Hur har alla råd egentligen!?

om ALLA körde dressyr och precision i maratonvagn. Rättvis bedömning, och mer pengar över till kuskarna

Och tyvärr jättetrist att titta på! :smirk: En av de fina sakerna med sporten är just att titta på alla eleganta ekipage! Och ytterligare en sak är att oavsett hur ekipaget ser ut, maratonvagn eller icke, så är det en grym gemenskap.
 
Men ärligt, hur många tittar på dressyren egentligen?
Inte ens på SM är det någon större publik (de tittar på maraton - utan snygga kläder!!) så det är mest frågan om klubben för inbördes beundran. OK för de som är födda med silversked i mun, men för vanliga människor blir det en dyr klubb!!
Visa skickligheten ístället för plånboken eller villigheten att leva på gröt!! :devil:
 
OK för de som är födda med silversked i mun, men för vanliga människor blir det en dyr klubb!!
Visa skickligheten ístället för plånboken eller villigheten att leva på gröt!!

Silversked i munnen har jag knappast haft! :mad: Jag har precis som många andra kämpat, kämpat och åter kämpat för att kunna köpa mig bra utrustning och för att överhuvudtaget kunna ta mig ner till skåne flera gånger per säsong. Jag har fått bita i många sura äpplen innan jag kunnat ta mig ut och tävla. Det är tufft att utan körkort (då), intresserade föräldrar, egen transport/bil, pengar, m.m m.m att kunna ge sig f-n på att man ska ut och tävla. Så att man föds med silversked i mun är nog få förundrat även om det finns undantag!

Lite skicklighet har jag nog också kunnat visa i de SM jag ställt upp i.
 
Ska jag vara riktigt ärlig så håller jag med Puppan i det som skrivs.
Körningen är en tillräckligt dyr sport för att man ska fördyra det ytterligare med krav på vagnar och klädsel - speciellt när klädseln och vagnarna är kopplade till poäng.
Poäng ska man får för körskicklighet inte för en fet plånbok eller fantasi i klädseln.
Skoj att titta på, javisst, men jag tycker inte heller att det ska ge extra tävlingspoäng att man har råd med en finvagn...

Tänk om dressyrryttarna skulle få extra dressyrpoäng för att de har en extra dyr sadel!? Eller för att de har kavaj i ett speciellt (svindyrt) snitt? Jag tycker det är helt fel. Vill man ha maskeraddelen kvar, så är det ju skoj för publiken, men som del av tävlingen: nej.

Jag tror dessutom att man säkert skulle kunna ha ett krav på prydlig klädsel så att det inte blir frågan om sjaviga tröjor och jeans om det är sådant man är rädd för.

Jag har svårt att tänka mig att körsporten någonsin blir en stor sport så länge man har fokus på annat än körskickligheten.
 
Hur tar ni er på tävling?

En fråga som inte hanlar om ursprungsämnet men:
hur tar ni er till tävlingar? Bara att få med sig vagn kräver väl ett "eget ekipage"?

Vi travfolk har ju det "enkelt" en bil, en transport ev. 2 hästar & 2 vagnar... klart.

Finns det regler för vilken vagn, sele, kläder som häst/kusk ska ha?

inom travet ska ex. körbyxor vara vita med max 2 cm revär, vagnarna har viss restriktion hur dom ska vara utformade + att dom (ska) kollas av STC och godkännas. Dom gör "stick prov" ibland på tävlingsbanorna och kollar alla vagnar och har du otur får du fixa dig en ny.......

/ nilema som är förvirrad inom körning :confused:
 
Re: Hur tar ni er på tävling?

Problemet med körning är att dressyren oftast ligger på torsdag el fredag och då är inte så många lediga för att kunna titta på dressyr. Lättklass dressyr är ju ungefär lika kul att kolla på som den ridna dressyren i lätt c-a.
På internationella tävlingar så drar även kördressyren ganska mycket folk.
Jag tycker att det låter som vissa här är avundsjuka och därför inte vill ha detta med presentationspoängen kvar. Men varför gnälla! Är det inte bättre att försöka ändra på det? Det skulle jag ha gjort om jag tyckte på det sättet. Annars så får ni nog gnälla länge innan de ansvariga för detta börjar läsa på denna sida. FEI är nog av en annan uppfattning eftersom det finns mera pengar att röra sig med i europa.
 
Re: Hur tar ni er på tävling?

Jag är inte avundsjuk. Jag tycker bara att det är absurt att man kan köpa sig poäng. Måste vara enda idrotten inom Riksidrottsförbundet där man (officiellt) kan göra det.
 
Re: Hur tar ni er på tävling?

Köpa poäng!? Tja, nu är det ju inte så att det tickar in poäng i dressyren för varje tusenlapp du lagt på din utrustning.

Livet är orättvist. Vill man ligga på topp eller tävla svår klass körning så får man satsa! Alla kan inte vara i elit. Man kan inte köpa sig in i eliten! Man måste vara en duktig kusk annars kommer man inte långt. Det är så extremt små marginaler på om man ska vinna eller överhuvudtaget placera sig.

Dressyren är bara ett moment av tre. Vet man att man inte är vackrast så får man väl köra skiten ur dem i maraton och precision då! Med elegant vagn i precision går det inte att köra så fort, då har ju alla med maratonvagn ett jätteövertag.
 
Kör brukskörning och kollar annonser etc

Pratar med alla potentiella vagnsägare (bönder, hästägare, tävlande etc) och berättar att jag är på jakt efter en billig X (vagn eller vad det nu är) Med tiden får man napp och en del napp har visat sig ha både selar, vagnar, slädar... ja allt möjligt. Ofta hör jag... "-Hmm ja, jag har inget men jag kunde ju höra med herr X om han inte har något." Och sedan utvecklar det sig...

Jag har t ex lokselar för ardenner som jag köpt för 200-300 kr/st... och för någon hundring har jag fått tömmar och annat bra resp. dåliga lädergrejor. Sedan har jag rensat ut det dåliga lädret och av det bra lädret lagat vissa remmar på lokselen jag köpt. Man får vara lite fiffig och pysslig själv och sen får man fråga alla om kunskap därom.

Man får ju förstås begränsa sina egna förväntningar också när kassan är skral. Önska sig kan man ju alltid, men om man hittar en vagn som fungerar fast är ful så får man slipa och måla lite för att få en snyggare finish. Sen kanske du skulle kunna sälja den för mer än du köpte den och sedan köpa en snyggare. Som en del byter bil, liksom...

Jag läser dessutom mycket annonser. Någongång då och då hittar man ju en billig pärla!
 
Re: Hur tar ni er på tävling?

Men måste vi hyckla?

Jag fattar väl att det bara är att gilla läget om man vill upp i toppen i körning.
Men kan man inte hålla med om att det är rätt sjukt att poäng GÅR att köpa? För så ÄR det ju, med tanke på att man får presentationspoäng som är nära förknippade med hur dyr och fin vagn du kan köpa? (Och då kan du, rent praktiskt, vinna dressyren över någon som är skickligare kusk men har tunnare plånbok).

Det är fortfarande löjeväckande och har inget med sportslig insats att göra och borde därför inte alls vara del av bedömningen.

Men, som sagt var, jag kommer inte att sluta tävla för det och jag kommer säkert inte att skriva till FEI om det heller för riktigt så mycket bryr jag mig inte. Reagerar bara på att det finns folk som verkligen tycker att det är på sin plats att det är så här. :confused:
 
Re: Kör brukskörning och kollar annonser etc

Tack Kaza för ditt inlägg. Kan bara hålla med.
/M
 
Re: Hur tar ni er på tävling?

Haha!
Kan bara säga att jag blir mer och mer lycklig över att jag har hoppning som huvudgren. Där är det meningen att ryttaren ska komma över hindrena och vara duktig på just det, inte på att köpa fina sadlar.
Tänk att någon kan ställa upp på allt detta som körmänniskorna gör, och så har det ingenting med själva skickligheten att göra egentligen! Maken till märklig gren har jag nog knappt sett... Den verkar bestå av en massa plånboksmasochister... (Med några undantag då). :D

Synd att det är så kul att köra. Men någon VM-kusk kommer jag då aldrig bli, för jag skulle då ALDRIG komma på idén att lägga mina, makens och barnens pengar på en fin vagn bara för att köpa mig poäng!
Heja på alla ni andra som visar vad ni kan och inte vad ni kan köpa!
 
Re: Hur tar ni er på tävling?

Förstår inte detta med att alla tror man kan köpa poäng.
:crazy:

Hur någon kan tro att man kommer till SM eller svår klass utan att kunna köra är oförståligt. Utseendet handlar om ett par fjuttiga poäng i presentionen.

Den lilla fördelen får de andra kuskarna tillbaka i precisionen flera gånger om.
 
Re: Hur tar ni er på tävling?

ojoj, nu ger jag upp :) otroligt att folk är så upprörda över det här med "utstyrseln", acceptera att nu är det så här .. eller byt gren, brukskörning har väl inga direkta "krav" (om man ska kalla det det ..) på kläder o dyl. eller acceptera reglerna. o det var ju det här med att "köpa" poäng *sucka* :P
 
Re: Hur tar ni er på tävling?

Jag som hobbyryttare och ännu mera hobbykusk har fått lägga mer pengar på hopputstyrseln än körutrustningen.....
Körutrustningen behöver inte kosta en förmögenhet!
Vm ryttarna i hoppning har ofta 25000krs sadlar men det klagar ingen på :confused: Men när nån lägger ner det på en vagn är det katastrof!

JAg fick betala 2000kr för min bröstsele, den är i bra skicka och skulle duga att tävla med. Den har svanskappa, baksele och ett huvudlag följde med (även ett par textiltömmar) Draglinor har jag fått ett par. Vagnen hittade jag begagnad, visst det krävs lite pyssel, måla och svetsa lite samt byta nån bräda men själva vagnen kostade inte en krona! Skacklarna behövde bytas men det hiittade jag på gården som jag kunde ta.
Pisken kostade 150kr. Tömmar ville jag ha läder så det fick jag köpa för 650kr. Totallt har min utrustning då kostat: 2800kr. Det tycketr inte jag är så farligt. För den summan kan man få tag i en komplett hopputrustning, men då utrustning som knappast duger högre än hoppytävlingar....
Vill jag tävla mera seriöst måste jag lägga mer pengar men det skulle jag även behöva i hoppningen.

Visst i hoppningen har dom inte stilbedömning men allt nerskrivet i regler i stället. Sporrar, maxlängd på spöet, plastrong, ljusa ridbyxor, mörk kavaj osv osv osv
 
Re: Hur tar ni er på tävling?

Är inte det minsta upprörd! :) :) Vi för disskution om utstyrseln på körekipage på ett disskutionsforum. :smirk:

Accepterat "utstyrseln" har jag redan gjort. Jag tycker det är väldigt trevligt att se alla eleganta ekipage på tävlingarna. Körningen har inga direkta krav på hur man ser ut. Man ska bära huvudbonad, handskar, förkläde och pisk. Svårare än så är det inte.

Sen blir det ju högre krav på både skicklighet och utseende ju högre upp i klasserna man är, precis som i andra sporter.

Ta skidåkning t ex. Tävlar du på låg nivå så krävs ingen speciell skidutrustning, ska du tävla elit måste du lägga pengar på bättre, snabbare och smidigare utrustning.

Men självklart kan man inom körningen tävla svår klass utan "fin" utrustning. Men då kanske man inte ligger i toppen av startfältet. Huvudsaken är väl att man har skoj med det man gör.
 
Re: Hur tar ni er på tävling?

Ingen som ids svara på detta?

------------------------
hur tar ni er till tävlingar? Bara att få med sig vagn kräver väl ett "eget ekipage"?

Vi travfolk har ju det "enkelt" en bil, en transport ev. 2 hästar & 2 vagnar... klart.

Finns det regler för vilken vagn, sele, kläder som häst/kusk ska ha?

inom travet ska ex. körbyxor vara vita med max 2 cm revär, vagnarna har viss restriktion hur dom ska vara utformade + att dom (ska) kollas av STC och godkännas. Dom gör "stick prov" ibland på tävlingsbanorna och kollar alla vagnar och har du otur får du fixa dig en ny.......

-------------------------------

/ nilema som fortfarande är förvirrad inom körning :confused:
 
Re: Hur tar ni er på tävling?

Vi har gjort lite olika. Ibland tagit två bilar och ibland tagit vagen på bilflaket. På flaket är ju smidigast då man bara behöver ett ekipage men då krävs E-kortet och alla av våra vagnar får inte plats.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 490
Juridik & Ekonomi Jag ser massvis med stora dyra husbilar överallt nu för tiden. Kanske mycket för att jag själv drömmer om en plåtis. Kruxet är att ska...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
14 525
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 482
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 741
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp