Hur hög kvot vågar man ha?

H

Hawaii

Har en unghäst på 13 månader - och ett skit hö.

Han går på lösdrift med 3 andra åringar och de har fri tillgång på grovfoder. Jag har tjatat mig halvt fördärvad om att vi ska köpa in nytt hö, men ni vet hur stallägare kan vara.

Om jag vill ge honom eget hö måste jag stalla in honom (annars kommer han ju med största sannolikhet även äta utav det andra), då får han i så fall gå själv i en liten hage på dagarna ( han är ju en livsfarlig unghingst ;)) och det är ju inget liv, särskilt inte för en unghäst.

Nu till min fråga:
Jag vet ju inte hur mycket hö han äter, kan jag lägga honom på en Smb rp/MJ kvot på tex ca 7,5? (vid 8 kg hö) För att då vara säker på att han inte understiger 6,5 även om han äter 10 kg hö om dagen.

Hö analysen såg ut som, följer:
16 g Smb rp
7,8 MJ
1,9 g Ca
1,2 g P
0,6 g Mg
10 g K
allt per kilo foder

Ska man komma upp i en kvot över 2 behöver man massa kraftfoder så jag funderar på om det blir farligt med en för hög kvot då det verkligen inte kommer från grovfodret? Tänk om han t.ex. bara äter 6 kg hö?

Vad tror ni?

:bow:/Hanna
 
MITT svar på din fråga är att det beror på VAD du väljer att ge för tillskottsfoder...
Om du kan ge en relativt stor andel lusernpellets, t.ex, så kan du mycket väl ligga på en så hög kvot, enligt MIG.

Sorgligt att tvingas välja mellan att ge ettåringen skithö i fri tillgång + lekkamrater eller uppstallning och egen liten hage :crazy:.
Jag hade nog sjutton bytt stall i stället... :angel:
 
Jo, ärligt talat har jag också funderat på det, men gissa hur många stall det finns med lekkamrater och helst en lösdrift i Göteborg, eller i alla fall inom rimligt resavstånd.

Blir svårt att fodra upp med bara lusern, det innehåller ju inte så vansinnigt mycket protein. Ger honom just nu 1,25 kg krafft protein, då ligger han på en kvot strax över 7 om jag inte missminner mig (räknat med 8 kg hö då)

/Hanna
 
Jo, det vore ju lättast såklart, men vi har flyttat runt en del, och han verkar trivas så bra i lösdriften.
Vad tror du om kvoten, vågar man ha den så högt?
 
Även med tanke på att nästan allt protein kommer från krafftfoder?
Om han äter mindre än 8 kg hö, te.x. 6 kg, blir ju kvoten över 8.
 
Vad är det för kraftfoder då? Är det lusern är det ju lugnt. Vad får hästen totalt?
 
Just nu ger jag honom 1,25 kg krafft protein 2,5 mått dikalciumfosfat och Chevinal plus. Då blir kvoten 6,9 om han äter 8 kilo hö. Men ska jag höja den till 7,5 så hade jag tänkt ge krafft lusern hackkat strå och breed också.
 
Det blir lite lätt omöjligt att ge honom bara lusern, det blir liksom kopiösa mängder energi :D
Och jag vill ju inte ha en tjockis :rofl:
 
Jo jag vill mena det, här gäller det att se UPP inte bara stirra sig blind på proteinet, annars går man fel :smirk:. Energivärdet i höet är ju hyfsat iaf, glöm inte det :angel:
 
Näe, jag vet. Hittils har det varit bra, då han var lite tunn efter betet, han sprang väl bort en del med kompisarna. Men nu tycker jag att han är i perfekt hull och tjocka unghästar är inte riktigt mitt ideal.
 
Alldeles riktigt, vi vill inte veta av några uppdrivna zoner i lederna. Men du måste iaf spetsa till proteinet en del, vilket du säkert har gjort.
 
Jo, precis, men det är ju det som är mitt problem, han har ju fri tillgång på hö med kvot på 2, tillsammans med tre andra hästar. Nu har jag lagt honom på en kvot på 6,9 dvs om han äter 8 kg hö.

Men tänk om han äter mer än det, då sjunker ju kvoten så fort, därför funderar jag på att höja kvoten ännu mer.
Men, om han då äter mindre än 8 kg, tex 6, så blir ju kvoten väldigt hög, och eftersom i princip allt protein kommer från kraftfoder kanske det blir fel...?
Vad tror du?
 
Gör ett försök till att väga grovfodret för att se hur mycket hästen äter. Tex om du har möjlighet till att ha den i box på natten i några dagar och i lösdriften på dagarna. Se bara till isf att den har sällskap av nån annan häst, annars blir den stressad och äter kanske inte som den ska. Eller så kanske du kan göra en provisorisk box i lösdriften :)

Personligen skulle jag inte hänga upp mig alltför mycket på kvoterna. Ge du det du tror att den behöver utifrån hömängden och justera sedan genom att hålla lite koll på hull, ryggrad, utstrålning, avföring, etc. Håll även lite koll på ledernas utveckling, torra o fina ska dom vara :)
 
Jo du, box i lösdriften skulle säkert vara en hit :p
Får hoppas att han äter så mycket jag tror, jag känner mig lite lugnare nu efter dina lugnande ord i alla fall.
/Hanna
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 522
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 590
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp