Hur har ni/tar ni er råd med häst?!?

Sv: Hur har ni/tar ni er råd med häst?!?

För den inkomsten borde ni nog klara er ;)

Vissa saker man kanske måste minska på eller förändra.
Billigare bil(ar), bredband, mobil/tele billigare mat, osv..

Jag bor inte i storstaden så det är ju inte samma, men jag klarar mig ändå på mina 13000 med lån, häst, bil, lägenhet+tillbehör, och två katter(försäkrade).
Nästa vecka blir det två nya sadlar! :D

Så länge ni har er inkomst så är det ju heller itne så att ni promt måste ha en buffert på 50 lax, utan där kan man ju alltid rucka lite. :p
Veterinärräkningar behöver inte betalas över en natt, så händer det något brukar det alltid lösa sig (Tro mig, min förra häst var JÄMT skadad/sjuk!).
En gång blev jag dock tvungen att låna av föräldrarna, men det kunde jag betala tillbaka på nästa lön.

Det du kan göra är ju att kolla igenom er budget. Går det iprincip +-0, ja då är det dumt att skaffa häst.

Tack för alla svar!

Ransaka dig själv. Vad är det som gör att det går åt så fruktansvärt mycket pengar? Vill man ha häst så väljer man en livsstil. Man har inte tid att gå ut och fika med polarna på stan. Man har inte tid att gå ut efter jobbet och ta en öl. Man inser snabbt att man kan äta matlåda på jobbet istället för att lägga ut 75 spänn per dag på lunch (det blir 1500 kr på en månad det...det är halva stallhyran...). Jag har förvisso hästarna hemma, men om jag bara hade en häst skulle jag ha den inackorderad. Enligt mina beräkningar skulle jag inte ha några problem med att betala 3500 i månaden i stallhyra (och sköta mockningen själv) och därutöver andra hästkostnader. Jag har något lägre lön än du(och maken ungefär samma), lån på knappa miljonen plus bilar, barn (och deras fritidsintressen på ca 20000 om året)och hundar. Känner inga större problem med min ekonomi. Så fundera på vad du gör av pengarna och planera sedan för häst i din framtid :) Ska väl tillägga att jag också bor i stockholmsområdet...

När jag läser ditt inlägg så tänker jag: hur i ¤=)%(=/ gör du/ni?!? Men det ger också hopp, kan du så borde ju jag också kunna, ungefär :)

Jag måste verkligen, som du säger, rannsaka vad jag/vi gör med våra pengar. Boendet kostar oss ca 7 000kr i månaden. Jag/vi går nästan aldrig ut, har matlåda till jobbet, ingen av oss röker/dricker, slösar inte på kläder/skor, åker inte på dyra semesterresor. Har redan bra koll på försäkringar och telefonabonnemang. Det låter ju bra eller hur...

Så jag måste säga att jag inte riktigt fattar vart pengarna tar vägen... Matkostnader skulle vi kunna dra ner på men det går inte åt några konstiga summor där heller. Två bilar har vi visserligen men den ena kostar nästan inget i drift. Den andra har behövt ett antal verkstadsbesök i år så där har det gått åt en del... + det jag lägger på ridningen nu, och sedan våran kanske största utgift, tonårssonen:love: med alla sina aktiviteter och med sin friska aptit :) och kanske är han något bortskämd också...

Som någon skrev så räknar jag med att det skulle gå åt ca 6 000kr i månaden + extra kostnader. Har inget eget stall, och vill ha hästen på en anläggning med ridhus och helst inte längre bort än en halvtimma med bil.

Ja, som sagt, jag/vi får nog sätta oss ner och se vad vi har för utgifter och vad vi, och framförallt jag, skulle kunna ändra på.

Beror på vart i landet man bor givetvis ;)

Om något oförutsägbart skulle hända kan jag få låna av svärföräldrarna (de ställer alltid upp :love: ) Givetvis är det inte bästa tänkbara lösningen men vi håller på att renovera huset och alla våra pengar går till det.

Hästarna får det bästa tänkbara ändå. Men saker som nya schabrak, dyra täcken m.m. blir varken de eller min plånbok lyckligare av. Så länge de får bra mat, strö, hovslagare regelbundet och sina årliga vaccinationer så blir alla nöjda. Vi har dessutom turen att ha hästarna på ett toppenställe med stora hagar, bra och många skogsvägar samt ridbana både på baksidan och en bättre ca 5minuters skrittväg bort.

Men visst blir saker bortprioriterade om man vill se det så. Resturangbesök, festkvällar osv blir färre när man har häst. Fast det är inget jag eller sambon lider av :D

Jag har 4 000 per månad att spendera på 3 hästar, allt brukar gå åt....

Jag och min make bor på landet med två barn. Tjänar rätt hyfsat med pengar och har låga stallhyror. Vi har löst det hela med att finansiera hästarna med övertid på jobbet. Vi har båda flexibla jobb och kan jobba över när vi vill. Så vi tycker helt enkelt att det är värt att åka in en söndag var i månaden och jobba för att kunna ha hästar utan att sänka levnadsstandarden.

Stallhyrorna runt 08 varier stort. Vi har bott i 08-området hela livet och haft stallhyror mellan 1500 och 6000 per häst. Så om du bara tar dig tid att leta så finns det fina stall med ridhus för runt 2500 i månaden, speciellt om du åker söderut.

Några åtgärder:

Skriver under en månad ner ALLA era utgifter. Från tuggumi till bilförsäkring. Speciellt verkar ni behöva få koll på hur mkt sonen kostar, det verkar kunna dra iväg? Sen är det också viktigt att fånga upp de där små kostnaderna, det kanske är så att du köper 1-2 flaskor dricka/vatten varje dag, eller liknande småkostnader som snabbt drar iväg utan att man märker det.

Du kanske tycker att ni inte spenderar så mycket men om ni skriver ner och verkligen går igenom vart pengarna tar vägen (för det gör de ju, uppenbarligen ;)) så ska du nog se att det kommer gå alldeles utmärkt att skaffa häst!

jag är väldigt priviligerad, eftersom jag inte behöver betala stallhyra (1500 kr/mån) då pållen står i ägarens stall. har pållen som min egen o betalar för allt annat, så är väl fodervärd men jag brukar kalla mig "bonusmatte" ;)

kostnader för hästen per mån landar på ca 1000-3500 kr, beroende på hur mkt träningar o tävlingar det blir samt om det är skoningsmånad eller inte.

för att ha råd drar jag in på nöjen, kläder till mig själv mm. man får prioritera!
lägger även upp en budgetplan för varje månad för att få en översikt.

För den inkomsten borde ni nog klara er ;)

Vissa saker man kanske måste minska på eller förändra.
Billigare bil(ar), bredband, mobil/tele billigare mat, osv..

Jag bor inte i storstaden så det är ju inte samma, men jag klarar mig ändå på mina 13000 med lån, häst, bil, lägenhet+tillbehör, och två katter(försäkrade).
Nästa vecka blir det två nya sadlar! :D

Så länge ni har er inkomst så är det ju heller itne så att ni promt måste ha en buffert på 50 lax, utan där kan man ju alltid rucka lite. :p
Veterinärräkningar behöver inte betalas över en natt, så händer det något brukar det alltid lösa sig (Tro mig, min förra häst var JÄMT skadad/sjuk!).
En gång blev jag dock tvungen att låna av föräldrarna, men det kunde jag betala tillbaka på nästa lön.

Det du kan göra är ju att kolla igenom er budget. Går det iprincip +-0, ja då är det dumt att skaffa häst.

Herregud! Skulle du kunna specifisera dina utgifter på 13.000 :- i månaden. Wow, hålla häst, lån och hela rubbet på den summan, det är inte illa.

HeJ!

Jag är fattig student med en ursnäll sambo som i absoluta nödfall hjälper mej med pengar.

Jag får väl ca 7000/månad och stallhyran går på 3500.. Inte mycket kvar att leva på sen, så jag betalar träningarna (ca 700/månad) och mobilen (ca 100 kr/månad)själv sen ska oftast häst ha extrafoder och när jag har pengar över hjälper jag till med matkontot.. Sambon har levt på mej innan så vi har delat upp det så. När jag får jobb i framtiden ska han få en paus igen.:-)

/ Lavinia, som inte festar, inte köper kläder, inte går ut och fikar.. Jag pluggar och är hos hästen- thats it!

lk

min sambo står för hyra + el, och internet, för han sitter vid datorn jämt. jag står för mat för mig, han, katt hund och sen hela hästen, jag står även för de flesta större inköp.

min kostar ca 2500 i månaden jag får ca 8000-8500 efter skatt, och har ändå pengar över att köpa hästsaker, betala vet etc. jag har dock ingen bil, för bussen går utanför lägenheten och tar sju minuter till stallet och gångavstång till centrum.

har en bra försäkring som har billig självrisk, och och försäkringen brukar jag få av mina föräldrar i julklapp (A)

annars så vi gillar inte att resa, har alla kläder jag behöver, har ett lån på 1000 i månaden och sparar 500 i månaden.

klarar mig utmärkt =) hästen är värd VARENDA uppoffring jag gör <3

Man får dra ner på allt annat....
Jag har ut ca 11-13 000:-/mån och bor själv.
Jag köper väldigt sällan saker till mig själv.
Nu är det rätt så "billigt" att ha häst där jag bor. Tror hästen kostar mig ca 3000:-/mån i snitt. (ink. försäkring och sånt)
Hästen är ju försäkrad så det är ju inte så att jag måste ha en jätte stor buffert om det skulle hända något. Eller ja, i vår och sommar har jag blivit tvungen att lägga många tusen på veterinärräkningar. Hur jag haft råd med detta är för mig ett under. Men djuren går före allt och det prioriteras högst!
Jag sparar så mycket jag kan varje månad, det har behövts för att kunna betala alla veterinärräkningar i slutet.

Har inte läst hela tråden men även jag har sjukpension lite mer än 7000, men då bor jag inte i S-holm heller. Men även om man har billig stallhyra (300) foder o strö tillkommer plus allt annat enligt regel så är det en priotering, o jag skulle inte orka ngt annat hursomhelst. Och i mitt fall har jag en sambo att förlita mej på om ngt skulle hända. Vilket det gjort några gånger under årens lopp.

Med den inkomsten bör du ha råd att ha häst, jag har ungefär halva din inkomst före skatt, försörjer mej själv och 17 åriga dottern, två hästar, en hund och tio katter på detta.
Har bil och egen transport.

Nu har jag visserligen mycket lägre boende kostnad och jag har hästarna hemma men en tredjedel av min inkomst går till hästarna, inte varje månad utan sparandet till bufferten är även inräknad där.

Jag lever för hästarna, då går det.

Mitt tips är att du sätter in den summan du beräknar att det kostar att ha häst varje månad i tre år, när du inte har varit tvungen att nalla på dem under hela den tiden så köper du häst, då har du både pengar till hästen och ev. också pengar kvar till buffert, beroende på hur dyr häst du har tänkt köpa.

Tack för alla svar!

När jag läser ditt inlägg så tänker jag: hur i ¤=)%(=/ gör du/ni?!? Men det ger också hopp, kan du så borde ju jag också kunna, ungefär :)

Jag måste verkligen, som du säger, rannsaka vad jag/vi gör med våra pengar. Boendet kostar oss ca 7 000kr i månaden. Jag/vi går nästan aldrig ut, har matlåda till jobbet, ingen av oss röker/dricker, slösar inte på kläder/skor, åker inte på dyra semesterresor. Har redan bra koll på försäkringar och telefonabonnemang. Det låter ju bra eller hur...

Så jag måste säga att jag inte riktigt fattar vart pengarna tar vägen... Matkostnader skulle vi kunna dra ner på men det går inte åt några konstiga summor där heller. Två bilar har vi visserligen men den ena kostar nästan inget i drift. Den andra har behövt ett antal verkstadsbesök i år så där har det gått åt en del... + det jag lägger på ridningen nu, och sedan våran kanske största utgift, tonårssonen:love: med alla sina aktiviteter och med sin friska aptit :) och kanske är han något bortskämd också...

Som någon skrev så räknar jag med att det skulle gå åt ca 6 000kr i månaden + extra kostnader. Har inget eget stall, och vill ha hästen på en anläggning med ridhus och helst inte längre bort än en halvtimma med bil.

Ja, som sagt, jag/vi får nog sätta oss ner och se vad vi har för utgifter och vad vi, och framförallt jag, skulle kunna ändra på.
Jag gissar att tonårspojken äter stora mängder mat??? Se över den delen i så fall. Man kan spara in massor på att köpa rätt råvaror till rätt pris. När vi pluggade båda två (barnen, hundarna och en häst fanns då) Så levde vi i flera år (jag pluggade i nästan fem år och han i tre) på pastarätter, köttfärsrätter, soppor(hemmagjorda med hembakat bröd) pannkakor, mycket potatis mm. Det gick inte någon som helst nöd på oss då heller förutom att ICA-kortet hamnade på kreditgränsen. Det är kanske dessutom dags för lilla 17-åringen att skaffa sig ett helgjobb (om han inte redan har ett) och få pengar därifrån istället för månadspengen (som tenderar att bli en dagspeng av någon anledning:angel:)

Jag har svårt att tro att det skulle gå åt mer än 6000 inklusive extrakostnader om man inte väljer stallen i innerstan eller fullservice förstås. Bor du mitt inne i smeten så kan du ju välja stall både norrut västerut och söderut. Ridhus poppar upp precis överallt (investeringsstöd att hämta:angel:) så det kan bara inte vara så svårt att hitta något bra.

Hästar är väl oftast inget man bara sådär har råd med, utan man Tar sig råd till.

Vi har tre hästar sambon o jag, men inga barn och en egen gård. Gården är ju något vi själva köpt rätt dyrt så jag brukar roa mig med att räkna av "stallhyra" på lånekostnaderna så blir boendet plötsligt väldigt billigt ;)

Jag räknade en gång att den dyra hästen kostar 2500:- och de två lite billigare kostar runt 1600:- styck/mån. De är billigare då de inte kräver lika stora mängder kraftfoder och inte har lika höga försäkringar. Jag tror det var medräknat en "stallhyra" på 400:-/häst som vi sätter in på hästkontot varje månad. Det kan ju lätt bli dyrt när man skall handla in hela säsongens hö på ett bräde om man inte har sparat lite för det...

En av hästarna är just nu uppstallad på stor anläggning och skall vara hela vintersäsongen. Där kostar stallhyran 2500:- inkl grovfoder. Det delar jag med medryttaren så jag betalar hälften dvs 1250:-.

Jag tycker ändå att vi får pengar över för sparande och annat? Vi snittar runt 23t ut var så vi klarar oss ;) Men visst blir det dyrt med häst! Man får prioritera helt enkelt. Vi har inte några fancy prylar, senaste tekniken eller något. Inget nyrenoverat snyggt hem -utan äkta "70talshem" fullt med ärvda möbler. Däremot två bilar som ju givetvis kostar... Så man kan väl enkelt säga att vi unnar oss hästarna och bilarna -men ingen mer lyx än så.

Och vad gälelr att komma undan billigt... Jag hade mina två hästar redan när jag pluggade på högskolan, hade då egen lägenhet och bil men inget extrajobb annat än sommarjobbet. Det gick oxå runt! Man anpassar sig efter vad man har att leva på helt enkelt. Då var det enkel lösdrift på en ko-gård där hjälpen o sällskapet uppskattdes mer än stallhyra(250:-/mån). Ingen lyx där inte! Men jag o hästarna mådde lika bra då på mina 6900:- i månaden inkomst :)

KL

Jag förstår fortfarande inte hur alla lyckas. Jag är fortfarande student så jag planerar inte att skaffa häst på ett tag men har ändå försökt räkna lite på det.

Jag planerar att bo utanför en av de större städerna i Sverige och det gör det självklart dyrare men ger också antagligen lite högre lön.

Min tanke kring vad det kan kosta mig i månaden ser ut som följer:
Stall och foder: 3500 kr
Träning, försäkring, hovslagare: 2300 kr
Boende: ca 5000 kr inkl. bredband etc.
Återbetalning studielån: ca 1000 kr
Mat: 1500 kr
Transport: 2500 kr

= 15000 kr i månaden

Jag måste alltså få ut 15000 kr i månaden för att kunna ha häst och då skulle jag inte kunna spara undan en enda krona eller göra något annat eller köpa något annat under hela månaden!

Lever alla så på gränsen?

Oj, hur gör du av med 2500 kr i månaden i transport? I en större stad så tjänar man på att åka kollektivt. Jag bor i Göteborg och åker kollektivt till stallet, betalar 325 kr/mån på busskort.

I övrigt ser mina utgifter ut ungefär såhär:
2000 kr i stallhyra inkl grovfoder
~500 kr för lucern och ev. torv (står han på lösdrift så får han lite mer kraftfoder så det jämnar ut sig)
425 kr för hovis
300 kr för försäkring

Dvs strax över 3000 kr i fasta utgifter varje månad, vi säger 3500 kr. Sedan räknar jag med småutgifter, och allt som allt så räknar jag med 5000 kr i utgifter per månad. Oftast blir det lite mindre, då försöker jag spara resterande pengar för oförutsedda utgifter om pengarna inte verkligen behövs till något annat. Det är väldigt viktigt för mig att alltid räkna med hästutgifter i överkant så att hästen aldrig behöver lida. Det är bättre att få lite pengar "över" än att man har svårt att betala för hästen.
Som ytterligare säkerhet för oförutsedda utgifter har jag mina föräldrar, som skulle ställa upp och låna ut de pengarna utan att blinka om det hände hästen något. Det har hänt innan att jag har varit tvungen att låna ett par tusenlappar (min förra häst behövde mycket specialvård i form av veterinär, ET osv) och då får jag betala av det sedan, helt enkelt. Där har jag såklart tur som har föräldrar som för det första inser hur otroligt viktigt det är för mig att ha häst, och för det andra har råd att hjälpa mig på det sättet.

Pga den störda bostadsbristen i den här staden så bor jag fortfarande hemma och kan utan större problem jobba halvtid och klara mina och hästens utgifter på det. Tjänar cirkus 7000 kr/månaden inkl. dricks. Betalar ingenting hemma (snälla föräldrar som sagt), utan mina utgifter utöver hästen är kläder, nöjen, mobiltelefoni, kontaktlinser, busskort och mat när jag är hos min pojkvän (typ 3-4 dagar i veckan). Jag går runt rätt bra som det ser ut nu, visst köper jag sällan nya kläder i större mängder och visst är det lite kärvt i slutet av månaden ibland men aldrig så att jag inte klarar mig - och aldrig någonsin så att det går ut över hästen.

När jag flyttar hemifrån så räknar jag med att jag kommer att behöva tjäna 15 000 kr i månaden. Då kommer jag att klara mig galant, har bott hemifrån tidigare och då har jag aldrig spenderat mer än 5000 kr + hyra i månaden.
Alltså, när man skaffar häst så försakar man ju mycket annat. Biobesök blir det inte så många av, nya kläder kommer liksom i andra hand, man går inte ut och bränner 1000 kr på en utekväll. Men det är så otroligt värt det. :love:

Men herrejösses!! Med din lön hade jag kunnat leva normalt, ha 2 hästar och kunna unna mig saker varje månad trots oväntade utgifter :O

//Johanna, student med häst, hund och 3 katter och jag snålar inte på NÅGOT till dom.

KL

Vi är 8 personer, 4 hästar, 3 katter och 2 hundar och vi lever på 1 sjukpension och barnbidraget... vi köper inte kläder annat än när det verkligen behövs, äter billigt hemma förutom 1 ggr i månaden, då bjuder vi alla barnen på pizza, bilen står oftast merparten av månaden förutom vid höhämtning och matinhandling och vi tycker ändå att vi har ett bra och givande liv....

Allt handlar om prioriteringar, hur man värdesätter kvalite..för oss är kvaliten att må gott i själen och tillsammans med djuren, för andra är det fikadejter på stan och go öl på puben...:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och... 2
Svar
29
· Visningar
7 281
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med... 2 3
Svar
53
· Visningar
10 898
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Skulle behöva råd från er hästmänniskor om vilket beslut som är klokast. Min situation ser ut såhär: Jag pluggar i Uppsala, dvs... 2
Svar
28
· Visningar
3 477
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Detta syftar mer åt ni som lever i par/familj men alla är såklart välkomna att svara. Hur håller ni koll på er vad er/a hästar kostar... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
11 928
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025