte fallet. Han håller själv på med trav och har aldrig ridit i hela sitt liv, ändå har han väldigt mycket åsikter om hur jag rider min häst, främst tycker han att jag tar alldeles för lite i honom, jag borde använda tyglarna mer :crazy:. Han tycker också att jag är ute för korta stunder ("daltar" med hästen, som är 3 år och inridningen är precis påbörjad). Han tycker att jag är alldeles för petig med mycket saker (foder i första hand) och att jag lägger för mycket pengar på utrustning till min häst. Att jag jobbar mycket med hästen från marken tycker han också är fruktansvärt onödigt.

Det låter ganska milt här, men detta är bara de saker som kom upp i mitt huvud just nu, det är säkert 100 saker till (utan överdrift) han tycker att jag gör fel på ett eller annat sätt. Detta är något som har försiggått under många år nu, med olika hästar, och det tär på mig mer och mer. Innan har jag försökt att bara "vifta bort" hans kommentarer och låtsas som att det regnar, men jag kan inte längre. Det är motigt att gå ut till stallet pga. detta, jag vet aldrig vad för nya kommentarer jag skall få. Har också periodvis provat att både ta diskussionerna med honom och förklara varför jag gör som jag gör, bara hålla med honom om att jag gör fel, och som ovan nämnt låtsas som ingenting. Allting utan resultat.

"Byt stall" tänker säkert många (alla..) nu, men tyvärr är detta ingen möjlighet i nuläget. Detta är det enda stallet som finns i närheten, och jag har inget körkort ännu, buss är heller inget alternativ eftersom jag bor avsides och har väldigt dåliga bussförbindelser, även om jag skulle kunna ta mig till stallet skulle jag inte kunna ta mig tillbaka helt enkelt. Dock får jag mitt körkort våren 2011 (förhoppningsvis) och då kommer jag att byta stall. Problemet försvinner tyvärr inte ändå, eftersom vi är grannar och dessutom nära släkt, men jag undviker i alla fall att träffa honom så mycket som möjligt.

Jag tror att mycket handlar om att han vill "lära" mig, men inte riktigt kan göra det på ett pedagogiskt sätt. Han förstår inte att jag har blivit äldre, fått mer erfarenhet och faktiskt vet hur jag bäst hanterar min egen häst. Självklart är jag långt ifrån fullärd, men hans egen hästhållning är ingen jag ser upp till så han är ingen jag egentligen vill lära mig ifrån. Dock är han likadan mot mycket annat folk också, vilket gör att han inte är en speciellt omtyckt människa.

Kan tillägga att jag tidigare tagit uppehåll helt och hållet med hästarna pga. att jag inte orkat med hans kommentarer och inte har/haft möjlighet att ha med hästar att göra utan att även ha med honom att göra. Som längst hade jag nog uppehåll i 1 år ungefär, red då lite på kompisars hästar undertiden, men det tillfredsställde ändå inte mitt "häst-behov", så jag har hela tiden bestämt mig för att försöka igen..

Så ja, om någon har några råd eller åsikter så får ni jätte gärna skriva! Tycker ni det låter som att jag överreagerar? Ibland känns det som att jag bara är fjantig. :confused:
 
Sv: Hur hantera "gnällig" stallägare?

Åh, fy vad jobbigt! Jag förstår VERKLIGEN att du är less! Jag hade fått nervsammanbrott...
Har du provat att berätta för honom, på ett lugnt och sansat sätt, att du tycker att det här är väldigt jobbigt? Att du förstår att ni har olika åsikter om saker och ting men att ni får respektera varandra och göra på era egna sätt?
 
Sv: Hur hantera "gnällig" stallägare?

Vet inte om det ar ngt som du vill prova, men hur skulle det vara att ge gubben lite av sin egen medicine tillbaka.. varje gang han sager ngt om hur du hanterar din unghast, vand och fraga varfor han gor som han gor med sina unghastar? alltsa formodligen startar dem nar de ar valdigt unga och sliter sonder dem (mitt pastaende, inte fran TS). nar han sager ngt kom tillbaka med samma medicine, och kanske han da forstar dig. Men det maste vara jobbigt.. speciellt om han ar en aldre herre som inte forstar att hastvarlden har andrat sig sedan han borjade med trav..
Och inget ont om travfolk, men det ar svart att anpassa sig ibland.. hoppas du far en losning pa ditt problem..
 
Sv: Hur hantera "gnällig" stallägare?

Nu vet jag inte riktigt vilken relation ni har och hur mycket du kan ryta ifrån (iom att det är hans stall) men jag hade nog sagt ifrån ordentligt!

- TACK FÖR DINA RÅD MEN NU ÄR DET SÅ ATT DET 1. ÄR MIN HÄST OCH 2. JAG KAN OCKSÅ MYCKET OM HÄSTAR OCH JAG HAR LÄRT MIG SÅHÄR OCH TRIVS MED DET!! :devil:


Ungefär så! ;)
 
Sv: Hur hantera "gnällig" stallägare?

Trist situation, hör att du inte mår bra av läget.
Jag ser två alternativ (och inget av dem verkar särskilt lockande utifrån din tråd):
1. Byt stall trots att du inte har något i närheten.
2. Stå ut.

Jag tror inte att du kan "reformera" stallägaren.
du kan ju prova att, som någon föreslog, "ryta ifrån" men då behöver du nog vara beredd på alternativ 1 som följd. Har du riktig tur, så lyssnar han på dig och respekterar dig, har du otur så åker du ut eller får det ännu jobbigare.

Lycka till!
 
Sv: Hur hantera "gnällig" stallägare?

Kan du inte ta varje grej och förklara varför du gör som du gör? Det kan vara bra för en själv också att tänka efter om man gör saker "bara för att" eller om det verkligen finns ett syfte med det man gör. Kanske något av det han säger faktiskt kunde vara något du lärde dig av men nu har det blivit "krig" och du vill inte lyssna på någonting (det förstår jag fullt!).

Vänd det hela till något positivt, ett sätt att lära dig mer om dig själv och dina metoder!

Att han tycker du daltar med en 3 åring är ju troligtvis för att i hans värld är 3 åringar fullfjädrade atleter, förbered dig med argument varför vi jobbar saktare med ridhästarna.
 
Sv: Hur hantera "gnällig" stallägare?

Du måste prata med honom, han försöker nog bara hjälpa dig i största välmening, han har ingen erfarenhet av ridning av hästar utan bara av trav.

Sätt dig ner å prata med honom, börja med något possitivt annars kommer han inte lyssna utan bara bli sårad. Tänk dig in i hand situation, det kommer en ung okunnig liten flicka som behöver hjälp.....kanske är det så han tänker, han vill förmodligen bara väl så var försiktig i din kritik.

Prata med honom, annars blir situationen olidlig, ställ motfrågor åxå, fråga varför du ska rida din unghäst så ofta att den riskerar att bli halt å utsliten i förtid, men gör det på ett vänligt sätt. Man kommer alltid längst med vänlighet och mycket ödmjukhet men ändå var väldigt tydlig!

Lycka till!
 
Sv: Hur hantera "gnällig" stallägare?

Jag hade blivit riktigt jävla förbannad.
Antagligen hade jag högröd i ansiktet, förklarad på lättförstålig svenska att nu får det fan vara nog!
Är det något jag känner mig osäker på så kommer jag att fråga om hur jag ska göra, annars vill jag inte ha någro o-ombedda kommentarer om min hästhantering.
Han får tycka vad fan han vill och anser han att min hantering är så grovt felaktig att hästen far illa så får han mer än gärna ringa djurskyddsinspektören så att denna kan komma ut och granska hästen.
Vill han att hästen skall gås igenom av veterinär för att konstatera hälsan på hästen så är han välkommen att på egen bekostnad men under mitt övervakande ta ut en veterinär för besiktning!

:devil::devil::devil:
 
Sv: Hur hantera "gnällig" stallägare?

Jag är inne på madicks spår.
Själv tar jag det inte personligt utan tar tillfället i akt för att även låta han förklara varför han tycker att hans sätt är bra. Är man trevlig och tillmötesgående så tror jag att du får detsamma tillbaka.

Jag brukar även skoja till det också när någon undrar varför jag gör så. T ex min stallägare tycker vi har alldeles för mkt saker till våra ridhästar så han måste snart bygga ut om vi fortsätter att shoppa på detta sättet. Visst han har så rätt att vi kan lägga pengarna på annat men han måste ju förstå att det är oerhört viktigt att allt ska matcha, typ en färg för varje veckodag;) Nu tillhör inte jag den skaran och håller faktiskt med min stallägare:o men han måste inse att alla tänker olika och vill olika och det måste vi acceptera:) Vi behöver inte vara sura mot varandra utan kan istället skoja och skratta åt det.

Det finns dom som tycker min inkörning går alldeles för sakta och "mjekigt" men jag blir inte sur utan säger med glimten i ögat att det är ju min bebis och jag är rädd att förstöra han om det sker en olycka. Jag kan få till svar att det är sant och får höra om lite körolyckor dom har varit med om som kunnat undvikas (finns alltid sånna). Vi fortsätter samtalet och ofta är det mkt roligt att få höra deras erfarenheter och vipps kan det dyka upp något som jag funderar extra på och tar till mig.

Jag tror att tar man åt sig det som illament kritik så kan det aldrig bli bättre. Lyssna istället och ställ frågor tillbaka. Du kan alltid lyssna och prata om det men du behöver ju inte göra det. Tala inte om för gubben att du inte tänker göra så utan säg istället att du ska tänka på det och kanske testa, sen kan man hoppas att det rinner ut i sanden eller så säger du om han frågar att det funkade inte så bra.
 
Sv: Hur hantera "gnällig" stallägare?

eller istället för att försöka "utbilda" honom säg bara att min häst är min hobby och vi just nu inte har några andra ambitioner än att ha roligt ihop, alltså så gör vi det vi tycker är roligt. och att du inte har bråttom med att utbilda din häst och helt enkelt att vi tycker lite olika om hästar men att ni antagligen gör rätt båda två fast siktar mot olika mål.

ang foder och utrustning så säg bara att det är viktigt för dig att få vara noga med fodret och att du är noga med utrustningen och här kan du ju säga att en sadel måste anpassas inför varje häst medans en travsele passar de flesta

jag personligen hade inte lyssnat så bra om nån försökt "utbilda" mig men hade köpt en förklaring som ovan.

jag själv håller till i ett travstall och har en fot på ridning och en på trav. stallägaren kan inte mycket om ridning och ett bra tag när jag red hans häst så såg han det inte ens som träning och kunde komma med kommentarer som "nu har hästen inte tränat ordentligt på hela veckan rouise har ju bara ridit" men med tiden så insåg även han att ridning var bra och även träning, men jag gick aldrig in för att utbilda honom utan lät honom själv upptäcka saker. och i förbifarten talat om att "sadeln inte har legat så bra så jag har lagt dit en padd därför att" och att "vi har övat mycket på galopper och jag tycker att hon har blivit starkare" bara sånna smågrejor i förbifarten har gjort att han dels förstår mer vad vi håller på med, och lär sig lite nya saker då och då.
 
Sv: Hur hantera "gnällig" stallägare?

Jag hade vänligt men bestämt förklarat om jag behöver hjälp med något så fågar jag. Och hade han inte fattat då så hade jag blivit förbannad. Har haft liknande problem jag också men de har försvunnit när jag sagt vad jag tycker.
 
Sv: Hur hantera "gnällig" stallägare?

Man kommer alltid längst med vänlighet och mycket ödmjukhet men ändå var väldigt tydlig!
Bra sagt!

Jag förstår VERKLIGEN att ditt mått är rågat, jag hade varit en kokande kaffepanna redo att tjuta. Det är svårt också eftersom man inte kan kika in hos er och se hur han beter sig, hur han säger saker och så vidare. Sarkastisk, retsam eller rent elak kritik utan speciell grund brukar jag antingen bemöta med frågor eller bara med tystnad, låta det rinna av mig, fortsätter det trots detta är jag inte den som är den när det gäller att fråga folk vad fan dom har för slags pinne uppkörd där solen inte skiner :devil:. Kritik ska ha väl motiverade argument och sägas på ett taktfullt sätt, då lyssnar jag mer än gärna eftersom vi alla aldrig blir fullärda. Något av charmen i vår sport, eller hur?

Jag har själv stått som ryttare i ett stall med annars bara "travgubbar" och även om jargongen kunde vara rätt rå ibland så rådde ömsesidig respekt, även om vi inte alltid förstod varandra. Skämtsam kritik om varför lilla Brunte måste ha en såndär virkad mössa bemötte jag med samma mynt, med glimten i ögat. Dessutom lärde jag mig jättemycket av dessa om både trav, hästhantering och allt som hör till. Jag tror att varje människa vi möter kan tillföra något till ens liv, antingen kunskap eller en erfarenhet.

Av vad jag kan förstå i ditt inlägg så verkar han inte direkt vara ute efter att såra dig utan tänker nog mer på dig som "en liten flicksnärta" som behöver ett råd eller trehundra för att förstå hur det här med hästar fungerar. För på HANS tid så behövdes det då minsann inte en fårskinnspadd, betfor eller ridbandage.

Jag tycker, som andra har skrivit, att du borde be om att få prata med honom och sedan förklara hur du känner. Ta det tydligt men vänligt och förklara att "Jag kan faktiskt själv men jag förstår att det måste vara mycket annorlunda mot hur du är van och uppväxt". Kanske be honom berätta lite om hur han upplever att hästhållningen har förändrats? Kanske finns det några guldkorn av kunskap hos honom som du kan ta till dig och säga "Wow, det där hade jag ingen aning om!" så får han känna att han visst har något att tillföra, men på en lagom nivå. Med vänlighet, respekt och ett öppet sinne kommer man långt, även hos människor som haft svårt att dra jämt med.

Lycka till!
 
Sv: Hur hantera "gnällig" stallägare?

Usch vad jobbigt! Jag hade inte stått ut en sekund!!! :devil:

Men om du nu måste det så håller jag med i vad Madick skriver, det är väl bara att försöka förklara, tacka för hans synpunkter men tala om att du har förstått att han inte gillar din hästhållning, förklara varför du gör si och så och sedan tala om att du inte vill ha fler åsikter från honom.
 
Sv: Hur hantera "gnällig" stallägare?

Fråga varför då? På varje påstående, då måste han tänka till. Håll på så tills det inte finns några svar längre.
 
Sv: Hur hantera "gnällig" stallägare?

Testa att få psykbryt å bara skrik åt honom å avsluta sen börja grina å tjuta "jag orkar inte mer"... så kanske han håller käften sen :angel:
 
Sv: Hur hantera "gnällig" stallägare?

Lånar min egen knapp. :)

Jag personligen har inte tagit upp problemet med honom, jag vågar inte riktigt för att vara helt ärlig. Istället har jag många gånger sagt till honom att "Vi har helt enkelt olika åsikter, kan vi inte bara acceptera det?", med en vänlig ton i rösten och ett leende på läpparna.

Att förklara varför jag gör som jag gör är den "metod" som jag försökt allra mest med, men när jag har förklarat så svarar han bara "Trams" oavsett vad det handlar om, då blir jag bara irriterad och just därför undviker jag att kommentera hans kommentarer :D

Min mamma däremot (han är likadan mot henne) har tagit upp problemet med honom både en gång på ett vänligt sett och en gång totalt skällt ut honom. Den "vänliga gången" gjorde ingen skillnad alls, när hon skällde ut honom så svarade han bara "Hemskt vad du var på dåligt humör idag då.." och gick därifrån. Huruvida det har gjort någon skillnad i efterhand kan jag inte svara på, men ingenting som jag känt av i alla fall.

Att försöka få honom att förklara varför han gör som han gör skulle nog vara bra i många tillfällen. Jag har också tänkt på att varje gång han kommenterar någonting jag gör be honom visa mig hur jag borde göra, så att han ändå får känna sig som att han hela tiden lär mig. Problemet är väl då att jag inte riktigt har tid att bli visad hur jag ska göra allting varje dag :rofl:

Jag svarar fler sen, men nu ska jag gå ut till stallet.. :crazy: Får se om han har några nya åsikter, eller eventuellt gamla som han tycker att han borde påminna mig om..
 
Sv: Hur hantera "gnällig" stallägare?

Nu är jag tillbaka igen :) Det var lugnt i stallet idag, jag tror att han hade lite dåligt samvete ang. ett personligt gräl som ägde rum igår.

Det som Rousie skrev om just sadlar har det varit väldigt mycket diskussioner om i stallet, han vill inte förstå hur mycket jag än förklarar att en sadel faktiskt behöver provas ut. Diskussionerna har dock upphört nu efter att en äldre dam flyttade in i stallet och höll med mig i frågan.

Jag har också lärt mig jättemycket av honom genom åren, jag har tagit till mig varenda liten del av det han sagt som jag tycker låter vettigt. Även de saker som jag tycker låter mindre vettigt har jag alltid funderat över och försökt förstå hur han ser på det. Jag ber honom gärna om råd när det är något jag undrar, men nu har han slutat svara överhuvudtaget när jag ber om råd och säger bara "Gör som du vill, det gör du ju ändå", ganska barnsligt tycker jag. Däremot så har han ingenting emot att framföra sin åsikt, så länge jag inte ber om den..

Att fråga varför har jag faktiskt inte provat, jag ska nog börja göra det. :D Jag tror att detta faktiskt också skulle kunna dra ner lite på hans framförande av synpunkter, för många gånger tror jag inte att han har så mycket belägg för det han säger. De gånger han väl försökt förklara så är det enda argumentet "Det har fungerat för mig". Men jag ska försöka med detta :)

Messy: Så blir det nog snart oavsett jag vill eller ej :rofl:

Jag har också tänkt igenom och analyserat situationen lite mer, jag tror att han dels är lite besviken på att jag valt att hålla på med ridning istället för trav. Sen har jag också kommit fram till att många gånger när han "kritiserar" min hästhållning, så är det nog för att han undrar varför jag gör som jag gör men inte vågar fråga eftersom han då vekar okunnig, istället kritiserar han mig så att jag måste förklara mig (så får han svaret på sin fråga).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hantera "gnällig" stallägare?

Åååh fyskjutton vad jobbigt...

Hade själv problem av det då jag hade min häst hos en mor och dotter förut och dom totalt klankade ner på mig båda två, nu har jag dock bytt stall och är världens lyckligaste!
Vet dock inte vad du kan göra.. Själv gick man till mamma och pappa så fick dom säga till dom på skarpen hehe :angel: men dom slutade lite iallafall.

Hoppas verkligen det ordnar sig då jag vet hur jobbigt detta är!
 
Sv: Hur hantera "gnällig" stallägare?

Jag har börjat kolla upp lite lösningar nu i alla fall, ev. kan jag flytta till min pappa och i så fall stalla upp hästen på en stor ridanläggning där. Det hade varit ganska trevligt med ridhus också :angel:

En del saker som gör att jag inte är säker på om det är möjligt än, men jag håller på att kolla upp det :) Hoppas på att det kan gå vägen. :)
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 506
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 288
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 165
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp