Hur har alla råd egentligen!?

Jag skrev det bara det där med 08- i fjällen för att det var så JAG KÄNDE, inte för att jag menar att alla som har nya vagnar ÄR det... (Tycker dock fortfarande att det är lite fånigt att komma med splitternya saker innan man ens kan köra knappt. Signalerar typ mer pengar än talang, men iallfall...)

Håller dock inte med dig om att gamla vagnar skulle innebära en massa lagningar eller sämre säkerhet på något sätt. De flesta rockardkärrorna är nog så bastanta och stabila!

För min egen del skulle det inte ens funnit utrymme att LÅNA till en ny vagn och sele från början hur intresserad jag än var och hur fantastiskt andrahandsvärde en vagn än har. Jag har - som de flesta andra människor - en familj att ta hänsyn till och de går inte alltid med på att en enskild person i familjen satsar alla sparpengar plus lite till på sin hobby, inte just när man precis börjar med hobbyn iallafall.

Att säga att man måste ha nya saker ur säkerhetssynpunkt är nog bara att skrämma bort folk och stämmer dessutom inte.

Börja med begagnat om du inte har råd med annat, menar jag. Givetvis bör du kolla kvalitén på sakerna. Kör inte med selar i sprucket läder eller liknande, men det finns massor av bra, mycket billigare begagande körgrejor som ni kan ha i början.
 
självklart finns det även bra billiga selar/vagnar. men dock så vet du itet hur länge de kommer att hålla. en vagn/sele som varit med om ett par maratonbanor får ta mycket stryk. o självklart så har inte alla råd/möjlighet att lägga ner alla pengar på sin "hobby" men från min synvinkel så tycker jag att det är värt att lägga ner pengar på nya saker som jag VET håller kvaliten -återigen .. jag vill ha saker som håller, o säkerheten framför allt ..
sen kan man ju bara påpeka en såndan sak som vilka hjul/däck det finns på de flesta rockarder, men ekrar smala som sytrådar .. jag vill inte åka in i ett hinder med dem :/
o ang. andrahandsvärde så menar jag att det är bra om man vill sälja sin vagn då man kan få igen mkt av pengarna.
sen när det gäller hur snyggt det ska se ut, så får du ju mera poäng om det är ett prydligt ekipage, o det är ju även spannkontroller (visst heter det så!?)på vissa tävlingar, istället för funktionskontroll. vilket innebär att snyggaste ekipage vinner ..
men men detta är bara min åsikt, har man inte råd så ta kontakt med en körerfaren som kan hjälpa dej att hitta BRA begade saker ..
 
Jo, du har så rätt! Visst kan man vara mycket mer säker på att nya grejor håller måttet även i ett maratonhinder, men visst är det fortfarande skillnad på när man precis börjat med körning och när man kört ett tag?

Användbarheten i lätt klass (första åren) mellan en rockard för 2000 kr och en ny maratonvagn för minst 30 000 kr motsvarar inte skillnaden i priset direkt.

Så småningom vill de flesta som fått blodad tand, byta upp sig och då kanske man kan rättfärdiga ett banklån eller blodpudding 4 dagar/veckan, men inte de första åren.

Jag tror inte det är bra att gå ut för hårt med att man helst ska ha nya saker, för då blir det nog många som ger upp direkt, just för att budgeten inte riktigt är realistisk för den som inte är ganska välbetald. Däremot är det helt OK att tipsa om vad man bör titta på för att få bra och säkra begagnade grrejor.

Jag tror vi är rätt överens i grund och botten.
 
hm.. klart att man ska sträva efter ett så snyggt ekipage som möjligt men det verkar lite konstigt att man ska kunna "köpa" sig en vinst i en klass! Vad händer om nån med äldre vagn och sele skulle köra bättre än h*n med dyr och fin utrustning, vem vinner då?
 
Är ju dåligt insatt i det här med körtävlingar men hur är det, generellt sett, måste man ha dyrbar utrustning för att domarna ska gilla en eller går det med billigare och inte lika tjusiga saker? Hur är det med hästraser? I tex dressyrtävlingssammanhang hör man ju ofta om folk som är duktiga men som ändå inte gillas av alla eftersom de har "fel" häst, tex man har en skäck eller en arab osv... Är det likadant inom körsporten? Att man "gills" mer om man har ex halvblod? Verkar ju vara lite bättre på den fronten inom körningen, ser ju i tex tidningarna om framgångsrika ekipage med både russ och shetland tex men hur är det på storhästfronten, kan man ha andra stora hästar? Om jag ska satsa på att köpa en körhäst, vad ska jag leta efter för ras?
Varför kompromissa, du får väll skaffa billiga och snygga saker :cool:, brukar gå att hitta vettiga begagnade saker!

Tror oftare att det är en bortförklaring att man har fel ras. Lättare att skylla på det än att säga att det gick dåligt. Förekommer nog diskriminering men inte så mycket....

Jag tycker oftast att man får posetiv respons även från domarna om man har något udda! I såväll brukskörninge med halvblod eller nordisar och dressyr!

Du får väll bryta trenderna istället! Jag ska tävla SM i brukskörning med halvblodet! :devil:
 
Personligen tycker jag att traditionerna kan vårdas med hjälpa av spannkontroll eller något annat som ligger UTANFÖR själva tävlingen.

Om det är så att rockard och maratonvagn inte kan få mer än 6 på presentationen (den som är inbakad i dressyren alltså) så innebär det i praktiken att man kan köpa till sig sitt tävlingsresultat. Bara genom att lägga ut pengar kan man höja sin dressyrpoäng med 4 poäng, och det kan vara avgörande om man vinner eller hamnar utanför placering (oavsett om det är lokal lätt klass eller SM). Det tycker jag är så fel.

Dessutom tycker jag att det är mycket märkligt att som en del i en dressyrtävling ha ett moment som inte står beskrivet i TR. Det finns ingenstans att läsa hur ekipagen ska se ut för att få full poäng!

Jag tycker att körtävling ska premiera körskicklighet, inte förmågan att skriva ut feta checkar.
 
"Om jag ska satsa på att köpa en körhäst, vad ska jag leta efter för ras?"

Shetlandsponnyer är i princip utrotade i enbet i medelsvår klass och uppåt och får inte tävla enbet internationellt (inte heller B-ponny under 122 cm). Ett bra russ kan fortfarande placera sig i svår klass nationellt (internationellt är det TUFFT för en B-ponnny, de ska gå samma tempon som de stora ponnyerna och det ska vara fyrhjulsvagn). Men ska du vara med och slåss i toppen och har du ambitioner att tävla internationellt så ska du nog satsa på antingen en maxad ponny eller ett halvblod med bra gång.
 
jo vi är nog rätt så överens :)
och det är klart att man från början inte ska "dra på sig" en ny vagn för 30 000, utan som du skriver att det är skillnad på när man kört ett tag o fått blodad tand o vill sattsa, det är då man bör lägga ut pengar på bra grejor.

o sen ang. inläggen om stiliga ekipage, så e det rätt sjukt att det kan bli så att "bara" för att du har finare vagn så vinner du. men samtidigt så är körning en sport som vill bevar sina gamla traditioner, o det är skoj. sen så måste ni hålla med om att det är roligt att klä upp sig inför en tävling med kjol o elegant hatt :) men det ska ju inte vara så att du "råkar" vinna på att vara finast i dressyren utan man måste ju ändå komma ihåg att det ska bero på hur programmet är kört. men om det är två ekipage som är lika tycker jag att stiligast ska vinna ..
 
Som sagt, belöna ekipage med dyra prylar kan man göra vid sidan av den ordinarie tävlingen, i form av spannkontroll.

Ska man ha presentation som ett moment i dressyren så ska det bedömas hur välvårdat och prydligt ekipaget är (och där snackar vi inte vem som bäst ser ut som en sekelskiftesmänniska utan att håret är uppsatt på ett säkerhetsmässigt sätt, att knappar är knäppta och att inga snoddar hänger och slänger et c, sånt är gratis), hästens skick och kondition, och utrustningens tillpassning.

För övrigt tycker jag att körsporten är extremt dålig på att tillvarata körningens traditioner, om det bara är efterapningar av sekelskiftets överklass som kan ge full pott.

Visst, det är kul att klä upp sig till tävling. Men det ska inte ha något som helst att göra med tävlingsresultatet.
 
Svea vet du inte att Desire Boman var med på ponny VM med sitt shettispar och gjorde godkänt resultat! Så shettisarna får tävla internationellt men har helt klart svårt att hävda sig då alla ponnyer går i en klass. Det finns även ett shettisspann ifrån holland som gör mycket framstående placeringar på de internationella tävlingarna.

Sen till det här med presentationspoäng i dressyren. Du kan aldrig få bra poäng på presentationen om hästen inte gör en bra dressyr. Det är helheten som bedöms. Så några 4p handlar det endast om, om man gämför två likvärdiga ekipage i olika utrustning. När man tillåter att dressyrryttarna rider i blåbyxor och tröja så tycker jag att man kan börja diskutera den frågan mera. Dressyr skall vara flott annars så kan man göra något annat. Jag tittar på dressyr för att få se flotta fina ekipage.
Om du varit ute på tävlingar sista året så ser du nog att de flesta inte efterapar några sekelskiftstraditioner! Många har nytillverkade vagnar i ny stil och form. Ex de nya Troed Hansson giggarna. Groomarna har oftast ridkläder i svart eller brunt. Kusken kostym el kjol + det obligatoriska huvudbonader,handskar i brunt och förklädde.

Om du kör den bra dressyr så kommer inte presentationspoängen påverka ditt resultat så länge du kör lätt klass. När du sen byter till MSV så tycker jag att då är man även berädd på att ta kostnaden för lite nyare grejer.
Inte vet jag men vi vill väl inte se ekipage köra dressyr i svårklass i lokselar och maratomvagn el rockard med kuskar kladda i färgglada tröjor och keps???
Tycker att det är helt ok i lättklass. Men folk som lägger ner möda och pengar på att få ett fint ekipage måste uppmuntras någon stans.
Jag lever och tävlar på en vanlig lön så det är inte omöjligt men kräver tålamod och prioriteringar hela tiden.

Detta svea är inget påhopp på dig jag kände bara att jag var tvungen att få säga det jag spontant tänkte på.
:)
/M
 
Missade att svea skrev att enbet shettis inte får deltaga i internationell tävling. Detta är helt rätt! :bow:
Ibland läser man med Baken!
 
Jo, jag har varit ute på en hel del tävlingar, och de kläder som folk har är typiskt sekelskifte (nåja, man kan väl sträcka sig fram till 30-talet möjligen). Antingen långkjol och jacka och hatt, eller kostym och hatt, i marin, svart, grönt, eller i något enstaka äventyrligt fall vinrött. Kanske något inslag av beige också.

Jag försöker själv hålla stilen när jag kör dressyr - men jag tycker inte att det har något med tävlingsresultatet att göra.

För övrigt behöver man inte se sluskig ut för att man kör med billiga grejer. Till rockard kan man t ex ha ungefär samma kläder som när man visar häst vid hand på t ex kvalitetstävlan, men byta ut de vita byxorna mot ett par enfärgade bomullsbyxor. Ett par välputsade skor, skjortan istoppad i byxorna, diskret stickad tröja, ett bälte, handskar och håret uppsatt och en hjälm på huvudet. Rockarden ren och vaxad, selen putsad och korrekt tillpassad så har man ett ekipage som duger väl så gott som något annat.

Till riddressyr kan du få en komplett TR-godkänd utrustning till häst och ryttare för under 3500 om du köper det billigaste, allt nytt. Du kan också rida omkring med utrustning för 60000 spänn. Ser ungefär likadant ut från läktaren...

Så, jag håller inte med. Men jag får väl bita i det sura äpplet när och om jag börjar tävla igen.
 
Till riddressyr kan du få en komplett TR-godkänd utrustning till häst och ryttare för under 3500 om du köper det billigaste, allt nytt. Du kan också rida omkring med utrustning för 60000 spänn. Ser ungefär likadant ut från läktaren...

Köper man dessutom begagnat så kan det se BRA ut för den summan. La nog ner runt så på hela min och hästens tävlingsutrustning, då mest begagnat. Men att det är begagnade saker syns inte och från början var dom inte billiga! :)
 
Har inte läst så noga i inläggen ovan, men jag måste hålla med mia. I lätt klass är det helt ok att ha lite enklare klädsel och tillbehör, men i m.sv och svår så ska det se snyggt ut! Hur ska vi kunna höja publiksiffran om kuskarna iklädda jeans och tröja kommer inkörandes i maratonvagn under svår klass eller på ett SM? Inte snyggt!

Det ska vara snygga flotta ekipage inne på dressyr och precision.
 
håller helt klart med! det ska vara lite klass på det hela om man är i msv :)
tänkt bara hur det skulle se ut om dressyrryttarna kom inridandes i jeans o sweatshirt tror ni inte att de skulle få sämre resultat? om de ens skulle få tävla :)
 
Vill bara komma med en invändning (igen! :D) mot jämförelsen med dressyrryttare.
I riddressyren har man enhetlig klädsel, du kan alltså inte "köpa" dig poäng på klädlsen, utan alla ser likadana ut vare sig de har en sadel för 30 000 eller 8 000 kr.
 
Hmm, så såg jag att Svea redan skrivit precis samma sak... Ursäkta upprepningen.
 
Vill man ha eleganta ekipage så kan man ha spannkontrolltävling med bra prispengar på de tävlingar som man vill locka mycket publik till. Nu är det ju inte ens alltid spannkontroll på SM.

För övrigt så tror jag knappast att de pengar som körsporten kan få in på publik på långa vägar motsvarar de pengar som kuskarna får lägga ner på sin (onödiga) utrustning och de extra fordon som krävs för att transportera dem. Så på det viset skulle det säkert gynna sporten bättre om ALLA körde dressyr och precision i maratonvagn. Rättvis bedömning, och mer pengar över till kuskarna.
 
Jag förstår vad du menar!
Men skulla aldrig vilja ha det på det sättet.
FY VAD FULT DET SKULLE SE UT.
Spannkontrollen är helt borta förutom på VM.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 490
Juridik & Ekonomi Jag ser massvis med stora dyra husbilar överallt nu för tiden. Kanske mycket för att jag själv drömmer om en plåtis. Kruxet är att ska...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
14 525
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 179
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 484
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp