Hur hjälper man "duktiga" barn?

Sv: Hur hjälper man "duktiga" barn?

Jag är mamma till Viktor som är 7 år och går i första klass. Kunskapsmässigt skulle man nog kunna jämföra honom med en genomsnittlig 10-åring, både när det gäller att läsa, skriva och räkna. I matematik ligger han nog ännu högre upp. Räknar tal som 7 x 8, 10/3 och 345-97 i huvudet.

Det kanske inte låter som någonting som borde vara ett problem, men det är det i vissa avseenden. Att hålla Viktor intresserad och stimulerad i skolan har visat sig vara svårt, vilket vi också oroade oss för redan när han gick i förskoleklass. Det är inte alls så att han är jobbig eller uppförs sig illa i klassrummet, han sitter i stället passiv och längtar hela tiden efter att skoldagen ska vara slut. I teorin har alla barn rätt att få undervisning utefter sina egna förutsättningar, men jag är inte dummaren än att jag förstår att det är svårt att anpassa undervisningen efter 20 olika individer med vitt skilda förkunskaper. Vissa barn i klassen kan ännu inte hela alfabetet, medan Viktor gärna och lätt plöjer igenom fem böcker om dagen.

Det märks att hans lärare är frustrerad och inte riktigt vet hur hon ska bemöta varken Viktor eller oss föräldrar. Hon har några gånger uttryckt sig på ett sätt som visar att hon tycker att vi ska försöka bromsa Viktor och exempelvis inte låta honom läsa hemma och att det vore en bättre lösning än att skolan erbjuder honom utmaningar som passar honom. För mig ter dig sig orimligt att förbjuda en bokälskande sjuåring att läsa och det kommer jag heller inte att göra, men jag vet inte heller vad jag ska göra för att han ska trivas i skolan och inte bli skoltrött redan innan han börjat mellanstadiet.

Hur ska man hantera "duktiga" barn i skolan? Vad kan man kräva som förälder och vad kan vi föräldrar göra hemifrån för att stötta vår son så mycket vi kan? Tilläggas bör att han definitivt inte lider av prestationshets eller liknande, men han är väldigt vetgirig och läser gärna böcker om schack och andra strategispel, något som han också är minst sagt förtjust i att spela. Han slukar kunskap med en aldrig sinande frenesi, men upplever skolan mer eller mindre som ett fängelse där han tvingas skriva samma bokstav sida upp och sida ner.

Finns det någon annan som har erfarenhet av så kallade särbegåvade barn? Hur tacklar man problemet bäst enligt er erfarenhet?

om han är särbegåvad behöver han särskilda förutsättningar och kan inte gå kvar i sin gamla klass eller skola.

Är han allmänt smart så är det en annan sak.

golit tycker att tage danielsson "apan som tänkte i flera led" är en bra bild.

... sen är det olika hur motiverad man är att möta utmaningar... För att göra en dålig jämförelse, att gå elitidrottsgymnasium är inte alltid rätt väg.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hjälper man "duktiga" barn?

Tackar åter igen för alla kloka tankar!
Vi kommer att ha ett föräldrasamtal under nästa vecka och vi har själva funderat ut några olika alternativ som skulle kunna fungera för att göra Viktor mer motiverad att gå i skolan. Jag har fått låna en matematikbok från en kompis som är lärare i en fjärdeklass och den verkar passa Viktor bra i nivå, så då har vi någonting att utgå ifrån när vi ska prata med läraren.

Det har ändå känts bättre de senaste dagarna. Viktor verkar mer tillfreds och jag har utökat hans timmar på fritids då han själv bett om det (han gick tidigare bara två timmar i veckan totalt). Det är skönt att han tycker om att vara på fritids med sina kompisar och att det "bara" är under lektionerna har vantrivs.

Jag tror att det går åt rätt håll och det är ju inte heller så konstigt att det är lite tufft i början när man precis börjat skolan och går från att mest leka i förskoleklassen till att behöva sitta still i en bänk flera timmar om dagen.
 
Sv: Hur hjälper man "duktiga" barn?

Man får helt enkelt som lärare utmana den eleven. So what om den jobbar i treans mattebok i ettan.
Huvudsaken är att alla barn utmanas.
Läsläxor kan man lösa genom att barnet får låna egna böcker att läsa och sen vid skrivuppgifter mm får den eleven svårare uppgifter bara.
Håller fullständigt med dig! :bow: :bow:
En kompis till mig, har en mycket begåvad dotter som hon är riktigt orolig för när hon ska börja klass 0 nästa år, för redan nu sitter hon o lär sig via olika spel på datorn matematik, engelska m.m. Hon är superorolig att läraren inte ska lyckas stimulera barnet tillräckligt och hitta utmaningar för den. Nu har mamma ställt in matematikspelen ändå så att det inte är för svårt, men om ett tag så blir hon tvungen att lägga upp nivån.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 526
Senast: Araminta
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
14 983
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
6 645
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Hur vet man om ens barn är ”smartare” än andra barn? Min dotter är 5, blir 6 sent i höst. Hon kan läsa och skriva obehindrat. Skriver...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
17 232
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp