Hur hantera sin nervositet under tävling?

J

julia-bz

Ja, som rubriken lyder. Hur gör ni för att hantera eran nervositet när ni ska tävla? Eller hur kom ni över den? Jag har stora problem och det sabbar väldigt mycket när jag väl ska tävla (såklart), så nu behöver jag hjälp med massor av tips på hur jag ska göra! :)

Sv: Hur hantera sin nervositet under tävling?

jag tycker att det är viktifgt att tävlingar inte blir en stor grej.
Ut och träna på att tävla. 10 starter per säsong!

Det beror ju lite på vilket sätt ens nervositet uttrycker sej..

Först o främst är det som remmis skriver bra att träna att tävla, tävla mkt så det inte blir så himla stort varenda gång..

Själv blir jag inte så nervös utåt sett, jag tycker det är kul, är rätt så cool innan o äter mkt o gärna o har allmänt kul.
Mitt problem brukar uppstå inne på banan.. Jag slutar andas, blir torr i munnen o börjar därmed flåsa som en galning vilket resulterar i mjölksyra o kraftlöshet.. :grin:

För några år sedan kom jag på lösningen, TUGGUMMI!!! :idea: :love: Helt outstanding! Funkar kanon för mej, jag blir gärna lite överfokuserad på själva banan o med tuggummi så blir jag sådär lagom distraherad!
Första gången gick han så bra att jag red fel väg två ggr, satt bara o njöt!
Andra klassen gick han helt super o jag var två p från seger!!

Sen har jag i efterhand fått veta att även Kyra tuggar tuggummi, så man är ju i gott sällskap så att säga.. ;)

Dock fick jag anmärkning av en österrikisk domare nu i sommras.. :crazy: Tog en stund innan jag fattade vad han skrivit o sen blev jag ju jättenervös o vågade inte ha det i nästa klass - var rädd att han skulle uppfatta mej som nonschalant.. Så då gick det ju genast sämre..
Sissta klassen hade jag tuggummi men var så upptagen med att inte tugga när jag var på väg mot domarna att det inte heller gick så lysande..
Gick väl ganska bra ändå (placerad i alla klasserna) men det är nog lite psykiskt det där.. ;)

Jag fick en väldigt bra bok av en kompis förra sommaren som heter "Bäst till häst" Den handlar om tävlingspsykologi och mental träning.

Det finns jätte bra tips i den hur man hanterar sin nervositet. Jag trodde inte jag var så nervös på en tävling men när jag läser i boken känner jag igen många "symtom" på nervositet.
Det är tex viktigt att fokusera på de sakerna som är viktiga för dig på en tävling. Saker som du inte kan påverka är det ingen ide att du bränner krut på, tex vilken domare det är, om det regnar, vilka andra som tävlar.

Träna hemma på att kocentrera dig på rätt saker. Tänk inte på vad som hänt på tidigare tävlingar, tänk inte på nästa tävling utan tänk på nuet, det är det enda du kan påverka. Träna på hur du andas, när jag blir nervös slutar jag nästan andas helt, tar korta andetag och hur ska jag då kunna rida? Ta ner andningen i magen, det kommer att göra dig och hästen lugnare.
Dela upp tävlingen i delar då blir det inte så mycket att tänka på en gång.
Och rutin..massor av rutin hjälper.

Tänk på att du ska inte ta bort din nervositet utan lära dig hantera den ;)

Jag har samma problem som dig, och undrar ibland varför jag utsätter mig för att tävla :confused:. Jag har en fruktansvärt prestationsångest, och är så himla rädd för att folk ska tycka att jag rider illa. Speciellt när jag ska tävla på hemma plan så kan jag inte sova på natten, har hjärtklappning och spyr.

Nu har jag verkligen tagit tag i problemet, eftersom min häst har samma problem och vi verkligen behöver träna oss på att tävla. Jag har anmält oss till 5 tävlingar 5 v i rad. Och vet du vad jag har upptäckt, världen går inte under fast man rider på 59%. Idag har jag tävlat och har sovit hela natten, jag kunde tom dricka kaffe i morse.

Så mitt tips är som ngn redan skrivit, ut och tävla ofta, så det inte blir en så stor grej. Om jag fixar det, så gör alla det!

LYCKA TILL!

tack för alla fina tips! när jag tävlar så är jag lugn och fokuserad innan, alltså på framridning osv. Men så fort vi rider upp på medellinjen så börjar jag skaka och kan inte andas och glömmer helt bort att rida och tror att jag ska glömma bort vägen, så det ända jag tänker på är att rida rätt. Det tär på mig otroligt mycket då jag satsar allt på dressyren, jag vill ju bli bland dom bästa en dag! men om jag ska det så måste jag träna ännu mer på att tävla. men jag tar det ändå på otroligt stort allvar och det är svårt att försöka tänka att det bara är en "tränings-tävling"..

jag har bäst till häst och har börjat läsa den. tänk om det bara räckte med att läsa hela boken och sen så är nervositeten borta! ;) nej då men det krävs mycket träning på just dom tips och råd som finns där i också. Men den ska jag absolut läsa ut.

Jag har samma problem.. Jättejobbigt..

Har fått tips om att vara så förberedd som möjligt. Träna mycket på programmet innan, se till att du planerar tävlingsdagen så du slipper stressa.
Sen måste man väl bara ut och tävla tävla tävla.. Men jag har faktiskt inte råd att tävla mer än några gånger per säsong.. Då är det svårt..

halvt ot, men jag är aldrig nervös för själva tävlingen, jag startar ju inget som är för högt eller svårt eller så.
Däremot, om det är mycket folk som tittar kan jag bli nervös, eller snarare tycka att det är jobbigt och få prestationsångest.
Tex en tävling hade jag världens ångest före, mådde sjukt dåligt och tänkte åka hem. När jag sen rider in i ridhuset och ser att det är 4 pers på läktaren försvann allt och jag red skitbra.

Tävla (såklart)

Att utsätta sig för det som är jobbigt är det absolut bästa.

Sedan kan du ta till mental träning:

"varför tävlar jag?"
"vad är det värsta som kan hända?"
"vad är mitt mål med dagens tävling?"

osv...

lägga upp en plan, gällande mål och efter tävlingen förstås ge dig själv en riktigt belöning - sedär så farligt är det ju inte :D

lycka till

Har samma blir jätte narvös, jag får helt enkelt försöka vara lugn och krama ponnyn så jag blir lugn ;) Jag måste gå och kissa flera gånger innan även fast jag inte behöver helt sjukt :D

Jag har delvis problem med att jag är för lugn. Kan utan problem lägga mig och sova i väntan på min tur om det är många starter innan, eller mellan klasser.:p Brukar försöka skapa press på mig själv eftersom jag presterar bättre om jag har "kniven på strupen". Då blir jag också lite nervös...
Däremot blir jag fruktansvärt nervös precis innan jag ska in på banan. Då mår jag illa, kallsvettas och känner mig yr. När jag hälsat på domaren släpper det igen.

Överlag har jag väldigt lätt för att koncentrera mig på en uppgift och stänga ute allt och alla som inte hör dit. Kanske är det därför som jag inte blir nervös?

Själv så blir jag nästan aldrig nervös inför tävling, jag hittar nästan alltid andra saker att vara nervös inför, inte själva tävlandet :angel:
På min första tävling så var jag så nervös inför hur det skulle gå att lasta honom och hur det skulle gå på resan dit, så sen när jag hade kommit tillrätta på tävlingsplatsen så var det som att all min nervositet redan var använd och det var bara att köra ;)
Annars brukar jag även ha en förmåga att kunna tänka bort all publik, tänka att de kanske tittar på någonting annat, verkligen inte på mig och hästen :cool:
Men det funkar faktiskt, jag tänker att det bara är vi och domarna, då känner jag mig mycket lugnare. Fast det beror väl förstås på hur lätt det är, kanske inte lika lätt om man är i ett ridhus och det är fullsmockat på läktaren.

Usch får nästan magknip bara jag tänker på tävlingar :crazy:
Nu är jag ju bara med på små klubbtävlingar men ändå. Jag är lugn innan starten men så fort jag kommit in på (dressyr-)banan så får jag nästan panik. Måste bara skynda mig genom programmet så jag blir klar någon gång och kan komma därifrån, efteråt kommer jag inte ens ihåg hur jag tog mig runt.
Tävlade mer när jag var yngre och då var det inte alls såhär, men nu kan man väl mer och det börjar bli lite prestige..
Har bestämt mig för att starta i de tävlingar jag kan så att jag åtminstone lyckas få en avslappnad ritt, procenten är sak samma.

Hur har det gått med träningen för er som är/var nervösa? Har det blivit bättre?

*Puttar upp*

För mig har det inte blivit bättre, jag har tröttnade för en tid sedan på min nuvarande häst och nu har jag inte ridit på jätte länge, ca 4 månader snart vilket är helt sjukt. Iof så var det personliga problem i livet också som spelade inte vilket bidrog till att jag inte orkade helt enkelt... Men nu har jag nya krafter inom ridningen, känns det som i alla fall! Får världens kick när jag tänker och pratar om hästar och mål osv.

Jag känner väl att jag behöver en ny start, ny häst, nya mål, ny planering osv ... Men det är svårt, eftersom alla hästar som jag vill ha är så himla dyra! Svårt det där, speciellt när jag inte ens har en egen inkomst pga att jag går på gymnasium (sista året!!!! :banana:)

Jag får se hur det blir fram över, självklart hoppas jag på en ny häst, men blir det inte så, så får jag vänta ett tag och rida min nuvarande häst igen som förövrigt kan lära mig mycket mer så visst det är väl bra ändå :) Bara jag får utvecklas så är jag nöjd ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 873
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 210
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 500
Senast: Edla
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet