Hur har pandemin påverkat barnen? (utbruten från Inte-så-givna effekter av pandemin)

Skulle påstå att mina barn (idag 4 och 6,5 år) har påverkats mycket av pandemin, även om allt är saker som de kanske inte själva har en uppfattning om. Men så har vi också varit noga med att följa de restriktioner som funnits.

- De har inte varit i en affär på 1,5 år. Vilket i princip betyder att 4-åringen knappt vet vad en affär är. Deras världsbild av hur man får mat är att den helt plötsligt dyker upp útanför dörren. (Eller ja sexåringen vet ju om att man kan handla i affärer och har även varit med och handlat på nätet ibland så han fattar ju).

- 6-åringen har fortsatt gå på sin fotbollsträning (utomhus) men simskola som de gick på innan har vi avstått och de har inte heller börjat på några andra aktiviteter.

- Deras relation till mor- och farföräldrar har definitivt påverkats. Vi har inte umgåtts inomhus hemma och det är stor skillnad jämfört med innan då de var vana vid att tex sova över hos mormor då och då. De har fortfarande en nära relation, men inte riktigt på samma sätt.

- De är drillade i att man inte petar på något ute eller hos andra. Och då menar jag sånt som egentligen är normalt att ta tag i. Hålla i handtag, trycka på knappar osv.

- De har under perioder (dvs typ sommartid när det varit "lugnt") lekt med kompisar hemma, enbart kompisar som de ändå träffat på förskolan. Men i långa perioder har det varit stopp för det. Yngsta har ännu inte lekt med någon kompis hemma, vilket äldsta definitivt gjort i samma ålder.

Vi gjorde ett undantag julen 2020 då vi firade jul tillsammans med makens familj. (Alla som var med satt helt i karantän i två veckor innan). Man märkte verkligen på barnen i början vilken ovan situation det var för dem och hur annorlunda de tyckte att det var. Samtidigt som att de kom in i det jättefort och efter två dagar tyckte de att allt var som "vanligt":
Jag är glad att vi inte har skolat in barnen på förskolan under pandemin. Man märker verkligen att de familjer som tillkommit under pandemin inte alls "känner" förskolan på samma sätt. De vet ju knappt hur det ser ut inomhus osv.
 
Jag kan förstå det frågan om snoriga barn. Jag har noll intresse av att lämna sjuka barn i skola/förskola. Däremot detta konstanta snorande, alltså, jag själv kan ju snora 3-4 veckor efter förkylningar. Ännu mer sommartid (men insett att jag borde kolla om jag faktiskt har någon allergi då jag alltid är "förkyld" vissa tider på året). Hostar länge efter sjukdomar också.

Sen, vissa barn man ser i förskolan har ju varit väldigt snoriga med alla möjliga färger och konsistensen och dessa borde såklart inte lämnas där varken nu eller sen.

Ja det där är ju smått hopplöst. Men det har ju varit så länge nu även under pandemin att barn får komma tillbaka till förskolan efter 7 dygn med lindriga symptom. Så de där att barn kan vara snora i 3-4 veckor borde ju inte vara ett större problem jämfört med annars. Har man mer en lindriga symptom ska man ju inte vara på förskolan oavsett hur lång tid det har gått pandemi eller ej :)
 
Att skola in på förskolan för ett år sedan tyckte jag inte var något problem alls, vi hade ändå hunnit med några öppna-förskolan besök och bokstunder och umgåtts med närmaste familjen även under förra sommaren. Förskolan är dessutom toppen och hanterade det bra! Det enda som jag verkligen saknat för hennes del är att kunna upprätthålla vattenvanan som vi grundade med babysim innan covid. Jätteglad att vi kunnat bada utomhus i sommar men ser verkligen fram emot att kunna åka till badhus igen så småningom.

Det där är nog så himla olika, både hur inskolningen funkar för barnen och hur förskolan hanterar det...

Min bror skolade in sitt barn (1,5 år) nu i vintras och föräldrarna fick bara vara med utomhus. Det fungerade inte alls att lämna mamma och pappa och gå in i främmande lokaler med halvfrämmande människor som han bara träffat utomhus i tjocka vinterkläder. Efter väldigt mycket om och men så lyckades de lösa det så att min bror och hans fru erbjöd sig att vara hemma i karantän i två veckor för att sen kunna vara med inomhus på inskolningen (och fortsatt i karantän hemma då förutom förskolan). Det gick de med på och inskolningen gick också vägen till slut. Men det blev ju en lååång tid totalt sett. Och det är ju långt ifrån självklart att föräldrar kan lösa det så beroende på vad man har för jobb...
 
Ja det där är ju smått hopplöst. Men det har ju varit så länge nu även under pandemin att barn får komma tillbaka till förskolan efter 7 dygn med lindriga symptom. Så de där att barn kan vara snora i 3-4 veckor borde ju inte vara ett större problem jämfört med annars. Har man mer en lindriga symptom ska man ju inte vara på förskolan oavsett hur lång tid det har gått pandemi eller ej :)
Det där varierar faktiskt. Har hört vissa förskolor ha helt galna regler för detta tyvärr.
 
Det där är nog så himla olika, både hur inskolningen funkar för barnen och hur förskolan hanterar det...

Min bror skolade in sitt barn (1,5 år) nu i vintras och föräldrarna fick bara vara med utomhus. Det fungerade inte alls att lämna mamma och pappa och gå in i främmande lokaler med halvfrämmande människor som han bara träffat utomhus i tjocka vinterkläder. Efter väldigt mycket om och men så lyckades de lösa det så att min bror och hans fru erbjöd sig att vara hemma i karantän i två veckor för att sen kunna vara med inomhus på inskolningen (och fortsatt i karantän hemma då förutom förskolan). Det gick de med på och inskolningen gick också vägen till slut. Men det blev ju en lååång tid totalt sett. Och det är ju långt ifrån självklart att föräldrar kan lösa det så beroende på vad man har för jobb...

Oj, det var hårt! Det kan jag tänka mig blir svårare, vi skolade in i oktober så det var ju också tjocka kläder och lite utevistelse. Vi gjorde ett första besök ute där bägge föräldrar fick vara med och hälsa på ansvarig pedagog, fick lite genomgång osv men sen fick en frisk vuxen åt gången vara med inne, och vi skolade in på en vecka.
 
Oj, det var hårt! Det kan jag tänka mig blir svårare, vi skolade in i oktober så det var ju också tjocka kläder och lite utevistelse. Vi gjorde ett första besök ute där bägge föräldrar fick vara med och hälsa på ansvarig pedagog, fick lite genomgång osv men sen fick en frisk vuxen åt gången vara med inne, och vi skolade in på en vecka.

Ja verkligen! På våra barns förskola har de inte varit så hårda utan en frisk vuxen har också fått vara med inne.
 
Ja det där är ju smått hopplöst. Men det har ju varit så länge nu även under pandemin att barn får komma tillbaka till förskolan efter 7 dygn med lindriga symptom. Så de där att barn kan vara snora i 3-4 veckor borde ju inte vara ett större problem jämfört med annars. Har man mer en lindriga symptom ska man ju inte vara på förskolan oavsett hur lång tid det har gått pandemi eller ej :)
Min fyraårings förskola är jättestränga. Han hade varit snorig i två veckor och snorade nu endast utomhus. Min man hade skrivit ut Folkhälsomyndighetens rekommendationer om lindriga symtom efter sju dagar och visade men fick ändå inte lämna honom. De hade egna regler gällande detta (barnen fick inte vara så snoriga att peronalen skulle behöva torka dem om näsan, inte ens om de bara var snoriga utomhus i blåst och kyla).
 
Simkunnighet hos barn i lågstadiet tror jag är märkbart påverkad. I min son årskurs fyra som skulle haft merparten av sin simundervisning i årskurs 3 var det endast 4 stycken som klarade simborgarmärket (också betygskraven i åk 6) för login vecka sen.
Det brukar vara ngn enstaka som behöver mera träning. Men kanske inte så konstigt med tanke på att alla simhallar har varit stängda. Bsrnen fick endast simma februari till juni istället för november. Merparten saknade simkondition.
Detta lär ha skett på fler platser.
 
Etnologer pratar om en förskjutning som skett när barnen kommer i högre ålder, och att far och morföräldrar fortfarande är yrkesverksamma och inte har tid eller ork att stötta barnen med sina barnbarn, vilket också förskjuter åldern på barnen åt ett håll och på far eller mormor åt andra hållet.
Min mamma fick mig när hon var 32 (vilket då, 1971, var jättegammalt för första barnet). Det var precis samtidigt som mina morföräldrar gick i pension, mormor var 64 och morfar 65 (mormor hade i sin tur också fått mamma när hon var 32). Det innebar att jag fick vara hos mormor och morfar istället för att vara på dagis/hos dagmamma, något som (har jag insett senare) var en enorm gåva till mig. Jag hade en väldigt nära relation till mormor och morfar - nästan som extra föräldrar - ända tills de gick bort i hög ålder, 88 respektive 87 år gamla. Så nog kan man få en nära kontakt med den äldre generationen även med barnafödande vid dryga 30!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 505
Senast: Zewz
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 020
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 652
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 574
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp