Bukefalos 28 år!

Hur hittar jag mitt drömboende?

Jiffs

Trådstartare
Jag är på jakt efter en mindre hästgård. Men det känns omöjligt att hitta något som kan passa. Antingen är dem totalt förfallna/inget stall och behövs både renoveras rejält och byggas stall eller så är gårdarna jättestora och jättedyra. Kollar hemnet varje dag i hopp om att hitta drömgården men det börjar kännas hopplöst efter flera månaders letande. Bor i Skåne och vill gärna bo kvar i Skåne, dock helst inte på Österlen.
Hur "svårt" kan det vara att hitta en relativt modern liten gård med 4-8 boxar med ett modernt bostadhus..

Hur hittade ni era drömboende?
 
Jag är på jakt efter en mindre hästgård. Men det känns omöjligt att hitta något som kan passa. Antingen är dem totalt förfallna/inget stall och behövs både renoveras rejält och byggas stall eller så är gårdarna jättestora och jättedyra. Kollar hemnet varje dag i hopp om att hitta drömgården men det börjar kännas hopplöst efter flera månaders letande. Bor i Skåne och vill gärna bo kvar i Skåne, dock helst inte på Österlen.
Hur "svårt" kan det vara att hitta en relativt modern liten gård med 4-8 boxar med ett modernt bostadhus..

Hur hittade ni era drömboende?
Om man vill bo med bra pendling till de större städerna i Skåne kan det ju vara knepigt. Vi hade ung samma krav + att vi ville ha anständigt med mark. Vi hittade en gård där det fanns vårt minimum av mark + möjlighet att arrendera lite till, ett bra bostadshus och en ladugård från 1880-talet. Den senare var utvändigt i bra skick, men vi fick blåsa ur den helt och göra stall i. Det blev toppenbra, men kostade ju en del. Tålamod eller kompromissa på en eller ett par punkter är det nog som gäller.
 
Om man vill bo med bra pendling till de större städerna i Skåne kan det ju vara knepigt. Vi hade ung samma krav + att vi ville ha anständigt med mark. Vi hittade en gård där det fanns vårt minimum av mark + möjlighet att arrendera lite till, ett bra bostadshus och en ladugård från 1880-talet. Den senare var utvändigt i bra skick, men vi fick blåsa ur den helt och göra stall i. Det blev toppenbra, men kostade ju en del. Tålamod eller kompromissa på en eller ett par punkter är det nog som gäller.

Är egen företagare med kontor hemma så är inte beroende av pendlingsmöjligheter. Ja tillräckligt med mark också viktigt men där tycker jag också det är lite samma, antingen jättemkt mark eller typ ingenting till.
Min ena förälder som är väldigt händig/stort kontaktnät inom bygg har erbjudit sig att bistå med kontakter och föreslagit att vi borde köpa ngt ruckel och i princip jämna det med marken och bygga om men då vill jag även hitta något som ligger någonlunda bra till och det är inte heller det lättaste i min region. Hur länge letade ni?
 
Vi fick kompromissa ganska mycket i och med att vi var väldigt bestämda på en punkt -vart fastigheten skulle ligga.

Önskedrömmen var en liten gård med lagom med mark.
Finns inget sånt här som är till salu.

Så det blev en liten villa i utkanten av byn vi ville bo i. Utan stall, garage och mark.
Vi byggde en ordentlig jättefin ligghall och en vinterhage. Arrenderar sommarbete i närheten tills vi lyckas övertala någon med angränsande åker att sälja.

Trivs jättebra! Huset har mitt drömläge! Men önskar verkligen mer mark :)
 
Tålamod - vi letade i två år, och om man inte vill vänta för länge så kan man behöva kompromissa. Jag hade velat ha en gård med mycket mer mark, nu fick vi nöja oss med lite mindre men i övrigt uppfyllde gården de flesta krav vi hade.

Vi tittade på ganska många gårdar, de flesta som inte uppfyllde vad vi egentligen ville ha. ibland får man kanske vara öppen för de som inte alls passar en. Ibland kan det hjälpa till att ha kontakter - om man känner folk i området som kan tipsa om det är något som ska säljas snart. åk ut och utforska områden ibland finns det ställen som man inte vet om.
 
Jag är på jakt efter en mindre hästgård. Men det känns omöjligt att hitta något som kan passa. Antingen är dem totalt förfallna/inget stall och behövs både renoveras rejält och byggas stall eller så är gårdarna jättestora och jättedyra. Kollar hemnet varje dag i hopp om att hitta drömgården men det börjar kännas hopplöst efter flera månaders letande. Bor i Skåne och vill gärna bo kvar i Skåne, dock helst inte på Österlen.
Hur "svårt" kan det vara att hitta en relativt modern liten gård med 4-8 boxar med ett modernt bostadhus..

Hur hittade ni era drömboende?

Jättesvårt att hitta det du söker.

Jag höll ögonen öppna på hemnet. Det tog ca tio år efter att jag började titta, innan jag hittade min gård.
 
Jag är på jakt efter en mindre hästgård. Men det känns omöjligt att hitta något som kan passa. Antingen är dem totalt förfallna/inget stall och behövs både renoveras rejält och byggas stall eller så är gårdarna jättestora och jättedyra. Kollar hemnet varje dag i hopp om att hitta drömgården men det börjar kännas hopplöst efter flera månaders letande. Bor i Skåne och vill gärna bo kvar i Skåne, dock helst inte på Österlen.
Hur "svårt" kan det vara att hitta en relativt modern liten gård med 4-8 boxar med ett modernt bostadhus..

Hur hittade ni era drömboende?

Har man läst sig till Skåne lär ju det mesta vara borta pga tyskar och danskar om man inte vill renovera själv.
Utöka sökandet istället till även Kronoberg, Blekinge och Halland. Pendlingstiden till Malmö lär inte öka nämnvärd och antal objekt lär mångdubblas.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 330
Senast: Lavinia
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 571
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp