Hur har alla råd egentligen!?

F

Fifi

Hur har alla råd att tävla körning egentligen!? Skulle jättejättegärna börja tävla om jag hade råd att köpa fina selar och fina vagnar... Är alla tävlingskuskar jätterika eller har ni lånat pengar?
Mvh Sofi
 
För min del började jag med en gammal rockard och en begagnad bröstsele. Gick på körkurs och fick höra vad man "skulle ha" och baxnade! Tänkte precis som du!

Men jag började iallafall med att byta mina nylontömmar till lädertömmar (stor investering för mig då jag pluggade vid den tiden).

Så småningom fick jag tillfälle att köpa en begagnad uppbyggd rockard med svängel för ett par tusen. Då måste man ju ha en sele med draglinor...
På den tiden sålde Börjes en jättebillig giggsele, komplett med baksele och draglinor. Den köpte jag. Storleken var jättemärklig, det mesta passade men t ex bukgjorden tycktes anpassad till en ardenner. Läderkvalitén var helt OK enligt min sadelmakare som tog sig en titt på den. Inte världens bästa, men långt ifrån farligt dålig.

Med detta körde jag flera år.

Så småningom kom jag över en smått antik maratonvagn (Lessebo) för ca 6000 kr (sålde uppbyggda rockarden, då blev det inte så mycket pengar att lägga emellan). Renoveringsobjekt där vi bytte hjullager, klädde om dynorna, oljade trädetaljerna och målade om. Förra ägaren hade nyligen lagt nytt gummi på hjulen, så det var redan åtgärdat. Nu hade jag ny häst (unghäst). Givetvis visar det sig att Lessebon var för tung för unghästen som stannade på ponnymått. Giggselen var dessutom för stor...

MEN: nu hade jag körgrejer att sälja och byta med! Hittade en person som hade kraftigare häst och ville ha en maratonvagn att köra "på skoj". Nämnda person hade även en "riktig" gigg att lämna som inbyte + att var lädermakare och sydde om min sele + förstärkte den med nylon på utsatta ställen, som del av bytet.
Så nu hade jag en fin gigg + en passande giggsele, utan att det kostat mig speciellt mycket! Det här fungerade hur bra som helst under de första åren i lagserien.

Nu har vi en ny maratonvagn. Den går inte riktigt att byta upp sig till utan banklån, men nu vet man ju att det är körning man har lust att syssla med, och då är man ju beredd att satsa mer.

Det jag menar med detta långa utlägg, är att jag - som de flesta som inte är födda med silversked i munnen - börjar med det vi har, billigt och enkelt. Sedan byter man upp sig allteftersom, sakta men säkert. :p
I lätta klasser behöver du inte ha splitternya grejer, det går bra ändå. När du blir mer intresserad så är det inte en lika stor uppoffring att köpa en dyr vagn eller en dyr sele.
 
Jag tror inte att de flesta som håller på med körning är särskilt rika. Man prioriterar det man tycker är kul.
Jag har skaffat mina grejer allt eftersom. Första vagnen var det pappa som betalade. Man har lånat lite av banken varje gång. Problemet var när jag började så var det så stor skillnad på de dyra och de billiga selarna och vagnarna. Idag så finns det ganska många billiga bra selar för ca 5000kr som är tillräkligt att börja med. Jag har idag efter 12 års tävlande En Troed maraton vagn, En Troed fin dressyr gigg, En troed tränings gigg och en troed inkörnings vagn. Jag har en tärnsjö novis sele och tränar i + en tärnsjö dressyrsele och en maraton sele ifrån Heenk van der viel. Så ge inte upp det går och skrapa i hop alla grejer på en vanlig arbetar lön och lite banklån. Man får spara och gneta lite men det går och det är ju igentligen inte grejerna som är den stora kostnaden utan det är tävlingarna med resor och lastbilen som kostar mest. Nu börjar det oxså finnas lite begagnade grejer ute så om man har tur så slipper man köpa nytt.
Lycka till och ge inte upp det är värt alla pengar. :bump: :bump: :bump: :bump:
/M
 
Nu tävlar jag bara i lätt klass körning. Jag har köpt min maratonvagn ( Tidaholm) begagnad av Anders på Roslagsvagnar som dessutom fixade till den åt mig. Selarna har jag köpt 3 st från Willab samt 1 st Tärnsjö. Har 2 giggar en imp från England samt en svensk tillverkad. Önskar att jag hade råd med en till maratonvagn som jag kunde ha till par körning. Det är svårt att ha råd när man har 8 hästar som alla är av olika storlekar. Jag håller utkik efter begagnade maratonvagnar och när jag hittar en som jag vill ha så är det bara att slå till och råna en bankomat eller 2 :smirk:
 
Allt behöver väl inte vara så "fint" heller? det beror väl på vilken nivå man ska ge sig på...
Trevliga små klubbtävlingar är ju inte så märkvärdiga.
Jag köpte min första egna sele för ett år sedan, då hade lånat olika i ca 8 år.
Vagn körde jag med en enklare rockard, inte alls dyr.

Den körförening som jag är med i brukar ge möjlighet att hyra vagn på tävlingen, super bra!
 
Bara en kommentar till detta:

Jag tyckte t o m att det var lite pinsamt att komma med en splittrny dyyyyr vagn i lätt klass :o ....
Lite som att vara "Nollåtta" i fjällen: senaste och dyraste utrustningen men håller till i gröna barnbacken. :D

Nu är det ändå så att det är mycket roligare (och går mycket fortare) i maraton med en ny maratonvagn så känslan gick väl över efter ett tag. Men som sagt var, billigt och begagnat fungerade mycket bra länge och väl!
 
Samtidigt så får man ju inga höga presentationspoäng om man inte har hela kittet. Ett tag var det till och med så att om man hade rockard kunde man bara få max 6 poäng på prestenation oavsett hur prydlig och välputsad man var i övrigt (detta har alltså domare sagt rent ut till mig). I teorin kan alltså en hel tävling avgöras på hur fina grejer man har, om ekipagen i övrigt är likvärdiga!
 
Tävlar så smått i brukskörning som knappt kostar en spänn då banan är på skrittavstånd och vagn finns på plats. Enkelt roligt och ytterst användbart. Tävlar inte ens på egna hästar.
 
Nä precis så har jag också kört och tävlat än så länge men brukskörningstävlingarna är ju minst sagt få och jag skulle gärna vilja ha lite fler utmaningar också! Har ju en hel hög hästar att köra med men inga bra vagnar eller fina selar! Och är det inte ens min egen häst jag kör så vill jag inte ta lån och köpa vagn... fast det är klart, jag kan ju alltid ta lån och köpa både vagn och häst! hehe!
 
Det är fortfarande så att man egentligen bara kan få en 6a på vagnen om man kör i maraton vagn eller rockard. Det enda som man får en 10a för på internationella tävlingar är en dressyrvagn med två axlar, giggarna hur fina dom än är så får dom bara 9poäng. Detta för att vi vill bevara traditionen inom sporten. Körning skall förbli en sport som förknippas med vackra ekipage och fina vagnar om än dom är nytillverkade eller gamla. Tyvärr så kostar det mycket pengar och om man inte tävlar på högre nivå så kan man ju välja enklaregrejer till billigare peng. Jag tycker inte att man kan gämföra brukskörningstävlingar med traditionellkörtävling. Man är väl ute efter tjusningen med de ena eller det andra. Man väljer väl inte brukskörning för att det är billigare eller? Framför allt så har vi en otrolig gemenskap i körningen :) :love:och det brukar inte vara några problem att få låna grejer av andra kuskar när man är ny och inte vet om man vill fortsätta med körning.
/M
 
Jag började med rockard och loksele.
Sen sparde jag ihop till en maratonvagn sen en riktig sele.
Nu har jag köpt ny häst så nu är pengarna slut.
Nästa mål är en dressyrvagn samt en fin sele.
Det tar några år men det är det värt. :)
 
Jag tror inte alla har råd...
Man får väl prioritera, om man verkligen vill så går det!
:bump:
 
Man väljer väl inte brukskörning för att det är billigare eller?

Jo mest därför men även för att det är enklare, man behöver inte kunna lika mycket för att tävla i det.
Har inte pengar till en vagn jag kan tävla med. Pluggar och häst är en svår kombination ekonomiskt och det funkar inte att lägga massa pengar på körtillbehör....
Har nu en trätrilla men den kan jag inte åka på tradintionela körtävlingar med.
 
Ojojoj... ja då vill jag väl inte tillräckligt då, hehe! Men funderar på att sälja lägenheten och hitta nåt billigare boende... isåfall kanske jag kan byta mitt bolån mot ett hästlån!
 
Det tycker jag absolut att du ska göra :bump: Det spelar väl ingen roll hur man bor??!! BARA MAN FÅR KÖRA HÄST mycket och ofta. :)
 
Jag undrar egentligen varför det ska vara så dyrt... En av våra hovslagare ställde upp och vann på första tävlingen med en travsele och 4-hulsvagn i precision... :D
Tycker det är jobbigt att allt ska vara så dyrt. Självklart finns det riktigt billiga alternativ men oftast (inte alltid som tur är), är de i dåligt skick... Man vill ju så gärna att hästen ska ha den absolut bästa selen och den mest exklusiva vagnen som bara gud har haft chansen att skåda och då får man dra in på allt onödigt som sin egen mat och bostad hehe :D Man måste julära sig och prioritera :smirk: :D
 
måste bara säga att jag som "blåbär" har införskaffat mig en ny vagn o sele, inte för att verka "duktigare" utan för att jag vill ha grejer som håller. anser att i körning så är säkerheten en av de viktigaste delarna.
så lägger jag gärna ner extra pengar på bra saker som jag kan ha väldigt länge också, så slipper jag för den delen lägga ner en massa pengar på lagningar o reservdelar .. tror att man tjänar på det i längden. o om man inte vet om man vill fortsätta med körning, så är andrahandsvärdet på vagnar oerhört högt ...
 
Måste bara säga att även billigare saker kan hålla väldigt väldigt bra... har lokselar av den billigare varianten och de är väldigt bra och säkra... Men som med allt läder måste de ju skötas och kollas regelbundet.

En allmän fråga, i all hästsport verkar det mer och mer bli så att man "räknas" mer om man har flotta och DYRA saker, är det även så inom körsporten? På de hopptävlingar jag har varit på verkar det vara VM-i-dyra-grejer... Och i hästbutikerna är det mer kläder än hästsaker...

Är ju dåligt insatt i det här med körtävlingar men hur är det, generellt sett, måste man ha dyrbar utrustning för att domarna ska gilla en eller går det med billigare och inte lika tjusiga saker? Hur är det med hästraser? I tex dressyrtävlingssammanhang hör man ju ofta om folk som är duktiga men som ändå inte gillas av alla eftersom de har "fel" häst, tex man har en skäck eller en arab osv... Är det likadant inom körsporten? Att man "gills" mer om man har ex halvblod? Verkar ju vara lite bättre på den fronten inom körningen, ser ju i tex tidningarna om framgångsrika ekipage med både russ och shetland tex men hur är det på storhästfronten, kan man ha andra stora hästar? Om jag ska satsa på att köpa en körhäst, vad ska jag leta efter för ras?

Nä, får nog ta tag i lägenhetsförsäljningen... synd bara att det ska vara så attans svårt att hitta en bra och billig hyres...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 490
Juridik & Ekonomi Jag ser massvis med stora dyra husbilar överallt nu för tiden. Kanske mycket för att jag själv drömmer om en plåtis. Kruxet är att ska...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
14 525
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 179
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 484
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp