Sparande till barnen

Bukefalos 30 år!

strawberrysylt

Trådstartare
Har ni något sparande till barnen?

Isf i vilken form?

Vi hade tänkt ha ett vanligt sparkonto, men min familj trycker på om att starta en fond för att få avkastning. Men är det säkert alltså riskfritt typ?

Och hur tänker ni sen, ska barnen få en klumpsumma vid en viss ålder? Få till körkort? Hjälp vid flytt?
Jag tänker nog att om vi sparar nu så kan de pengarna användas även till andra lite dyrare saker under tonåren t ex.

Vi sparar i ISK till barnen.

Vi har gemensamt konto för alla tre barnen som är i vårt namn. Dvs fullt möjligt för oss att fördela mellan barn och välja när det betalas ut.

Vi ville inte spara i barnens namn av uppenbara själv och vi ville inte heller ha tex kapitalförsäkring i deras namn. Största anledningen för att när man har fler barn i olika ålder finns risken att man dels har olika möjlighet att spara under barnens uppväxt, och också risken att utvecklingen är helt olika och det blir orättvist i slutänden.

Vår tanke har varit att ha större delen av sparandet med låg risk, och en mindre del på lite högre risk med större möjlighet till avkastningen. Men vi har ärligt talat varit dåliga på att ta tag i det där så nu tror jag i princip allt är på lågrisk.

Vi har sparat till oss själva i sådan utsträckning att det skall räcka till barnes framtida behov.
Behoven ser ju olika ut över tid.

Alla barnen har fått eller skall få körkort.
Yngsta har inte varit så motiverad direkt, så det får bli efter Civilingenjörsexamen.
Största insatsen har varit att hålla med bil och övningsköra privat. Hur värderar man det?

Vid flytt har vi mest burit och kört runt med saker. En hästtransport löser mycket. Hur värderar man det?

Äldsta barnet bor billigt på min gård. Mellan fick låna pengar till sin lägenhet av sin pappa (som lånade på sitt hus) och yngsta ärvde sin farfar så att det gick att låna till hans student-lya på den fastigheten. Hur värderar man det?

Slutsatsen för oss har blivit att pengarna har gjort bättre nytta för barnen när vi har använt dem till annat än att spara. Typ köpa och underhålla fastigheter.

Vi har flera olika sparkonton till barnen, både aktiefonder, isk och vanliga konton. Allt står på barnen själva som de kommer att få när de fyller 18. Fördelen som vi ser det är att det fullt ut är barnens pengar sedan kommer det att bli olika belopp som de får ut då älstas aktieportfölj har gått galet bra men vi försöker jämna ut det så att det ska bli någorlunda lika.
Tanken är att de ska ha ett startkapital till första lägenheten (körkortet får de av oss)

En parentes som jag som barnfri har funderat på. Många ger sina barn pengar när de fyller 18. I den åldern är inte frontalloben utvecklad. Jag minns hur många av mina kompisar blåste dessa pengar rätt fort och på ganska obetydelsefulla saker.

Jag har själv funderat på någon fond till min brorsdotter, men funderar på om det inte är bättre att ge den när hon blir 25? Just för att då är de vuxna på riktigt. Jag antar att det innebär att jag måste stå på den då, för annars tillfaller den väl henne automatiskt när hon blir 18? Men det känns inte som att det är hela världen.

Isf i vilken form?

Vi hade tänkt ha ett vanligt sparkonto, men min familj trycker på om att starta en fond för att få avkastning. Men är det säkert alltså riskfritt typ?

Och hur tänker ni sen, ska barnen få en klumpsumma vid en viss ålder? Få till körkort? Hjälp vid flytt?
Jag tänker nog att om vi sparar nu så kan de pengarna användas även till andra lite dyrare saker under tonåren t ex.
Det är aldrig riskfritt att investera pengar. Men det finns tex fonder med låg och hög risk. Hög risk betyder i princip att det kan svänga mer, både uppåt och neråt.

Jag sparar till mina barn på ett ISK i mitt namn. Dvs det är gemensamt för dem båda och pengarna står på mig. Detta för att jag ska kunna bestämma när och till vad pengarna används, samt för att de inte ska behöva lida av att det tex var högkonjunktur vissa år och börsras ett annat, med tanke på att de är olika gamla och kanske behöver pengar i olika tider. (Pappas sparande till mig gick tex upp i rök när IT -bubblan sprack. Brorsan var tre år äldre och hade tagit över sina pengar och klarade sig bättre)

Jag tog hjälp av Nordnet för att sätta ihop en blandning av fonder med hänsyn till risk och tidshorisont. Sätter in 500:- i månaden.

Isf i vilken form?

Vi kör isk, lysa, inte i barnens namn.
När unge nr 2 kommer nu i vår får de inte varsitt utan gemensamt så det blir rättvist.

Sparkonto anser jag vara 100% säker risk för urholkning av pengarna även om man låser kontot med lite ränta.
Krashar hela världens företag och globalindex rasar känner jag att jag har större problem än ett raserat barnspar.

En parentes som jag som barnfri har funderat på. Många ger sina barn pengar när de fyller 18. I den åldern är inte frontalloben utvecklad. Jag minns hur många av mina kompisar blåste dessa pengar rätt fort och på ganska obetydelsefulla saker.

Jag har själv funderat på någon fond till min brorsdotter, men funderar på om det inte är bättre att ge den när hon blir 25? Just för att då är de vuxna på riktigt. Jag antar att det innebär att jag måste stå på den då, för annars tillfaller den väl henne automatiskt när hon blir 18? Men det känns inte som att det är hela världen.

Är det verkligen många som gör det? Den här frågan har kommit upp rätt ofta i diskussioner med vänner och familj under tiden vi har haft barn (äldsta är 11 nu) och det har nog inte varit någon som har haft större summor pengar i barnens namn som betalas ut när de blir 18. (Vilket såklart inte betyder att det inte förkommer, finns ju exempel i tråden, men min bild är inte att det är vanligt.)

I ditt fall så hade jag valt att spara i kapitalförsäkring med barnet som förmånstagare! :)

Det är aldrig riskfritt att investera pengar. Men det finns tex fonder med låg och hög risk. Hög risk betyder i princip att det kan svänga mer, både uppåt och neråt.

Jag sparar till mina barn på ett ISK i mitt namn. Dvs det är gemensamt för dem båda och pengarna står på mig. Detta för att jag ska kunna bestämma när och till vad pengarna används, samt för att de inte ska behöva lida av att det tex var högkonjunktur vissa år och börsras ett annat, med tanke på att de är olika gamla och kanske behöver pengar i olika tider. (Pappas sparande till mig gick tex upp i rök när IT -bubblan sprack. Brorsan var tre år äldre och hade tagit över sina pengar och klarade sig bättre)

Jag tog hjälp av Nordnet för att sätta ihop en blandning av fonder med hänsyn till risk och tidshorisont. Sätter in 500:- i månaden.

Det är av den här anledningen vi också valt att ha ett gemensamt konto till barnen. Mina svärföräldrar sparade till sina tre barn i barnens namn. Det är en rätt stor åldersskillnad mellan ett av barnen och de andra två, vilket innebär att deras sparande fick helt olika förutsättningar trots att föräldrarna sparade lika mycket. Resultatet blev 1/10 av pengarna...

När jag växte upp sparade mina föräldrar lite till mig och mina systrar, i varsitt konto med fonder. Det var även där eventuella större gåvor etc från mor- och farföräldrar (eller en generation äldre är nog mer korrekt) och liknande hamnade. Vi fick sedan tillgång till pengarna när vi var 18 (ungefär 100k i mitt fall). Jag jobbade också lite svart i stall under tonåren (12-18) vissa helger, som också hamnade i något sådant konto som jag inte rörde innan jag fyllde 18.

Vi behövde inte använda pengarna till körkorten, då farmor och farfar betalade dem (eller morfar?). Ingen har festat bort pengarna eller liknande. I mitt fall gjorde jag inget med pengarna förrän jag var 24 och hade studerat färdigt - då använde jag dem (och en hög pengar till som vi fått av farmor och farfar som förskott på arv) till handpenningen på huset (där jag fortfarande bor kvar, och har inga planer på att flytta). Kanske också för att köpa första bilen, om jag minns rätt, innan jag skulle flytta.

Planen är väl att ha någon typ av sparande även för min pojke, även om jag inte riktigt börjat planera det än (en månad gammal, så jag har ju tid på mig ;) )

Senast ändrad:
Jag är ju "ute på andra sidan" av mitt föräldraskap med en dotter som fyller 26 i år! Vi har inte haft något regelrätt sparande till henne, utan istället använt pengar till sånt som gynnat henne under hennes uppväxt och även supportat henne ekonomiskt efter 18-årsdagen. Hon har till exempel haft gratis kost och logi hos mig under sin utbildning på yrkeshögskola, jag har också till stora delar finansierat hennes hästar och gjort det möjligt för henne att fortsätta tävla på högre nivå samtidigt med studier/utbildning.

En sak som hennes pappa och jag gjorde tidigt var att teckna en bra barnförsäkring. Den visade sig gälla tills hon fyllde 25 och har gett henne två rejäla utbetalningar i samband med hästolyckor. Det har ju rent krasst varit betydligt mer lönsamt än om vi lagt motsvarande pengar på sparande :o

Är det verkligen många som gör det? Den här frågan har kommit upp rätt ofta i diskussioner med vänner och familj under tiden vi har haft barn (äldsta är 11 nu) och det har nog inte varit någon som har haft större summor pengar i barnens namn som betalas ut när de blir 18. (Vilket såklart inte betyder att det inte förkommer, finns ju exempel i tråden, men min bild är inte att det är vanligt.)

I ditt fall så hade jag valt att spara i kapitalförsäkring med barnet som förmånstagare! :)
Nu blir jag lite frågande över vad du menar? Är din mening att de flesta inte ger sina barn större summa pengar, eller att barnen inte slösar bort pengarna?

Som förhoppningvis blivande förälder har jag också tänkt på detta hur vi ska lägga upp det.
Jag minns med fasa dagen då det visade sig att alla pengar som mina föräldrar sparat till mig och min bror gått upp i rök pga min pappas dåliga investeringar som han inte haft koll på. Alltså inte för att vi barn blev ledsna utan mer hur förtvivlad min mamma blev.

Själv investerar vi båda två på börsen och jag tänker mig att vi antingen öppnar ett ISK-konto till barnet med relativt låg risk pga den långa tidshorisonten, eller en kapitalförsäkring. Fördelar/nackdelar med de två alternativen?

Annars har jag gillat sättet att inte ge det vuxna barnet en större klumpsumma utan med delfinansiera olika saker. Exempelvis fick vi båda bidrag till körkort, behövde enbart betala en symbolisk summa varje månad när vi fortfarande bodde hemma som myndiga, bidrag till första lägenheten i form av exempelvis betala för några möbler/snickare eller liknande. Vi fick också pengar varje månad av föräldrarna under studietiden för att slippa jobba samtidigt. Detta är jag otroligt tacksam för då jag inte tror jag hade klarat mina tuffa studier om jag också behövt jobba samtidigt.
Kontantinsats har vi fått spara ihop själva båda två.

Sparar på ett konto som står i mitt namn, just för att jag inte har en aning om vem hon kommer vara när hon är 18 och skulle jag dö så är det hon som ärver mig ändå.
Pengarna ligger främst i olika indexfonder med låg avgift.

Tanken är att det i första hand ska gå till körkort och möbler till första lägenheten, men ska förhoppningsvis kunna täcka mer än så.

Jag fondsparar månadsvis till mina. Det är jag som har full kontroll men de är förmånstagare om jag typ dör. Dvs då går pengarna till dem, annars när jag vill ge dem pengarna. Kommer användas vid behov (körkort och liknande, men hoppas vi kan betala ändå).

Har också ett mindre sparande i annan bank för typ doppengar, födelsedag och dylikt. De är 100 % barnens men en mycket mindre summa.

Nu blir jag lite frågande över vad du menar? Är din mening att de flesta inte ger sina barn större summa pengar, eller att barnen inte slösar bort pengarna?

Att de flesta inte sparar på ett sådant sätt att barnen får alla pengar när de fyller 18. Utan att man lägger upp det så att barnen får dem antingen när de är lite äldre, eller vid behov tex lägenhetsköp :)

Att de flesta inte sparar på ett sådant sätt att barnen får alla pengar när de fyller 18. Utan att man lägger upp det så att barnen får dem antingen när de är lite äldre, eller vid behov tex lägenhetsköp :)
Ah. Ja jag vet ju inte hur alla gör, bara att i min bekantskapskrets var det nog när man blev 18/slutade gymnasiet typ.

Jag fondsparar till mitt barn, i mitt namn. Vilket jag var glad över när jag och pappan separerade. Lågriskfonder men allt fondspar innebär ju alltid en risk. Jag kommer betala ut pengarna i takt med att hon behöver det, tex till körkort och liknande. Hon kommer inte få ut alla pengar på en gång.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?