Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Jag är lite nyfiken på om ni kan ha era hundar lösa oavsett situation, lyssnar dom alltid?

Hur har ni tränat era hundar? Har det varit lång lina på, inghängnad träning eller var er hund född till att vara lös och lydig? :laugh: Vart började ni?!

Jag fick hem en blandras av mindre modell på ca 1 år i Juli i år. Han har fått lära sig mycket vardagshyffs under dessa veckorna hos oss. Han sköter det jätte bra är nu koppeltränad, sitter och väntar vid dörren tills man tagit av sig skor osv. Men jag litar inte på honom att jag vågar ha honom lös, skulle det komma ett annat djur så tror jag han drar utan att tveka.

Men min fråga är egentligen, hur har ni tränat?! Har nån haft samma problem och fått bukt på de?

Hej!

Jag har en nu 11 årig whippet och en 6 årig kelpie. Jag har tränat med lina. En mycket tunn, 20 meter lång lina som jag haft på och låtit släpa efter hunden. Linan satt på vid alla promenader då jag ville kunna ha hunden lös, d.v.s. i stort sett alltid. Ofta hade jag koppel och linan släpandes efter, så när jag kopplade lös från kopplet så satt linan redan där. Hunden ska inte uppleva att den sätts fast utan den ska uppleva att den blir lös.
Whippeten hade jag lina på i ca: 3 år och kelpien ca: 4 månader. Lärde in komandot stanna, vänster och höger med linan samt tränade viltrenhet.
För att få en s.k. viltren hund måste man träna där det finns vilt, så att man vet hur hunden reagerar och så att man just kan träna på att inte sprinag efter ett vilt djur. För att göra det måste man helt enkelt vara där man vet att det finns djur.

Whippeten blev som sagt viltren vid 3 års ålder. Då hade jag tränat på vilda djur, bl.a. hare, rådjur, älg, räv. Jag hade inte tränat på ekkorre, villket hon fortfarande jagar om hon får chansen. Vad gäller jakt så har whippeten sprungit på rundbana från det hon var 10 veckor och gör det fortfarande av och till.
Kelpien var helt viltren vid 5 månaders ålder och hon jagar inga djur alls. Däremot vallar hon häst och får om jag låter henne göra det, samt ger komando för det.
Båda hundarna är med då jag rider ut. De springer lösa bredvid hästen och lyssnar på komandon som jag ger.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Precis, det är inte alla hundar som bryr sig om matte börjar gå åt andra hållet. Mina gör definitivt inte det. Jag har också en icke mjuk, no will to pleasehund som jag har fått vara ganska (mycket) hård mot och nu kommer han eller stannar på kommando vad det än må vara som dyker upp i skogen och på andra ställen.

Beror helt på hunden vilken metod man behöver ta till.

Mvh
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Jag tror det är skillnad på situation, jag kanske skulle ha varit tydligare..

Jag svarade ex för situationen:

Om hunden rymmer och sedan återvänder, inte att hunden bara vägrar komma.

I den andra situationen så är jag inte heller trevlig precis som du :)

Nu har Zaga aldrig rymt, men min tidigare hane rymde och inte en chans att jag "han hämta honom".
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Åhh va mycket bra tips jag har fått nu! Tusen tack alla!

Hade tappat modet lite efter att ha läst överallt på nätet hur svårt det är att få en basenji att kunna gå lös, men nu är jag taggad igen och här ska de tränas! Har bestämt mig för att gå in i detta med en positiv inställning utan att tänka på detta basenjisnack, tror de ger bättre förutsättningar :) För den delen är vi ju inte säkra på att han har basenji i sig även om han är lik en...

Va ska man köpa för lina? Är det inte "farligt" med en för tunn lina om han trasslar in sig i den? Tänkte man kunde ha linan i selet och kopplet i halsbandet och när man kopplar lös sen så sitter ju linan där :) Precis som Myy sa :)
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Nu har jag suttit här och funderar lite på jobbet :P

Tror ni att det finns raser som man inte kommer kunna lära att tex gå lösa (eller något annat)?! Har sett att många antyder de (inte här specifikt utan rent allmänt då man typ googlar :P) Borde inte all hundar gå att träna till lydnad även om det tar lite längre tid? ( med lydnad menar jag inte kanske att man ska tävla elit, utan bara allmänt hyffs) Ja menar en hund är ju endå en hund oavsett ras... om nu förstår va jag menar :)
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Är övertygad om att det går att få helt ok allmän lydnad på de flesta raser. Men ibland får man vara lite extra trixig och klura ut smarta sätt för inlärningen och för att nå hunden...
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Precis min syn på saken :D Jag tror kanske att endel kan skylla lite på rasen för att felen man har skall slätas över lite... Känns lite så i bland..

Nu menar jag inte att de inte är nån skillnad mellan olika raser men att man ibland kan skylla bort vissa beteenden på de..
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Alla hundar går ju att träna med, men alla lär sig ju något.
Men olika raser är väldigt olika i sättet. Vissa är mer lättlärda än andra, vissa har större viltintresse osv.

Jag skulle säga att det går att träna alla, men vissa har betydligt bättre förutsättningar.
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

När Nero var valp så hade jag honom lös på gården och i skogen redan från början, han följde fint efter mig och om han nu gick åt annat håll så fortsatte jag gå åt mitt håll = Han fick hålla reda på Mig, och inte tvärtom. Ibland kunde jag också gömma mig men på ett sett där jag ändå såg honom, men inte han mig.
Belönade såklart alltid när han följde efter/kom till mig, när jag ropade.

Sen så sprang han faktiskt aldrig fram till andra som vi råkade möta, utan stannade alltid till och tittade sedan på mig/sprang till mig. Detta har jag då förstärkt genom att alltid belöna massor. Skvallertränad av sig självt?:angel:

Jag är faktiskt lyckligt lottad som fick en så himla enkel valp på alla sett och vis! Idag är han två år och jag kan ha honom lös överallt. Trots att han har starkt jakt i sig så har jag (hittills) alltid kunnat avbryta honom, och så springer han aldrig fram till ngn utan lov.:)

Så han är nog född lydig... Bortsett från koppelgåendet:angel::o

Tiken min kommer jag inte ihåg hur jag gjorde hon är trots allt 10 år nu, henne har jag lös hela tiden där det är tillåtet och det funkar fint. Gamlingen var ju 6 år när han kom och hade redan en bra inkallning.:)
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Jag är lite nyfiken på om ni kan ha era hundar lösa oavsett situation, lyssnar dom alltid?

Hur har ni tränat era hundar? Har det varit lång lina på, inghängnad träning eller var er hund född till att vara lös och lydig? :laugh: Vart började ni?!

Jag fick hem en blandras av mindre modell på ca 1 år i Juli i år. Han har fått lära sig mycket vardagshyffs under dessa veckorna hos oss. Han sköter det jätte bra är nu koppeltränad, sitter och väntar vid dörren tills man tagit av sig skor osv. Men jag litar inte på honom att jag vågar ha honom lös, skulle det komma ett annat djur så tror jag han drar utan att tveka.

Men min fråga är egentligen, hur har ni tränat?! Har nån haft samma problem och fått bukt på de?

Min hane lyssnar till 90% numer... tiken kan jag helt snuskigt säga att hon alltid kommer. Oavsett situation. Vilket är en underbar känsla :love:

Med hanen hade jag det lite jobbigare. Jag tränade inte så mycket på att vara lös när han var valp. Jo, han var lös då också. Men då fanns inga krav eller träningssätt. Han kom ju oftast när man ropade. Sen när könsmognaden kom så.. ja då kom han mindre ofta och kanske om han hade lust. Detta tränades genom att vår relation blev bättre med lite hjälp av min plastmamma. Ordning och reda.

Jag är helt övertygad om att han visste vad ordet "Hit" betydde. Som många andra hundar gör. Men han sket i det för att annat var roligare. Så om han gick iväg, jag ropade och han sket i det så fick han ett "helvete" när han kom tillbaka. Talade om för honom att man lämnar inte mig och man kommer när man ropar. Har gjort detta 2 ggr och det räckte för herrn.

Tiken fixade jag snabbt när hon var valp. Snorungen försökte springa iväg ifrån mig när hon var 9 veckor, tji fick hon. Jag ropade en gång, även om valpen inte KAN orden och inte vet vad "hit" är så ska den iaf. lystra. Sprang ikapp lilla, tog lite i nacken och frågade vad hon sysslade med. Efter det har hon faktiskt aldrig sprungit iväg eller vägrat komma :bow:
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Jag har tränat mina hundar genom att ha dem lösa. Visst, det har resulterat i att de har sprungit iväg ibland, men med åldern och lite träning så är de numera två lydiga hundar som lyder även när de är lösa. Min Jack Russell är faktiskt lydigare lös än vad hon är i koppel.
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

går och går... man få väl ta med en riskbedömning för vad som händer om hunden inte lyder. hundar som äter andra hundar eller förföljer vilt i timmar bör inte vara lösa alls.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
14 363
Senast: Lingon
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 169
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 335
Senast: Frost116
·
Övr. Hund Jag vet inte hur vanligt det är men här där jag bor är det väldigt vanligt med "bakgårdshundar" som inte promeneras dagligen och aldrig...
Svar
10
· Visningar
1 825
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp