Hur har ni finansierat barnens körkort?

Nu är det ett tag sedan min dotter tog körkort (hon fyller 26 i år), men hon gjorde den absoluta majoriteten av sin övningskörning tillsammans med någon av oss föräldrar så det blev inget särskilt dyrt körkort. Hon tog en eller ett par lektioner precis i början för att komma igång och sedan mot slutet köpte hon ett paket innehållande någon app för att öva på teorin, halkkörning och annat obligatoriskt samt 5 "vanliga" lektioner. Det räckte gott och väl för att hon skulle klara sitt körkort. Ekonomiskt så delade vi på det - hon själv, jag och hennes pappa.

Ett par år efter B-körkortet tog hon BE-behörighet vilket hon bekostade helt själv. Ytterligare ett par år senare tog hon kompetensbevis för att få transportera hästar yrkesmässigt och det sponsrade jag (ett par tusen om jag minns rätt) för att hon skulle få det gjort och kunna köra lagligt med hästar till Danmark (och andra länder).

Tillägg: När jag själv tog körkort övningskörde jag enbart tillsammans med pappa, men bekostade avgift för halkkörning och förarprov själv. Det blev ju inte heller något dyrt körkort.

Jag tänker att vi betalar med lön/andra pengar, men finns sparande till barnen också om det skulle behövas.

Bor på landet och många jobb kräver körkort så tycker det är viktigt, mycket enklare att ta när man bor hemma också och kan få hjälp att övningsköra :)

När jag tog körkort hade mina föräldrar dealen "inte röka inget kröka, inget snus och inget bus" så stod det för körkortet. Den kommer jag också köra med.
Den dealen hade jag också med mina föräldrar. Det var himla bra att ha en "riktig" anledning till att hålla sig undan sån skit, det blev lättare att säga nej.

Har samma deal med mina barn.

De jag hängde med i gymnasiet, skulle få körkortet om de inte drack alkohol. De drack i smyg istället.

Jag och mitt syskon har fått vårat körkort betalat av våran pappa, typ det enda han betalade utöver underhåll. Hade jag haft egna barn hade jag absolut betala det! Körkortet var tex en bidragande orsak till att både jag och mitt syskon har fått jobb. Jag har just nu mitt första jobb där körkort inte är ett krav, då har jag ändå haft tjänster där jag aldrig behövt använda bilen i tjänsten.

De jag hängde med i gymnasiet, skulle få körkortet om de inte drack alkohol. De drack i smyg istället.

Jag och mitt syskon har fått vårat körkort betalat av våran pappa, typ det enda han betalade utöver underhåll. Hade jag haft egna barn hade jag absolut betala det! Körkortet var tex en bidragande orsak till att både jag och mitt syskon har fått jobb. Jag har just nu mitt första jobb där körkort inte är ett krav, då har jag ändå haft tjänster där jag aldrig behövt använda bilen i tjänsten.
Jag ljög inte för mina föräldrar. Alla gör inte det.

Det finns ett bra sparande+fonder från oss och släkting i barnens namn. Tanken är att körkortspengar plockas därifrån. Jag räknar med att de mängdtränar med oss och tar lektioner för finlir.

Har de kört privat eller på körskola?
Hur har ni lagt upp det för att betala allting?

Min son fick moppekortet när han var 15. Sen har han kört epa, vägrat övningsköra.

När han fyllde 18 fick han riskutbildningen av mig och sen pengar från släkten. Han gjorde teorin och sen uppkörningen.

Klarade alltså kortet utan en enda körlektion eller övningskörning!

Liknande trådar

• Sparande till barnen
  • Köpenhamn med barn?
  • Vad gör ni på sommarloven?
  • Byta skola

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

• Roliga saker som barn säger
  • Morgonrutiner